جنبش مقاومت فلسطینی دوران سردی روابط را سپری کرده است

حماس در فکر احیای پیمان خود با تهران

۰۸ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۱۲۶۹ اخبار اصلی خاورمیانه
یحیی السنوار، رئیس جدید حماس در نوار غزه گفت: «حمایت نظامی ایران از حماس و کتائب عزالدین القسام استراتژیک و روابط ما با تهران بسیار عالی شده است.»
حماس در فکر احیای پیمان خود با تهران

دیپلماسی ایرانی: یحیی السنوار، رئیس جنبش حماس در نوار غزه روز دوشنبه اعلام کرد که این جنبش توانسته توانایی های نظامی خود را افزایش دهد و تاکید کرد ایران «بزرگترین حامی» شاخه نظامی حماس است.

السنوار در گفت وگوی مطبوعاتی در دفتر خود در غزه همچنین گفت: «ما شما را می بینیم، ما قدرت نظامی خود را برای آزادی فلسطین و بازگرداندن آن افزایش می دهیم... ایران بزرگترین حامی ما با سلاح و پول و آموزش نیروهای کتائب عزالدین القسام است.» کتائب عزالدین القسام شاخه نظامی حماس محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: «حمایت نظامی ایران از حماس و کتائب عزالدین القسام استراتژیک و روابط ما با تهران بسیار عالی شده است.»

پس از آغاز تحولات سوریه حماس به حمایت از مواضع مخالفان حکومت بشار اسد پرداخت و از حمایت از حکومت سوریه یا سیاست ایران در این کشور خودداری کرد. بعد از آن روابط دو طرف بسیار سرد شد و دیگر حمایت ایران از حماس همانند سابق نبود. تا این که در فوریه گذشته تحولی جدید در سطح روابط حماس با ایران به وجود آمد. السنوار در فوریه گذشته، فرمانده حماس در نوار غزه شد، وی نزدیک ترین رهبر حماس در شاخه نظامی این جنبش است که از قدیم همواره از رابطه با ایران و حزب الله حمایت می کرده است. سطح روابط دو طرف زمانی افزایش یابد که عزت الرشق، عضو دفتر سیاسی حماس در راس هیئتی طی دعوتی رسمی در مراسم تحلیف حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ابتدای ماه جاری میلادی شرکت کرد.

السنوار در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین گفت: «هر روز موشک می سازیم و آموزش نظامی خود را دنبال می کنیم و نیروهای انسانی ویژه خود را برای مبارزه آموزش می دهیم، اکنون هزاران نفر شب و روز در سطوح مختلف در این رابطه کار می کنند.»

وی درباره رابطه با سوریه نیز گفت که حماس ممانعتی برای احیای روابط با سوریه «در زمان مناسب ندارد تا وارد بازی محورها نشویم. در افق دریچه هایی برای خروج از بحران سوریه را مشاهده می کنیم که این اتفاق می تواند افق ها را برای بازسازی روابط با آن کشور بگشاید.»

وی رابطه حماس با ترکیه و قطر را عالی دانست و تاکید کرد، جنبش حماس اخیرا توانست گشایشی در روابطش با مصر ایجاد کند و برای بهبودی روابط گام هایی بردارد. ما برای ارتباط با همه طرف ها آماده ایم و با آغوش باز از هر گونه رابطه ای در این زمینه استقبال می کنیم.

بعد از آغاز بحران داخلی در سوریه حماس رهبران خود را از دمشق به قطر منتقل کرد که این اتفاق تاثیر بسیاری در کاهش روابط این جنبش با تهران گذاشت.

حماس سال هاست برای احیای روابط با تهران تلاش می کند. ناظران می گویند که این جنبش تلاش دارد در سایه تحولات جاری در منطقه پیمان مستحکم خود را با تهران مجددا احیا کند.

منبع: العرب / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: حماس


نظر شما :