وقتی پوپولیسم جهانی می‌شود

ایتالیا، متحد جدید ترامپ

۳۱ خرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۴۹ کد : ۱۹۷۷۳۰۳ اخبار اصلی اروپا آمریکا
مردم ایتالیا به شدت از بروکسل خشمگین هستند. موسسات کلیدی اتحادیه اروپا در ابتدا سعی کردند به دولت سرجیو ماتارلا فشار بیاورند تا با انتخاب یک وزیر طرفدار ریاضت‌های اقتصادی خواسته‌های اتحادیه را پیش ببرد.
ایتالیا، متحد جدید ترامپ

نویسنده: جیمز کرک پاتریک

دیپلماسی ایرانی: خشم و خشونت علیه ترامپ پس از اجلاس جی 7 بالا گرفته است. از آنجایی که روزنامه نگارها نمی توانند باور کنند که رئیس جمهور آمریکا بر سر انچه گفته بود باقی مانده است. انها به خصوص از اصرار ترامپ برای اینکه روسیه بار دیگر وارد این اجلاس شود عصبانی هستند.

حالا انچه از صحبت ‍ ها برمی آید این است که ترامپ با متحدان اروپایی خود دچار مشکل شده است. اما در گوشه ای دیگر ترامپ متحدی برای خود پیدا کرده و ان را اکانت توییتر خود نیز اعلام کرده است. دولت جدید ایتالیا حالا قوی ترین متحد بین المللی ترامپ است و ترامپ در توییتر خود نخست وزیر ایتالیا را مردی فوق العاده توضیف می کند و اعلام کرده که مفتخر خواهد بود به زودی از او در کاخ سفید پذیرایی کند. ایتالیا همچنین به ترامپ پیوسته و خواهان این شده است که روسیه بار دیگر به جی 7 بازگردد.

اگرچه انتخاب رئیس جمهور ترامپ در عرصه بین المللی بسیار شوکه کننده بود اما پیروزی دولت جدید ایتالیا مساله ای مهم تر را اثبات می کند. بهترین توصیف برای جنبش 5ستاره و حزب لگا، پوپولیستی است و این دو نیرو با یکدیگر جمع شده اند تا در برابر اتحادیه اروپا قرار بگیرند. به طور مشخص اتخاذ سیاست های ضدمهاجرتی مهم ترین خواسته ماتئو سالوینی از حزب لگا است. او قول داده است که نیمی از مهاجران غیرقانونی را دیپورت خواهد کرد و به انها خواهد گفت که «وسایلتان را جمع کنید.» او همچنین پیامی برای ناتو داشت و از نظر او ناتو بیشتر باید بر روی دفاع از خودش برابر مهاجرین تمرکز کند تا ترس بیهوده از روسیه. او اخیرا گفته است: «ایتالیا مورد هجوم واقع شده ان هم از جنوب نه از شرق.»

هرچند تنها سیاست های مهاجرتی باعث نشده که پوپولیست ها به قدرت برسند. لگا بیشتر از سایر احزاب به ملی گرایی روی اورده است. انها همچنین در جریان انتخابات بیشتر به مانند امریکا به سیاست های اقتصادی محافظه کارانه اشاره می کردند و کمپین انها در کنار حزب راست مرکزی سیلیو برلوسکونی رشد کرد. جنبش پنج ستاره اما بیشتر با محیط زیستی ها هم پوشانی داشته و سیاست های اقتصادی آنها لیبرال تر است. هرچند انچه که هردوی این احزاب را در کنار هم قرار می دهد مخالفت با اتحادیه اروپاست.

مردم ایتالیا به شدت از بروکسل خشمگین هستند. موسسات کلیدی اتحادیه اروپا در ابتدا سعی کردند به دولت سرجیو ماتارلا فشار بیاورند تا با انتخاب یک وزیر طرفدار ریاضت های اقتصادی خواسته های اتحادیه را پیش ببرد. اما چنین فشاری تنها به هرج و مرج بیشتر منجر شد. حالا انتخاب های جدیدی انجام شده و خیزش های احتمالی ممکن است به ایجاد اکثریتی قوی تر برای ائتلاف پوپولیستی شود.

راشل دونادیو در اتلانتیک نوشت که امیدوار است که نهادهای بین المللی به دولت جدید فشار بیاورند تا در مسائل اقتصادی تجدیدنظر کند اما اعتراف می کند که اتحادیه اروپا نمی تواند در مورد مهاجرت کار زیادی از پیش ببرد. او می نویسد: «در اقتصاد، برخی از قوانین اروپایی می تواند مانع از افتادن ایتالیا روی ریل شود. وقتی موضوع مهاجرت در میان باشد اوضاع سخت می شود حداقل در حرف.»

حالا اتحادیه اروپا سعی دارد بر روی قوانین تاکید کند درحالی که ایتالیا به سادگی این حرف ها را بلوف زدن اتحادیه قلمداد کرده است. اتحادیه اروپا در موقعیت شکننده ای قرار داد و خروج یک عضو دیگر از اتحادیه نمی تواند برای آنها قابل پذیرش باشد. ایتالیا نمونه ای عالی از پارادیم استیو بنن است: «شکاف اخیر در سیاست مربوط به چپی و راستی نمی شود بلکه درباره پوپولیست در برابر گلوبالیست است.»

البته موضوع در ایتالیا اندکی متفاوت است. همکاری شکل گرفته هنوز باثبات نیست و زمان لازم است تا این همکاری بتواند شکل بگیرد. اما می توان فهمید که سیاست های نواورانه، اقتصاد پوپولیستی و سیاست های ملی گرایانه و مخالفت با مهاجرت عواملی است که پیروزی این همکاری را ایجاد کرده است.

ترامپ بر روی قول هایش در زمینه تجاری و اقتصادی ایستاد و در برابر مهاجرت نیز جبهه گرفت اما او برای اینکه بتواند رای طبقه کارگر را حفظ کند نیاز به کارهای بیشتری دارد. او برای حفظ رای دهندگانش بهترین عملکرد اقتصادی را داشته است. او همچنین از نظر سیاسی به صورت موفق ایده هایی را پیش برده است تا با ایجاد زیرساخت ها و حتی تامین درآمد پایه رای دهندگانش را حفظ کند.

حالا نوبت این است تا با نگاهی به اروپا کسانی را ببینیم که از رئیس جمهور ایالات متحده الهام بگیرند. طنزامیز است که بهترین راه برای شکست دادن گلوبالیست این است که پوپولیسم را جهانی کنیم.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ایتالیا اتحادیه اروپا


( ۱ )

نظر شما :