هشدار کارشناسان امریکایی به کاخ سفید و اسرائیلی‌ها

ترور سردار سلیمانی می‌تواند به قیمت انتقام از ترامپ تمام شود

۲۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۰ کد : ۱۹۷۸۴۴۱ اخبار اصلی خاورمیانه
به اعتقاد این سایت امریکایی اگر ایالات متحده امریکا یا اسرائیل بخواهند فرمانده سپاه قدس ایران را توسط یک پهپاد در سوریه هدف بگیرند آن گاه ممکن است ایران ضربه ای سخت به منافع امریکا، مثل حمله به یکی از سفارت خانه های امریکا یا یکی از مقرهای ترامپ، وارد کند.
ترور سردار سلیمانی می‌تواند به قیمت انتقام از ترامپ تمام شود

ترور سردار سلیمانی کل منطقه را به آشوب می کشد

دیپلماسی ایرانی: سایت امریکایی دیلی بیست در گزارشی به بررسی سناریوهایی که به ادعای او سازمان های امنیتی خارجی ممکن است برای ترور قاسم سلیمانی تدارک ببینند، و همچنین بازتاب این ترور در صورت وقوع آن، پرداخته است.

این وبسایت همچنین می نویسد که بسیاری از کارشناسان انجام چنین اقدامی را اشتباه محض می دانند و می گویند چنین کاری می تواند عواقب بسیار سختی را متوجه منطقه و منافع ایالات متحده امریکا کند. یک مقام عالی رتبه سابق در شورای امنیت ملی امریکا که در زمان باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق فعال بوده است، در این باره می گوید: «سلیمانی فقط یک فرمانده بارز نظامی نیست بلکه رهبر سیاسی بارزی نیز هست که در ایران جایگاه بسیار بالایی دارد.»

وی در ادامه می افزاید: «بی شک سلیمانی شخصیتی بسیار بارز و تاثیرگذار و پرطرفدار نزد ایرانی هاست، و آنها ترور او را اقدامی به شدت تحریک آمیز می دانند که می تواند تنش های بسیاری را موجب شود.»

با وجود این که دیلی بیست ادعا می کند که دولت امریکا بررسی ترور قاسم سلیمانی را رد کرده است، اما برخی منابع امنیتی گزارش می دهند که او تحت تدابیر شدید امنیتی به سوریه و عراق سفر می کند. دیلی بیست گزارش می دهد که ممکن است کاخ سفید به واسطه وجود چهره های به شدت تندرو در قبال ایران در درون دولت امریکا موافقت خود را با ترور سردار سلیمانی اعلام کند.   

دیلی بیست ادعا می کند که پیش از این سلیمانی در سال 2008 هنگامی که نیروهای امریکایی در عراق حضور داشتند به ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای امریکایی در عراق پیام داده بود که او تنها کسی است که می تواند جلوی حمله به پایگاه های امریکا در عراق را بگیرد. این وبسایت امریکایی همچنین ادعا می کند که سردار سلیمانی به شکل غیرمستقیم و از طریق برخی کردها و مسئولان عراقی موفق شده بود با امریکایی ها ارتباط بگیرد.

یک مقام سابق امریکایی فاش کرد که واشنگتن در سال 2011 به فکر افتاده بود که به طور مستقیم با سردار سلیمانی ارتباط بگیرد و از او بخواهد که جلوی حمله نیروهای عراقی ضد امریکایی به نیروهای امریکایی هنگام خروج آنها از عراق را بگیرد.

به اعتقاد این سایت امریکایی اگر ایالات متحده امریکا یا اسرائیل بخواهند فرمانده سپاه قدس ایران را توسط یک پهپاد در سوریه هدف بگیرند آن گاه ممکن است ایران ضربه ای سخت به منافع امریکا، مثل حمله به یکی از سفارت خانه های امریکا یا یکی از مقرهای ترامپ، وارد کند.

مایکل نایتس، پژوهشگر مرکز مطالعات واشنگتن در این باره می گوید که اسرائیل در سال های اخیر از ترور فرماندهان حزب الله در یکی از مناطق جنوب سوریه خودداری کرد چرا که به آن ابلاغ شد که ممکن است در میان آنها قاسم سلیمانی حضور داشته باشد.

وی با لحنی هشدار آمیز می افزاید که ترور سلیمانی می تواند عملا جنگی جدید را در منطقه شعله ور کند و این مساله را خود اسرائیلی ها هم به خوبی می دانند.  

با این وجود یوسی کوبرفاسر، ژنرال بازنشسته اسرائیلی بعید می داند در صورت ترور سردار سلیمانی جنگی فراگیر و بسیار بزرگ در منطقه در بگیرد. وی می گوید، حتی اگر سلیمانی توسط اسرائیل یا ایالات متحده ترور شود، نظام جمهوری اسلامی ایران آن قدر داریت کافی دارد که نگذارد جنگی بزرگ در منطقه در بگیرد یا رویارویی تمام عیار به وجود آید.

منبع: سومرنیوز / تحریریه دیپلماسی ایرانی/1

کلید واژه ها: ایران و امریکا ایران و اسراییل سردار قاسم سلیمانی دونالد ترامپ


( ۳۵ )

نظر شما :