حریری: سلاح حزب‌الله "غیرقانونی" است

۲۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۱:۱۱ کد : ۱۹۶۷۱۰۷ سرخط اخبار

نخست وزیر لبنان ضمن تأکید بر اینکه آرمان اصلی جریان المستقبل مبارزه با تندروی است، گفت: اوضاع لبنان از زمان انتخاب رئیس جمهور بسیار بهتر شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی النشره، سعد حریری، نخست وزیر لبنان در سخنانی به مناسبت دوازدهمین سالروز ترور رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان گفت: رفیق حریری منافع ملی را بر منافع شخصی ترجیح می داد و ما با این روحیه برای تحقق دستاوردی در سایه ریاست جمهوری میشل عون و دولت کنونی تلاش می کنیم. اگر به ائتلاف ۱۴ مارس بنگریم می بینیم که مردم در آن زمان لبنانی متنوع و تعددگرا می خواستند و وحدت ملی و حقیقت و عدالت خواسته اصلی آن ها بود. ما امروز می بینیم که هنوز به آن روز نرسیده ایم. ما با میشل عون برای بازگرداندن پویایی و این ذهنیت به لبنانی ها همکاری می کنیم.

وی تأکید کرد: ما از یک طایفه یا مذهب دفاع نمی کنیم بلکه از میانه روی دفاع می کنیم و هیچ شکی نیست که اوضاع لبنان از زمان انتخاب رئیس جمهور بسیار بهتر شده است. آرمان اصلی جریان المستقبل "مبارزه با تندروی" است. این جریان از میانه روی در لبنان حمایت کرد و ما اعتماد شهروندان به حکومت را بازگرداندیم.

سعد حریری گفت: اقداماتی که ما با میشل عون انجام دادیم دستاورد بزرگی است و ما توانستیم کشور را از بی تحرکی و خلأ به این مرحله منتقل کنیم. ما کارمند و خدمتگزار مردم هستیم و اگر فردی از جریان المستقبل مرتکب جرمی شود مثل دیگران مجازات خواهد شد. ما از مظلومان دفاع خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: روابط ما با رئیس جمهور بر پایه صراحت و صداقت است و ما می خواهیم این روابط طی مرحله آتی نیز به همین شکل باقی بماند؛ چراکه کشور به همکاری نیاز دارد. من اگر هم با میشل عون در سیاست اختلاف نظر داشته باشم اما به او احترام گذاشته ام با این حال رخدادهای سیاسی ثابت کرده اند که یک طرف نمی تواند در این کشور حکومت کند برای همین ما به همکاری نیاز داریم اما این به این معنا نیست که اختلافات سیاسی نداشته باشیم.

سعد حریری گفت: اختلافات سیاسی ما در داخل نباید به خارج به ویژه درباره مسائل استراتژیک و اولویت ها که احیای اقتصاد است، سرایت کند.

وی درباره قانون انتخابات گفت: ما مشکلی با هر قانون انتخاباتی که تدوین شود نداریم و مهم این است که ساختار عادلانه باشد.

سعد حریری گفت: اختلافات ما با جریان آزاد ملی سیاسی بود و اگر به طرح ملی مان بنگریم می بینیم که یک طرح واحد است. ما همگی می خواهیم لبنان شکوفا و دور از فساد باشد.

وی تأکید کرد: راه حلی که ما برای پر کردن خلأ ریاست جمهوری و تشکیل دولت جدید به آن دست یافتیم به خاطر تضمین ثبات لبنان بود. ما به خاطر حفظ ثبات مذاکره و سازش کردیم اما بر سر حق و آرمان ها سازش نکرده و نخواهیم کرد؛ آرمان هایی که شامل دادگاه بین المللی، رویکرد به نظام بشار اسد و موضعمان نسبت به سلاح "غیرقانونی" در دست حزب الله است.

حریری به عدم توافق درباره سلاح حزب الله چه در داخل کابینه و چه پارلمان و چه بر سر میز مذاکرات اشاره و تأکید کرد: آنچه از لبنان محافظت می کند ارتش و حکومت است. تصمیمات لبنان به دست حکومت است نه به دست افراد یا رهبران یا محورهای منطقه ای و بین المللی. ما هرگز اجازه نمی دهیم که لبنان به محورهای خارجی تحویل داده شود.

لبنان روز سه شنبه مراسم بزرگداشت دوازدهمین سالروز ترور رفیق حریری را در بیروت برگزار کرد. رفیق حریری ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ به همراه ۲۱ تن دیگر در انفجار مهیبی که موکب وی را در نزدیکی هتل سن جورج در بیروت هدف قرار داد، ترور شد.

سعد حریری روز سه شنبه بر سر مزار پدرش رفت. لبنان در پی ترور رفیق حریری به سرعت به دو ائتلاف ۱۴ و ۸ مارس تقسیم شد. ترور رفیق حریری کشور را به سمت بحران های سیاسی کشاند.

کلید واژه ها: رفیق حریری میشل عون ترور رفیق حریری ترور رفیق عون


نظر شما :