چاووش اوغلو: بارزانی با موساد همکاری می‌کند

۱۶ مهر ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۵ کد : ۱۹۷۲۲۹۲ سرخط اخبار

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که کشورش با هرگونه درخواست دولت عراق برای بستن خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به ترکیه "با جدیت تعامل خواهد داشت."

به گزارش ایسنا، مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با شبکه فرانس ۲۴ گفت: ما حریم هوایی خود را بنا به درخواست بغداد به روی هواپیماهایی که به اقلیم کردستان می روند بسته ایم و شرکت های هواپیمایی ترکیه پروزهایشان را به اربیل و سلیمانیه متوقف کرده اند.

وی درباره موضوع گذرگاه های زمینی گفت: گذرگاه ها بین ترکیه و اقلیم کردستان نیستند بلکه بین ترکیه و عراق هستند. ترکیه در این باره با دولت مرکزی عراق صحبت خواهد کرد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: ما با هرگونه درخواست دولت عراق برای بستن خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان عراق از خاک ترکیه به بندر جیهان، با جدیت تعامل خواهد داشت.

اوغلو تأکید کرد: همه از مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان خواستند همه پرسی را برگزار نکند اما او تمامی درخواست ها را رد کرد. همه پرسی اشتباه بزرگی بود و من اطمینان دارم که حقوق اضافی را برای برادران کردمان به همراه نخواهد داشت. من این را صادقانه طی سفرم به اربیل به بارزانی گفتم. این مسئله آینده کردها در عراق را در معرض خطر قرار خواهد داد و نتیجه بسیار منفی خواهد داشت.

وی گفت: همگان خواهان لغو همه پرسی یا به تأخیر انداختن آن شدند و تنها اسرائیل از همه پرسی حمایت کرد اما ما بعد از همه پرسی شاهد این حمایت نبودیم. گزارشات و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بارزانی با عوامل سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) همکاری می کند.

اوغلو همچنین درباره سوریه گفت: هدف از استقرار نیروهای ترکیه در مناطق کاهش تنش در ادلب سوریه توقف درگیری ها و آمادگی برای مرحله آتی است. هدف کلی ما توقف تمامی درگیری های مسلحانه در ادلب است و همچنین نقش داشتن در روند سیاسی است. کارشناسان سازمان اطلاعات و نظامیان به ارزیابی اوضاع در این منطقه خواهند پرداخت.

کلید واژه ها: اقلیم کردستان


نظر شما :