اتهام زنی نماینده حزب کارگر بریتانیا علیه مسکو

سیاستمدارن ارشد بریتانیایی هدف اقدامات روسیه قرار گرفته اند

۰۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۶۴۷۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا
یکی از مقامات اسبق وزارت امور خارجه بریتانیا مدعی شده است که روسیه مشغول جمع آوری اطلاعات محرمانه و مدارکی در مورد زندگی خصوصی سیاستمداران عالی مقام انگلیس بوده و به دنبال آن است تا با استفاده از همین اطلاعات اعتبار آنها را به خطر بیندازد.
سیاستمدارن ارشد بریتانیایی هدف اقدامات روسیه قرار گرفته اند

نویسندگان: مارک تاونسند، دیوید اسمیت

دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات اسبق وزارت امور خارجه بریتانیا مدعی شده است که روسیه مشغول جمع آوری اطلاعات محرمانه و مدارکی در مورد زندگی خصوصی سیاستمداران عالی مقام انگلیس بوده و به دنبال آن است تا با استفاده از همین اطلاعات اعتبار آنها را به خطر بیندازد.

«کریس برایانت»، نماینده حزب کارگر بریتانیا و وزیر مشاور سابق انگلیس در امور اروپا در ادامه گفت که او خود قربانی چنین تاکیتیکی بوده است و معتقد است که برخی از سیاستمداران رده بالای دولت انگلیس از جمله «بوریس جانسون»، وزیر امور خارجه و «لیام فاکس»، وزیر تجارت بین الملل در مرکز توجهات روسیه قرار دارند و روس ها یا کسانی که مستقیماً از سوی مقامات این کشور استخدام شده اند، فعالیت این سیاست مداران را تحت نظر قرار داده اند.

ادعاهای مطرح شده از سوی این نماینده حزب کارگر چند روز پس از انتشار گزارشی از اتهامات تایید نشده علیه روسیه مطرح شد. بر اساس اتهامات مطرح شده در این گزارش، ظاهراً مقامات امنیتی روسیه اطلاعاتی محرمانه و البته رسواکننده را در مورد دونالد ترامپ، از جمله فیلم های جنسی زننده وی در اختیار دارند که می تواند به عنوان ابزاری برای اخاذی از رئیس جمهور جدید آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

«کریستوفر استیل»، نویسنده بریتانیایی این گزارش جنجالی و بحث برانگیز که از کارمندان سابق سازمان اطلاعات محرمانه انگلیس (ام آی 6) بوده نیز از روز شنبه مخفی شده است. ترامپ نیز که در حال حاضر در واشنگتن است، در پی افشای این اسناد و مدارک حمله ای جدیدی را علیه آنها صورت داد. استیل پس از آغاز فعالیت خود به عنوان نماینده مخالفان سیاسی نامزد ریاست جمهوری این اسناد و مدارک را جمع آوری کرد اما ادعاهای استیل هنوز از سوی هیچ یک از رسانه ها و سرویس های اطلاعاتی تأیید نشده است. ترامپ نیز اخیراً در واکنش به این موضوع توئیتی را و با حروف بزرگ منتشر کرد: «حالا نیروهای اطلاعاتی خودی و محرمانه مدعی می شوند که در پرونده ترامپ تقلب کاملی صورت گرفته است».

برایانت با توضیح اینکه دفتر وزارت امور خارجه به دلیل برخی مشکلات امنیتی از اظهار نظر در این زمینه معذور است، عنوان کرد: «هر وزیری که به دفتر وزارت امور خارجه برود و مسئولیتی درباره روسیه داشته باشد موجب  می شود تا مسکو تمام تلاش خود را به کار گیرد تا اطلاعاتی را درباره آنهافراهم آورد».

وی در ادامه افزود گفت: «من کاملاً مطمئن هستم که برخی از سیاست مداران ما از جمله «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه، «لیام فاکس»، وزیر تجارت بین الملل، «آلان دونکان»، معاون وزیر امور خارجه و «دیوید دیویس»، وزیر برگزیت در مرکز توجهات روسیه قرار دارند». برایانت معتقد است که مسکو همه این افراد را به صورت بسیار دقیق مورد تحقیق و بررسی قرار خواهد داد. این کشور در مورد فعالیت این سیاست مداران پرونده هایی را ایجاد کرده و تمام تلاش خود را برای جاسوسی از آنها به کار خواهد برد».

برایانت، رهبر در سایه سابق مجلس عوام که در ژوئن گذشته استعفا داد، در این رابطه گفت که پیشرفت های کنونی در زمینه فناوری، کار دشمنان را به مراتب آسان تر کرده است و اکنون آنها قدرند تا به راحتی به اطلاعات شخصی افراد دست پیدا کنند. وی درباره این پیشرفت های تکنولوژیکی گفت: «اکنون شما می توانید بسیاری از کارها را از راه دور انجام دهید، لازم نیست که از نظر فیزیکی به کسی نزدیک باشید تا بتوانید او را دنبال کنید. بلکه در شیوه های نوین تعقیب افراد از گوشی های تلفن همراه و این دست وسایل استفاده می شود».      

برایانت که یکی از منتقدان صریح الحن سوابق پیشین ولادیمیر پوتین در زمینه مسائل مرتبط با حقوق مدنی است، معتقد است که افراد مرتبط با مسکو مشغول جمع آوری مدارک و شواهدی علیه سیاست مداران عالی مقام انگلیس و بی اعتبار کردن آنها هستند. در سال 2012 او سفارت روسیه در لندن را به سازماندهی کمپینی برای ابراز انزجار از همجنسبازی وی متهم کرد؛ ادعایی که بعداً از سوی روسیه تکذیب شد.

برایانت در ادامه اظهارات خود عنوان می کند: «زمانی که به عنوان رئیس تمامی احزاب روسیه فعالیت می کردم، سفارت این کشور تمام تلاش خود را کرد تا مرا به طور کامل حذف کند. در آن زمان، بسیاری از دوستان و نمایندگان مختلف محافظه کارم به من گفتند که پوتین از تو متنفر است و به دنبال راهی می گردد تا از شر تو خلاص شود.»

«بیل برودر»، یکی از تاجران مستقر در لندن است که تا همین چندی پیش شرکتش به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه گذاران خارجی در روسیه به شمار می رفت. «سرگئی ماگینسکی»، وکیل برودر پس از افشای تقلب و کلاهبرداری های مالیاتی اش به ارزش بیش از 144میلیون پوند، توسط نیروهای پلیس دستگیر شد اما در دوران بازداشت درگذشت. بیل برودر در همین رابطه عنوان کرد وی به خوبی می داند که دیگر مأموران اطلاعاتی اسبق بریتانیا که برای جمع آوری برخی اطلاعات محرمانه استخدام شده بودند، به گونه ای از این اطلاعات بهره می گیرند که در نهایت بتوانند از آن بر علیه فرد یا افراد دیگری استفاده کنند. برودر در ادامه افزود: «شرکت های انگلیسی به استخدام روسیه در می آیند تا برای «سرویس امنیتی فدرال» (FBS) این کشور کار کنند. آنها اطلاعات مالی و شخصی بسیار مهم و حساسی را درباره دشمنان دولت لندن جمع آوری کرده و اطلاعات محرمانه بسیار مهمی را در زمینه امنیت ملی و سیاست خارجی بریتانیا افشا می کنند».

کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا روز جمعه تایید کرد که این کمیته به عنوان بخشی از تحقیقات خود درباره تلاش های شک برانگیز روسیه در نفوذ به انتخابات آمریکا از طریق هک و دیگر حملات اینترنتی، تحقیقات و بازجویی هایی را در مورد چهره های ارشد دولت ترامپ برنامه ریزی و اجرا خواهد کرد.

کمیته اطلاعات سنا در این خصوص وعده داد که این اطلاعات را تا آنجا که بتواند دنبال خواهد کرد و فرقی نمی کند که این اطلاعات به کجا منتهی خواهد شد. رئیس این کمیته در همین باره گفت: «داشتن درک کاملی از تاثیر دامنه فعالیت های اطلاعاتی روسیه در ایالات متحده برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است».

این تحقیقات که هم از سوی دموکرات ها و هم از سوی جمهوریخواهان مورد حمایت و پشتیبانی قرار گرفته است، می تواند مقامات رسمی از هر دو دولت باراک اوباما و دولت ورودی ترامپ را مجبور کنند که در مورد اقدامات خود جلسه استماعی را برپا کنند. همچنین رئیس این کمیته در بخش دیگری از اظهارات خود افزود:  «این کمیته یافته های جامعه اطلاعاتی و دیگر ارزیابی ها نظیر هرگونه اطلاعاتی در مورد ارتباطات میان روسیه و افراد درگیر در کمپین های سیاسی را مورد مطالعه قرار خواهد داد».

با تقاضای تمام اعضای حزب دموکرات و بسیاری از سناتورهای دموکرات برای تشکیل کموسیونی مستقل از هر دو حزب، تقاضا برای این تحقیق کم شده است. ظاهراً نتیجه گیری های سازمان های اطلاعاتی نشان می دهند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دستور یک سری اقدامات را برای دخالت در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا در جهت پیشرفت ترامپ و آسیب زدن به حریف او هیلاری کلینتون، صادر کرده است.

اما ترامپ در مصاحبه با روزنامه «وال استریت ژورنال»، اشاره کرد که ممکن است او تحریم های تلاقی جویانه اوباما علیه مسکو را از بین ببرد و آماده است که پس از تصدی مقامش در روز جمعه با پوتین دیدار کند. او گفت که این تحریم ها را «حداقل برای یک دوره زمانی» کنار خواهد گذاشت و پس از آن افزود: «اگر شما همراه شوید و اگر روسیه واقعا به ما کمک می کند، چرا باید کسی را تحریم کرد که واقعا کارهای بزرگی انجام می دهد؟»

منبع: گاردین / مترجم: زهره شهریاری

 

کلید واژه ها: اطلاعات محرمانه سیاستمداران بریتانیایی روسیه دونالد ترامپ انگلیس


نظر شما :