دیکتاتوری پوتین اکنون به سراغ کشورهای دیگر رفته است

۱۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۲:۵۸ کد : ۱۹۷۴۷۰۹ سرخط اخبار

گری کاسپاروف، استاد بزرگ سابق شطرنج جهان در اظهاراتی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به ایجاد یک "دیکتاتوری کا.گ .ب" که مصمم به "تعقیب دیگر کشورها است" متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه اکسپرس، گری کاسپاروف در فاصله سال های 1986 و 2005 در رده اول شطرنج بازان جهان بود و هنوز هم رکورد پیروزی های پی در پی در تورنومنت های شطرنج در دست است.

او در سال 1985 بعد از شکست آناتولی کارپوف، جوان ترین قهرمان بلامنازع شطرنج جهان شد و در سال 1996 وارد بازی شطرنج با سوپرکامپیوتر شرکت آی بی ام شده و در بازی با این کامپیوتر یک شکست، دو مساوی و سه پیروزی برجای گذاشت.

کاسپاروف 54 ساله که اکنون وارد حوزه سیاست شده در مصاحبه ای با رادیو بی بی سی شدیدا از حکومت ‍ولادیمیر پوتین انتقاد کرد.

او نقشی محوری در تشکیل یک ائتلاف مخالف با پوتین به نام "ائتلاف روسیه دیگر" داشت.

کاسپاروف در سال 2007 بعد از شرکت در یک تجمع دموکراسی خواهانه در شهر مسکو دستگیر شد و در 2012 نیز در جریان کنسرت یک گروه موسیقی معترض در این شهر هدف ضرب و شتم قرار گرفته و دستگیر شد.

او در مصاحبه ای گفت: اقدامات پوتین قابل پیش بینی بودند. حکومت او یک دیکتاتوری تک نفره است.

کاسپاروف گفت: 10 سال پیش او یک دولت پلیسی داشت و من همواره تلاش داشتم تا توجه همه را به این حقیقت جلب کنم که این حکومت در مسیر تبدیل شدن به یک دیکتاتوری قرار دارد که به تغییر کشورهای دیگر خواهد پرداخت این اتفاقی است که در دیکتاتوری های دیگر نیز افتاده است.

کاسپاروف ادامه داد: آنها مخالفان را در کشورهایشان نابود می کنند تا کنترل کامل را به دست داشته باشند اما کمی بعد نیاز به اهداف جدید پیدا می کنند تا توجیهی برای حضور بی پایان خود در قدرت داشته باشند. من می دانستم که پوتین به سراغ کشورهای دیگر خواهد رفت. او اول به سراغ کشورهای همسایه یعنی جمهوری های شوروی سابق رفته و پس از آن بزرگترین و قدرتمندترین کشورهای جهان را به چالش می کشد.

او درباره مناقشه مربوط به مداخله روسیه در انتخابات آمریکا و اروپا گفت: خسته شده ام از بس که تکرار کردم که من قبلا گفته بودم و می خواهم یک روز خلاف آن ثابت شود.

کاسپاروف اظهار داشت که او تنها به برخی کشورها سفر می کند و با غریبه ها به خاطر دفع خطر جانی علیه خود هیچ وقت چای نمی نوشد.

او گفت که روس ها به جایی رسیده اند که در پذیرفتن حکومت پوتین شرطی شده اند.

کاسپاروف افزود: این خیلی مهم است که ماهیت واقعی این حکومت را توضیح دهیم. بسیاری از کسانی که در اتحاد شوروی سابق به دنیا آمدند به صورت ژنتیکی ترس از ابراز دیدگاه هایشان را به ارث بردند. صحبت درباره یک دیکتاتور کا. گ .ب مخالف با تجربه ای است که آنها در زندگی داشتند. اگر شما در شهر فقط یک رستوران داشته باشید که یک غذا را سرو کند مسلم است که این غذا محبوب می شود.

کاسپاروف که در حال حاضر ساکن شهر نیویورک است تاکید کرد که همچنان به تلاشش برای ترویج تبلیغات ضد پوتین ادامه خواهد داد.

کلید واژه ها: شطرنج


( ۱ )

نظر شما :