ادعای وزیر دفاع آمریکا: ایران به شورش در یمن و عراق دامن می زند

۰۵ آبان ۱۳۹۷ | ۱۶:۰۵ کد : ۱۹۷۹۷۷۶ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا در یک کنفرانس بین‌المللی در خاورمیانه، در بخشی از سخنان انتقادآمیز خود در مورد ایران به حملات حوثی‌ها علیه سعودی‌ها که ادعا می‌کند تحت حمایت ایران هستند، پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از واشنگتن‌تایمز، جیمز ماتیس گفت که من حمایت ایالات متحده از حق شریک‌مان(عربستان سعودی) برای دفاع از خود در برابر حمله‌ نیروهای حوثی به قلمروشان که به گفته وی توسط ایران تجهیز می‌شوند را تکرار می‌کنم و در عین حال خواستار پایان بخشی هر چه سریع‌تر به این جنگ هستم.

اگرچه تعدادی از افراد در ایالات متحده سعودی‌ها را به خاطر بمباران‌های بی‌هدفی که موجب کشتار غیر نظامیان شده مورد اعتراض قرار داده‌اند اما ماتیس و چند تن دیگر گفته‌اند که آمریکا از این ائتلاف به سرکردگی عربستان سعودی حمایت اصلی را به عمل می‌آورد و این حمایت در راستای کمک به پادشاهی عربستان در بهبود هدف‌گیری خود است.

ماتیس با غیرقانونی خواندن حکومت ایران مدعی شد که این کشور به شورش و قیام در یمن و عراق دامن زده، از آن چه حکومت بی‌رحم بشار اسد، می خواند حمایت کرده و نیروهای شبه‌نظامی را در منطقه پرورش داده است.

به گزارش ایسنا پیش از این بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با ابراز نگرانی شدید نسبت به تداوم جنگ افروزی و حملات بی وقفه علیه ملت مظلوم یمن بر لزوم اقدام قاطع جامعه جهانی برای توقف تجاوز نیروهای خارجی و جنگ افروزی و کشتار هزاران انسان بی‌گناه تاکید کرد و مسئولیت دفاع و حفاظت از زنان و کودکان بی‌پناه یمنی که به خاطر تحمیل جنگی ویرانگر و تحریم، در معرض فاجعه‌ای انسانی قرار دارند را متوجه تمامی آنانی دانست که با فروش تسلیحات مدرن در تقویت زرادخانه‌های کشورهای متجاوز و تشدید این بحران و بی‌ثباتی منطقه، نقش مخربی را ایفا می کنند.

وی در واکنش خود در رابطه با حمایت تسلیحاتی ایران از یمن باتاکید بر اینکه ایران هیچ نقشی در بحران یمن ندارد، گفت: این بحران با تجاوز سعودی‌ها آغاز شد و همچنان به کمک تسلیحات فرانسوی و برخی دیگر از کشورهای فرامنطقه‌ای ادامه دارد و این امر باعث کشته، مجروح شدن و آواره شدن صدها هزار یمنی شده است از دیگر سو در پی این تجاوز تمامی ساختارهای اولیه در یمن ویران شده و مردم این منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبرو هستند. مقامات برخی از کشورها هنگامی که نمی‌توانند پاسخگوی افکار عمومی و نخبگان جامعه خود در چرایی صدور انبوهی از تسلیحات مدرن به کشورهای متجاوز در منطقه باشند به فرافکنی پرداخته و دیگران را در ایجاد بحران‌ها در منطقه متهم می‌کنند. آنها به جای پاسخگویی و شفاف سخن گفتن، پیرامون چرایی صدور تسلیحات و ارائه دیگر کمک‌ها به متجاوزین از جمله عربستان از شیوه فرار به جلو استفاده می‌کنند و دیگران را در این زمینه متهم می‌کنند. ایران بارها مواضع خود را پیرامون کشور یمن و بحرانی که متجاوزان در آن به وجود آورده‌اند اعلام کرده است. ایران هیچگونه سلاحی در یمن ندارد و همگان می‌دانند که یمن در محاصره کامل متجاوزان قرار دارد.

کلید واژه ها: جیمز متیس


( ۱ )

نظر شما :