برنامه نفت در مقابل غذا عراق پس از 21 سال پایان یافت

۰۶ دی ۱۳۹۵ | ۱۹:۴۲ کد : ۱۹۶۵۷۵۴ سرخط اخبار

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که تمامی بندهای قطعنامه شورای امنیت در سال 2010 مبنی بر لغو برنامه «نفت در برابر غذا» اجرائی شده و این برنامه به طور کامل پایان یافت.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه پایان عملی قطعنامه 986 شورای امنیت مربوط به سال 1995 به نام برنامه «نفت در برابر غذا» را رسما اعلام کرد.

شورای امنیت در قطعنامه 1958 سال 2010 رأی به خروج عراق از فصل هفت منشور سازمان ملل داد اما مذاکرات برای اجرای این قطعنامه تا کنون به طول انجامیده بود.

«احمد جمالفی» سخنگوی وزارت خارجه عراق در بیانیه ای اعلام کرد: وزارت خارجه عراق از زمان قطعنامه 1958 (سال 2010) تا کنون شش دور مذاکره با دبیرخانه سازمان ملل و طرف های مربوطه در واشنگتن و پاریس برای اجرای بندهای شورای امنیت به خصوص خروج از بند هفت انجام داده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: تلاش های صورت گرفته در نهایت به توافقی بر سر حل و فصل مسائل مالی برنامه «نفت در برابر غذا» منتهی و 145 میلیون دلار به عراق باز گردانده شد و بنابراین عراق دیگر تمام تعهدات خود را در برابر قطعنامه خروج از فصل هفت منشور سازمان ملل انجام داده است و تنها مسأله باقی مانده حل و فصل قضایای باقی مانده ما بین دو طرف عراق و کویت است.

برنامه «نفت در برابر غذا» به قطعنامه شماره 986 سازمان ملل در سال 1995 گفته می شود که به موجب آن به دولت وقت عراق که تحت تحریم های شدید قرار داشت، اجازه داده شد تا برای تأمین ما یحتاج مردم عراق، مقدار معینی از نفت خود را با نظارت سازمان ملل به فروش برساند.

با وجود آنکه رژیم صدام در سال 2003 فروپاشید و عملا برنامه نفت در برابر غذا نیز در میان نبود، لغو این قطعنامه تا سال 2010 به طول انجامید.

کلید واژه ها: وزارت خارجه عراق


( ۱ )

نظر شما :