دو احتمال مشاور اردوغان درباره سرنوشت روزنامه‌نگار منتقد عربستان

۱۴ مهر ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۸ کد : ۱۹۷۹۳۷۵ سرخط اخبار

مشاور رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، نویسنده عربستانی که به تازگی در استانبول ناپدید شده، یا با یک خودروی شیشه دودی از ساختمان کنسولگری خارج شده و یا هنوز در داخل این ساختمان است.

به گزارش ایسنا، یاسین اوکتای، نماینده حزب عدالت و توسعه ترکیه و مشاور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در واکنشی رسمی به مساله ناپدید شدن جمال خاشقجی، نویسنده عربستانی در استانبول که ابعاد آن برای چهارمین روز همچنان مبهم است، دو احتمال را برای ناپدید شدن او مطرح کرد.

اوکتای گفت: یا خاشقجی با یک خودروی شیشه دودی از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول خارج شده و یا هنوز داخل این ساختمان است.

مشاور اردوغان در مقاله‌ای که امروز (شنبه) در روزنامه "ینی شفق" ترکیه با عنوان "جمال خاشقجی کجاست؟" منتشر کرده، به بخشی از اتفاقات چند روز اخیر پرداخت و گفت، این دو احتمال به دلیل نبود مستندات و مدارکی دال بر خروج خاشقجی از ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول و وجود مستنداتی از ورود او به این ساختمان عنوان شده‌اند.

اوکتای در ادامه مساله ناپدید شدن خاشقجی را به واکنش نشان ندادن مسؤولان عربستانی به این موضوع در طول دو روز اول مربوط دانسته و گفت، این مساله نشان می‌دهد ارتباطی میان ناپدید شدن او با کنسولگری وجود دارد.

وی افزود: گرچه خاشقجی از سیاست‌های حاکمیت کشورش انتقاد می‌کرد اما خود را مخالف کشورش نمی‌دانست بلکه کشور خود را دوست داشت و انتقادات خود را به شکلی متعادل مطرح می‌کرد تا جایی که او در مورد مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول تردید نکرد و با اینکه از بازداشت‌های بی‌دلیلی که در کشورش انجام می‌شد باخبر بود، خودش به آنجا رفت، هر چند که او تحت تاثیر این بازداشت‌ها و فشارها بود اما پیش‌بینی نمی‌شد چنین اتفاقی در استانبول رخ دهد.

مشاور رئیس جمهوری ترکیه ادامه داد: گرچه خاشقجی در ترکیه احساس امنیت داشت اما به نامزد ترکیه‌ای خود هشدار داده بود، اگر اتفاق بدی برایش رخ داد، اقدامات لازم را انجام دهد.

وی در ادامه تاکید کرد که آنچه رخ داده، مسؤولیت بسیار بزرگی را بر دوش او گذاشته و علاوه بر این، او به دلیل نبود امنیت برای یکی از مهمانان کشورش در موقعیت سختی قرار گرفته است.

همچنین اوکتای نوشت، ابتدا باید می‌فهمیدیم چه اتفاقی افتاده است، ‌سپس من با مسؤولان مربوطه تماس گرفتم و با برخی از آنها صحبت کردم، در مدت کوتاهی همه مسؤولان مربوطه از موضوع باخبر شدند و تدابیر لازم در بالاترین سطح اتخاذ شد.

مشاور رئیس جمهوری ترکیه افزود: طبق آنچه مشخص است، خاشقجی آنگونه که نامزدش گزارش داده، ساعت یک ظهر وارد ساختمان کنسولگری شده است و این را دوربین‌های مدار بسته نیز نشان می‌دهند اما هیچ‌گونه خروجی از ساختمان از راه‌های عادی برای او ثبت نشده است.

اوکتای در پایان گفت: راه‌های غیرمعمول برای خروج از ساختمان به عنوان مثال خروج با خودروی شیشه دودی است که داخل آن دیده نمی‌شود و قطعا این مورد مسؤولیت کنسولگری است و نیاز به توضیحاتی دارد، تنها احتمالی که باقی می‌ماند این است که خاشقجی هنوز در داخل ساختمان باشد اما مسؤولان عربستانی کاملا برعکس این را می‌گویند و درباره این موضوع توضیح نمی‌دهند و اینکه مسؤولان عربستانی در دو روز اول این حادثه واکنشی نداشتند نیز به این اتفاق مربوط است و نیاز به توضیح دارد، در هر حال باید بازگشت سالم خاشقجی به خانه‌اش تضمین شود.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ آمریکا مدعی شد، خاشقجی مدت کوتاهی پس از ورود به ساختمان کنسولگری از آن خارج شده است.

این اظهارات بن سلمان برخلاف گفته‌های همسر خاشقجی و گزارش‌های رسانه‌های بین‌المللی و اظهارات مسؤولان ترکیه بود.

بن سلمان اشاره‌ای به مقصد این روزنامه‌نگار مخالف عربستانی نکرد و تنها آمادگی خود را برای اعطای مجوز به مسؤولان ترکیه‌ای برای تفتیش ساختمان کنسولگری اعلام کرد و گفت: ما چیزی برای پنهان کردن نداریم.

کلید واژه ها: ترکیه جمال خاشقجی


( ۱ )

نظر شما :