ترامپ به دنبال راه نجات است

تحویل قدس به اسرائیل برای فرار از مخمصه

۱۳ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۴۰ کد : ۱۹۷۳۸۴۷ خاورمیانه یادداشت
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده می نویسد: بعضی ها بر این اعتقادند که ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه داد تا بتواند پول و رای یهودی های امریکا را به سوی خود جلب کند. آنها باعث موفقیت او در انتخابات شدند و او نیز به این ترتیب به وعده ای که به آنها داده بود عمل کرد.
تحویل قدس به اسرائیل برای فرار از مخمصه

دیپلماسی ایرانی: شکی نیست که دونالد ترامپ الآن در وضعیت به سر سختی در داخل امریکا به سر می برد، او محبوبیت خود را از دست داده و این روند رو به کاهش است، همچنین افتضاح دخالت روسیه در انتخابات امریکا سایه سنگینی را بر موقعیت ترامپ انداخته است.

نگرانی های بسیاری وجود دارد که باعث می شود دونالد ترامپ خود را در وضعیت رئیس جمهوری اسبق امریکا، نیکسون، ببیند، کسی که با افتضاحی بزرگ از کاخ سفید خارج شد. آیا ترامپ خود را در این تنگنای تاریخی خواهد دید.

بعضی ها بر این اعتقادند که ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه داد تا بتواند پول و رای یهودی های امریکا را به سوی خود جلب کند. آنها باعث موفقیت او در انتخابات شدند و او نیز به این ترتیب به وعده ای که به آنها داده بود عمل کرد.

رئیس جمهور ترامپ کوچکتر از آن است که رئیس جمهور امریکا باشد، او مرد ثروتمندی است اما در آخر پیمانکار املاک و مستغلات است و نمی تواند خود را هم سطح روسای سابق امریکا مثل کندی یا کلینتون ببیند. او در سیاست مثل یک آدم اهل ساخت و پاخت و کسی که دنبال جمع کردن پول و کارگزاری است، رفتار می کند. این دقیقا چیزی است که از او در جمع کردن پول های کلان از جهان عرب مشاهده شد.

آیا هدیه قدس به اسرائیل نیز ساخت و پاختی بوده تا ترامپ خود را از سرنوشت نیکسون آن هم در حالی که یک سال بیشتر از دوران حضورش در کاخ سفید نگذشته است، برهاند. چه بر سر باقی دوران ریاست جمهوری اش خواهد آمد.

امریکا با تسلیم قدس به اسرائیل چیزهای بسیاری را از دست داد که نمی تواند این خسارت را با هیچ چیز دیگری جبران کند.

امریکا شریکی اساسی در عملیات صلح میان فلسطینیان و اسرائیلی ها بود، اما الآن دیگر طرف قابل اعتمادی نیست یا دیگر کسی نمی تواند آن را صادق بداند، در حالی که منافع کلانی در جهان عرب داشت. الآن به طور جدی دعوت می شود که به منافع امریکا ضربه وارد آید. بسیاری خواستار توقف تعامل با امریکا هستند به ویژه بسیاری می خواهند که سرمایه های عربی از امریکا خارج شوند، این اتفاق می تواند بدترین حالت ها را برای اقتصاد امریکا موجب شود.

شکی نیست که ورود روسیه به آب های گرم دریای مدیترانه بعد از سال ها غیبت به ضرر منافع امریکا تمام خواهد شد و دروازه ها را برای هر گونه همکاری میان روسیه و اعراب خواهد گشود.

تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای تحویل قدس به اسرائیل بسیاری از پل های تاریخی میان امریکا و جهان عرب را ویران کرد. تصمیم گیر اصلی در کاخ سفید زمان طولانی نیاز خواهد داشت تا بار دیگر پل های اعتماد را بسازد، اگرچه به نظر می رسد این امر به چیزی غیرممکن تبدیل شده است.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

انتشار اولیه: سه شنبه 28 آذر 1396 / انتشار مجدد: چهارشنبه 13 دی 1396

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس اسرائیل دونالد ترامپ


نظر شما :