باز هم معجزه دلارهای آل سعود

۲۲ مهر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۲ کد : ۱۹۷۹۵۱۴ سرخط اخبار

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای، آورده است: پرونده رسوائی‌های بی‌حد و مرز بن سلمان ولیعهد عربستان هر روزه قطورتر می‌شود. 
بن سلمان در تازه‌ترین جنایتش برای به دام انداختن، شکنجه و قتل جمال قاشقچی، روزنامه نگار منتقد عربستانی، دست به هر کاری زده ولی اکنون برای فرار از مسئولیت، باز هم به ریخت و پاش دلارهای نفتی متوسل شده است. گزارش‌ها از رشوه پنج میلیارد دلاری به ترکیه برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هولناک خبر می‌دهند. اما سوال این است که آیا می‌توان بر اینهمه شرارت و قصابی در برابر دوربین‌ها سرپوش گذاشت؟ 

موضوع مهم‌تر به واکنش وقیحانه ترامپ باز می‌گردد که هرگونه اقدام تنبیهی علیه عربستان از جمله توقف فروش و انتقال اسلحه به عربستان را قویاً رد کرده و اعلام نموده که از سود 110 میلیارد دلاری فروش سلاح به عربستان هرگز نخواهم گذشت. بدون اعتراف ترامپ هم کاملاً معلوم بود که آمریکای ترامپ با هزاران حیله و نیرنگ توانسته 500 میلیارد دلار اسلحه به عربستان بفروشد و قطعاً حاضر نیست از اصل توافق و عوایدش به راحتی بگذرد. به ویژه آنکه ترامپ در بازگشت از سفر عربستان به همگان نوید داد که 500 میلیارد دلار درآمد یعنی کار و کار و کار برای همه آمریکائی‌ها. 

روشن است که آمریکای ترامپ بیش از گذشته با «پول کثیف» دریافتی از رژیم‌های فاسد و مفلوکی همچون عربستان و سایر رژیم‌های ارتجاعی اداره می‌شود و آنها به خاطر استمرار چنین معاملات کثیفی، چشم خود را به روی جنایات و شرارتهای عربستان و دیگر شیوخ فاسد منطقه بسته‌اند. 

در تشریح رفتار دوگانه آمریکا و دیگر همدستانش همین بس که عربستان با پرونده سیاهی در جنایات ضد بشری در سوریه، عراق، یمن، بحرین و لیبی، عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است و درباره کارنامه حقوق بشری سایر کشورها قضاوت می‌کند! به ویژه آنکه بخاطر حضور مستشاران آمریکائی، انگلیسی و فرانسوی در اتاق جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن، آنها دقیقاً در جریان شرارتهای ائتلاف هستند. موضوع مهمتر اینکه نه تنها مستشاران نظامی این کشورها به ائتلاف سعودی کمک می‌کنند تا بیشتر و موثرتر به جنایات علیه مردم مظلوم یمن بپردازند، بلکه در حملات وحشیانه ائتلاف علیه بندر استراتژیک حدیده، نظامیان و مزدوران هر سه کشور در نوک پیکان حمله به بندر حدیده حضور موثر و تعیین‌کننده‌ای داشتند ولی آنها نیز با تحمل تلفات سنگینی وادار به عقب نشینی شدند. 

یک نکته اساسی به برخورد دوگانه رسانه‌های استکباری به ویژه آمریکائی باز می‌گردد که در مورد قتل مرموز قاشقچی به میدان آمده‌اند ولی در مورد قتل عام روزمره مردم مظلوم یمن طی چهار سال اخیر کاملاً ساکتند و کمتر سخنی در این زمینه مطرح است چرا؟ برای آنکه اسرار قتل مرموز قاشقچی در خارج از قلمرو تاثیر آنها در مقیاس جهانی فاش گردید و آنها غافلگیر شدند اما در مورد فجایع یمن، پیشاپیش توافق شده بود که رسانه‌های غربی و آمریکائی در این زمینه بی‌تفاوت باشند تا بلکه ائتلاف جنایتکارانه سعودی بتواند کار مقاومت و ارتش یمن را یکسره کند. 

مشکل بزرگ سعودی‌ها این است که حتی با همدستی آمریکای ترامپ و سایر حامیان شرور غربی نتوانسته‌اند مقاومت یمن را درهم بشکنند و نگرانند که فردا با آنهمه خشم انباشته مردم مظلوم یمن چگونه برخورد کنند تا بتوانند آنرا مهار سازند؟ ممکن است سعودی‌ها با ریخت و پاش دلارهای نفتی بتوانند بر جنایت سازمان یافته علیه جمال قاشقچی هم سرپوش بگذارند و این مسئله هم دقیقاً همانند سایر جنایات آل سعود به فراموشی سپرده شود و رسانه‌های استکباری از پیگیری مسئله منصرف شوند ولی حافظه تاریخی ملت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت و به آنها دروغ تحویل داد. 

آل سعود برای چندین دهه، خود را به عنوان حامی مردم مظلوم فلسطین جا زدند ولی طی ماه‌های گذشته بن سلمان به وضوح اعتراف کرد که فلسطین اولویت عربستان و سایر رژیم‌های ارتجاعی عرب نیست بلکه مقابله با ایران و همدستی با اسرائیل برای مهار ایران در اولویت است. بن سلمان این آرزو را به گور خواهد برد ولی دنیای معاصر چگونه برخورد دوگانه مدعیان مبارزه با تروریسم و حمایت از ملت‌های مظلوم را باور خواهد کرد؟ 

حتی رسانه‌های آمریکائی و غربی هم بارها اعتراف کرده‌اند که آل سعود، مادر تروریست‌ها است و به لانه فسادی تبدیل شده که تمامی حرکات و اقداماتش در جهت دشمنی با انسانیت و بشریت است. 
حالا ترامپ اعتراف می‌کند که بخاطر منافع 110 میلیارد دلاری فروش اسلحه نه تنها فروش اسلحه را متوقف نمی‌کند بلکه حتی در اصل ماجرای قتل قاشقچی هم تشکیک می‌کند و مایل نیست به وقوع قطعی و حتمی این جنایت علیرغم آنهمه اسناد و مدارک و شواهد، اعتراف کند و بر وقوع آن صحه بگذارد. 

اینها نکات به یاد ماندنی از تاریخ معاصرند و با وجود این شواهد و اسناد، تاریخ مدون و تکمیل‌تری به ثبت خواهد رسید و دنیای معاصر و آیندگان در حافظه تاریخی خود می‌سپارند که حقوق بشر و مسائل انسانی برای غرب و به ویژه آمریکا، دستاویزی برای حفظ، تامین و تضمین منافع نامشروع آنها چیز دیگری نیست و این دلارهای آل سعود است که معجزه می‌کند! 

کلید واژه ها: عربستان سعودی


نظر شما :