اولتیماتوم آمریکا به بریتانیا درباره ایران

۲۱ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۶ کد : ۱۹۷۸۳۸۵ سرخط اخبار

آمریکا از بریتانیا خواسته که از موضع سختگیرانه دونالد ترامپ درباره ایران حمایت کند. در غیر این صورت با تبعات تجاری جدی مواجه خواهد شد.


به گزارش فرارو، چند روز پس از اجرای تحریم‌های یکجانبه واشنگتن علیه تهران و ابراز تاسف عمیق کشور‌های اروپایی درباره تحریم‌ها، سفیر آمریکا در لندن به بریتانیا درباره عدم همراهی با کاخ سفید علیه ایران هشدار داد.

پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای در ماه می، کشور‌های اروپایی امضاکننده این توافق بشدت با این تصمیم ترامپ مخالفت کرده و قول داده‌اند که برای نجات برجام تلاش کنند. پس از اجرای تحریم‌های ایران در هفته گذشته، وزرای خارجه بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه مشترکی آغاز اجرای تحریم‌های آمریکا را محکوم کردند.

اکنون رابرت وود جانسون، سفیر آمریکا در لندن، طی یادداشتی در روزنامه تلگراف از بریتانیا خواسته که در موضعش در قبال توافق هسته‌ای تجدیدنظر کند و از توافق هسته‌ای عبور کند.

جانسون نوشت:" ما از بریتانیای پس از برگزیت می‌خواهیم که از نفوذ و قدرت دیپلماتیک چشمگیرش استفاده کند و به ما ملحق شود. چرا که ما یک تلاش جهانی هماهنگ را برای حصول یک توافق جامع واقعی با ایران رهبری می‌کنیم".

جانسون تهدید کرده که هر شرکتی که منافع تجاری‌اش در ایران را در اولویت قرار دهد، با تبعات جدی در روابطش تجاری‌اش با آمریکا مواجه خواهد شد. علاوه بر این، او مدعی شده که ایران پولش را بر جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه و فعالیت‌های شرورانه در خارج از کشور هدر می‌دهد.
 
به گزارش سان، سفیر آمریکا در لندن ضمن متهم کردن ایران به انجام حملات سایبری علیه کشور‌های غربی و حمایت از تروریسم، نوشت:" واضح است که پس از توافق (هسته‌ای)، خطر ایران کاهش نیافت".

جانسون برای مجبور کردن ایران به تغییر رویه‌اش، خواستار شکل‌گیری یک جبهه متحد غربی علیه ایران شده است. او نوشت: " فقط با ارائه یک جبهه متحد، می‌توانیم فشار حداکثری ممکن علیه رژیم ایران اعمال کنیم و آن را نهایتا به تغییر رویه و پایان دادن به فعالیت‌های شرورانه و بی‌پروایش در داخل و خارج وادار کنیم".

این دیپلمات آمریکایی خواستار تغییرات پایدار و ملموس در رفتار ایران شد و افزود: " اگر رژیم برای رفتار کردن مانند یک کشور عادی، تغییرات ملموس و پایدار انجام بدهد، آمریکا برای از سرگیری کل روابط دیپلماتیک و تجاری آماده خواهد بود. ایران برای توسعه فناوری‌های پیشرفته آزاد خواهد بود و در اقتصاد جهانی نقش کاملی ایفا خواهد کرد. تا آن زمان، آمریکا فشار (بر ایران) را افزایش خواهد داد و از بریتانیا می‌خواهیم در کنار ما باشد".

کلید واژه ها: بریتانیا ایران و امریکا


( ۱ )

نظر شما :