اروپا برای حفظ برجام از سیاست های اعلامی عبور کند

۰۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۱۱ کد : ۱۹۷۷۳۷۲ سرخط اخبار

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، همزمان با نزدیک شدن به موعد اعمال تحریم های هسته ای مجدد آمریکا و ضرب الاجل جمهوری اسلامی ایران به اروپا برای تضمین منافع اقتصادی تهران از توافق هسته ای موسوم به برجام هفته گذشته دیپلمات های کشور راهی اروپا شدند تا مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص شرایط موجود برجام مسائل منطقه ای و بین المللی را برای مقامات اروپایی تبیین کنند. 
هفته گذشته علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی راهی نروژ شد تا در اجلاس بین المللی اسلوفروم شرکت کند. علاوه بر این سید کمال خرازی وزیر امور خارجه در دولت اصلاحات و رییس شورای راهبردی روابط خارجی به جنوب اروپا رفت تا با مقامات ایتالیا، واتیکان و اسپانیا گفت و گو کند. 
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه هم که هفته گذشته میزبان دو هیات سوئیسی و فرانسوی در تهران بود به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و جمعی از مدیران اقتصادی راهی بروکسل شد تا در دومین همایش همکاری های اقتصادی ایران و اروپا شرکت کند.
وی در ادامه سفر خود روز جمعه از بروکسل به مسکو رفت تا رایزنی های خود را با مقامات روس ادامه دهد.
این در حالی است که هفته گذشته بیژن نامدار زنگنه در جلسه یک صد و هفتاد و چهارم اوپک حضور یافت تا از سهم ایران در این نهاد دفاع کند، این نشست از آن رو اهمیت داشت که برخی رسانه ها در روزهای اخیر از توافق روسیه و عربستان دو تولید کننده عمده نفت برای افزایش تولید نفت خبر داده بودند. 
شاید بتوان تکیه کلام دیپلمات های ایرانی را در این جمله خلاصه کرد که ادامه برجام و حفظ همزمان تحریم ها علیه ایران امکان پذیر نیست و کسانی که خواهان حفظ این توافق بین المللی هستند باید از سیاست های اعلامی صرف خارج شده و سیاست های اعمالی خود را در پیش بگیرند.
در عین حال در جریان این دیدارها مقامات اروپایی هم از برخی اقدامات اروپایی ها برای حفظ توافق هسته ای خبر دادند، گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد وعده داد بار دیگر خواهان جدیت طرف های باقیمانده در برجام برای برآورده کردن انتظارات ایران شود. 
هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا نیز با تاکید بر اهتمام اروپا برای حفظ برجام از زمینه سازی برای همکاری اقتصادی یک صد شرکت اروپایی با ایران خبر داد و این اتحادیه را متعهد به یافتن راه حل مناسب برای برقراری روابط تجاری و مالی با ایران اعلام کرد.
وزیر خارجه اسپانیا هم در دیدار سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان این که اقدامات موثری از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا برای حمایت از شرکت های اروپایی اتحاذ شده است، گفت: در نشست هفته آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این خصوص رایزنی می شود.

** علی اکبر صالحی در اسلوفروم
در همین راستا علی اکبر صالحی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی که برای شرکت در اجلاس اسلوفروم به نروژ سفر کرده بود با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، نیلس آنن وزیر مشاور در امور خارجه آلمان، یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجه عمان، نخست وزیر و وزیر خارجه نروژ دیدار و گفت و گو کرد.
صالحی در دیدار با گوترش ضمن مخرب دانستن سیاست های آمریکا در قبال برجام به سابقه رفتار مشابه این کشور در دوره های گذشته اشاره کرد و با ابراز تردید در مورد امکان حفظ برجام با شرایط موجود پیشنهادهای دریافتی از اتحادیه اروپا را برای انتظارات جمهوری اسلامی ایران کافی ندانست.
وی نتایج حاصله از برجام در حوزه های اقتصادی، بانکی و سرمایه گذاری را بسیار کمتر از حد انتظار توصیف کرد و خواهان حمایت صریح حامیان برجام از جمله سازمان ملل و کشورهای اروپایی از این توافق و مقابله با سیاست ترامپ شد. 
دبیرکل سازمان ملل هم در این دیدار انتظارات سیاسی و اقتصادی ایران از اتحادیه اروپا را قابل درک دانست و قرار شد در نزدیکترین فرصت بار دیگر خواهان جدیت طرف های باقیمانده در برجام نسبت به برآورده نمودن انتظارات ایران شود. 
صالحی در دیدار با ارنا سولبرگ نخست وزیر نروژ اقدامات کشورهای اروپایی حفظ توافق هسته ای را در گرو مقابله جدی و صریح با سیاست های ترامپ بویژه ازطریق اتحادیه اروپا بیان کرد.
وی همچنین در دیدار با اینه اریکسن سوریده وزیر خارجه نروژ با انتقاد از واکنش شتابزده بعضی از شرکت های اروپایی نسبت به خروج آمریکا از برجام، سیاست های آمریکا را محکوم به شکست دانست و فروپاشی این توافق را آسیبی جبران ناپذیر برای جامعه جهانی برشمرد.
وی با تاکید بر این که پایبندی به تعهدات بین المللی صرفا در یک ساز و کار متقابل امکان پذیر است، ابراز امیدواری کرد: اروپا با درک حساسیت شرایط به اجرای تعهداتش در زمان مورد انتظار اقدام کند.
وزیر خارجه نروژ نیز حمایت کشورش از برجام را بسیار جدی توصیف کرد و گفت: خروج از برجام دارای تبعات سنگین برای ثبات و امنیت منطقه خاورمیانه، رژیم منع اشاعه و گسترش سلاح های هسته ای و بی اعتبار شدن آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
در ادامه رییس سازمان انرژی اتمی در دیدار با هلگا اشمید دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا 
با تاکید براین که امکان پایبندی به تعهدات برجام همزمان با تداوم تحریم ها به هیچ عنوان مورد قبول جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود، گفت: در شرایط کنونی می بایست بر نتایج عملی سیاست های اعلامی از سوی اتحادیه اروپا تمرکز نمود.
این در حالی است که اشمید به رییس سازمان انرژی اتمی ایران اظهارداشت:اروپا با ایجاد مکانیزم های ویژه جهت رسیدن به این هدف تلاش خواهد کرد.
به گفته وی قرار است بزودی 100 شرکت وارد مذاکرات کاری با طرف های ایرانی شوند و با توجه به این که بیش از 60 درصد صنایع اروپا در این سطح فعالیت دارند، انتظار می رود چهارچوب مناسبی برای همکاری با حمایت و مشارکت مستقیم اتحادیه اروپا بوجود آید.
اشمید همچنین درخصوص ساز وکارهای مالی و بانکی مورد نیاز نیز به تشریح آخرین وضعیت موجود پرداخت و اتحادیه اروپا را متعهد به یافتن راه حل مناسب برای برقراری روابط تجاری و مالی با ایران دانست. 
صالحی در پنل تخصصی 'خاورمیانه در مواجهه با لرزه های چندجانبه' که با حضور وزیران خارجه نروژ و عمان برگزار شد با تاکید بر نادرست بودن سیاست دولت جدید آمریکا و طرح موضوع 'غنی سازی صفر' کشور، این مطلب را تکرار اشتباه های گذشته دانست.
وی یادآور شد: اساسا شروع مذاکرات برجام با کنار گذاشتن این سیاست و تغییر رویه آمریکا آغاز شد.
این سخن رییس سازمان انرژی اتمی پاسخی به اظهارات مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا است که پیشتر و بدون توجه به سوابق مذاکراتی ایران و1+5 خواستار غنی سازی صفر از سوی ایران شده بود.

** امیدواریم بسته پیشنهادی اروپایی ها مورد رضایت ایران باشد 
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه هفته گذشته هم میزبان دو هیات از سوئیس و فرانسه بود و در پایان هفته نیز به همراه سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری راهی بروکسل شد تا دومین همایش همکاری های بین المللی اقتصادی ایران و اروپا که با محوریت همکاری های طرفین بر موضوع هایی همچون توسعه اقتصادی و فناوری، رشد جامعه استارتاپی و نیز بین المللی سازی شرکت های دانش بنیان در محل اتحادیه اروپا در بروکسل برگزار شد، شرکت کند.
وی در این همایش با تاکید بر این که «تحریم ها و برجام در کنار هم نمی نشینند» اظهارداشت: «ایرانی ها می گویند خروج آمریکا از برجام فقط بازی پلیس بد و پلیس خوب است و در ای میان، نقش پلیس خوب را اروپا بازی می کند». 
معاون وزیر خارجه ایران در گفت و گو با یورونیوز گفت: «برجام در آی سی یو است، چرا که مهم ترین نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطه تعادل آن خروج آمریکا از این توافق است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می خواهند این توافق هسته ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتر کنند و خصوصا عدم حضور آمریکا و تحریم های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند.»
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با گروه1+5 تصریح کرد: «آنچه که برای ما اهمیت دارد اجرای کامل و تمام عیار برجام است. برای ما اهمیتی ندارد چگونه اروپا قصد دارد برجام را حفظ و تحریم های آمریکا را دور بزند. 
عراقچی تاکید کرد: آنچه که برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت های اروپایی در ایران است. آنچه که برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است.ما می خواهیم که پول ها براحتی به حساب ما واریز شود».
به گفته وی، «باید یک ارتباط بین بانکی بین ما و اروپا باشد. این موضوع با اروپایی هاست تا راه اصلی را پیدا کنند. ایران حاضر است برای یافتن راه حل و بسته های اروپا برای حفظ برجام به اروپا کمک کند».
معاون سیاسی وزیر امور خارجه با بیان این که انتظار ایران بسر آمده است و احتمال خروج ما از برجام در هفته های آینده وجود دارد، این را هم گفت که «نمی توانم بگویم چشم انداز ادامه مذاکرات با اروپا روشن و مشخص است و می تواند ما را به دستیابی یک بسته مشترک برای حفظ برجام رهنمون کند. 
وی تاکید کرد: ما همچنان منتظر و امیدواریم تا بسته پیشنهادی اروپایی ها مورد رضایت ایران باشد تا ایران از برجام خارج نشود.»
سید عباس عراقچی روز جمعه به دعوت سرکئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه از بروکسل راهی مسکو شد تا رایزنی های خود را با همسایه شمالی پی بگیرد. 
وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای از توافق سید عباس عراقچی و سرگئی ریابکوف برای ادامه هماهنگی اقدامات خود در چارچوب برجام خبر داد.
بر اساس این بیانیه طرف های روسی و ایرانی برای تداوم هماهنگی های فشرده در این مورد (برجام) به منظور دفاع از همکاری های بازرگانی و اقتصادی دو کشور در برابر تاثیرات تحریم های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا توافق کردند.

**خرازی در جنوب اروپا
سید کمال خرازی رییس شورای راهبردی روابط خارجی هم راهی جنوب اروپا شد تا با مقامات ایتالیا و اسپانیا دو عضو مهم اتحادیه اروپا رایزنی کند. گذشته از این که ایتالیا از شرکای بزرگ اقتصادی ایران است دو کشور در حاشیه دریای مدیترانه واقع شده اند و مسائل مبتلابه منطقه خاورمیانه خواه ناخواه اثراتی فوری تری بر این کشورها دارد.
رییس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در این سفر با رییس و پژوهشگران ارشد مؤسسه مطالعات سلطنتی الکانو اسپانیا دیدار و تبادل نظر کرد.
در این دیدار چارلز پاول رییس موسسه مطالعات سلطنتی الکانو اسپانیا به تغییر دولت در این کشور اشاره کرد و گفت: دولت جدید در عرصه سیاست خارجی رویکرد تعامل و نزدیکی بیشتر با اتحادیه اروپا را دنبال خواهد کرد و این رویکرد مورد استقبال شرکای اروپایی اسپانیا به ویژه آلمان و فرانسه به عنوان دو کشور مهم اتحادیه قرار گرفته است.
وی همچنین به روند مذاکرات صورت گرفته میان رؤسای جمهوری آمریکا و کره شمالی اشاره و خاطرنشان کرد: کره ای ها در این میان در پی دستیابی به توافق صلح و گرفتن ضمانت های امنیتی لازم هستند اما نتایج حاصل از مذاکرات سران دو کشور تاکنون تنها محدود به امضاء یک توافق کلی بوده است.
همچنین در جریان این سفر خرازی با بورل وزیر خارجه و والنسوئلا قائم مقام وزارت خارجه اسپانیا ملاقات کرد. 
در این دیدار وزیر خارجه اسپانیا ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از توافق برجام عنوان کرد که این توافق بسیار با ارزش است و باید در تعامل با یکدیگر آن را حفظ کنیم.
وزیر خارجه اسپانیا هم در دیدار با خرازی با بیان این که اقدامات موثری از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا برای حمایت از شرکت های اروپایی اتحاذ شده است، گفت: در نشست هفته آینده وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این خصوص میان وزرای خارجه رایزنی خواهد شد.
باوجود رایزنی های اخیر دیپلمات های ایرانی، زمان زیادی به اعمال مجدد تحریم های هسته ای ایران از سوی آمریکا و ضرب الاجل اروپایی ها برای حفظ توافق هسته ای باقی نمانده است. این که جمهوری اسلامی ایران در تمام این مدت باوجود بدعهدی ها و کارشکنی های برخی شرکای برجام بر تعهدات خود پای بند بوده، تجربه ای است که پیش روی افکار عمومی دنیا است و انتظار طبیعی ایران این است که از مزایای این پایبندی هم بهره مند شود. 
اروپایی ها هفته گذشته مواضع صریح و جدی ایران در قبال برجام را دریافت کردند و امروز این اروپاست که باید اقدام عملی در پیش بگیرد. 

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا نروژ رییس سازمان انرژی اتمی


نظر شما :