نمایش اختلاف آمریکا و اروپا بر سر ایران در نشست بروکسل

۱۶ آذر ۱۳۹۶ | ۱۵:۱۵ کد : ۱۹۷۳۶۳۷ سرخط اخبار

پایگاه خبری یوروآبزرور پس از اختلاف نظر موگرینی و تیلرسون بر سر پایبند بودن یا نبودن ایران به برجام، سه شنبه را روز نمایش اختلاف خاورمیانه ای اروپا و آمریکا خوانده است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری بلژیکی یورو آبزرورم ساعات پس از نشست خبری «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا در پایتخت سیاسی اروپا، از نمایش یکی از اختلافات اساسی دو طرف در این نشست نوشت.

در این کنفرانس خبری، طرفین علناً موضعی بر خلاف موضع طرف مقابل در قبال پایبندی ایران به برجام گرفتند؛ موگرینی گفت که ایران به توافق هسته ای با گروه 1+5 پایبند بوده است و تیلرسون تصریح کرد که ایران با آزمایشات موشکی و کمک به حزب الله نتوانسته، پیروی از برجام را برآورده سازد.

مقاله نویس یوروآبزرور با دیدن این اختلاف آشکار، نوشته: «دیپلمات های ارشد ایالات متحده و اتحادیه اروپا در روز سه شنبه 5 دسامبر، در حالی که "شراکت" خود را جشن گرفتند که در سیاست خاورمیانه ای خود، از هم فاصله گرفتند.»

یوروآبزرور در ادامه به گفته های موگرینی در این نشست خبری پرداخته؛ نشستی که در آن خبرنگاران حق طرح سوال نداشتند.

یوروآبزرور به آن بخش از سخنان موگرینی علاقه نشان داده که در آن به برجام با عنوان یک «اولویت راهبردی برای امنیت اروپا و جهان» یاد شده است.

در ادامه به سخنان تیلرسون پرداخته شده و در ابتدا آمده: «در ابتدا به نظر می آمد که تیلرسون با ترامپ بر سر نابود کردن برجام، اختلاف داشت.»

تیلرسون ابتدا گفت که در خصوص نحوه پایبند نگاه داشتن ایران به تعهدات هسته ای اش با موگرینی مذاکره کرده و پس از تکرار ادعاهای پیشین در خصوص ثبات زدا بودن حمایت ایران از گروه های مقاومت خاورمیانه، گفت که ایران با این حمایت، نتوانسته به همه مفاد برجام پایبند بماند.

کلید واژه ها: موگرینی تیلرسون


نظر شما :