اروپا از هفتم سپتامبر تعهداتش را عملیاتی می کند

خبر خوش روسیه برای ایران در دومین روز دادگاه لاهه

۰۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۰ کد : ۱۹۷۸۶۶۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای اقتصاد و انرژی
ریابکوف در سخنرانی خود در نشست بین المللی آموزشی برنامه های مدرسه بریکس گفت: «دولت های اروپایی و بازرگانان می توانند به اختیار خود از قوانین حمایتی اتحادیه اروپا که از هفتم سپتامبر به اجرا در می آیند برای مراوده با ایران استفاده کنند.»
خبر خوش روسیه برای ایران در دومین روز دادگاه لاهه

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده روز سه شنبه در دادگاه عالی لاهه که برای رسیدگی به شکایت ایران از تحریم های یک جانبه ایالات متحده علیه این کشور تشکیل شده است، تاکید کرد که ایران نمی تواند تقاضای تعلیق تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای از سوی امریکا را داشته باشد. تحریم هایی که واشنگتن بعد از خروج امریکا از برجام بر ایران تحمیل کرده است. 
جمهوری اسلامی ایران اصرار دارد که بازگرداندن تحریم ها از سوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا که بعد از خروجش از برجام که به امضای طرف های مختلف رسیده و مورد حمایت جامعه جهانی است، مغایر با معاهده مودت میان ایران با ایالات متحده است که در سال 1955 میان دو طرف امضا شده است. 
جنیفر نیوستید، وکیل وزارت امور خارجه امریکا در برابر دادگاه بین المللی در لاهه گفت که دادگاه «صلاحیت لازم قضایی برای بررسی ادعاهای ایران را ندارد.»
وی تاکید کرد که ایالات متحده از امنیت ملی و منافع خود حمایت می کند و گفت که در نتیجه معاهده مودت میان ایران و امریکا که در سال 1955 میان دو کشور امضا شده است «نمی تواند مبنایی برای هیئت قضایی در این دادگاه باشد.»
ایالات متحده و چهار کشور بزرگ دیگر به موجب توافقی که با ایران در سال 2015 بعد از سال ها مذاکره و تلاش های دیپلماتیک به امضا رساندند تحریم ها از جمله تحریم های امریکا را علیه ایران لغو کردند. در مقابل ایران تعهد داد که به دنبال توسعه برنامه هسته ای اش جهت نیل به تسلیحات هسته ای نباشد. ایران بارها اعلام کرده که برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و هیچ گاه به دنبال تسلیحات هسته ای نبوده است. 
ترامپ ادعا می کند که توافق هسته ای به اندازه کافی جلوی تهدیدهای ایران را نگرفته و با این پیش فرض از توافق هسته ای با ایران خارج شده و تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران از ابتدای ماه جاری میلادی بازگردانده است. 
در جلسه اول دادگاه که روز دوشنبه برگزار شد، وکلای ایران تاکید کردند که تحریم ها وضعیت معیشتی مردم را مورد تهدید قرار داده و ده ها میلیارد دلار قرارداد منعقد شده با ایران را به چالش کشیده است. 
در همین حال، سرگئی ریابکوف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که تدابیر حمایتی کشورهای اروپایی برای جلوگیری از تاثیر تحریم های امریکا علیه ایران از هفتم سپتامبر به اجرا در می آیند. 
خبرگزاری اسپتونیک گزارش داد که ریابکوف تاکید کرد که کشورش با سه کشور اروپایی برای تضمین و حفاظت از ارتباطات شرکت های روسی طرف همکار با ایران در سایه تحریم های امریکا همکاری می کند. 
ریابکوف در سخنرانی خود در نشست بین المللی آموزشی برنامه های مدرسه بریکس گفت: «دولت های اروپایی و بازرگانان می توانند به اختیار خود از قوانین حمایتی اتحادیه اروپا که از هفتم سپتامبر به اجرا در می آیند برای مراوده با ایران استفاده کنند.»
منبع: میدل ایست آنلاین / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دادگاه لاهه شکایت ایران از آمریکا روسیه اتحادیه اروپا برجام


( ۹ )

نظر شما :