وحشت اسرائیل از آزمایش موفقیت‌آمیز اس 300 در ایران

۱۶ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۵ کد : ۱۹۶۷۶۸۹ سرخط اخبار

یک ژنرال بازنشسته صهیونیستی پس از اولین آزمایش سامانه دفاعی اس 300 گفت که دستیابی ایران به این سامانه موشکی را نمی توان نادیده گرفت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه اورشلیم پست، رژیم صهیونیستی بسیار تلاش کرد تا فروش سامانه دفاعی پیشرفته اس 300 به ایران را متوقف کند اما تهران روز شنبه اولین بار این سامانه دفاعی را مورد آزمایش قرار داد و اکنون مقامات صهیونیستی با  احتیاط در حال ارزیابی و نظارت بر این مسئله هستند.

تهران پس از چند سال تاخیر در تحویل سامانه پدافند موشکی اس 300 ساخت روسیه روز شنبه به طور موفقیت آمیز آن  را  آنگونه که رسانه های ایران گزارش دادند، آزمایش کرد و اکنون این سامانه عملیاتی شده است.

آبراهام آسائیل، ژنرال بازنشسته صهیونیستی به اورشلیم پست گفت: دستیابی ایران به سامانه اس 300 را نمی توان نادیده گرفت. این سامانه پیش از این در ایران وجود نداشت واین بسیار خطرناک است. تعجب آور نخواهد بود که ایرانی ها خودشان سامانه پدافند موشکی تولید کنند.

وی ادامه داد: ایرانی ها از لحاظ فناوری خودشان بسیار پیشرفته هستند آنها در یک یا دو دهه گذشته پیشرفت های زیادی به ویژه در زمینه موشکی داشته اند. اگرچه تولید یک سامانه پیچیده زمان بر است، ایرانی ها در تولید یک سامانه بسیار پیشرفته، حتی پیشرفته تر از اس 300 کاملاً توانمند هستند.

به گزارش ایسنا، ایران در سال 2016 پس از آنکه قراردادش با روسیه برای خرید سامانه اس 300 را به روزرسانی کرد توانست این سامانه را تحویل بگیرد. تهران و مسکو اولین بار در سال 2007 قرارداد خرید اس 300 را منعقد کردند.

اما سه سال بعد رییس جمهور وقت روسیه تحت فشار رژیم صهیونیستی و غرب به بهانه اینکه فروش این سامانه دفاعی به ایران خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است، اجرای آن را متوقف کرد.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در سال2015 پس از حصول پیشرفت هایی در روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 با صدور حکمی ممنوعیت انتقال سامانه اس 300 به ایران را لغو کرد. از آن پس دو طرف رایزنی ها برای انعقاد یک قرارداد جدید و به روزرسانی شده را آغاز کردند که درنهایت به تحویل این سامانه به ایران به ارزش حدود 800 میلیون دلار منجر شد.

کلید واژه ها: اس 300 سامانه دفاعی


نظر شما :