جف سسشنز و اتهام شهادت دروغ

وقتی همه چیز بر ملا می‌شود

۲۱ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۲:۱۲ کد : ۱۹۶۷۷۷۸ اخبار اصلی آمریکا
موقعیت تیم سسشنز در وزارت دادگستری، کاخ سفید و رهبری جمهوریخواهان پس از اتهامات درباره شهادت دروغ به نظر متزلزل شده است: چه چیزی را تماشا می‌کنید.
وقتی همه چیز بر ملا می‌شود

دیپلماسی ایرانی: پیش از پاسخ دادن به سوالات کمیته قضایی در تاریخ 10ژانویه، سناتور جف سسشنز دستان خود را بلند کرد و سوگند یاد کرد که «حقیقت را بگوید، تمام حقیت را و چیزی جز حقیقت نگوید.»

امروز به نظر می رسد که سسشنز، سوگند خود را در برابر کمیته نقض کرده تا کمیته قضایی سنا تحقیقات کاملی در مورد او آغاز کند. این تحقیقات درباره این است که کشف شود آیا گفته دادستان کل در مورد این که در طول مبارزات انتخاباتی با مقامات روس تماسی نداشته است صحیح بوده یا خیر.

در طول جلسه رای اعتماد، سناتور ال فرانکلن از سسشنز پرسید چه خواهد کرد اگر دریابد که فردی از وابستگان ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی تعاملاتی با دولت روسیه داشته تا در انتخابات تغییری ایجاد کند. این سوال در موازات گزارش های اطلاعاتی بود که می گفت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری مداخله کرده تا نتیجه آن را به سود ترامپ تغییر دهد.

سسشنز پاسخ داد: «من از این دست فعالیت ها آگاه نیستم.» سپس او فراتر رفت و بیان کرد: «من یکی دوباری در نقش جانشین در طول کمپین عمل کردم و هیچ ارتباطی با روسیه نداشتم.» سپس سناتور پاتریک لیهی با سوالات کتبی خود درباره ارتباطات با روس ها در طول انتخابات سال 2016 پیش آمد. سشن تنها یک کلمه در پاسخ ارائه می داد: «نه.»

اما سسشنز باید از این فعالیت ها آگاه می بود چرا که او در آن زمان در مرکز ماجرا مشغول بود.  براساس گزارش واشنگتن پست، سشن حداقل دوبار با سرگی کیسلیاک، سفیر روسیه در ایالات متحده صحبت کرده بود. فردی که بنابر گزارش ها یکی از بهترین جاسوسان روسیه در زمانی که عضو ارشد کمیته نیروهای مسلح بود، به حساب می آمد. یکی از این صحبت ها در طول جسله ماه سپتامبر این دو فرد در دفتر سشن در سنا رخ داد.

این دو در چه مورد صحبت کردند؟ براساس گفته مقامات وزارت دادگستری سخت است که در این مورد چیزی گفت. مقامات رسمی به واشنگتن پست گفتند: «مدارک چندانی در این مورد وجود ندارد.»

موقعیت تیم سسشنز در وزارت دادگستری، کاخ سفید و رهبری جمهوریخواهان پس از اتهامات درباره شهادت دروغ به نظر متزلزل شده است: چه چیزی را تماشا می کنید. سشن به طور مستقیم بی گناهی خود را اعلام می کند. «من هیچ ایده ای ندارم که این اتهامات درباره چیست. او در بیانیه خود آورده است: «این اتهامات غلط است.»

اما این تکذیب ها حتی مطابق با استانداردهای خود سسشنز نیست. در طول استیضاح کلینتون در سال 1999، سناتور آلاباما تلاش داشت تا رئیس جمهور را به خاطر شهادت دروغ تحت فشار قرار دهد و در صورت اثبات اتهام او را از دفتر ریاست جمهوری بیرون کند. او در طول جلسات درباره جدیت اتهام شهادت دروغ و وضعیت کلینتون گفت: «مردم آمریکا براین باورند که هیچ کس بالاتر از قانون نیست و رئیس جمهور خود را در وضعیتی قرار داده که بسیار جدی است.» او ادامه داد: «من قصد دارم که دادگاهی عادلانه در این باره برگزار کنم.»

چه چیز در آن زمان صادق بود که در این زمان صادق نیست: کمیته قضایی سنا باید تحقیقاتی عمومی و گسترده در این زمینه انجام دهد. در سال 1999، سشن خود چنین کاری را تایید کرد: «مجلس سنا در 13سال گذشته سه بار شهادت دروغ افسران ایالات متحده را با حذف آنها پاسخ داده است.»

جف سسشنز باید به نصیحت های خود عمل کند و از تحقیقات کامل و منصفانه درباره خودش استقبال کند تا مشخص شود که آیا او به شهادت دروغ تن داده است یا خیر. دادستان کل سزاوار است که بی گناه فرض شود اما مردم آمریکا شایسته این هستند که تحقیقات کاملی درباره جرم فدرال سوگند دروغ انجام شده و جزئیات بیشتری در مورد جلسات او و کیسلیاک برملا شود. هرچیزی کمتر از این به گفته خود سسشنز ، می تواند نظام حقوقی ما را تضعیف کند و این شک را ایجاد کند که بازیگران اصلی قدرت، همه خود حساب هایی از جرم و جنایت دارند.

سسشنز خود به خوبی این را می داند: هیچ کس بالاتر از قانون نیست و کسانی که سوگند می خورند باید به آن عمل کنند.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: جف سسشنز ایالات متحده امریکا


نظر شما :