جهانی امن‌تر با نبود یک آشوب طلب

چرا بازگشت ترامپ خطرناک است؟

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۳۹۲۲ آمریکا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: رامین فخاری
رامین فخاری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: با منتفی شدن احتمال حضور ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ احتمال بازگشت تحریم های ایران ضعیف تر و کمرنگ تر خواهد شد و فرایند حضور ایران در اقتصاد جهانی سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.
چرا بازگشت ترامپ خطرناک است؟

دیپلماسی ایرانی: در روزهای اخیر اخبار مختلفی در رسانه های جمعی جهان مبنی بر هجوم ماموران پلیس فدرال آمریکا و محکومیت احتمالی وی به ده سال زندان منتشر می شود که البته باید گفت در صورت محکومیت ترامپ احتمال اجرای این حکم ضعیف است ولی عملا از حضور وی در انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا ممانعت به عمل آورده خواهد شد. در این نوشتار قصد داریم به این مساله بپردازیم که چرا در صورت محکومیت احتمالی ترامپ به ده سال زندان و منتفی شدن احتمال ریاست جمهوری اش جهان جای امن تری برای ایران و سایر کشورها خواهد بود:

1- از بعد داخلی و منافع ملی:

الف- با منتفی شدن احتمال حضور ترامپ در انتخابات 2024 احتمال بازگشت تحریم های ایران ضعیف تر و کمرنگ تر خواهد شد و فرایند حضور ایران در اقتصاد جهانی سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت.

ب- با فرض عدم حضور ترامپ در عرصه سیاست جهانی احتمال رویارویی نظامی ایران و آمریکا و آمریکا و نیروهای نیابتی ایران در منطقه و سپاه پاسداران به مراتب کمتر خواهد شد، به طور مثال در دوران ریاست جمهوری اوباما، سردار شهید قاسم سلیمانی به راحتی بین ایران و سوریه در رفت و آمد بود و آمریکا عملا تمایلی برای ترور وی نداشت، اما پس از به قدرت رسیدن ترامپ و شهادت وی و حمله به عین الاسد عملا ایران و آمریکا به مرحله رویارویی مستقیم رسیدند و هیچ تضمینی وجود نداشت که پس از پیروزی دوباره ترامپ در انتخابات، ایران همانند عراق دورانِ صدام، مورد حمله نظامی وسیع آمریکا قرار نگیرد.
ج- حمایت های تسلیحاتی دولت ترامپ از رقبای منطقه ای ایران، مانند عربستان سعودی بسیار بیشتر از دموکرات هاست و این حمایت تسلیحاتی به این منجر می شود که ایران و عربستان بجای افزایش همگرایی به سمت واگرایی و مقابله مستقیم بروند و علاوه بر این مسابقه تسلیحاتی در منطقه راه بیفتد و منطقه به انبار اسلحه مبدل شود.

د- حمایت جمهوری خواهان و ترامپ از رقبای منطقه ای ایران همانند اسرائیل بیشتر از دموکرات هاست و عملا در دو سال آخر حضور ترامپ، به دلیل حمایت های زیاد آمریکا از اسرائیل منطقه به میدان نبرد ایران و اسرائیل مبدل شده بود و اسرائیل با خیال راحت تر دست به ترور و خرابکاری در داخل ایران می زد.

ه- در دوران ترامپ و جمهوری خواهان لابی های ضد ایرانی مانند منافقین که عملا وظیفه خرابکاری در ایران و افزایش تحریم های ایران را بر عهده دارند بیشتر از سوی دولت آمریکا حمایت می شوند و سناتورها و دولتمردان جمهوری خواه مانند جان بولتون، جان مکین، رودی جولیانی، مایک پمپئو و دوستان و همفکرانشان تمایل بسیار زیادی به حمایت از لابی منافقین دارند ولی در دوران جمهوری خواه ها عملا این گروهک منزوی می شود.

2- از بعد خارجی و بین المللی:

الف-پاسخی که ترامپ به حمله چین به تایوان خواهد داد بسیار قوی تر از پاسخ بایدن به حمله چین به تایوان خواهد بود و عملا می تواند بشریت را به سمت یک جنگ و نزاع جمعی بزرگ دیگر سوق بدهد.

ب- ممکن است جنگ اوکراین با روی کار آمدن دوباره ترامپ به صحنه جدیدی از جنگ و نزاع تبدیل بشود و آتش یک جنگ فرسایشی که ممکن است تا چند سال اخیر به صلح منتهی شود با روی کار آمدن ترامپ شعله ور تر شود، اما با سیاست تحریم روسیه توسط بایدن و عدم حضور مستقیم ناتو در جنگ با روسیه عملا آتش جنگ با کوتاه آمدن یکی از طرفین به خاکستر مبدل خواهد شد.

ج- ترامپ یک رویکرد منزوی نسبت به اقتصاد بین الملل و تجارت آزاد داشت و عملا سعی داشت سیاست اقتصاد بسته و یا مرکانتلیسم اقتصادی را به آمریکا بازگرداند مساله ای که به مراتب برای اقتصاد و امنیت جهانی خطرناک است زیرا با کاهش مبادلات آمریکا با سایر کشورها و مخصوصا چین میزان تنش و واگرایی این کشورها با آمریکا افزایش خواهد یافت و عملا با پیاده شدن سیاست های مرکانتلیستی در آمریکا مجتمع نظامی و صنعتی بر سایر صنایع مادر آمریکا از جمله اپل، مایکروسافت و ... غالب خواهد شد، نتیجه این مساله افزایش نزاع و درگیری در سطح جهانی و رفتن بیشتر جهان به سمت جنگ اتمی خواهد بود.

د- ترامپ به هیچ یک از معاهدات بین المللی و معاهدات زیست محیطی پایبند نبود، این مساله برای اقتصاد و محیط زیست و امنیت جهانی می تواند خطرات بسیار زیادی داشته باشد، بطور مثال می توان به تلاش های ترامپ برای خروج از برجام، معاهده آب و هوایی پاریس و قرارداد نفتا اشاره کرد.

رامین فخاری

نویسنده خبر

کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی ارشد مطالعات خاورمیانه علامه طباطبایی

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا انتخابات امریکا انتخابات ریاست جمهوری امریکا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا رامین فخاری بازگشت ترامپ جمهوریخواهان حزب جمهوری خواه حزب دموکرات


( ۲۰ )

نظر شما :