اشتباهات محاسبه تورم استیو هانکه درباره ایران

۱۶ مهر ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۳ کد : ۱۹۷۹۴۱۳ سرخط اخبار

در ماه های اخیر گزارشات مختلفی از نرخ تورم در ایران گزارش گردیده است. علاوه بر مراجع داخلی ، اقتصاددانی بنام استیو هانکه نیز پیش بینی هایی را نمود که در شبکه های اجتماعی و مخصوصا توییتر بسیار منتشر و مورد استقبال قرار گرفت. در ذیل ابتدا نشان می دهم که محاسبات استیو هانکه غلط است و در ادامه نتیجه گیری خواهم نمود.

استیو هانکه در آخرین پیش بینی در مورد نرخ تورم در ایران، نرخ تورم را با در نظر داشتن نرخ دلار 13600 تومانی،  260 درصد اعلام نموده است. اگر نرخ دلار دیروز یعنی 18000 تومان را در فرمول هانکه قرار دهیم نرخ تورم حدود 350 درصد حاصل می شود و اگر نرخ ارز 10000 تومانی امروز را در فرمول قرار دهیم به نرخ تورمی تقریبا 80 درصدی می رسیم. یعنی در طی 24 ساعت تورم از 350 درصد به 80 درصد کاهش داشته است. در حالیکه همه ما می دانیم چنین نیست. 

تورم 350 درصدی هانکه غلط است . هرچند تورم اعلامی بانک مرکزی نیز غلط است و در نوشتاری دیگر به محاسبات بانک مرکزی می پردازم ولی همچنان با تورم بالایی مواجه هستیم و تورم نمی تواند چنین کاهشی در 24 ساعت داشته باشد لذا فرمول هانکه نقض می شود و نمی تواند مبنای محاسبات تورم باشد.

هدف از این نوشته آن است که بدانیم غالب تحلیل هایی که با آنها مواجهیم غلط هستند. استیو هانکه اقتصاد دان معروف و اسم و رسم داری است و هرچند به نظرم از روش جالب و خلاقانه ای برای محاسبه تورم استفاده می نماید ولی محاسبات و گزارش های این فرد معروف نیز براحتی قابل نقض است. 

کلید واژه ها: استیو هانکه نرخ تورم ایران


( ۱۱ )

نظر شما :