ایلدیریم: نتیجه همه‌پرسی جدایی کردستان را به رسمیت نمی‌شناسیم

۰۳ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۷ کد : ۱۹۷۲۰۵۶ سرخط اخبار

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه نتیجه همه پرسی جدایی کردستان را به رسمیت نمی شناسند، از واکنش سیاسی، اقتصادی و نظامی به این امر خبر داد.

به گزارش فارس، «بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه امروز (دوشنبه) اعلام کرد که نتیجه همه پرسی جدایی کردستان عراق را به رسمیت نمی شناسند.

ایلدیریم با بیان اینکه این همه پرسی، فقط آشوب و بی ثباتی فعلی در عراق را افزایش می دهد، تاکید کرد تصمیم برگزاری همه پرسی، بدون در نظر گرفتن دیگر گروه های قومیتی بوده و فقط در خدمت سیاست های حکومت کردستان است.

وی طی نشست خبری گفت که دولت ترکیه علاوه بر تحریم های اقتصادی، واکنش سیاسی، دیپلماتیک و نظامی به همه پرسی جدایی کردستان را در نظر می گیرد.

نخست وزیر ترکیه با بیان اینکه آنکارا فقط با دولت عراق در تماس مستقیم خواهد بود، تاکید کرد بغداد تنها دولت مشروعی است که مرزها، فرودگاه ها و تجارت نفت را کنترل می کند.

ایلدیریم با بیان اینکه تشکیل کشور جدید در مرزهای جنوبی ترکیه را نمی پذیرند، تاکید کرد لج بازی حکومت منطقه کردستان عراق برای برگزاری همه پرسی، زمینه را برای درگیری شدید آماده کرده است.

وی ادامه داد: «بحران به اوج خود و به نقطه بدون بازگشت رسیده است و اکنون در مراحل ابتدایی تحولات جدید در منطقه هستیم، که این خوب نیست...حکومت کردستان اقدامات ناعادلانه ای را برای تغییر ترکیب جمعیتی در شهر کرکوک انجام داده است.»

نخست وزیر ترکیه گفت با دولت عراق برای شامل نشدن استان کرکوک و دیگر مناطق خارج از حدود منطقه کردستان در همه پرسی جدایی، همکاری می کنیم.

ایلدیریم همچنین از حضور نیروهای عراقی در رزمایش نظامی ترکیه در مرزهای دو کشور خبر داد.

وی در ادامه گفت «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور و «حلوسی آکار» رئیس ستادکل ارتش ترکیه به زودی برای گفت وگو با مقامات ایرانی، به تهران می روند.

منطقه کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی» از صبح امروز همه پرسی جدایی از بغداد را آغاز کرده است.

کلید واژه ها: همه پرسی جدایی پرسی جدایی


نظر شما :