چین پخش یک انیمیشن را به خاطر شباهت به نخست وزیرش ممنوع کرد

۱۶ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۵ کد : ۱۹۷۸۲۸۸ سرخط اخبار

به نوشته هالیوود ریپورتر، چین پخش "کریستوفر رابین"، فیلم جدید اقتباسی از کارتون محبوب پو خرسه (Winnie the Pooh) نوشته آ.‌آ. میلنه، نویسنده انگلیسی را ممنوع کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه گاردین، شخصیت پو خرسه برای مردم سراسر چین به بهانه‌ای برای مسخره کردن شی جینپینگ، رئیس‌جمهور کشورشان تبدیل شده است اما ظاهرا دولت پکن این جوک‌ها را خیلی خنده‌دار نمی‌داند.

این فیلم زنده با ترکیب جلوه‌های تصویری CGI با بازی اوان مک‌گرگور در نقش یک تاجر میانسال بریتانیایی با حضور شخصیت وینی پو شکل گرفته است. کارگردانی این فیلم محصول شرکت دیزنی را مارک فورستر کارگردان نامدار و سازنده فیلم «باله اهریمنی» برعهده داشته است.

این شوخی مردم چین با رئیس جمهورشان زمانی آغاز شد که شی جینپینگ در سال 2013 میلادی به آمریکا سفر کرد و تصویری از شی و باراک اوباما، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در حال قدم زدن در کنار یکدیگر منتشر شد. مردم چین با نگاه به این تصویر، سی چاق و چله را به پو و اوبامای لاغر را به ببر کارتون پو خرسه معروف به تایگر تشبیه کردند.

شی جینپینگ بار دیگر در سال 2014 میلادی در جریان دیدارش با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن به پو خرسه تشبیه شد؛ تصویری که در آن آبه نیز به الاغ خاکستری غم انگیز و بدبین معروف به "ایور" تشبیه شد.

همزمان با تشدید این تشبیه‌ها و گسترش شوخی‌ها در رسانه‌های اجتماعی، سانسور کنندگان چینی حذف این تصاویر را که باعث تمسخر شی شده بود، آغاز کردند. وب‌سایت شبکه تلویزیونی آمریکایی HBO نیز ماه گذشته پس از آن مسدود شد که جان اولیور، کمدین معروف بارها با حساسیت رئیس‌جمهور چین نسبت به تشبیه شخصیتش با پو خرسه شوخی کرد.

تشبیه دیگری میان شی و پو خرسه در جریان رژه نظامی سال 2015 میلادی صورت گرفت.

براساس گزارشات دولت چین این شوخی‌ها را تلاشی جدی برای متزلزل کردن شان و مقام شخصی شی و دفتر ریاست جمهوری می‌دانند.

کلید واژه ها: چین شی جین پینگ


( ۳ )

نظر شما :