افشاگری درباره ثروت عظیم آل سعود

۲۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۰۱ کد : ۱۹۷۸۵۵۴ سرخط اخبار

یک شبکه آمریکایی طی بررسی ثروتمندترین خاندان سلطنتی جهان ثروت خالص خاندان سعودی را یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلار تخمین زد و اعلام کرد که با وجود این ثروت عظیم افراد زیادی در این کشور نفت خیز در فقر شدید به سر می‌برند.

به گزارش ایسنا، شبکه "سی ان بی سی" آمریکا به نقل از شرکت مشاوره تجاری "برند فایننس" اعلام کرد: احتمالا ثروتمندترین خاندان سلطنتی در جهان آل سعود باشند، چراکه ثروت یک تریلیون و چهارصد میلیارد دلاری آن‌ها در مقایسه با ثروت خاندان سلطنتی انگلیس که ۸۸ میلیارد دلار تخمین زده شده، ۱۶ برابر بیشتر است.

این خاندان متشکل از ۱۵ هزار عضو است اما بخش اعظم ثروت آن تنها در اختیار ۲۰۰۰ نفر از آنان است.

خاندان سعودی به داشتن دارایی‌های بی‌شمار معروف‌اند اما آنها بیشتر دارایی خود را صرف خرید جت‌های شخصی، قایق‌های تفریحی لوکس، بالگردهای شخصی، قصرهای بزرگ و تابلوهای نفیس می‌کنند.

یکی از بانفوذترین اعضای این خاندان ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان است که در سال ۲۰۱۵ جانشین برادر فقید خود، عبدالله بن عبدالعزیز شد. وی بر اساس برآوردهای صورت گرفته، حدود ۱۷ میلیارد دلار ثروت دارد که بخش اعظم امور عربستان را به پسر و جانشینش محمد بن سلمان سپرده است.

در سال گذشته میلادی ولیعهد عربستان با راه اندازی کمپین مبارزه با فساد افراد ثروتمند این کشور از جمله نزدیکان خود را وادار کرد تا بخشی از ثروت خود را به خزانه حکومت عربستان بریزند که در نتیجه این امر مجله اقتصادی "فوربس" آمریکا نام ۱۰ تن از ثروتمندان سعودی را از لیست سالیانه خود در خصوص  میلیاردرهای جهان خط زد.

حکومت عربستان ادعا کرده از طریق این امر بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار به دست آورده است، اما در حقیقت دستیابی به این مبلغ امری غیرممکن است.

این درحالی است که محمد بن سلمان طی گفت‌وگو با شبکه آمریکایی "سی بی اس نیوز" اعلام کرده که امور مالی او مربوط به خودش است و نیازی نیست که به خاطر زندگی مرفهش عذرخواهی کند.

نیویورک تایمز نیز در گزارشی نوشته که محمد بن سلمان اخیرا یکی از آثار نقاشی داوینچی، نقاش مشهور ایتالیایی را به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار، یک کشتی لوکس تفریحی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار و یک کاخ بزرگ را در فرانسه به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرده است. همچنین گفته شده که وی دو خانه در لندن و یک مجتمع نیز در سواحل جنوبی اسپانیا دارد.

این درحالی است که وی مدعی شده بیشتر اموالش را صرف امور خیریه می‌کند. وی در جایی گفته که ۵۱ درصد از اموالش را به مردم می‌بخشد و ۴۹ درصد دیگر را صرف زندگی شخصی خودش می‌کند.

این درحالی است که سازمان ملل متحد اخیرا نسبت به سطح فقر در برخی مناطق عربستان ابراز تعجب کرده است. در همین راستا، "فیلیپ الستون"، مخبر ویژه سازمان ملل در امور فقر مطلق و حقوق بشر در کنفرانس مطبوعاتی گفت: در جریان بازدیدم از مناطق مختلف عربستان که یک کشور نفت‌خیز است با افرادی برخوردم که در فقر شدید به سر می‌برند.

در حال حاضر هیچ آمار رسمی دقیقی در مورد درصد فقر و بیکاری در عربستان وجود ندارد و در گزارش‌های مؤسسات بین‌المللی نیز به دلیل پنهانکاری شدید سازمان‌های این کشور در مورد اسناد مربوطه به این موضوع اشاره‌ای نشده است، با این وجود شواهد نشان می‌دهند که این فقر گسترده، بیکاری و فاصله طبقاتی در این سرزمین نفت خیز طی چند سال اخیر خود را نشان داده است.

کلید واژه ها: آل سعود


( ۱ )

نظر شما :