تحلیل رسانه‌های انگلیس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

۲۰ دی ۱۳۹۵ | ۱۴:۵۵ کد : ۱۹۶۶۰۹۲ سرخط اخبار

رسانه های بریتانیا در واکنش به خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از وی به عنوان یکی از چهره های مهم انقلاب اسلامی ایران و از حامیان اصلی توافق هسته ای، نام بردند.

به گزارش فارس، آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام یکشنبه شب 19 دی ماه بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان شهدای تجریش دار فانی را وداع گفت.

پس از انتشار خبر درگذشت وی رسانه های جهان از جمله رسانه های بریتانیا گزارش ها و یادداشت های بسیاری درباره وی منتشر کردند.

روزنامه انگلیسی گاردین جزء اولین رسانه های انگلیسی بود که خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرد. این روزنامه انگلیسی نوشت، هاشمی رفسنجانی دومین شخصیت سیاسی ایران بود و از وی به عنوان یکی از پایه گذاران انقلاب اسلامی ایران نام برد.

در ادامه گاردین نوشت، هاشمی رفسنجانی، محرم اسرار رهبر جمهوری اسلامی، آیت الله علی خامنه ای بود اما بعدها و در سال 88 تفاوت هایی با رهبر ایران داشت و به سوی اصلاح طلبان گرایش پیدا کرد.

گاردین در ادامه درگذشت آیت الله رفسنجانی را ضربه ای برای حسن روحانی رئیس جمهور کنونی دانست چراکه رفسنجانی از حامیان اصلی روحانی است.  گاردین همچنین نوشت، رفسنجانی از اعضای مجلس خبرگان و همواره چهره شاخصی در ایران بود.

شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نقش هاشمی رفسنجانی در انقلاب 57 را نقشی اساسی عنوان کرد و نوشت با وجود بروز اختلاف نظرها میان وی و رهبری ایران، آیت الله خامنه ای در پیام تسلیت خود از رفسنجانی به عنوان همسنگر و همگام دوران مبارزات توصیف کرد و مرگ وی را سخت و جانکاه خواند.

شبکه سلطنتی بریتانیا در ادامه نوشت، رفسنجانی رابطه ای صمیمی با حسن روحانی رئیس جمهور ایران داشت و مشاور و آموزگاری برای روحانی بود. بی بی سی ضمن اشاره به سوابق تحصیلی و فعالیت های هاشمی رفسنجانی افزود، وی یکی از کلیدی ترین بازیگران برای توسعه برنامه هسته ای ایران بود و اخیرا از توافق هسته ای حمایت کرد.

روزنامه فایننشال تایمز در یادداشتی هاشمی رفسنجانی را یکی از رهبران جمهوری اسلامی ایران و سیاست مداری زیرک نام برد. این روزنامه انگلیسی در ادامه نوشت، رفسنجانی به عنوان ناجی ایران در دوران بحرانی شناخته می شود چراکه تلاش کرد ایران به توافق هسته ای برسد و جلوی وقوع جنگ را بگیرد.

فایننشال تایمز افزود، درگذشت رفسنجانی شوکی برای ایرانیان بود و انتظار می رود پیامدهایی برای نظام اسلامی در پی داشته باشد. این روزنامه پیش بینی کرد با درگذشت هاشمی رفسنجانی درگیری قدرت میان اصلاح طلبان و اصول گرایان شدت یابد.

خبرگزاری رویترز هم در یادداشتی نوشت، درگذشت رئیس جمهور اسبق ایران ضربه بزرگی برای اصلاح طلبان است چراکه تاثیرگذارترین حامی آن ها فوت شده است. رویترز ادامه داد، رفسنجانی به عنوان یکی از ستون های انقلاب اسلامی توصیف می شد و سیاست های وی برای ارتباط بهتر با غرب، مورد توجه ایرانیان زیادی بود.

در ادامه رویترز نوشت، بعد از شکست هاشمی رفسنجانی و خانواده اش در انتخابات سال 88، این خانواده دچار انزوای سیاسی شدند و اکنون که ایران در آستانه انتخابات دیگری قرار دارد، درگذشت وی ضربه بزرگی برای اصلاح طلبان خواهد بود.

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت هم نوشت، رفسنجانی چهره ای تاثیرگذار در ایران بود و ریاست مجمع تشخیص را برعهده داشت که مسئولیت حل مناقشات میان مجلس و شورای نگهبان را برعهده دارد.

این روزنامه افزود، رفسنجانی به عنوان یکی از ستون های انقلاب اسلامی نام برده می شد و درگذشت وی ضربه ای برای اصلاح طلبان است.

شبکه خبری اسکای نیوز هم با انتشار خبر درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت، وی یکی از چهره های پیشتاز ایران از قبل از انقلاب اسلامی و در مبارزه با شاه بود.

اسکای نیوز با نقل قول از یک مقام ایرانی نوشت رفسنجانی مدیری لایق و سیاست مداری کارکشته بود که مرگش می تواند به حسن روحانی که برای انتخاب دوباره به عنوان رئیس جمهوری ایران تلاش می کند، ضربه بزند.

روزنامه تلگراف هم در گزارشی درباره درگذشت هاشمی رفسنجانی نوشت، وی چهره ای تاثیرگذار در ایران بود و از ستون های انقلاب شناخته می شد.

این روزنامه انگلیسی همچنین به حضور مهدی هاشمی بر سر پیکر پدرش اشاره کرد و نوشت، مهدی که فرزند هاشمی و به اتهام فساد در زندان به سر می برد با اسکورت پلیس بر سر پیکر پدرش حاضر شد.

روزنامه دیلی میل هم رفسنجانی را از تاثیرگذارترین چهره های ایران توصیف کرد و نوشت، وی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که اختلافات میان شورای نگهبان و مجلس را برطرف می کرد.

کلید واژه ها: هاشمی رفسنجانی نوشت رفسنجانی اصلاح طلبان درگذشت آیت خبر درگذشت ایران بود به عنوان یکی عنوان یکی رفسنجانی به ایران بود و به عنوان یکی از رفسنجانی به عنوان عنوان یکی از رفسنجانی را نوشت رفسنجانی درگذشت آیت الله


نظر شما :