نام عضو ارشد حزب‌الله در لیست سیاه واشنگتن و ریاض

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۹۶۹۰۶۴ سرخط اخبار

در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای شرکت در سه نشست در عربستان عازم ریاض شده و امروز شنبه وارد این کشور می شود، واشنگتن و ریاض اعلام کردند که هاشم صفی الدین، رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان در لیست سیاه مشترک تروریسم هر دو کشور قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم، در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا آمده است، عربستان نیز به آمریکا پیوست و هاشم صفی الدین (رئیس شورای اجرایی حزب الله لبنان) را در لیست سیاه قرار داد.

واشنگتن و ریاض هر دو مدعی هستند، حزب الله "سازمانی تروریستی" است.

در ادامه این بیانیه آمده است، نتیجه این اقدام بلوکه کردن تمامی دارایی های وی در عربستان خواهد بود و علاوه بر این انجام هر گونه معاملات مالی با او از طریق سیستم پولی عربستان ممنوع می شود.

از سوی دیگر دفتر مبارزه با تروریسم وابسته به وزارت خارجه آمریکا با انتشار توئیتی اعلام کرد که این برای اولین بار است که وزارت خارجه آمریکا و یک دولت خارجی یک شخص را به صورت مشترک در لیست تروریسم قرار می دهند که این خود نشان دهنده روابط جدی مسئولان آمریکایی و عربستانی است.

وزارت خارجه آمریکا در ادامه تاکید کرد، این اقدام علیه صفی الدین تازه ترین نمونه مشارکت جدی دو طرف آمریکا و عربستان در زمینه مبارزه با حمایت مالی تروریسم است.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) نیز درج نام صفی الدین در لیست تروریسم را تایید کرد.

واس افزود، عربستان امروز نام هاشم صفی الدین را به دلیل فعالیت هایش برای حزب الله لبنان و ارائه مشاوره در زمینه اجرای "عملیات های تروریستی" و نیز حمایتش از بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) در این لیست قرار داد.

در ادامه این بیانیه آمده است، وزارت خارجه آمریکا محمد العیسوی را نیز که رهبری گروه تروریستی "ولایت سینا" وابسته به داعش را از اوت ۲۰۱۶ بر عهده دارد، در این لیست قرار داد.

به این ترتیب دارایی های هر دو شخص در تمامی مناطق تحت کنترل دستگاه قضایی آمریکا بلوکه شده و شهروندان آمریکایی اجازه ندارند هیچ گونه تعامل پولی با آنها داشته باشند.

همچنین وزارت خزانه داری آمریکا هاشم محسن عیدروس الحمید و خالد علی مبخوت العراده، از رهبران قبایل یمن را از رهبران شاخه القاعده در جزیره العرب اعلام کرده و اسامی آنها را در لیست تحریمی ها قرار داد.

منصور الترکی، سخنگوی وزارت کشور عربستان در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اظهار داشت، اطلاعات موجود به عدم وجود هرگونه فعالیت تجاری یا مالی ثبت شده به نام صفی الدین در عربستان اشاره دارد اما مسئولان مربوطه در راستای ممانعت از هرگونه روابط تجاری و یا مالی شهروندان عربستانی و یا مقیمان کشور با او برای اتخاذ مراتب قانونی علیه وی تلاش می کنند.

کلید واژه ها: صفی الدین


نظر شما :