اعلام نام مظنون بمب‌گذاری متروی سن پترزبورگ

۱۵ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۹۶۸۱۵۲ سرخط اخبار

رسانه های روسی به نقل از منابع امنیتی اعلام کردند که یک "فرد انتحاری" که عامل حمله به متروی سن پترزبورگ بوده را شناسایی کرده اند. او جوانی قرقیزستانی بوده که شهروندی روسیه را داشته است. در حالی که ایستگاه متروی سن پترزبورگ بار دیگر بسته شد.

به گزارش ایسنا، یک منبع امنیتی به خبرگزاری اینترفکس گفت: بمبی که موجب انفجار شد را جوانی ۲۳ ساله کار گذاشته بود. براساس تصاویر دوربین ها او چهره ساکنان آسیای میانه را داشته است.

به گفته این منبع، او تنها بوده و یک بمب را داخل کپسول آتشنشانی در ایستگاه مترو "پلوشاد واستاناولنیه" کار گذاشته بود که عمل نکرد و نیروهای امنیتی بلافاصله آن را کشف و خنثی کردند.

این منبع افزود: این فرد مظنون بعد از گذاشتن بمب سوار قطار مترو شده و بمبی که حمل می کرده در جریان حرکت قطار بین دو ایستگاه منفجر شد.

اینترفکس امروز نیز گزارش داد، ایستگاه متروی سن پترزبورگ بار دیگر از سوی خدمات امور فوق العاده روسیه بسته شد. این اقدام بعد از هشداری مبنی بر وجود بمب در این ایستگاه بوده است.

عملیات پلیس روسیه نیز برای بازداشت دو مظنون در جریان است.

سیستم های امنیتی قرقیزستان امروز (سه شنبه) تایید کردند، مظنون انفجار یکی از شهروندان این کشور بوده است.

رخات سلیمانف، سخنگوی سازمان امنیتی قرقیزستان اظهار داشت: نام مظنون احتمالی "اکبرجان جلیلف" از شهر "اُش" قرقیزستان و متولد ۱۹۹۵ است که شهروندی روسیه را داشته و دانشجو بوده است.

به گزارش اینترفکس، مظنون شناسایی شده اما گزارش های ضد و نقیضی در مورد انتحاری بودن حمله وجود دارد. گفته شده این ظن وجود دارد که او با افراط گراهای تندرو در ارتباط باشد.

در این راستا مقامات امنیتی روسیه گفتند، عامل حمله تروریستی متروی سن پترزبورگ با افراد مسلح در سوریه در ارتباط بوده است.

ابتدا تصویری از فردی که ریش داشته و کلاه سیاه بر سر داشت، به عنوان مظنون احتمالی بمب گذاری منتشر شد اما فرد در تصویر خود را تسلیم پلیس کرده و اعلام کرد که بی گناه است و عکسش بی دلیل به عنوان مظنون منتشر شده است.

تصویر فردی که خود را تسلیم پلیس کرده است

بعدا عکس دیگری منتشر شد که مظنون بمب گذاری را فرد زیر نشان می داد:

همچنین گفته شده فرد مظنون دانشجوی دانشگاه قزاقستان بوده که وزارت خارجه این کشور در این باره گفته است، هنوز زود است در این باره صحبت کرد که فرد مظنون از دانشجویان دانشگاه قزاقستان باشد.

سخنگوی وزارت خارجه قزاقستان گفت: صحبت درباره دست داشتن شهروند قزاقستانی در این انفجار زود است.

این سخنگو افزود: شهروند قزاقستانی که نامش ذکر شده تاکنون در بین قربانیان شناسایی شده، نیست اما تصاویر منتشر شده از جوان مظنون در رسانه ها متعلق به آرشیف نیست.

نور غالی بیلیزبیکف، معاون رئیس کمیته امنیت ملی قزاقستان نیز گفت: اخبار مبنی بر این که مکسیم آریشف شهروند قزاقستانی در انفجار متروی سن پترزبورگ دست داشته باشد، عاری از صحت است.

قبلا رسانه ها اخباری را منتشر کردند مبنی بر اینکه نوع زخم های روی بدن شهروند کشته شده در این انفجار اشاره به این دارد که او کانون انفجار بوده و این مساله فرضیه اینکه او عامل انتحاری باشد را پررنگ کرد.

همچنین به همراه او پاسپورت و کارت دانشجویی کشف شده است.

خبرگزاری نووستی به نقل از یک منبع در سازمان های امنیتی روسیه گزارش داد، کانون انفجار روی جسد یک شهروند از آسیای میانه کشف شده اما هنوز زود است که گفته شود او عامل انتحاری است.

در همین حال مسئولان، سابق بر این گفته بودند تعداد کشته ها ۱۰ تن است اما کمیته مبارزه با تروریسم که یک آژانس دولتی است، اعلام کرد، ۱۱ تن در این انفجار کشته شدند اما بر اساس تازه ترین گزارش ها وزارت بهداشت روسیه اعلام کرد تعداد کشته ها به ۱۴ تن رسیده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه که در زمان انفجار در سن پترزبورگ حضور داشت در محل انفجار حاضر شد.

پوتین در جریان بازدید خود که عصر دوشنبه انجام داد هیچ اظهارنظری نکرد و تنها به گذاشتن گل سرخ در ورودی مترو به منظور گرامیداشت یاد قربانیان انفجار اکتفا کرد.

وی اظهار داشت: گزارشی را از رئیس ستاد امنیت فدرال درباره انفجار دریافت کرده است و هنوز زود است درباره علت انفجار صحبت کرد.

پوتین تصریح کرد: نیروهای امنیتی تمامی احتمالات را بررسی می کنند از جمله احتمال تروریستی بودن حادثه را. تیم تحقیقات به زودی علت انفجار را اعلام خواهد کرد.

وی به خانواده های قربانیان انفجار تسلیت گفت و متعهد شد به زخمی شدگان حادثه کمک لازم را بکند.

کلید واژه ها: سن پترزبورگ قزاقستان


نظر شما :