رایزنی ایران، روسیه و ترکیه درباره برگزاری نشستی درباره سوریه در آستانه

۲۳ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۴۴ کد : ۱۹۷۴۹۸۶ سرخط اخبار

معاون وزیر خارجه روسیه از رایزنی ها میان ایران، روسیه و ترکیه درباره برگزاری نشستی در سطح وزرای خارجه درباره تحولات سوریه در پایتخت قزاقستان خبر داد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز دوشنبه اعلام کرد، مسکو، تهران و آنکارا درباره برگزاری نشست احتمالی میان وزرای خارجه سه کشور درباره تحولات سوریه گفت وگو کرده اند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «تاس»، معاون وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که این نشست احتمالا در ماه مارس در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، بوگدانوف علاوه بر این درباره افزایش تنش ها در خاورمیانه پس از حملات رژیم صهیونیستی به سوریه نیز هشدار داد.

وی تأکید کرد: «ما از همه می خواهیم که خویشتن دار باشند تا مانع از هر گونه افزایش خطرناک تنش ها در کشورهای منطقه شوند».

این دیپلمات ارشد روسیه در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه «آیا مسکو اطلاعی درباره پایگاه نظامی ایران نزدیک پالمیرا دارد» گفت: «خیر، من هیچ اطلاعاتی درباره این موضوع ندارم».

رسانه های اسرائیلی صبح روز شنبه از سقوط یک جنگنده «اف.16» بر فراز منطقه «الجلیل» در نزدیکی جولان اشغالی خبر دادند. 

«آویخای ادرعی»، سخنگوی ارتش اسرائیل، با تأیید خبر سقوط جنگنده اسرائیلی اعلام کرد که خلبان جنگنده «اجکت» کرده و آسیبی ندیده است؛ همچنین برخی منابع دیگر از سقوط یک بالگرد نیز خبر داده اند.

همزمان خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که «دشمن اسرائیلی بامداد امروز اقدام به تجاوز به یکی از مقرهای نظامی در منطقه میانی (کشور) کرد و پدافند هوایی سوریه با آن مقابله و بیش از یک پرنده را هدف قرار داده است».

خبرگزاری «معا» فلسطین به نقل از منابع اسرائیلی گزارش کرد که «منابع رسانه ای اسرائیلی می گویند که جنگنده های اسرائلی به چند هدف در جولان و سوریه حمله کردند سپس پدافند هوایی سوریه با جنگنده های اسرائیلی مقابله کرده است.

آویخای ادرعی در توییتر خود از مقابله با یک «پهپاد» که آن را ایرانی توصیف کرد، خبر داد و مدعی شد که پهپادی ایرانی وارد حریم فلسطین اشغالی شده و یک بالگرد با آن مقابله و آن را ساقط کرده است. 

ادرعی همچنین مدعی شد که «این حادثه حمله ای ایرانی به حریم اسرائیل قلمداد می شود. ایران منطقه را به سمت ماجراجویی سوق می دهد». 

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این ادعای صهیونیست ها گفت:«ادعای پرواز پهپاد ایرانی و نیز دخالت ایران در سرنگونی جنگنده متجاوز صهیونیستی مضحک تر از آن است که بدان پرداخته شود؛ چرا که جمهوری اسلامی ایران اساساً حضوری مستشاری در سوریه آن هم به درخواست دولت مشروع و قانونی آن کشور دارد».


نظر شما :