وزیر خارجه آمریکا از آرژانتین حزب‌الله را هدف گرفت

۱۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۷۴۸۳۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای آرژانتینی خود در بوئنوس آیرس ضمن صحبت درباره ونزوئلا و کره شمالی، ادعاهایی علیه دولت سوریه و همچنین حزب الله لبنان مطرح کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ در آرژانتین، دولت سوریه را به استفاده از سلاح های شیمیایی و حزب الله لبنان را به حضور در آمریکای لاتین به منظور تامین مالی اقدامات تروریستی متهم کرد.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه سفر دوره ای خود به چند کشور آمریکای لاتین، به بوئنوس آیرس رفت و با مقامات آرژانتیتی دیدار کرد.

«رکس تیلرسون» در کنفرانس خبری مشترک با همتای آرژانتینی خود شرکت و در آن درباره روابط آمریکا و آرژانتین، ونزوئلا، کره شمالی، سوریه، حزب الله لبنان و دیگر موضوعات صحبت و ادعاهای تکراری آمریکایی ها درباره فعالیت حزب الله لبنان در آمریکای لاتین در حوزه «تامین مالی تروریسم» و «پولشویی» را تکرار کرد.

دیپلمات ارشد آمریکایی گفت: «ما(آمریکا و آرژانتین) در حال تعمیق روابط در حوزه های مختلف هستیم به ویژه تقویت مشارکتمان برای مقابله با سازمان های بزهکار فراملیتی، مقابله با مواد مخدر، پولشویی، تامین مالی تروریسم».

وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ، در این نشست از آرژانتین به دلیل حمایت های این کشور از مواضع آمریکا در قبال کره شمالی، تشکر کرد.

تیلرسون مواضع دولت آمریکا علیه ونزوئلا و «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور این کشور را تکرار کرد و باز هم در امور داخلی ونزوئلا دخالت کرد.

او گفت: «ما به صورت گسترده ای درباره ونزوئلا صحبت کردیم از جمله درباره اینکه چه اقدامات بیشتری می توانیم برای افزایش فشار بر رژیم مادورو به منظور بازگشت آن به فرایند دموکراتیک مبتنی بر قانون اساسی ونزوئلا انجام دهیم».

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، دولت آمریکا مواضع تندی علیه ونزوئلا اتخاذ و با متهم کردن مادورو به «دیکتاتوری»، تحریم ها و فشارها علیه ونزوئلا را تشدید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا در بوئنوس آیرس، باز هم ادعاهای اخیر آمریکایی ها درباره استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی را تکرار کرد.

تیلرسون گفت: «ما امروز با آرژانتین درباره نگرانی ها در خصوص سلاح های شیمیایی در سوریه صحبت کردیم. ما روسیه را به اجرای نقشش به عنوان ضامن نابودی سلاح های شیمیایی رژیم سوریه فرا می خوانیم و روسیه را به توقف وتو کردن قطعنامه های ضروری برای انجام مکانیسم تحقیقات مشترک درباره سلاح های شیمیایی فرا خوانده ایم تا بفهمیم چه اتفاقاتی در میدان افتاده است».

اشاره این مقام ارشد آمریکایی به توافق شهریورماه 1392 بین آمریکا و روسیه برای امحای سلاح های شیمیایی سوریه است؛ توافقی که بین «جان کری» و «سرگئی لاوروف» وزرای خارجه وقت دو کشور حاصل شد.

در راستای اجرای این توافق که با موافقت دمشق مواجه شد، نهادهای بین المللی نظارت بر اجرای طرح امحا و انتقال به خارج از سوریه سلاح های شیمیایی این کشور را برعهده گرفتند(جزئیات بیشتر).

 رکس تیلرسون وزیر خارجه کنونی دولت آمریکا در آرژانتین، به اتهام زنی علیه حزب الله لبنان هم پرداخت.

او در کنفرانس خبری با همتای آرژانتیتی خود مدعی شد: « در رابطه با حزب الله باید بگویم که ما در گفت و گوهای امروزمان درباره همه دلایلی که چرا باید مشترکا به سراغ این سازمان های بزهکار فراملیتی، قاچاقچیان مواد مخدر، قاچاقچیان انسان و پولشویی برویم، صحبت کردیم چرا که ما ارتباط های این گروه ها و سازمان ها با تامین مالی سازمان های تروریستی را شاهد هستیم».

او افزود: «ما به صورت خاص درباره حضور حزب الله لبنان در این نیمکره(آمریکای جنوبی) صحبت کردیم؛ حضوری که مشخص است برای جمع آوری منابع مالی به منظور حمایت از فعالیت های تروریستی آنها است. این چیزی است که ما مشترکا توافق داریم که باید به آن حمله و آن را نابود کنیم».

کلید واژه ها: آرژانتین


نظر شما :