ديپلماسى ايرانى بسته پيشنهادى ايران به غرب را باز می کند

۰۴ خرداد ۱۳۸۷ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۷۳ اخبار اصلی
"منوچهر متکى " وزير امورخارجه ايران با ارسال نامه ای "بان کى مون " دبيرکل سازمان ملل متحد، بسته پيشنهادى ايران را تقدیم وی کرده و در نامه اهداف جمهوری اسلامی را تشریح کرده است.
ديپلماسى ايرانى بسته پيشنهادى ايران به غرب را باز می کند
"منوچهر متکى " وزير امورخارجه ايران با ارسال نامه ای "بان کى مون " دبيرکل سازمان ملل متحد، بسته پيشنهادى ايران را تقدیم وی کرده و در نامه اهداف جمهوری اسلامی را تشریح کرده است. دیپلماسی ایرانی بنا بر اهمیت این نامه و بسته پیشنهادی ایران، متن کامل آن را منتشر می کند.

متن نامه وزير امورخارجه ايران به دبيرکل سازمان ملل متحد و متن بسته پيشنهادى به شرح زير است :
جناب آقاى بان‌کى‌مون
دبيرکل محترم سازمان ملل متحد

همانگونه که در مکاتبات قبلى به اطلاع رسيد جمهورى اسلامى ايران به عنوان يک کشور مسئول از اعضاى سازمان ملل متحد بر اساس حقوق و تعهدات بين‌المللى خود همواره بر اهميت چندجانبه گرايى تاکيد نموده است. متاسفانه چند کشور خاص با اهداف و اغراض سياسى با طرح ابهاماتى پيرامون برنامه کاملاً صلح‌آميز هسته‌اى ايران به استفاده ابزارى از ارگان‌هاى سازمان ملل اقدام نموده‌اند که ضربه‌اى بر اعتبار و حيثيت سازمان محسوب مى‌شود. با وجود آن که آژانس بين‌المللى انرژى اتمى بارها و به طور مکرر بر عدم انحراف در برنامه هسته‌اى ايران تاکيد نموده و بر اساس برنامه کارى توافق شده بين ايران و آژانس مسايل باقى‌مانده کاملاً حل و فصل شده‌اند و در حال حاضر تمامى فعاليت‌ها و برنامه هسته‌اى ايران تحت نظارت کامل آژانس قرار دارد اما شوراى امنيت سازمان ملل به اقدامات غيرقانونى خود ادامه داده است.

اينجانب طى نامه‌اى به طور متقن و مفصل مبانى استدلالات جمهورى اسلامى ايران در خصوص دخالت غيرمنطقى و غير قانونى شوراى امنيت در موضوع هسته‌اى را قبلاً به اطلاع جنابعالى رسانده‌ام. از طرف ديگر جمهورى اسلامى ايران تعاملات سازنده مذاکرات منطقى عادلانه بدون پيش شرط و بر مبناى احترام متقابل را همچنان راه حل اساسى براى ارتقا و بهبود اوضاع و شرايط بين‌المللى مى‌داند.

بر اين مبنا جمهورى اسلامى ايران آماده است با گروه 1+5 در يک چارچوب مشخص و مورد علاقه مشترک مذاکره نمايد. جمهورى اسلامى ايران معتقد است اتخاذ رهيافت‌هاى دو سويه مبتنى بر تهديد و مذاکره نه تنها هيچ کمکى به حل موضوعات نمى‌کند بلکه بيشتر به پيچيده‌تر شدن اوضاع مى‌انجامد. ملت ايران ملتى صلح‌طلب مى‌باشد که از هيچ تلاشى براى دستيابى به صلح و ثبات جهانى دريغ نکرده است. قدرت و قابليت‌هاى جمهورى اسلامى مى‌تواند به صلح و ثبات منطقه‌اى و بين‌المللى کمک کند.

از طرف ديگر جمهورى اسلامى ايران بر اين باور است که صلح و امنيت پايدار منطقه‌اى و بين‌المللى روابط اقتصادى تجارت آزاد امنيت انرژى مبارزه با تروريسم و مواد مخدر و بهره‌گيرى از انرژى هسته‌اى براى مقاصد صلح‌آميز زمينه‌هاى مشترک بسيار خوبى را براى همکارى‌هاى درازمدت پايدار فراهم مى سازد. با توجه به شرايط موجود در سطوح منطقه‌اى و بين‌المللى جمهورى اسلامى ارايه طرحى نو و کامل را با هدف نيل به همکارى‌هاى پايدار و تعامل سازنده ضرورى مى‌داند.

جمهورى اسلامى ايران به سهم خود پس از مطالعات و بررسى‌هاى گسترده و کارشناسى عميق بسته‌اى از پيشنهادات و ابتکارهاى بسيار مهم را در حوزه‌هاى مختلف سياسى امنيتى اقتصادى و هسته‌اى با دقت فراوان طراحى و تدوين کرده است که به کشورهاى گروه 1+5 ارايه مى شود. اين بسته بر اساس عدالت حاکميت و احترام متقابل و به عنوان اساسى براى آغاز مذاکراتى فراگير و همه جانبه با اين کشورها بر مبناى تعهدات دسته‌جمعى تهيه شده است. اعتقاد راسخ داريم که بسته حاضر يک فرصت استثنايى را براى همکارى واقعى و جدى فيمابين طرف‌هاى ذيربط فراهم خواهد نمود. مايلم بر اين نکته بسيار مهم تاکيد نمايم که رويکرد اصلى جمهورى اسلامى ايران به اين بسته پيشنهادى رويکردى راهبردى است.

لذا اميدوارم طرف‌هاى ذيربط به خوبى به اهميت موضوع و محتواى بسته پيشنهادى به عنوان راه حل جامع مشکلات و چالش‌هاى منطقه‌اى و جهانى و مبنايى براى همکارى‌هاى دراز مدت پى برده و با نگرشى سازنده با آن برخورد و از آن استقبال نمايند. 

                                                                                                                                                                       منوچهر متکي 
                                                                                                                                                                      وزير امور خارجه

                                                                                      بسته پيشنهادى جمهورى اسلامى ايران

با تاکيد بر ضرورت پايبندى به اصول عدالت قانونگرايى به رسميت شناختن حقوق ملتها احترام به حق حاکميت کشورها تحکيم صلح و ثبات منطقه‌اى و جهانى پرهيز از انحصارگرايى و تهديد احترام به دموکراسى ارزش‌هاى انسانى و فرهنگ ملت‌ها و با اعلام برائت از بى‌عدالتيها و بى‌قانونيهاى اعمال شده نسبت به حقوق ملتها:

جمهورى اسلامى ايران معتقد است طيف وسيعى از موضوعات نظير مسائل امنيتى تحولات منطقه‌اى و جهانى انرژى هسته‌اى تروريسم دموکراسى و ... وجود دارد که به‌طور جدى ظرفيت زيادى را براى همکارى دارا مى‌باشد. اين مباحث در کنار موضوعاتى نظير مبارزه با مواد مخدر و حفظ محيط ‌زيست مسائل اقتصادى تکنولوژيک تجارى و به‌ويژه انرژى فرصت‌ها و زمينه‌هاى بسيار خوبى را براى همکارى‌هاى سازنده فراهم مى‌آورد. لذا با توجه به تحولات حادث در سطح منطقه‌اى و جهان ارائه طرحى نو و تکامل يافته از تعامل ضرورت مى‌يابد.

هدف اصلى جمهورى اسلامى ايران در دور جديد مذاکرات توافق همه‌جانبه مبتنى بر حسن‌نيت دسته ‌جمعى براى تحقق همکارى‌هاى بلندمدت طرفين و تحکيم صلح و امنيت پايدار منطقه‌اى و بين‌المللى مبتنى بر عدالت مى‌باشد. ما بر اين باوريم که اين مذاکرات ظرفيت آن را دارد که در ادامه از ساير دولت‌هايى که براى همکارى حول اين بسته ظرفيت‌ها و علايق لازم را دارند نيز دعوت به عمل آيد. نتيجه اصلى دور جديد مذاکرات توافق درباره «تعهدات دسته‌جمعى» در زمينه همکارى‌هاى اقتصادى سياسى منطقه‌اى ـ بين‌المللى هسته‌اى و امنيت انرژى است. لذا ما آمادگى داريم مذاکرات همه‌جانبه و فراگيرى را بر مبناى موضوعات ذيل آغاز نماييم:

الف) موضوعات سياسى و امنيتى:
1ـ دفاع از حقوق و کرامت انسان‌ها و احترام به فرهنگ ملت‌ها از مهم‌ترين دغدغه‌هاى جامعه بشرى است که گفتگو براى تحقق شايسته آن ضرورت دارد.
2ـ گفتگو درباره تقويت ثبات و تحکيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم‌ سالارى در جهان و منطقه بر مبناى:
ـ احترام به حقوق ملتها و منافع ملى آنها؛
ـ کمک به حاکميت ملى کشورها بر مبناى روش‌هاى مردم‌سالارانه؛
ـ جلوگيرى از خشونت و نظامى‌گرى؛
ـ جلوگيرى از تروريسم و عوامل ايجادکننده و تقويت‌کننده آن.

بر اين مبنا جمهورى اسلامى ايران آماده گفتگو براى همکارى در جهت تقويت ثبات و تحکيم صلح عادلانه و پيشرفت مردم‌سالارى در مناطقى است که از بى‌ثباتى نظامى‌گرى خشونت و تروريسم رنج مى‌برند. اين همکارى مى‌تواند در نقاطى از جهان به خصوص خاورميانه بالکان آفريقا و آمريکاى جنوبى شکل‌ گيرد. همکارى براى کمک به مردم فلسطين در جهت يافتن طرحى جامع پايدار دموکراتيک و عادلانه براى حل موضوع 60 ساله فلسطين مى‌تواند نمونه‌اى از اين همکارى‌ها باشد.

3ـ مبارزه با تهديدهاى مشترک امنيتى و گفتگو براى تحقق همکارى دسته جمعى جهت مبارزه با عوامل ايجاد کننده و تقويت‌کننده تهديدهاى امنيتى ذيل:
ـ تروريسم؛
ـ مواد مخدر؛
ـ مهاجرت‌هاى غيرقانونى؛
ـ جرائم سازمان يافته.

ب) موضوعات اقتصادى:
1ـ همکارى در زمينه انرژى و امنيت آن در عرصه‌هاى توليد عرضه انتقال و مصرف.
2ـ همکارى در زمينه تجارت و سرمايه‌گذاري.
3ـ کمک عمومى به رفع فقر از کشورهاى ضعيف و تلاش براى کاهش فقر و فاصله طبقاتي.
4ـ کاهش آسيب‌هاى ناشى از نوسانات شديد قيمت‌ها و باز تنظيم مناسبات پولى و مالى جهان براى حمايت از کشورهاى جهان.

ج) موضوع هسته‌اى
در ارتباط با موضوع هسته‌اى ايران آماده است در يک نگرش جامع و به عنوان عضوى فعال و موثر از NPT و آژانس موضوعات ذيل را در دستور کار قرار دهد:
1ـ حصول اطمينان بيشتر از عدم انحراف فعاليت‌ هسته‌اى کشورها؛
2ـ ايجاد کنسرسيوم غنى‌سازى و توليد سوخت هسته‌اى در نقاط مختلف دنيا از جمله ايران؛
3ـ همکارى مشترک براى دستيابى و بهره‌گيرى از فناورى صلح‌آميز هسته‌اى و تسهيل بهره‌مندى عموم کشورها از آن؛
4ـ تحقق خلع سلاح هسته‌اى و تعيين کميته‌اى براى پيگيرى اين موضوع؛
5ـ تقويت نظارت آژانس بر فعاليت هسته‌اى کشورها؛
6ـ همکارى‌هاى مشترک در ايمنى و حفاظت فيزيکى هسته‌اي.

د) جمهورى اسلامى ايران در چارچوب اين بسته آماده شروع مذاکراتى جدى و هدفمند براى نيل به نتيجه‌اى مشخص مى‌باشد. اين مذاکرات مى‌تواند پس از دوره‌اى مشخص (حداکثر 6 ماه) مورد ارزيابى قرار گرفته و درباره ادامه آن تصميم‌گيرى شود.

نظر شما :