علی رغم وعده های داده شده

کاهش ارزش گذرنامه ایرانی چه توجیهی دارد؟

۰۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۹۸۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
طبق آخرین تحقیقات شاخص گذرنامه هنلی، پاسپورت ایرانی در رتبه ۹۸ قرار دارد. رئیس دولت یازدهم قول داده بود اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگرداند. شاید همین صحبت روحانی باعث شد توقع نسبت به این موضوع بالا رود.
کاهش ارزش گذرنامه ایرانی چه توجیهی دارد؟

نویسنده: بهاره سلطان پور، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی 

دیپلماسی ایرانی: تا سال 57 شهروندان ایرانی بدون ویزا به اکثر کشورهای اروپایی به جز چند کشور اروپای شرقی می توانستند سفر کنند . با انقلاب 57 و تا زمانی که روابط ایران و دیگر کشورها به دلیل انقلاب کمی محدود شد، از ارزش پاسپورت ایران هم تا حدودی کاسته شد. 

در سال 2012 شرکت بین المللی هنلی و شرکا پاسپورت ایرانی را بی ارزش ترین پاسپورت در کنار افغانستان در رتبه ۹۶ قرار داد. 

این در حالی است که یکی از شعارهای دولت یازدهم افزایش اعتبار پاسپورت ایران بود. اما چنان چه حدود 5 سال از کار دولت سپری می شود پاسپورت ایرانی نه تنها اعتبار چندانی در محافل بین المللی نداشته، حتی به عنوان گرانترین پاسپورت های دنیا نیز شناخته شده است. هر چند انتظار می رفت با سیاست باز دولت یازدهم اعتبار ایران در محافل بین الملل روز به روز افزایش یابد. 

مجتبی کریمی، رییس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه در گفت و گو با ایسنا  می گوید: «مؤسسه‌های نظرسنجی از منظرهای مختلفی، اعتبار گذرنامه‌ها را ارزشیابی می‌کنند. بعضی معتقدند اعتبار پاسپورت به میزان سفر آزاد و بدون ویزا به کشورهای مختلف است. برخی کارایی گذرنامه را در تعداد سفر فرهیختگان، ورزشکاران و دانشجویان می‌دانند و به زعم‌شان پاسپورتی مقبولیت بیشتری دارد که صاحبان آن هنجارهای مختلف را در کشور میزبان رعایت کرده باشد.»  وی در ادامه می گوید: «پارامترهای فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی زیادی در اعتباربخشی گذرنامه یا ملیت ایرانی اثر دارد و درست نیست یک‌جانبه همانند مؤسسه‌های نظرسنجی، تنها با در نظر گرفتن تعداد کشورهایی که امکان سفر بدون ویزا را برای یک ملیت فراهم کرده‌اند، با این موضوع برخورد شود؛ چراکه در سال‌های اخیر به تعداد کشورهای لغو ویزا شده برای اتباع ایرانی، اضافه شده اما رتبه ایران همچنان در فهرست‌های جهانی اعتبارگذرنامه تغییری نکرده است.»

علی رضا ابراهیمی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اعتبار پایین گذرنامه ایرانی، درباره علت آن می گوید: «در حال حاضر حفظ منزلت و شأن پاسپورت ایرانی با چالش مواجه شده و سخت‌گیری‌های سایر کشورها برای ورود ایرانیان به کشورشان بسیار است. وزارت امور خارجه باید با دپیلماسی قوی راهی برای ارتقای اعتبار گذرنامه ایرانی بیابد؛ رایزن‌های فرهنگی، سفرا و کاردارها باید علاوه بر مسائل سیاسی به مسائل اقتصادی، فرهنگی و... نیز توجه کنند ولی کم‌کاری مسئولان باعث شده چهره ایران به درستی در جهان نمایش داده نشود.»

وی همچنین می گوید: « اعتبارگذرنامه ایرانی در چند سال اخیر پایین‌تر آمده است و علت آن را می‌توان افزایش فشارهای بین‌المللی و کم‌کاری وزارت امور خارجه در بهبود روابط دیپلماسی دانست. مردم بسیاری از کشورها ایران را به خوبی نمی‌شناسند و وقتی صحبت از ایران می‌شود تصور آنان کشوری مانند عراق و... است؛ این برداشت غلط باعث می‌شود کشورهای دیگر از وضعیت امنیت در کشور ما اطلاعی نداشته باشند و بنابراین تمایلی به لغو روادید ندارند.»

طبق آخرین تحقیقات شاخص گذرنامه هنلی، پاسپورت ایرانی در رتبه 98 قرار دارد. رئیس دولت یازدهم قول داده بود اعتبار و احترام را به پاسپورت ایرانی برگرداند. شاید همین صحبت روحانی باعث شد توقع نسبت به این موضوع بالا رود. اما بعد از اتفاقاتی مانند بازداشت دیپلمات ایرانی در آلمان که به بهانه واهی تلاش برای بمب‌گذاری، تجاوز به جوانان ایرانی در فرودگاه جده، فاجعه بزرگ منا و کشته شدن ۴۹۷ زائر ایرانی و... عواملی بود که باعث شد از اعتبار گذرنامه ایرانی روز به روز کاسته شود. دولت با توافق برجام هدف همزیستی مسالمت آمیز با دیگر کشورها را داشت تا شاید از این روش ایران در صحنه بین الملل بیشتر شناخته شود و چهره بهتری نسبت به دیگر کشورهای خاور میانه پیدا کند، اما این روش هم موثر نبود چنان چه دیگر کشورها هنوز ایران را  کشوری ناامن مانند افغانستان یا عراق تصور می کنند و با سیاست های خارجی ایران همسو نیستند. اعتبارگذرنامه کشورها به سیاست های آن کشور هم بستگی دارد. به طور مثال با روی کار آمدن دونالد ترامپ و با سیاست های تنش زایی که با دنیا به راه انداخته است، باعث شده گذرنامه آمریکا به رتبه چهارم برسد.

کلید واژه ها: ارزش گذرنامه ایرانی


( ۲۰ )

نظر شما :

ع.س ۰۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۴
اگر دولت فهم ،درک و عرضه لازم راشت و از دول اروپایی و روسیه و چین ودیگر کشورها می خواست به جای تحریم های اروپا ، به گذر نامه ایرانی اعتبار دهند تا جوانان با سواد و بیکارما به کشورهای صنعتی سفر کرده و در آنجا مشغول به کار،ادامه تحصیل و کسب تجربه شوند و این کار برای کشور ارز اوری هم دارد و نیز باعث کاهش و کنترل اعتراضات (انتظاری)جوانان به شرایط بد اقتصادی خواهد شد.این عمل سبب گسترش فرهنگ بومی و اسلامی نیز می شود.
ایرانی ۰۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۲
اصولأ نظرسنجی ها و آمارهائی که درغرب بدست می آید درست نیست و ارتباط مستقیم با ایران ستیزی دارد ، ومتاسفانه مثل بمب منفجرشده ای می ماند که ذرات مواد منفجره تا شعاع چندین متری پخش شده و حالا ما باید زیبائی محیط قبل ازانفجار را بازسازی کنیم که خودش هزینه سنگینی دارد و درک درست میخواهد . یکی ازچند دلایل ارزش هر گذرنامه بر میگردد به تعداد مردم آن کشور و تعداد مسافرت هایشان که وارد کشورهای غربی میشوند ، تصورکنید کم و بیش بگوشمان میرسد که تعداد زیادی از افغانها را میخواهند ازاروپا به کشورشان افغانستان برگردانند و بدنبا ل آن موج اعتراض از قبیل اعتصاب غذا یا حتی خودکشی افراد به چشم میخورد که نمیخواهند به افغانستان برگردند و عاشق آلمان یا فرانسه هستند و حاضرند زبان هیتلر خدا بیامرز و ناپلئون بناپارت را یاد بگیرند و صدها مسائل دیگر که در اینجا نمی گنجد ، آنوقت می بینیم که آلمانی یا فرانسوی در مقابل آن هجوم موروملخی افغانها به کشور افغانستان میروند اما نه برای پناهنده شدن بلکه یا خبرنگار هستند یا جزو نیروهای اشغالگرامریکا هستند یا ناتو و غیره.....، در اینجا با مثالی که زدم اصلأ احتیاجی به نظرسنجی نیست آنهائی که در کشورآلمان یا فرانسه قبول شدند ودارای پاسپورت اروپائی هستند برای تعطیلات یا مراسم ازدواج به افغانستان سفرمیکنند و چون صدور پاسپورت اروپائی تعدادش زیاد شده میگویند ارزش پاسپورت روپائی فلان بمان است ، البته خیلی بی انصافی است که ایران در رده کشوری مثل افغانستان قراربگیرد . همین چندوقت پیش بود که در یکی از ایستگاههای اتوبوس شهر تورنتو خانمی که اهل اتیوپی بود ازم سوال کرد مسافرهستی گفتم بله و این چمدان بزرگ هم برای مسافرتم خریدم ، خانمی که حتی ایران را ندیده و از ایران هیچ چیزی نمیداند گفت ایران نرو اصلا خوب نیست.....، که منهم در جواب گفتم در کشوری که منو شما آمدیم و زندگی میکنیم همان برده داران دیروزند که امروز دم از حقوق بشر میزنند.....، و اینست نتیجه ایران ستیزی برروی افکار عمومی که هرروزمیشنویم در اداره ، کوچه و خیابان.....، بقول آقای ظریف هرگز ایرانی را تهدید نکنید .
Aa ۰۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۴:۳۷
خودشان کلی جوانان با سواد و بیکار تحصیل کرده دارند!
(پاسخ به ع.س) ۰۷ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۹
یکی از فشارهای پنهان غرب بر ایران اینست که دو تابعیتی تا حدی برسمیت شناخته شود که ایرانیها بطور مثال با پاسپورت کشورهای غربی به ایران سفرکنند و از ما دلقک بسازند ، در اینجا از شما سوالی دارم ، چرا غربیها به ایران مهاجرت نمیکنند و بعدش با پاسپورت ایرانی به غرب در تردد باشند ؟ خدا آنروزی که پاسپورت تمدن ایران زمین به حراج گذاشته شود را نیآورد.
ایرانی ۰۸ آبان ۱۳۹۷ | ۰۲:۰۷
اعتبار و احترام را به پاسپورت دوباره زمانی بر میگردد که مشکلات سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی ما حل شود به این معنا که ایرانی ها به دنبال زندگی بهتر از کشور خارج نشوند به زبان ساده اگر کشوری درست حسابی محدودیت ویزا را بر میدارد و هوطنان عزیزمان راهی ان کشور جهت پناهنگی نشوند.
(پاسخ به ایرانی ۸ آبان ) ۰۸ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۰۸
به نظر شما خاوری که پولهای مردم را دزدید و عازم کانادا شد برای زندگی بهتر بود یا ذات شیطانیش برای ضربه زدن به کشور بود ؛ جای تعجب اینجاست که کانادا هم اینجور آدم هارا می پذیرد و به ایران تحویل نمیدهد .
ممقانی ۰۸ آبان ۱۳۹۷ | ۲۰:۴۵
ارزش انسان به انسانیت اوست اگر این ارزش را باخت از دیگر باختن ها نهراسد افلاطون