نتانیاهو پیام مشترک خود با ترامپ را به اطلاع پوتین می رساند

پیامی با چاشنی تهدید ایران

۱۹ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۸:۳۰ کد : ۱۹۶۷۷۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
مفاد این پیام این است که اسرائیل و امریکا تصمیم گرفته اند جلوی حضور ایران در سوریه را بگیرند و اجازه ندهند ایران بیش از این در سوریه نفوذ کند.
پیامی با چاشنی تهدید ایران

دیپلماسی ایرانی: منابع اسرائیلی فاش کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر خود به مسکو که امروز پنج شنبه انجام می شود و طی آن با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد، پیام مشترک اسرائیل – امریکا را به اطلاع او خواهد رساند.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط، چاپ لندن، مفاد این پیام این است که اسرائیل و امریکا تصمیم گرفته اند جلوی حضور ایران در سوریه را بگیرند و اجازه ندهند ایران بیش از این در سوریه نفوذ کند.

نتانیاهو در نشست کابینه خود گفته بود که «می خواهم در دیدار با رئیس جمهوری روسیه مخالفت شدید اسرائیل را با هر گونه راه حلی که اسرائیل در آن نباشد، ابراز کنم و خواهم گفت که ایران تلاش می کند از طریق حضور نظامی زمینی و دریایی به شکل دائمی در سوریه حضور داشته باشد و می خواهد جبهه جدیدی را علیه ما در جولان بگشاید.»

سخنگوی نتانیاهو در این باره گفت که تماس تلفنی دوشنبه شب نخست وزیر اسرائیل با دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در این باره بوده و دو طرف می خواستند قبل از سفر نتانیاهو به مسکو مواضع خود را با یکدیگر هماهنگ کنند.

یک وزیر اسرائیلی که سابقه نظامی داشته اما روزنامه الشرق الاوسط نام او را به میان نیاورده گفت که در این پیام تاکید شده است که ایالات متحده امریکا و اسرائیل آزمایش های موشک های بالستیک ایران را تهدیدی برای خود می دانند و مصالح حیاتی و حساس تهران در سوریه می تواند به زودی مورد هدف آنها قرار بگیرد. وقتی که از این مقام اسرائیلی پرسیده شد آیا منظور او این است که امکان دارد اسرائیل نیروهای ایرانی را در سوریه هدف بگیرد، جواب داد: «هر وسیله ایرانی که در سوریه حرکت می کند می تواند در تیررس ما قرار بگیرد.»

سفر نتانیاهو به مسکو که توام با تهدید ایران است در حالی انجام می شود که سیدهاشم الموسوی، سخنگوی جنبش مقاومت نجبا در نشست خبری خود در تهران در تحلیل وضعیت میدانی و سیاسی پرونده سوریه اعلام کرد: متأسفانه جنگ در سوریه بیش از عراق خسارت انسانی به بار آورد، به گونه ای که در لایه هایی از این جنگ شاهد بودیم که بسیاری از نیروهای نخبه سوریه توسط ترکیه دزدیده شدند و به خاک این کشور انتقال پیدا کردند. از این رو، خسارت زیادی در این کشور هم از حیث اقتصادی و هم از حیث زیربنایی و زیرساختی صورت گرفت.

وی با تأیید خبر تکمیل سپاه آزادسازی جولان اعلام کرد: سپاه آزادسازی جولان را با تمرکز و سلاح های پیشرفته و استراتژی خاص نظامی تشکیل داده ایم که هدف آن، مشارکت جدی در آزادسازی جولان خواهد بود. اگر دولت سوریه با حضور این سپاه در آزادسازی جولان موافقت کند، بدون تردید در عملیات آزادسازی این نقطه مشارکت خواهیم داشت. این در حالی بوده که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که شیعیان درصدد هستند که جولان را به حلب دوم تبدیل کنند که باید بگوییم این اظهارات، بیشتر جنبه جنگ روانی داشته و هدف آن، تضعیف محور مقاومت است؛ ازاین رو، نخواهیم گذاشت مساحت کشورهای اسلامی با سناریوهای اسرائیل روزبه روز کمتر شود که در این بین مهم ترین متغیر میدانی فعالیت گروهک تروریستی جبهه النصره سابق و به عبارتی دیگر جبهه فتح الشام فعلی (جفش) است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 11

کلید واژه ها: آزادسازی جولان بنیامین نتانیاهو ولادیمیر پوتین دونالد ترامپ


نظر شما :