نقشه جنگ با ایران در ذهن ترامپ

۱۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۱:۲۲ کد : ۱۹۷۴۹۰۴ سرخط اخبار

«گزافه گویی های» ضدایرانی ترامپ جنگ را محتمل تر می کند.
به گزارش فرارو، ناظران خارجی، موضع سرسختانه ترامپ علیه ایران را مورد توجه قرار داده و درباره احتمال وقوع جنگ هشدار می دهند.
جان گلاسر، مدیر مطالعات سیاست خارجی در اندیشکده کاتو، طی یادداشتی که در وبگاه همین اندیشکده منتشر شده، ضمن هشدار درباره رویکرد جنگ طلبانه ترامپ نوشت: «تعریف دقیق سیاست خارجی رئیس جمهور ترامپ هرگز آسان نبوده است، سیاستی که با انگیزه های متناقض، افکار ناهمگون و نیرو های متناقض متمایز است. با این حال، رویکرد او در قبال دو مسئله چشمگیر امنیت ملی - ایران و کره شمالی - واضح است: تقابل تهاجمی خوب است، دیپلماسی بد است.»
از دیدگاه گلاسر، مشکل این است که حتی اگر خود ترامپ هم برای جنگ با یکی از این دو کشور مصمم نیست، او جنگ را خیلی محتمل تر می کند.
ماه گذشته، ترامپ تعلیق تحریم های هسته ای ایران را مجددا تمدید کرد، اما تهدید کرد که این آخرین بار است که او این کار را می کند.
«نفرت رئیس جمهور (ترامپ) از برجام، عقلانی نیست. در حقیقت یک اجماع عملی وجود دارد که ایران به مفاد برجام پایبند بوده و این توافق همانطور که طراحی شده، عمل می کند.»
در پانزدهمین سالگرد سخنرانی کالین پاول در سازمان ملل برای اقناع جامعه بین الملل به جنگ عراق، لارنس ویلکرسون، سرهنگ بازنشسته آمریکا که به عنوان رئیس کارکنان وزارت خارجه پاول، به تهیه متن سخنرانی وزیر خارجه وقت آمریکا در سازمان ملل کمک کرده، طی یادداشتی در روزنامه نیویورک تایمز هشدار داد که دولت ترامپ هم مانند دولت بوش در جنگ عراق، درحال ایجاد این گزینه اشتباه است که جنگ تنها راه پرداختن به چالش های ناشی از ایران است.
اگر چه ویلکرسون از عبارت «دولت ترامپ» استفاده می کند، اما مهم است که ذکر شود، اغلب اعضای کابینه ترامپ در این مسئله با او موافق نیستند. جیمز متیس، وزیر دفاع، رکس تیلرسون، وزیر خارجه، اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی، ژنرال ژوزف دانفورد، رئیس ستاد مشترک، ژنرال جان هیتن و دیگران همگی معتقدند که ماندن در برجام با منافع امنیت ملی آمریکا سازگار است و تضعیف آن، ریسک های غیرضروری ایجاد می کند. در حقیقت این شخصیت ها تاکنون موفق شده اند ترامپ را از خروج از توافق منصرف کنند.
اما، رئیس جمهور متحدان دیگری همچون نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، و مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا، دارد ویلکرسون به درستی می گوید که آن ها در حال استفاده از تاکتیک مشابهی هستند. در آگست گذشته، روزنامه گاردین گزارش داد کاخ سفید به مقامات اطلاعاتی آمریکا فشار آورده تا توجیه هایی تولید کنند که ایران را ناقض توافق هسته ای اعلام کند. این امر، مسئله سیاسی کردن نهادهای اطلاعاتی در جنگ عراق را منعکس کرد.
در نوامبر گذشته پامپئو، در اقدامی شبیه به اقدام برخی از مقامات دولت بوش در آستانه جنگ عراق، با هدف نشان دادن رابطه عملیاتی بین ایران و القاعده، به طور گزینشی اسنادی منتشر کرد.
به عقیده گلاسر، سخنرانی تئاترگونه هیلی در سپتامبر با یک پس زمینه موشکی هالیوودی، به لحاظ شواهد سخنی برای گفتن نداشت و یادآور سخنرانی دراماتیک پاول در سازمان ملل است که مواد انثراکس را به نمایش گذاشت.
به گفته این کارشناس آمریکایی، ارزش واقعی توافق هسته ‎ای در اعمال محدودیت های فنی بر ایران نیست، بلکه ارزش واقعی آن این است مانعی روانی ایجاد کرد تا آمریکا را از حمله به ایران به خاطر دلایل واهی بازدارد. اما اکنون به نظر می رسد که این مانع، ترامپ را خسته کرده است.
مدیر مطالعات سیاست خارجی اندیشکده کاتو نوشت: «اینکه آیا ترامپ چنین طرح هایی (برای جنگ) دارد یا خیر (مهم نیست با این حال) نباید هیچ شکی کرد که او جنگ را محتمل تر می کند. جنگی که ویلکرسون به درستی اشاره می کند که "به لحاظ تلفات و هزینه ها ۱۰ تا ۱۵ برابر بدتر از جنگ عراق خواهد بود"».
 

کلید واژه ها: جنگ عراق ویلکرسون


نظر شما :