درخواست توضیح کانادا درباره مرگ کاووس سیدامامی

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۱۱ کد : ۱۹۷۵۰۲۴ سرخط اخبار

 دولت کانادا روز دوشنبه از دولت ایران خواست تا درباره علت مرگ کاووس سیدامامی، جامعه شناس، فعال محیط زیست و مدیرعامل موسسه «حیات وحش میراث پارسیان» ایرانی-کانادایی توضیح دهد.

به گزارش عصرایران به نقل از روزنامه کانادایی گلوب اند میل، "عمر الغبرا" معاون پارلمانی وزیر خارجه کانادا در جلسه پرسش و پاسخ روزانه در پارلمان این کشور، مرگ سیدامامی در زندان را مشکوک خواند و از دولت ایران خواست تا در این باره تحقیق کند.

به نوشته یورونیوز، یکی دیگر از مقامات ارشد کانادا نیز گفته است که کشورش از طریق کانال های دیپلماتیک، مرگ این تبعه کانادایی را پیگیری خواهد کرد.

این روزنامه اضافه کرده کانادا به دلیل بسته شدن سفارت خود در تهران از سال ۲۰۱۲، جمع آوری اطلاعات در زمینه مرگ کاووس سید امامی را به دیپلمات های خود در ترکیه محول می کند.

گرچه به گفته الغبرا، تحقیقات درباره علت مرگ این جامعه شناس باید انجام شود اما وی به طور مشخص از درخواست کالبد شکافی از سوی دولت کانادا صحبتی به میان نیاورده است.

در همین حال وکیل خانواده این استاد دانشگاه، روز سه شنبه اعلام کرد که کالبد شکافی این فعال محیط زیست به درخواست خانواده وی انجام شده است و مراسم خاکسپاری وی روز چهارشنبه ۲۵ بهمن در امامه لواسان انجام می شود.

آرش کیخسروی یکی از وکلای خانواده سیدامامی با رد ادعای علاءالدین بروجری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره عدم درخواست کالبد شکافی اعلام کرد که خانواده سید امامی از مقامات قضایی ایران خواسته بودند تا کالبدشکافی انجام دهند و علت دقیق مرگ سید امامی مشخص شود.

وی در گفتگو با روزنامه شرق گفت: «خانواده درخواست کالبدشکافی دادند؛ اما آقای شهریاری، معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ٢٧ گفتند که پزشکی قانونی به طور روال درخواست کالبدشکافی خواهد داد. سخنان آقای بروجردی را مبنی بر اینکه خانواده درخواست کالبدشکافی نداشته، تایید نمی کنم.»

 خسروی در این گفتگو اضافه کرد: «فیلم به خانواده آقای سیدامامی نیز نشان داده شده. در فیلم نشانه ای دال بر خودکشی نیست. در این پرونده مستحضریم که ابعاد پیچیده قضائی مطرح است. کالبدشکافی صورت گرفته و نمایندگان عزیز نباید در جمع بندی های شان عجله کنند. اجازه بدهید پرونده مسیر قانونی اش را طی کند. درباره پرونده مرگ آقای سیدامامی به درخواست خانواده ایشان پرونده قضائی ثبت شده و این مسئله در مراجع قضائی رسیدگی خواهد شد.»

کلید واژه ها: کانادا سیدامامی کالبدشکافی


نظر شما :