هشدار نایاک درباره پیامدهای فاجعه آمیز اقدامات واشنگتن

مخالفان ایران در دولت ترامپ به دنبال جنگ هستند

۰۲ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۰ کد : ۱۹۸۰۲۱۱ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای خاورمیانه
با توجه به اینکه اقدامات دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و دولت او برجام را با خطر جدی سقوط مواجه ساخته اند و حتی به آغاز جنگ با ایران تهدید می کنند، لازم است که هر چه سریع تر اقدامی برای تحت کنترل درآوردن کاخ سفید و جلوگیری از وقوع یک جنگ فاجعه آمیز صورت بگیرد.
مخالفان ایران در دولت ترامپ به دنبال جنگ هستند

نویسنده: کیم سنگوپتا

دیپلماسی ایرانی: طبق گزارش جدیدی که افشا شده، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا افرادی تندرو را دور خود جمع کرده که آشکارا از بمباران ایران و اقدام در جهت تغییر نظام در این کشور سخن می گویند. در این گزارش همچنین درباره احتمال مهندسی یک درگیری نظامی به صورت اقدامی پیشگیرانه هشدار داده شده است.

طبق گزارش شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک)، مقامات ارشد دولت ایالات متحده که به صورت یک جانبه از توافق هسته ای ایران خارج شده، بارها از تمایل خود به نابودی توافق و فلج کردن اقتصاد ایران سخن گفته اند. با این حال، در پی انتخابات میان دوره کنگره آمریکا که سبب شد دموکرات ها کنترل مجلس نمایندگان را در دست بگیرند، هنوز امکان ممانعت از به حقیقت پیوستن یک سناریوی خشونت آمیز وجود دارد. همانند دموکرات ها، برخی از جمهوری خواهان نیز نگران رویکرد شدید الحن مشاوران ترامپ هستند و یک رویکرد دو حزبی می تواند مسیر را برای نجات توافق هسته ای و حتی پیوستن مجدد واشنگتن به آن در آینده هموار کند.

نایاک، سازمان مستقلی که مسائل مربوط به ایالات متحده و ایران را بررسی می کند، به خوانندگان خود یادآور می شود که بریتانیا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین که دیگر امضاکنندگان برجام هستند، همگی بارها پایبندی ایران به تعهداتش را عمل کرده اند. موضع گیری دولت ترامپ شکافی جدی بین آمریکا و متحدان غربی آن ایجاد کرده است. متحدان دیرینه آمریکا اکنون به دنبال اجرای تدابیر حقوقی و تجاری در راستای محافظت از شرکت های بین المللی از تحریم های ایالات متحده هستند.

تعامل مجدد با ایران این امکان را برای آمریکا فراهم می آورد تا با همکاری متحدان غربی خود به مسائل نگران کننده از قبیل حقوق بشر و فعالیت های ایران در منطقه رسیدگی کند. ادامه اعمال تحریم ها نه تنها با ایجاد اختلال در تامین اقلام انسان دوستانه همچون دارو به مردم ایران آسیب می رساند، بلکه به تقویت موضع گیری های ضد غربی می انجامد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا، به تهران سفر کرد و آزادی نازنین زاغری راتکلیف را که به جاسوسی متهم شده، خواستار شد. اما ضمن تایید و تاکید تعهد بریتانیا به توافق هسته ای، درباره حمایت ایران از طرح صلح یمن نیز سخن گفت. چنین تعاملی، شیوه درست رسیدگی به مسائل موجود است.

اسرائیل و عربستان سعودی برای ترغیب ترامپ به مختل کردن برجام لابی کردند و موفق هم شدند، از دیرباز واشنگتن را به اقدام نظامی علیه تهران ترغیب می کرده اند. دولت قبلی (باراک اوباما) مجبور شد بارها در برابر درخواست های اسرائیل و بلوک سنی برای حمله به ایران، مقاومت کند.

مقامات ارشد دولت ترامپ که او را به خروج از توافق هسته ای ترغیب کردند از جمله رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه پیشین، و ژنرال مک مستر، مشاور ارشد امنیت ملی پیشین، هیچ یک دیگر در دولت نیستند. انتظار می رود یکی از چهره های متعادل تر در دولت ترامپ یعنی ژنرال جیمز ماتیس نیز در آینده نزدیک دولت را ترک کند.

در گزارش نایاک آمده است: «در حالی که ترامپ خود عمدتا از تصمیم دولت آمریکا در رابطه با حمله به عراق در سال 2003 انتقاد می کند، اما افرادی را دور خود گرد آورده که به دنبال رقم زدن سرنوشتی مشابه برای ایران هستند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه پیشتر آشکارا تغییر نظام در ایران و بمباران این کشور را خواستار شده اند.»

در این گزارش درباره احتمال اقدامات دولت ترامپ در تلاش برای تحریک ایران به ترک توافق هسته ای هشدار داده شده است: «اگر آنها موفق شوند ایران را به ترک برجام تحریک کنند، بولتون و پومپئو همه مهمات لازم برای اجرای مجدد کتاب جنگ عراق را در اختیار خواهند داشت و جنگی پیشگیرانه را برای جلوگیری از آنچه جاه طلبی های هسته ای ایران می خوانند، آغاز خواهند کرد. اگر شکست بخورند هم در نبود کانال هایی برای از بین بردن درگیری، جرقه ها برای آغاز مواجهه نظامی گسترده با ایران از جهت های گوناگون قابل مشاهده خواهد بود. درگیری در مسیر آبی در خلیج فارس، رزمایش های ایالات متحده برای وادار کردن ایران به خروج از سوریه، اقدامات تلافی جویانه ایران در مواجهه با آنچه حمایت خارجی از تروریسم در داخل مرزهای خود می پندارد، همگی می توانند همان بهانه ای باشند که مخالفان ایران در واشنگتن و ریاض برای پیشروی به سمت یک جنگ فاجعه آمیز به آن نیاز دارند.»

نایاک در ادامه گزارش خود کنگره را ترغیب کرده که هرچه سریع تر در این زمینه اقدام کند: «باتوجه به خطر اینکه اقدامات رئیس جمهوری ترامپ و دولت او می توانند به سقوط کامل برجام یا جنگ با ایران منجر شوند، لازم است که برای تحت کنترل در آوردن کاخ سفید و ممانعت از جنگی وحشتناک، همین حالا اقدامی صورت بگیرد. در این زمینه، اولویت باید نشان دادن تمایل و اراده سیاسی واشنگتن برای پیوستن مجدد به برجام باشد.»

منبع: ایندیپندنت / مترجم: طلا تسلیمی

 

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران خروج آمریکا از برجام خطر رویارویی نظامی آمریکا و ایران خطر جنگ در خاورمیانه لابی اسرائیل و عربستان علیه ایران پیوستن مجدد واشنگتن به برجام


( ۳ )

نظر شما :

Aa ۰۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۰۲
آقای ظریف را بفرستیم کمی دیگر سر مست از خوشی در بالکن هتلی در واشینگتن لبخند بزند بخندد احتمال دارد مثل برجامش جلو دیوانه شدن کاخ سفید را بگیرد.قبلأ هم گفتم بولف است ادعا خواهند کرد نشان خواهند داد آمده میشوند برای حمله ولی دقیقه آخر جرأت نخواهند کرد.