حملاتی که می‌تواند باعث تنش میان آنکارا – واشنگتن شود

فشارهای اردوغان به امریکا قبل از دیدار با ترامپ

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۸۶۷۹ اخبار اصلی خاورمیانه
وزارت امور خارجه امریکا نگرانی عمیق خود را از حملات ترکیه به کردها ابراز کرد و تاکید کرد که این حملات بدون هماهنگی با ایالات متحده یا پیمان بین‌المللی مبارزه با داعش در سوریه و عراق انجام شده است.
فشارهای اردوغان به امریکا قبل از دیدار با ترامپ

دیپلماسی ایرانی: تحلیلگران بر این اعتقاد دارند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه با صدور دستوراتی برای حمله به گروه های مبارز کُرد در سوریه می خواهد به واشنگتن که از این گروه های کرد حمایت می کند، قبل از دیدارش با دونالد ترامپ فشار بیاورد.

ترکیه سه شنبه هفته پیش با حمله به مقر فرماندهی واحدهای پشتیبان خلق کرد که باعث کشته شدن حداقل 28 نفر شد، خشم ایالات متحده را برانگیخت، خشم امریکا زمانی بیشتر شد که جنگنده های ترکیه اقدام به بمباران مواضع حزب کارگران کردستان که آنکارا آنها را گروه تروریستی می داند، در کوه های شمال عراق کرد که مرگ شش نفر از نیروهای پیشمرگ کرد عراقی را نیز به دنبال داشت.

وزارت امور خارجه امریکا نگرانی عمیق خود را از این حملات ابراز کرد و تاکید کرد که این حملات بدون هماهنگی با ایالات متحده یا پیمان بین المللی مبارزه با داعش در سوریه و عراق انجام شده است.

این در حالی است که قرار است اردوغان با ترامپ در نیمه های ماه می دیدار کند. بسیاری بر این باورند بعد از این بمباران اردوغان مراتب شکایت خود را از واشنگتن برای حمایتش از واحدهای پشتیبان خلق کرد که آن را شاخه سوریه حزب کارگران کردستان می داند، ابراز کند.

با وجود این که اردوغان بارها از حمایت امریکا از کردها انتقاد کرده اما واشنگتن همچنان از آنها حمایت می کند و با رفتن اوباما و آمدن ترامپ نیز تغییری در این مواضع از خود نشان نداده است.

جان مارکو، پژوهشگر در مرکز فرانسوی مطالعات درباره آناتولی در این باره می گوید: «روشن است که این حملات نشان از خشم ترکیه دارد و در چارچوب دعوت های مکرر از واشنگتن برای پایان دادن به حمایت هایش از واحدهای پیشتیبان خلق کرد صورت گرفته است.»

وی در ادامه می افزاید: «از زمان انتخاب ترامپ ترکیه بارها خواسته تغییر مواضع امریکا در حمایت از واحدهای پشتیبان خلق کرد شده اما واقعیت این است که اردوغان تا الآن هیچ دستاوردی از تکرار این مواضع خود به دست نیاورده است.»

مارکو همچنین می گوید: «روشن است که ترکیه می خواهد فشارهای خود بر ایالات متحده را تا قبل از دیدار مقرر در ماه مه میان دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان حفظ کند.»

ترکیه به شدت از حمایت امریکا از واحدهای پشتیبان خلق کرد عصبانی است در حالی که این گروه نقشی اساسی در حملات آماده سازی برای آزادی رقه، بارزترین پناهگاه داعش در سوریه، ایفا می کند. در حالی که به نظر می رسد به دلیل وجود گروه های مبارز کرد جایی برای آنکارا در این عملیات نیست.

مجموعه بحران های بین المللی در گزارش خود که روز جمعه منتشر شد در این باره نوشت: «آنکارا از سهمی که واحدهای پشتیبان خلق کرد در عملیات آزادسازی رقه دارند، به شدت نگران است. ترکیه از این می ترسد که این همکاری مشروعیت بیشتری در بعد بین المللی به این گروه های کرد بدهد. با توجه به زمان بندی حملات ترکیه می توان این گونه برداشت کرد که هدف اصلی ترکیه از این کار سنگ اندازی برای آماده سازی برای حمله به رقه توسط واحدهای پشتیبان خلق کرد است.»

ایکان ادمیر، یکی از کارکنان موسسه دفاع از دموکراسی که مقر آن در واشنگتن است در این باره می نویسد که اردوغان تلاش می کند از این برگه استفاده کند تا واشنگتن کوتاه بیاید و از حمایتش از گروه های مبارز کرد و پرونده های دیگر دست بردارد.

وی همچنین می نویسد: «خودداری واشنگتن از آغاز عملیات رقه قبل از رفراندوم 16 آوریل ترکیه، رفراندومی که باعث تقویت اختیارات اردوغان شد، نشان می دهد که پیچیدگی های احتمالی ای در روابط میان واشنگتن با آنکارا وجود دارد در حالی که حمله بی برنامه و تصادفی ترکیه به نیروهای حزب کارگران کردستان و واحدهای پشتیبان خلق کرد به دور از رفراندوم برگزار شد و این نشان می دهد که ممکن است اتفاقاتی پیش بینی نشده در برابر تلاش های پیمان مبارزه با داعش به وجود آید.»

ادمیر در ادامه می افزاید: «هر چه این حملات ادامه یابد حفظ حمایت واشنگتن از وحدت پیمان مبارزه با داعش سخت تر خواهد شد. در حالی که واقعیت این است که وجود تنش میان اعضای پیمان مبارزه با داعش از دلایل اصلی در حفظ داعش محسوب می شود.»

در همین رابطه موسسه "یوریجا گروپ" در تحلیلی می نویسد که حملات جدید ترکیه علیه سوریه یا عراق باعث بی ثباتی بیشتر می شود. این موسسه در ادامه می نویسد: این کار بازتاب منفی بر جنگ امریکا با داعش نیز می گذارد.

یوریجا گروپ تاکید می کند، این مساله از ناحیه دیگری نیز حساسیت برانگیز است، نیروهای امریکایی در کنار نیروهای سوریه دموکراتیک که کرد هستند، مستقرند و ممکن است هر حمله دیگری باعث کشته شدن سربازان امریکایی نیز بشود و این مساله تنش های سنگینی را در روابط ایالات متحده با ترکیه به وجود آورد.

منبع: میدل ایست آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: واحدهای پشتیبان خلق کرد مبارزه با داعش رجب طیب اردوغان دونالد ترامپ


نظر شما :