ترکیه؛ 6 روزنامه نگار به حبس ابد محکوم شدند

۲۸ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۹۷۵۰۶۷ سرخط اخبار

سازمان گزارشگران بدون مرز به دنبال اعلام محکومیت های روز جمعه از «روزی سیاه» برای آزادی بیان در ترکیه سخن گفت.

به گزارش نیورونیوز، دادگاهی در ترکیه روز جمعه شش روزنامه نگار را به اتهام کمک به کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در این کشور به حبس ابد محکوم کرد.

محمد آلتان، استاد اقتصاد و روزنامه نگار و برادرش احمد آلتان به اتهام ارسال پیام رمزگذاری شده در یک برنامه تلویزیونی در روز پیش از کودتای نافرجام ترکیه به حبس ابد محکوم شده اند. نازلی الیجاق، ۷۳ ساله، یکی دیگر از روزنامه نگاران سرشناس ترکیه است که روز جمعه حکم محکومیت او صادر شد.

هر شش روزنامه نگار محکوم شده اتهامات وارده به خود را رد کرده اند.

پرونده قضایی علیه این روزنامه نگاران به نگرانی ها در مورد آزادی بیان در ترکیه و استقلال نظام قضایی این کشور دامن زده است.

از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر زندانی شده اند. علاوه بر این بیش از ۱۵۰ هزار نفر نیز از شغل خود یا برکنار و یا تعلیق شده اند. دولت ترکیه این افراد را حامی فتح الله گولن، یکی از مخالفان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور معرفی می کند.

دادگاه قانون اساسی ترکیه به عنوان عالی ترین نهاد قضایی این کشور پیش از این حکم آزادی محمد آلتان را صادر کرده بود. با این حال دادگاه کیفری ترکیه ضمن رد درخواست آزادی او دستور ادامه بازداشت او طی دوره محاکمه را صادر کرده بود. دادگاه قانون اساسی ادامه بازداشت محمد آلتان را نقض حقوق وی ارزیابی کرده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز به دنبال اعلام این محکومیت ها روز جمعه را «روزی سیاه» برای آزادی بیان در ترکیه خواند. ترکیه در فهرست آزادی رسانه ها که توسط سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر می شود در میان ۱۸۰ کشور در رتبه ۱۵۵ قرار گرفته است.

کلید واژه ها: آلتان


نظر شما :