راه دشوار رقبای رئیس جمهوری امریکا در انتخابات

وضع رای ترامپ خوب است

۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۸۴۷۱۶ اخبار اصلی آمریکا
واقعیت امر این است که (حتى در یک نگاه غیر آمارى هم) مشاهده تابلو و واژه hiring در بسیاری جاها (مثل فروشگاه ها، مغازه ها، شرکت ها و ...) عمومیت پیدا کرده و گفته می شود که الآن اگر کسی بیکار مانده باشد واقعا خودش Unemployable است.  
وضع رای ترامپ خوب است

نویسنده: محمدرضا اسلامى 

دیپلماسی ایرانی: آمار جدیدى که درباره «نرخ بیکارى» در آمریکا منتشر شده بیانگر این است که در ماه میلادی گذشته (ماه ژوئن) با 224 هزار شغل جدید (استخدام جدید)، آمار بیکاری به کمترین مقدار خود یعنی سه و هفت دهم درصد (%3.7) رسیده است. از زمان بحران اقتصادی آمریکا در سال های 2008-2009 تا به امروز، این بهترین وضعیت اشتغال در کشور عنوان شده است. 

از این تعداد استخدام جدید، هفده هزار نفر در بخش صنعت و بیست وچهارهزار نفر در بخش حمل و نقل، استخدام شده اند. گفته می شود که بخش صنعت و حمل و نقل، آسیب پذیرترین بخش اشتغال (در برابر رکود) محسوب می شوند و لذا اضافه شدن این تعداد از بیکاران به این بخش، نشانی از تنفس خوب اقتصاد آمریکا قلمداد شده است. آمار «سه ماهه» گذشته نشان می دهد که "متوسط" استخدام معادل 171 هزار شغل جدید بوده است. 

دیروز صبح رادیو ان‌پى‌آر که جزء مجموعه هاى رسانه اى ضد دونالد ترامپ محسوب مى شود، برنامه اى داشت و مفصل درباره این آمار جدید اشتغال، گفت وگو و مصاحبه داشت. با وجود اینکه رادیو ان.پى.آر در تولید برنامه/گفتگو/مصاحبه علیه ترامپ کوتاهى نمى کند، ولى نمی توانند این آمار را انکار کنند! 

واقعیت امر این است که (حتى در یک نگاه غیر آمارى هم) مشاهده تابلو و واژه hiring در بسیاری جاها (مثل فروشگاه ها، مغازه ها، شرکت ها و ...) عمومیت پیدا کرده و گفته می شود که الآن اگر کسی بیکار مانده باشد واقعا خودش Unemployable است.  

این سوال مطرح است که چقدر از این شرایط، محصول اوباما و دوره ثباتِ او هست، و چقدر محصول سیاست هاى دونالد ترامپ؟

پاسخ را نمى دانیم اما آنچه مى دانیم اینکه دونالد ترامپ بیشترین بهره بردارى و مانور تبلیغاتى را روی این آمار استخدام انجام داده/خواهد داد. بخش بزرگى از شصت و دومیلیون نفرى که با وجود تخریب هاى سنگین و شدید، به پاى صندوق رفتند و به ترامپ رأى دادند، امروز (به دلایل زیادى) از انتخاب خودشان راضی هستند.

بخش زیادى از آن شصت و دومیلیون رأى به دلیل کلافگى ذهنی مردم از دست سیاستمدارانِ "تیپیکال" در هر دو حزب بود، و امروز دونالد ترامپ اگرچه ممکن است در میان رهبران دنیا خوشنام نباشد، ولى در نگاهِ بسیارى از هوادارنش، کارنامه مطلوبى دارد. 

در آمریکایی که شغل و مالیات، از مؤلفه های ذهنی مهم شهروندان محسوب می شود، آمار بیکارى  3.7 درصد، دلیل علمى اش هر چه باشد، در نگاه "عمومى" نقطه موفقیت مهمى براى ترامپ محسوب مى شود. این در شرایطی است که جنگ تعرفه های ترامپ با چین هم به محبوبیت او در بدنه هوادارانش افزوده است.

مقصود از این نوشتار این نیست که بگوییم قطعا ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد بود، بلکه بحث اینجاست که مخالفان ترامپ (که نگران "آینده" ایالات متحده هستند) مسیر بسیار دشواری برای کم کردنِ سبد آراء ترامپ پیش رو دارند. دونالد ترامپ با یک رأی شکننده بر سر کار آمد (و همچنان هم شرایط او شکننده است) ولی شکست دادن او در انتخابات بعدی، کار چندان آسانی نیست. این واقعیتی است که نباید از آن فرار کرد. فقط کسی می تواند این مسیر هشت ساله را چهار ساله کند که قادر باشد «موج» و «گفتمان جدیدی» در بدنه جامعه ایجاد کند، که در این خصوص، شاید به سیاستمدارانِ پیر، امتحان پس داده و خسته ای همچون جو بایدن، برنی سندرز یا حتی مایکل بلومبرگ، چندان امیدی نیست. باید منتظر نشست و دید آیا نگاه های مردم به سمت صاحب حرفی جدید متمایل خواهد شد؟ و آیا اساسا کسی هست که در این میانه «حرف جدیدی برای گفتن» در چنته داشته باشد؟!/مطالعات امریکا

کلید واژه ها: انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ


( ۲۱ )

نظر شما :

سیاوش ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۵:۵۲
ترامپ در دور قبل هم نزدیک به سه میلیون رای کمتر داشت مهم تغییر رای سه ایالت مهم امریکا است که باعث پیروزی ترامپ شدند
سیمین تقوی راد ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۵
این ها را به آقای دکتر فرانسه تحصیل کرده انسان شناس دانشگاه تهران بگویید که توصیه می کند دولت صبر کند تا ترامپ در دور بعد راب نیاورد که گویی چشم برزخی و اینده بین دارند یا عقل کامل سیاسی که توصیه می کند سرنوشت خود را به انتخاب مردم امریکا در آینده بسپارید!