نخستین واکنش رسمی عربستان به ماجرای جمال خاشقجی

۲۱ مهر ۱۳۹۷ | ۱۶:۴۰ کد : ۱۹۷۹۴۹۱ سرخط اخبار

عربستان سعودی روز شنبه برای نخستین بار پس از منتشر شدن خبر ناپدید شدن جمال خاشقجی در ترکیه به صورت رسمی هرگونه طرح و قصد برای کشتن این روزنامه نگار منتقد ریاض را تکذیب کرد.

به گزارش «انتخاب»، وزیر کشور عربستان سعودی در اظهار نظری رسمی خبرهای منتشر شده و تئوری های موجود مبنی در قتل این روزنامه نگار منتقد بر اساس فرمان حاکمان ریاض را «دروغ و بی اساس» قلمداد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، شاهزاده عبدالعزیز بن سعود بن نایف در ادامه سخنان خود یادآور شد که ریاض «طبق روال همیشگی به قوانین و کنوانسیون های بین المللی پایبند است.» این سخنان در حالی ایراد می شود که مسئولان دو کشور عربستان سعودی و ترکیه قرار است شنبه و یکشنبه با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی از دوم اکتبر، زمان ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول تاکنون ناپدید است و هیچگونه خبری از وی در دست نیست.

پس از گذشت ده روز از ناپدید شدن این روزنامه نگار عربستانی معمای سربه نیست شدن وی با موضع گیری مقامات ریاض روز به روز پیچیده تر می شود.

مقامات کشور عربستان و مسئولان کنسولگری این کشور در استانبول در حالی اصرار به خروج جمال خاشقجی از ساختمان کنسولگری دارند که شواهد ارائه شده از سوی پلیس و مسئولان امنیتی ترکیه خلاف این موضوع را ثابت می کند.

آنکارا معتقد است که این روزنامه نگار منتقد توسط ماموران ویژه عربستان سعودی به قتل رسیده است.

وزیر کشور عربستان سعودی که برای نخستین بار به صورت رسمی بر عدم دخالت کشورش در ماجرای ناپدید شدن آقای خاشقجی تاکید کرده، در ادامه همچنین نسبت به همکاری نزدیک با ترکیه برای روشن شدن ماهیت این ماجرا ابراز خوشبینی کرده است.

ناپدید شدن خبرنگار منتقد سوری که بسیاری از رسانه ها و تحلیلگران نقش ریاض را در آن بسیار پررنگ قلمداد می کنند روابط میان عربستان سعودی با ترکیه و آمریکا، متحد نزدیک ریاض را با تنشی دامنه دار مواجه کرده است.

سازمان های حقوق بشری و مدافعان حقوق روزنامه نگاران انتظار دارند که آمریکا، کشوری که جمال خاشقچی سال ۲۰۱۷ پس از طرح انتقاد های اساسی به حکومت عربستان به آن پناه برده بود، برای روشن شدن دلایل ناپدید شدن روزنامه نگار ریاض را تحت فشار قرار دهد.

به گفته هدر ناوْئِرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، واشنگتن از سفیر عربستان که اکنون در کشورش به سر می برد خواسته است در بازگشت اطلاعاتی کامل را در باره این پرونده به آمریکا بیاورد و در اختیار کاخ سفید قرار دهد.

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه سحرگاه شنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک در ترکیه اعلام کرد که هیئتی از مسئولان عربستانی برای ملاقات با مقامات ترک وارد آنکارا شده و قرار است طی روزهای شنبه و یکشبه گفتگوهایی میان هیئت های نمایندگی دو کشور انجام شود.

کلید واژه ها: جمال خاشقجی


نظر شما :