شبح ها در برابر تام کت ها

جنگ «اف ۱۴» ایران با «اف ۲۲» آمریکا چگونه خواهد بود؟

۰۷ آذر ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۰ کد : ۱۹۸۰۳۴۳ اخبار اصلی آمریکا خاورمیانه
با خروج ترامپ از توافق هسته ای و اظهارات مقامات آمریکایی درباره مواجهه با نفوذ ایران در خاورمیانه و همچنین با توجه به اینکه مقامات ایرانی در برابر این لفاظی ها ساکت نمانده اند، احتمال درگیری نظامی با یک جرقه کوچک دیگر چندان دور از ذهن نیست.
جنگ «اف ۱۴» ایران با «اف ۲۲» آمریکا چگونه خواهد بود؟

دیپلماسی ایرانی: رپتور پرواز «اف 14» های ایرانی را شناسایی می کند و منتظر اجازه درگیری می ماند و بعد از آن احتمالا به سمت دشمن حرکت و موشک «ریتون ایم-120 دی» را شلیک می کند که گفته شده قابلیت زدن هدف در فاصله 96 مایل دریایی (حدودا 150 کیلومتر) را دارد. در چنین شرایطی همه چیز در همان چند دقیقه اول برای اف 14 های ایرانی تمام خواهد شد.

با توجه به این که ایالات متحده در ماه مه از توافق هسته ای ایران موسوم به برجام خارج شده، جنگ با ایران یک احتمال ناخوشایند به نظر می رسد. در صورت وقوع درگیری نظامی بین واشنگتن و تهران، این احتمال که کاخ سفید به دنبال تغییر نظام در ایران باشد نیز به شدت افزایش می یابد.

ایالات متحده برای یک کمپین نظامی تمام عیار علیه ایران، مجبور خواهد شد که در ابتدا نیروی هوایی ایران را نابود کند و این در حالی است که ایران هنوز از جنگنده های ساخت آمریکا استفاده می کند. بهترین جنگنده ها در ناوگان هوایی ایران هواپیماهای «گرومن اف 14 تام کت» هستند. رژیم سلطنتی ایران پیش از انقلاب اسلامی سال 1979، 80 فروند از این جنگنده های قدرتمند نسل چهارم را خریداری کرد، اما فقط 79 فروند از آنها را تحویل گرفت. ایران همچنین 714 موشک هوا به هوای دور برد «ایم-54 فینیکس» ساخت شرکت هواپیمایی هیوز (ریتون کنونی) خریداری کرد که برد آنها به حدود 100 مایل دریایی (حدود 160 کیلومتر) می رسد.

در اواخر دهه 1960 و آن زمان که اف 14 ای ساخته شد، یکی از قدرتمندترین جنگنده های ساخت ایالات متحده به شمار می رفت. نیروی دریایی ایالات متحده در سال 1974به این جت های جنگنده مجهز شد. اف 14 ها در آن زمان به رادار «دوپلر» و موشک های دور برد «ای دابلیو جی-9» مجهز بودند که می توانستند هدف را تا فاصله 115 مایل دریایی بزنند. این رادارها اولین رادارهای آمریکایی با توانایی رهگیری و حالتی برای شلیک همزمان به چندتایی به حساب می آمدند که همراه با موشک های «ایم-54» و «ای دابلیو جی-9» می توانستند به طور همزمان 6 بمب افکن دشمن را هدف قرار دهند. روی کاغذ، تام کت قابلیت هایی ویژه داشت، اما در واقعیت نتوانست انتظارات نیروی دریایی را برآورده کند.

ایران تام کت های خود را با تجهیزات الکترونیک و احتمالا تسلیحات جدید ارتقا داده است، اما تنها شمار اندکی از اف 14 های ایران شرایط پرواز دارند و شاید تعداد آنها حتی به 20 فروند هم نرسد. با این حال، به استثنای احتمالا 20 فروند جنگنده ساخت روسیه از مدل «میگ-29 فالکروم»، تام کت ها مهم ترین هواپیماهای جنگی نیروی هوایی ایران به شمار می روند و در صورت جنگ، اف 14 ها اولین خط دفاعی ایران در برابر حمله آمریکا خواهند بود.

به احتمال خیلی زیاد، آمریکا حمله خود را با جنگنده برتری هوایی «اف 22 ای» لاکید مارتین آغاز خواهد کرد. در قیاس با اف 14 های قدیمی، رپتورها شگفتی فناوری به شمار می روند و به پیچیده ترین حس گرها مجهز هستند. آنها بلافاصله پرواز اف 14 ها را شناسایی خواهند کرد و با دریافت اجازه برای درگیری، به سمت دشمن حرکت و موشک های «ایم 120 دی» را شلیک خواهند کرد. حتی اگر موشک ها تمام شوند و رپتورها همچنان درگیر جنگ باشند، می توانند از قابلیت خود در پنهان شدن از روی رادار استفاده کنند و با نزدیک شدن به اف 14 ها، آنها را با موشک های «سایدویندرز ایم-9 ایکس» یا مسلسل های «ولکان» هدف بگیرند. در حقیقت، خلبان های اف 22 عمدتا در رزمایش هایی همچون «پرچم قرمز» یا «لبه شمالی» اغلب تا فاصله مناسب برای استفاده از اسلحه به جنگنده های دشمن نزدیک شده اند. در بیشتر مواقع پرواز رپتورها شناسایی نمی شود. حتی اگر به یک سری دلایل عجیب و غریب اف 22 ها در مبارزه ای مستقیم با اف 14 ها درگیر شوند، رپتور قطعا اف 14 را شکست خواهد داد مگر اینکه خلبان آن واقعا بدشانس باشد یا اشتباه مهلکی انجام دهد.

همه اینها در شرایطی است که ایران بدون توجه به واقعیت ها از روش مبارزه رو در رو در برابر ایالات متحده استفاده کند. گزینه هوشمندانه تر برای ایران این خواهد بود که از شیوه های دیگر برای مواجهه با آمریکا استفاده و از به چالش طلبیدن آن در آسمان خودداری کند.

منبع: نشنال اینترست / تحریریه دیپلماسی ایرانی 34

کلید واژه ها: احتمال درگیری نظامی ایران و آمریکا برتری نیروی هوایی آمریکا جنگنده های اف 14 رپتورهای آمریکایی


( ۲۴۰۷ )

نظر شما :

احسان ۰۷ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۵۱
زیاد به تجهیزات هوایی تون ننازید چون نتیجه جنگ در زمین مشخص میشه
مهمان ۰۷ آذر ۱۳۹۷ | ۲۱:۰۵
سلام، محتوای مقاله بسیار ضعیف به کنار. دیپلماسی ایرانی چرا این مقاله را در زمانی که جنگ روانی امریکا در زمینه اقتصادی شکست خورده، به کمک جنگ روانی امریکا در زمینه نظامی آمده؟ آیا دلیل دیگری در قرار دادن مقاله ای به این سخیفی به عنوان تیتر اول خود دارد؟ مسوولات سایت لطفا موضوع را بررسی کنند.
آرش ۰۸ آذر ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۸
آمریکا به ایران حمله نمیکند 1 آمریکا از توان نظامی ایران در زمین و توان موشکی ایران آگاهی دارد 2 ترامپ به دنبال تحمیل هزینه ی نظامی به اقتصاد آمریکا نیست فقط دنبال جذب سرمایه به اقتصاد آمریکاست
N I A ۰۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۷:۳۶
دلیل انتشار این مطلب برای من قابل درک نیست.. سناریوی که در مقاله امده سالهاست برای علاقمندان حوزه دفاعی پیش پا افتاده تلقی میشود.. دشمنان و حتی رقبا در یک درگیری در هر شکلی به نقطه ضعف طرف مقابل حمله میکنند . سالیان بسیاریست امریکا از طریق نظامی به ما حمله نکره در اینده نیز مستقلا حمله نخواهد کرد.. پاشنه اشیل ایران مسلما اقتصاد و ر رسانه است.
حمید- واقعیت های کیبردی! ۰۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۳۵
به احسان: شک نیست نتیجه جنگ در زمین مشخص میشه اما آیا عواقب یک نبرد هوایی طولانی و بمباران گسترده و طولانی همانند ویتنام چیزی است که بتوان با "نازیدن و یا ننازیدن" در موردش حرف زد؟ به مهمان: "... مقاله ای به این سخیفی..."؟! واقعا شما اینقدر از مرحله پرت هستید که بیان چند واقعیت ساده را سخیف می نامید؟حتما اگر می نوشت: (...اف 14 های ایران در عرض چند دقیقه «اف 22 ای» رپتور های لاکید مارتین را آبکش می کنند...) شما هم کامنت می گذاشتید: (سلام، محتوای مقاله بسیار قوی بود. دیپلماسی ایرانی این مقاله را در زمانی مناسبی که جنگ روانی امریکا در زمینه اقتصادی شکست خورده، قرار داده است.آیا دلیلی در قرار ندادن مقالاتی به این قدرت به عنوان تیتر اول خود دارید؟ مسوولات سایت لطفا موضوع را بررسی کنند) صد البته هرکسی که خود را ایرانی بداند از این مقاله ناراحت میشود و آرزو کند کاش ما قدرت هوایی بالاتری داشتیم اما این حس وطن دوستی ربطی به "واقعیت های روی زمین" ندارد.ما عمیقا آرزو داریم که مسولان ما نقشه ها و برنامه هایی برای این موقعیت ها داشته باشند (یک نمونه مثلا قایق های تندرو) و طبیعی است که انتظار نداریم این طرحها را علنی کنند.اما اینجا بحث آرزوها و انتظارات و تعصبات نیست. بلکه "واقعیت های روی زمین" است. دوستان لطف کنند جواب یا کامنت یا متن و یا مقاله ای با محتوای بسیار قوی و عالی ارائه دهند در این مورد: "استراتژی ایران در مقابل جنگ طولانی هوایی امریکا به هدف نابود کردن کامل معدود جنگنده ها و سیستم های ضد هوایی ایران و سپس بمباران طولانی و با فراغ بال کل ایران برای ماهها به هدف نابودی کل ایران با هزینه عربستان" فقط بدون"واقعیت های روی کیبرد و پشت لب تاپ و نت و ...بهمراه قهوه داغ!" ممنون
مهندس مهراب لاهیجانی ۰۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۳
امریکا بنا به دلایل زیر با ایران وارد درگیری نمیشود : نا امنی اسرایل. اعطای مجوز ساخت بمب اتمی در سایه دفاع مشروع. افزایش قیمت لجام گسیخته نفت. درگیری گسترده در جبه های مختلف. ورود چین و روسیه به منازعه ( نه بخاطر ما) بلکه به این سبب که امریکای تمامیت خواه با اشغال ( فرض محال ایران) حلقه سیطره بر منابع انرژی خلیج فارس را کامل میکند. حجم زیاد استعداد نیرو های عمل کننده ( قریب 6 ملیون) به علت وسعت ایران ( برای حمله به عراق 1.6 ملیون بوده) موانع طبیعی ( سرزمین ایران محصور در میان کوه ، بیابان و دریا است). اتحاد ایرانیان حول محور حفظ تمامیت ارضی کشور( همانند جنگ با عراق) . ایران همانند عراق کشور قبیله ای نیست ، نیرو های گسترده نظامی ایران هر چند همتراز امریکا نیستند اما در صورت بروز تجاوز ( فرض محال) قطعا به یاری همه جانبه ملت متجاوز را پشیمان میکنند. در انتها ملت و نیرو های مسلح ، ایران را جدا از حاکمیت میدانند و هرگز مثل عراق به سبب نارضایتی از حکومت به کشور خیانت نمیکنند.
مریم ۰۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۴:۵۳
منظور داری میگی ما جنگ رو باختیم چقدر نازنین هستید شماderjgey
علیرضا ۰۹ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۲۹
با تحلیلتون تو این شرایط می خواین بگین که بازم بریم مذاکره کنیم اونم الان که ما دست برتر تو منطقه داریم و پایگاه های امرایکایی تو منطقه برا موشک های ما سیبل حساب می شن متاسفم براتون تو این کانال مزخرفتون شما ها از زمان قاجار دارین مذاکره می کنین ولی هر بار که سر تون کلاه گشاد گذاشتن (مثل برجام ) ولی بازم آدم نشدین
بی نام ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۳
کشور عربستان با همه تجهیزات خریداری شده اش از امریکا تو جنگ با کشور به اصطلاح پابرهنه درمونده مانده نقش اصلی رو نه جنگنده و نه سلاح تعیین نمیکنه روحیه ی لیبرالی شما ها با این مقاله هاتون شکست قبل نبرد رو متحمل می سازید.
جواد ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۱:۴۷
دیپلوماسی ایرانی یا روابط عمومی پنتاگون
قاسم ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۱۶:۵۷
یکی به نویسنده مقاله بگه اف ۲۲ مخفی از رادار نیست بلکه ارسی اس اون کمه و در فاصله دور کمتر پیداست ولی نه اینقدر که بتونه به ۱۵ مایلی اف ۱۴ برسه بدون دیده شدن دیگه مسلسل که خنده داره
حسینی ۱۰ آذر ۱۳۹۷ | ۲۰:۲۶
سرنوشت جنگ روی زمین تعیین می شود نه با برتری هوایی و این موضوع هم اکنون بخوبی در یمن قابل درک است که شبه نظامیان حوثی با امکانات ناچیز در مقابل عربستان و 16 کشور متحد آنها و امریکا و فرانسه ایستاده اند
یک ایرانی ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۱:۰۴
اگر ذره ای از خاک وطنم به پوتین اجنبی چسبیده باشد با خونم پاکش میکنم.سخن سرلشکر خلبان خلعتبری قبل شهادت مرگ در راه دفاع از وطن سعادت است.
عباس رستاقی ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۰:۱۲
می توان در برابر اف بیست ودو اف چهارده را ضد رادار کرد..پنهان کردن آنها زیر شن ...مثل صدام
فریدون ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ | ۰۰:۰۵
مگر آمریکا هنوز از f14ایرانی درس نگرفته !!!!
محمد ۰۷ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۶
جنگنده اف ۲۲ رپتور فقط در اختیار نیروی هوایی امریکاست و در صورت جنگ فقط نیروی دریایی و سپاه تنفنگداران دریایی امریکا وارد قضیه میشن که فقط از جنگنده های اف ۳۵ لایتنینگ و اف ۱۸ هورنت استفاده میکنند.نیروی هوایی امریکا اعلام کرده بود به دلیل وضعیت بحرانی و حساس اف ۲۲ و خطر اینکه این جنگنده و تکنولوژیهای بسیار پیشرفته اون به دست دشمن نیفته فقط در آسمان امن از اون استفاده میکنه یعنی خاک امریکا البته جدیدا چند فروند در اروپا مسقر کرده تا سدی باشه در برابر حملات احتمالی روسیه.حساس بودن تکنولوژی های اف ۲۲ رپتور تا حدی بود که درخواست چند کشور مثل ژاپن و اسرائیل برای خرید اون با جواب منفی امریکا مواجه شد.پس نتیجه اینه که این جنگنده به هیچ وجه وارد حریم هوایی دشمن نمیشه و فقط در آسمان امن وارد عملیات میشه...درست مثل اف ۱۴ های خودمون در زمان جنگ که بیشتر در مرز پرواز میکردن تا از جنگنده های دیگه پشتیبانی کنن و مانع جنگنده های دشمن بشن.
تامکت ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۶:۰۰
خیلی جالبه، یه عده میگن فقط مذاکره یه عده هم میگن فقط جنگ خدایی هیچ کدومم درست نیست، هرچیزی به اندازش، ایران قدرتی موشکی بی نظیری داره که قادره ریاض، تلاویو، و همه پایگاه های آمریکا در منطقه رو خاک کنه، اما فراموش نکنیم که در صورت جنگ فشار اقتصادی که به ما وارد میشه بسیار مخرب تر از فشاریه که به اونا میاد چراکه اولن چندین کشور متحدن ثانیا اقتصادشون از ما قویتره و ثالثا مارو تحریم کردن و ما همین الانم تحت فشاریم، در نتیجه جنگ اگه بشه کشوری که ترمیمش سال ها طول میکشه ما هستیم. من نمیگم مذاکره خفت بار انجام بدیم ولی فراموش نکنیم همونطوری که امام حسین قیام کرد امام حسن هم تحت شرایط سخت صلح کرد.الان از نظره بنده بهترین کار اینکه به هرترتیبی از شر تحریما خلاص بشیم و خودمونو تبدیل به یه کشور با قدرت اقتصادی بالا کنیم چراکه پتانسیل های زیادی داریم و بعده اون شروع کنیم به قدرت گیری منطقه ای، تقریبا همون کاری که شاه میکرد اما بدون وابسطگیش به آمریکا. گاهی اوقات باید به دشمن پوئن داد(البته نه مثل برجام) مثلا شاه عباس در ابتدا با عثمانی صلح کرد و چالدرانم واگذار کرد ولی بعده دفع ازبک ها چالدران و ارمنستان و آذربایجان رو پس گرفت. یاحق
dragon ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۹
با سلام من فکر میکنم شما در مورد اف 4 بیشتر صحبت میکنید یا شاید هم تایگر تامکت جنگند نسل 4 هست که ارتقا یافته تا الاً و ارتقا بعدی هم در حال اجراست بر روی جنگال و رادار برد موشک ها هم بیش از 160 کیلومتر هست کشور ما در ساخت موشک حرارتی و راداری خود کفاست تامکت بازتاب راداری زیادی داره و رپتور پنهانکاری زیاد اما تامکت هیچ موقع به آسانی به کنار نمیره مشکل موتور داشت که رفع شده تا سال 2020 هم کار ارتقا تمومه و در حد سوپر تامکت خواهد رسید بهتر این کلماتی که گذاشته شده رو به عنوان نظر یک غربگرا بزارید نه یک تحلیلگر چون خود آمریکا به قدرت تامکتهای ایران اعتراف میکنه با تشکر
کیان ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۰
به نظر من بجای هارت پورت باید چند سالی خودمونو نگه داریم واز دانش وتکنولوژی کشورهای پیشرفته با سیاست تمام استفاده کنیم تا واقعا قدرتمند بشیم بعدش ادعا کنیم خداییش الان توانایی مقابله نداریم ..واقعیته
علی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۰:۲۵
مارشال آنتونی زینی(سرفرماندهی سابق امریکادرخاورمیانه):حتی آن احمق هایی هم که می گفتندبه عراق حمله کنیم،درموردایران این حرف رانمی زنند. بدنیست سایت دیپلماسی ایرانی(!)درمورد چگونگی جنگ سایبری علیهRQ170که آن هم مشابه رپتور تولیدشرکت لاکهیدمارتین است هم صحبتی بفرمایند.
علی ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۳:۱۵
اینا همش توهمه امریکا تا امروز هیچ جنگی پیروز نشده مگر با همین تبلیعات و عملیات رسانه ای. و مهمتر از اون یادتون باشه ایران ب تکنولوژی ساخت شکاری های نسل پنج و یوفو ها دست پیدا کردن. و به اعتراف خود ایران و تمام فعالین حوزه های سیاسی و نظامی. ایران فقط دستاوردهاش تا دوهزار و دوازده رو اونم تازه بخش کوجیکش رو رسانه ای کرده. یادتون باشه خطر جنگ زمانی زیاد میشه ک امریکا و انگلیس و ...تمام پایگاه ها و ناوها و تجهیزاتشون از منطقه خارج کنن. و در نهایت. پیروز واقعی و نهایی جنگ کسیه ک زمین رو داره. و به سخنرانی نوروز رهبری اشاره کنم ک گفتن. عربستان داره خودش تجهیز میکنه. و ما ناراحت نیستیم جون این ها همگی بدست نیروهای انقلابی خواهد افتاد. فقط همین بگم ک وقتی یمنی ها با موشک و پهباد مناطق فوق حفاظت شده ی امارات و عربستان میزنه. یعنی. خط بطلان رو تمام این تحلیل ها. تمام دور برداشتن عربستان نداشتن مرز خاکی با ما بود ک الان. حوثی های یمن و حشد شعبی عراق ثابت کردن نگاه چپ ب ایران یعنی نابودی عربستان و متحدانش. پس نترسین دنیا هیچ راهی. نداره جز پذیرش ابر قدرتی. جبه ی مقاومت. ب مرکریت و رهبری ایران. از افغانستان تا لبنان. تا یمن و حتی پاکستان و این یعنی. اقتدار شیعه و داشتن توان دفاع و حفظ جان امام زمان. عج. و این. یعنی. گام اول ظهور
حسن ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۲:۴۴
ایران نه ویتنامه نه عراق و نه افغانستان و... .زمانی که میخوایم در مورد موضوعی نظر بدیم بهتره حداقل یه نصف صفحه در مورد مطالعه کرده باشیم.آیا نویسنده محترم مقاله میتونه "فقط" یه کشور پیدا کنه که صاحب قدرت بوده و آمریکا باهاش جنگ کرده باشه؟این کشور سیاست و تنها افتخارش حمله به کشورهای بسیار ضعیفه که تازه هیچ وقت سالم از جنگ باهاشون بیرون نیومده.قطعا جنگ آمریکا با ایران پایان امپراطوری پوشالی آمریکا خواهد بود.ان شاء الله... .
رضا ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۴
عزیز یا شما نمدونی جنگ چیه یا هول برداشته.یا همچین چیزی.قابل توجهت عرض کنم ایران داری یه پدافند مستحکم چند لایس حتی چند بارم اتفاق افتاده هواپیمای اف بیستو دو رهگیری بشه فیلمای مستندشم هست.امریکا درسته تجهیزات بیشتر داره اما مطمعن باش تو جنگ نا منظم ارتشش نابود میشه.عربستانم تو چند ساعت کلا نابود میشه فقط کافیه اب شیرینکناشو بزنن تمام.ایرانم عراق نیست تو سه روزه تصرف بشه.همونطور که تو جنگ هشت سالمون با کل دنیا جنگیدیم اینبارم هیچ غلطی نمتونن بکنن
امیر ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۲۵
عالییییی بود
شروین ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۹
به نظر من سرنوشت جنگو ناوگان هوایی واصول اقتصادی مشخص میکنه,همونطور که زمان جنگ عراق ما برتری ناوگان هواییرو داشتیم(به خاطر وجود f14,f4)وطی عملیات هایی نظیرh3و...اقتصادونیروی دریایی وهوایشو تاحدودی فلج کردیم,و هرf14ایران بعضا تاچند ده هواپیمای عراقو(ساخت روسیه)وپالایشگاه های عراق ساقط کرد,جنگ الانم قوی بودن ناوگان هوایی مشخص میکنه
محمود ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۳۸
یه چیزو در نظر نگرفتین، شجاعت ایرانی ها و نترسیدن اونا از مرگ، از شهادت استقبال هم میکنن، احتمالا نیروهای امریکایی اصلا اف۱۴ نمیبینن، فقط با موشک هایی مواجه میشن که معلوم نیس از آب اومده، از زمین یا از هوا !!! فقط تبلیغاتشون قویه! باید جنگ بشه تا بفهمن با کی طرف هستن
وحید ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۴
منظور نویسنده اینه که برین مذاکره کنین هر چی داریم بدیم زنها و دختر هامون و بدیم عربها و آمریکایی که تو هتل ها حوصله‌اشون سر نره، مردم شما هم یه کم از جنگ بترسین دیگه ای بابا، تو انتخابات بعدی به جهانگیری رای بدین که برجام دو امضا بشه که هر چی داریم بدیم که آقایون وخانمهای عشق آمریکا بتونن از حرفهای نیچه تو جلسات شون بگن بنوشن و ورق بازی کنن بعد از ده سال هم حمله کنن ایرانو تیکه تیکه کنن و در مازندران و گیلان کازینو بزنن. کل هدف مقاله اینه وگرنه اژدر های ایران سرعت و بردشون چهار برابر میانگین تکنولوژی ایالات متحده است وناو ها تا دریای هند بیشتر نمیتونن بیان پایگاه هاشونم با موشک میزنیم در هر ثانیه بالاتر از هفتاد دو موشک میتوانیم شلیک کنیم که گنبد آهنین شون زیر هشت ثانیه اشکش مثل تفنگدارهای نیرو دریاییش در اومده
داود ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۰۶
هرگزدرگیری نظامی با امریکانداریم چون سیاست مسیحیت برآن است که دومذهب تشیع وهابیت یعنی ایران وعربستان درتقابل هم بوده وهیچ کدام ازگردون بیرون نروندوهمگرایی نیزبین آنان ایجادنشود که بتوانندمرزهای مسیحیت راتهدیدکنندوامروز اونی که دنبال هجمه وجنگ باایران است عربستانسعودی است که امریکابه جهت فروش تسلیحات درظاهرهمسوی عبرسان است ولی درعمل اجازه جنگ نمیدهد
مهدی ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۲
باسلام خدمت دوستان و هم وطنان شجاع ودلیر..به کمک خداوند و یاری امام عصر عج اف ۲۲تونم میفرستیم پیش ناو جنگیتون زیر دریا..ان شالله
مسعود ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۲
سلام.ایران میهن عشق و احساس است.خلبانان ایرانی چون باوردارن که بهترینن و با بال دل پرواز میکنن هیچ واهمه ای از اف ۲۲ و ...ندارن.حالا شما عزیزان بگید نتیجه جنگ چی میشه؟فقط خداوند
فردوسی ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۲۲:۳۲
سلام نوشته ای که مطالعه کردم خیلی احمقانه و زائیده یک بینش کوته فکرانه بود که از جنگ هیچ چیز نمیداند و از روی ویکی پدیا مطالبی رو ریخته رو صفحه که واقعا جای تاسف داره.
دانشجو خلبانی ۰۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۴۶
کامنتهای هموطنان را خواندم با اینکه برای بیشتر کامنتها باید تاسف خورد که نگارنده این اطلاعات هیچ دخل و تصرف ویا خالی کردن دل ایرانیان را داشته باشد باید واقعیت محض را پذیرفت چرا که تمامی گفته های ایشان چه بخواهیم و چه نخواهیم در وجود هواپیمای اف ۲۲ هست و هیچ ربطی به دلیر بودن یا نبودن خلبان اف ۱۴ ایرانی ندارد دقیقا یک مثال بارز برای دوستان عزیز توضیح بدم که جنگ هوایی اف ۲۲ با هر هواپیمایی حتی اف ۳۵ که فعلا در دنیا برترین جت شکاری بمب افکن رادارگریز محسوب میشود و آخرین تکنولوژی ساخت بشر را داراست هیچ شانسی در مقابل اف ۲۲ که مرموز ترین پرنده نیروی هوای ایالات متحده است را نخواهد داشت چه رسد به اف۱۴ از رده خارج ما پس بیخود خودتان را گول نزنید که خلبان فلان کار میکند یا نمیکند در واقع خلبان فقط و فقط از امکاناتی که هواپیمایش دارد میتواند استفاده کند نه کمتر نه بیشتر در مورد جنگ زمینی هم باز آمریکا تجربه دو جنگ جهانی و چندین جنگ تاکتیکی در مناطق مختلف جهان را داراست و از هرکدام ان جنگها به مراتب تجارب بسیار زیادی در زمینه پیشرفت تکنولوزی جنگی کسب کرده حال ما واقعیت این را هم نمیپذیریم که در ساخت موشک حتی وارد کننده ایم و موشکهای برد بلند و میانه برد را از کره شمالی و روسیه خریداری کردیم پس در جنگ الکترونیک زمینی هم ما حرف زیادی برای گفتن نداریم این متاسفانه واقعیت محض است چه بخواهیم وچه نخواهیم، و سرآخر آمریکا هیچ وقت نیروی زمینی را به ایران گسیل نخواهد کرد شک نکنید فقط و فقط از نیروی هوایی و موشکهای هاوک که ضریب خطای صفر درصد دارد را بکار خواهد برد.پس به فکر این نباشید که اگر جنگی درکار باشد مانند جنگ ایران و عراق خواهد بود خیر این جنگ فقط و فقط نبرد هوایی و آن هم محدود به تاسیسات نظامی و اقتصادیست.متشکرم
لبیک ۰۸ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۵۳
مرگ بر آمریکا
رضا ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۲
فقط یک کلمه دوستان ،،آمریکاومتحدانش دربرابر ایران ۳۰ساله پیش هم صف آرایی کردن ولی هیچ غلطی نتوانستند بکنند حتی یک وجب از خاکمون هم به دست اجنبی شان نیفتاد ،الان هم اگر آنها ده برابرقدرتمند یا پیشرفته تر شدن ما صدبرابر،والسلام ،
سیامک ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۴۶
روسیه اززمانیکه توانستیم پهپاد راانهدام کنیم اس400راجهت واگذاری به ایران ارایهکرد که بگوید باسلاح اوماکاری کردیم ولی اومیداند نواقص انهارا مابه ارتش روس گزارش کردیم تاانهااس400ساختند
سعید ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۱:۴۴
عزیزان ایران فقط اف۱۴ داره ک اونم مال پنجاه سال پیشه و ساخت امریکاس در مقابل اف ۲۲ ابر قدرت و اف۳۵ فوق ابر قدرت و مهم ترین چیز اینه ک ملت با دولت نیس امریکا یه جرقه بزنه ملت گرفتن دولتو ترکوندن
عظیمی ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۶
باسلام نظرات دوستان مورد ملاحظه قرار گرفت.اما سه مطلب وموضوع ازنگاه تیزبین نظردهندگان محترم مفقود ویا مغفول واقع شده.. ۱**مسلما فرماندهان نظامی ازقدرت اف۲۲باخبرند بنابراین نمی ایند یک بوکسور۵۰کیلویی غیر حرفه ای را درمقابل یک بوکسور حرفه ای سنگین وزن قراردهند چون شانسی درحالت عادی برای بوکسور وزن ۵۰غیر حرفه ای متصور نیست..همانطوری که ماازاین توانایی برترهوایی باخبریم صددرصد فرماندهان سطوح بالا نظامی بهتر واقف ومطلع اند..اما ایا اف۱۴ های ما همان اف۱۴های سال دهه ۷۰میلادی میلادی هستند،مهندسی معکوس وارتقاء نیافته اند.درجریان اشقال عراق که هواپیمای جنگی امریکا گاها به مرزهای ما نزدیک میشدندیکی ازخلبانان جنگنده اف ۱۶ طی نامه ای به اوباما ذکر کرده بود که درهنگام گشت هوایی درمرزمشترک دوکشوایران وعراق به یک اف۱۴ایرانی برخوردنمودم که موشک نصب شده برروان مرا نگران نمودایران ازموشکهایی بررو این جنگنده استفاده کرده که تاکنون مشاهده نشده.پس وبه ضررس قاطع فرماندهان یه کارهایی بررو نه البته این جنگنده بلکه بررو همه انجام داده اند یقین حاصل نمایید وشک هم نکنید،،بماند،، ۲**فرماندهان نظامی امریکا اذعان داشته اند که اگر رادار گریزی پهپادامریکا ازاف۲۲ بیشتر نباشد کمتر نیست کما اینکه دیدیم ازاین سرنگونی سوختند ووحشت کردند.یعنی هیمنه پوشالی امریکا دراین نبرد پودرگردید.ایاکسی هست منکر این مطلب گردد.پس اف۲۲ هم درهمین اندازه است ونه بیشتروخیلی جالب اینکه همین اف۲۲ درسوریه ازطرف سوخو۳۵ شوروی دررویارویی مستقیم فراررا برقرارترجیج داده است.. ۳،،ازهمه بگذریم یک سلاح استراتژیک ایران دارد بنام خدا وامداهای غیبی،شک نکنید خدا باماست،،انجاییکه یک اف۴ یک میگ ۲۵ را ساقط میکند..هرچند اعتقاد راسخ قلبی دارم که ایران سلاحهای پیشرفته ای دارد که هنوز رو نمایی نکرده است .وشماهم یقین داشته باشیدفرزندان کعبه دست پوردارند اما نظام اسلامی بدنبال جنگ نیست .وگرنه امریکا خانه پوشالی است که ازعنکبوت هم پوشالی تراست..
ایران پرست ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۳
خیلی مضحکه فکرکنیم ایران اصلانیاز پرواز f14داشته باشه باوجودسامانه های دفاعی پدافندفوق پیشرفته که رادارگریزترین پهبادrq170 روشکارکرددیگه نیازی به درگیری هوایی نداره وماازروی زمین ازخجالت f22امریکا درمیاییم پاینده ایرانtesane
ایران پرست ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۲
راستش من متوجه نشدم مقاله نویس کدام طرفی است که اینقدر ساده لوحانه قدرت ایران رادست کم گرفته قدرتی که محدود به مرزهای جغرافیای ایران نمیشه این حرکات امریکا صرفا جنگ روانیست حتی کارشناسان غربی معتقدند امریکاازنظرنظامی به هیچ صورتی درخلیج فارس واردجنگ نخواهدشد باتوجه به اینکه دردقایق اول تمام پایگاها وهم پیمانانش اماج موشکهای قدرتمند ایران خواهند شدپس دراین شرایط جنگ روانی نوشتن چنین مفالاتی جز اب دراسباددشمن ریختن نیست
شنتیا ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۲
فقط یمورد را اف ۲۲ فراموش کرد همون مسئله که پهتباد گلوبال هاک فراموش کرد و در تنگه هرمز تکه تکه شد
ایران پرست ۰۹ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۳۴
خطاب به دوست عزیز دانشجوی خلبانی فکرمیکنم یا الکی خودتو دانشجوی خلبانی معرفی کردی یاهنوز داری شکل هواپیماهارو یاد می گیری واسمشون درجواب شما حرفی ندارم وقتیکه میگی درساخت موشک ماواردکننده از کره شمالی وروسیه هستیم انگار توی دهه 80زمان برای شما توقف کرده موفق باشی
آیدین ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۴:۵۲
اگه آمریکا به ایران حمله کنه باید از کل تاسیسات آرامکو تو خلیج فارس و اسرائیل خداحافظی کنه. و این یعنی به وجود آمدن بحران نفتی در دنیا و اونوقته که کشور های هم پیمان آمریکا صداشون در میاد و رو به روی آمریکا قرار می گیرن
بی نام ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۴
اگر سر به سر تن به کشتن دهیم از ان به که کشور به دشمن دهیم . بهتون قول میدم اگه f22حتی نزدیک مرز ایران بشه یه هفته بعدش ایرانیش و بهشون کادو کردیم
بی نام ۱۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۲۷
یوفو درمقابل f22دلم به حال مادر اون خلبانی که بچشو فرستاده تو ارتش امریکا میسوزه
کامیار ۱۱ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۱
دوست عزیز شما حتی در حد یک سرچ اطلاعت در مورد اف 22 رپتور ندارید این جنگنده ناو نشین نیست در نتیجه تنها راه برای انتقالش هواپیماهای گلکسی هستند که میتونند خوب توجه کنید 1 فروند حمل کنند و اگر هواپیمای های گلکسی بخواهند به ایران برسند حدودا 2 تا 3 روز در راه هستند درنتیجه برای انتقال یک اسکادران 10 هواپیمای گلکسی و 3 روز زمان لازمه و از همه مهمتر اینکه ایران لازم نیست زحمت بده و اف 14 هارو بلند کنه فقط لازم داره دستشو روی دکمه فایر نگه داره و بعد از چند ثانیه هواپیما له میشه رادار و شکل کلی طراحی جنگنده همانند پهپاد بلک هاوک امریکاست !!!!!!!
وطن پرست ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۶:۲۶
دوست عزیر اقاسعید توازوطن پرستی خودت بگونه ازطرف همه مردم واقعیت اینه که هیچ ایرانی نمی نشینه یک بیگانه بخوادبه کشورش حمله کنه انگار مدافعان حرم رو نمی بینی اونام از همین جوونا هستن ضمن اینکه ایمان ماهمیشه دشمن را بیرون کرده
سجاد ۱۲ تیر ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۱
واقعاf22عالیه
تامکت ۱۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۳:۵۷
من نمیخوام متعصبانه نظر بدم. من موندم کسانی که دارن از اف۲۲ صحبت میکنن تا الان جز تعریف و تمجید و تبلیغات چی از این جنگنده دیدن؟! آمریکا تا الان جرات استفاده عملیلتی از این جنگنده رو نداشته.قطعا چیزی هست که ما نمیدونیم. و تجربه و عقل میگه آمریکایی ها هنوز از ساخته خودشون مطمئن نیستند که جرات استفاده از اون در خارج از حریم خودشون رو ندارن.. ضمن اینکه اف۱۴ ها قابلیت پنهان کاری با خاموش کردن سیستم راداری خودشون و ردیابی اشیا پنهانکار بوسیله توپ حرارت یابی که زیر دماغه هواپیما وجود داره رو دارن. عمده ترین دلیل از رده خارج کردن اف۱۴ و اوراق کردن اونها توسط آمریکا عدم دستیابی ایران به قطعات یدکی این جنگنده بود که با توجه به توانمندیهاش برای ایران زمنگیر بشن.با کمی تحقیق براحتی میتونید بفهمید که حرفام اغراق نیست و حقیقت داره...اف ۱۴ توانایی رهگیزی اف ۲۲ رو داره.شک نکنید
عرفان ۱۷ تیر ۱۳۹۸ | ۲۱:۴۳
ایران اول باید خودشو از هر لحاظ اقتصادی نظامی و...قوی میکرد بعد ساز مخالفت با آمریکا کوک میکرد
کام ۱۸ تیر ۱۳۹۸ | ۰۴:۵۷
هر چی بیشتر نظرات رو میخونم بیشتر ناامید میشم.معلوم نیست بر چه اساسی بیشتر عزیزان جنگ رو با بازی کامپیوتری مقایسه میکنن و خیال میکنن به همین راحتی دشمن رو (حالا هر کشوری که باشه) میشه زد و کشت و ترکوند و نابود کرد و ... اگه فقط کمی در واقعیت و به دور از تعصبات و تبلیغات به سبک فارس و مشرق و yjc زندگی کنیم میفهمیم که جنگیدن با هر کشوری با هر سطح از قدرت خیلی خیلی سخت و پر از تلفاته و اینطوری نیست که دسته پلی استیشن رو دستمون بگیریم و بزنیم بکشیم و اگه سوختیم دوباره از اول شروع کنیم. به عنوان یه سرباز وطن پرست اینو میگم کاری با حق و باطل بودن آمریکا و سیاستهاش و اینکه اصلن چرا و بر چه اساس و قانونی وظیفه ی مبارزه با آمریکا و اسراییل و استکبار جهانی و نظام سلطه به عهده مردم ایران گذاشته شده و اینکه مردم ایران اصلن چرا باید با اینها بجنگن کاری ندارم, اما این حماقت محضه که آمریکا رو ضعیف و دست و پا بسته بدونیم و سربازهاش رو یه عده آدم وطن فروش و مست و ترسو و بی دست و پا که هر لحظه دارن به آمریکایی بودنشون فوحش میدن و به زور آوردنشون سربازی تصور کنیم. قبول کنیم یا نه واقعیت اینه که سربازان آمریکایی درست به اندازه سربازان شجاع ما وطن پرست هستن و در تاریخشون کم نبوده سربازانی که بخاطر نجات همرزم یا وطنشون از جون خودشون گذشتن.درست مثل بقیه ملتهای دنیا.قبول کنیم یا نه واقعیت اینه که اونها از لحاظ فنی و آموزشی و هم تحقیقاتی و علمی و تجربی و امکانات جنگی به مراتب از ما (و شاید دنیا) جلوتر هستن و با اولدورم پولدورم نمیشه این فاصله رو پر کرد. اگه قرار بود بتونیم با اف۵ و اف۱۴ و تی۷۲ و کلاشینکف و موشک دنیا رو شکست بدیم مطمئن باشید هیچ کشوری به سمت هواپیماهای نسل ۵ و تانکهای فوق پیشرفته و موشکهای دفاع هوایی و سلاحهای لیزری و غیره و غیره نمیرفت و مثل ما از همون تجهیزات فوق قدیمیش استفاده میکرد و خودشو تو خرج نمینداخت. کشوری که نمیتونه (یا نمیخاد) با مفسدین داخل مرزهای خودش بجنگه و فساد رو نابود یا حداقل کنترل کنه مطمئنن با دشمن خارجی هرگز نمیتونه بجنگه.
وطن پرست ۱۹ تیر ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۰
خطاب به دوست عزیزم کام عزیز دل شماخودت جواب حرفاتو دادی مگه نمیگی هیچ کشوری با f14وt72 و....نمی تونه پیروز بشه کشورماهم اصلا نیازی به اینها نداره الان دوره موشک وجنگ لیرز جامد و پلاسما هستش نهf22وتانک مرکاوای امریکایی وکشور ما بحمدالله ازنظرساخت سلاح هایی که نام بردم جز5کشور اول دنیاست به همین دلیل نه امریکا ونه هیچ کشور دیگه ای تن به جنگ باایران نمیده چون خودشون از قدرت بازدارندگی مامطلع هستن واتفاقا ازترسشون اونا به دنبال بازدارندگی درمقابل سلاح های مخوف ایران هستن برای همینم یکسردتبال مزاکره برسرتوان نظامی ماهستن ضمن اینکه ماهنوز برگهای برنده اصلیمون رونکردیم ودراخر جمله پایانی شماتاحدی درسته ولی فساد مالی ربطی به دفاع ازخاک وناموس نداره ضمن اینکه این مشکل درتملم دنیاحتی بیشترازکشور ماوجودداره ولی اونا توی بوق وکرنا نمیکنن تا مابفهمیم فکرمیکنیم همه جا ارومه من چقدرخوشحالم.....
گمنام ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | ۰۰:۱۰
برادرگرامی اقای کام به نظرمن اینهمه سیاه نمایی ازوضعیت کشور وبالابردن اجنبی دوراز غیزت ووطن پرستی یک ایرانیه یه کم تحقیق یه ذره مطالعه برای اظهارنظرلازمه واقعیت اینه که هرگزشمانمی تونین جوونای گمنام ایرانی رو باسربازای عیاش غربی مقایسه کنی شماازتاریخ حرف زدی کدوم تاریخ امریکا سرتاسر توحش نژادپرستی وقتل وتجاوز وغارت هستش ودرتمام تاریخ هیچوقت به یک کشورقوی تریالااقل همتراز خودش حمله نکرده اخه ویتنام لیبی عراق و.....کدومیک قدرتمندبودن که سربازای امریکایی بخوان رشادت یادلیری نشون بدن پس واقعیت چیز دیگه ای هستش نه چیزی که شما گفتید پیروز باشید
شیرزاد ۲۲ تیر ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۰
با سلام:مطمئنا"از هر 10 درگیری هوایی 9 تای آن بسود آمریکا خواهد بود .ولی عزیزان قبل از درگیری ،با توجه به اینکه ساحل دریای خلیج همیشگی فارس از آن ماست هواپیماهای جنگی آمریکا قبل از پرواز ،با تدبیر هوشمندانه و غافلگیری تاکتیکی سمت هر ناو هواپیما بر بیش از 100 موشک دقیق و نقطه زن شلیک میشود و خلیج فارس تبدیل به قبرستان ناوهای هواپیما بر و ناوهای جنگی آنها خوهد شد .ودر جنگ موشکی نیز ،آمریکا آنقدر هم احمق نیست بعد از غرق شدن ناوهای خود از موشکهای بالستیک و یا زمین به زمین دور برد استفاده کند در اینصورت اولین ونزدیکترین هم پیمان امریکا ،یعنی اسرائیل غاصب در عرض 20 دقیقه توسط بیش از 500 موشک نقطه زن با پشتیبانی پهباد های ایرانی محو میشود و اگر کشورهای کوچولو موچولوی حاشیه خلیج فارس ،شیطنتی کنند در همان زمانهای نخست کشورشان به 200 سال پیش ،که فقط صحرایی بیش نبود وتا چشم یاری میکرد شن و ماسه دیده میشد تبدیل میگردد.
SEYED ۲۳ تیر ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۹
با عرض سلام خدمت تمام کاربران عزیز، ضمن مطالعه نظرات شما که واقعا به نکته سنجی های دقیق و مطالب جالب همراه بود و این خود نشانگر درک بالا از ابزار و ماشینهای جنگی و دفاعی و الخصوص اسکادران های هوایی بود، و اما نکته ای مهمی که مورد توجه شما قرار نگرفته بود این است که کشور سازنده هواپیما F_14 را مد نظر قرار نداده اید بدین معنا خود ایالات متحده بر توانایی ها و قدرت بالای جنگنده F_14 محبوب اذعان دارد واین یک واقعیت بزرگ است که این جنگنده دارای قدرت بسیار بسیار عظیم در نبرد های رهگیری و برتری هوایی است که شاهد پیروزی های متعدد در نبردهای هوایی چه در زمان شاه با شوروی و چه در زمان جنگ با جنگنده های مطرح جهان بودیم و همه به این باور داریم این قدرت این جنگنده مرموز قدرتمند بسیار بالاست زیرا تنها هواپیما های جنگی که از امریکا به هیچ کشوری صادر نشده F_14 و F_22 است تکنولوژی که در این جنگنده به کار گرفته شده انرا حتی با گذشت 50 سال از تولید جزو سلاح های هوایی برتر قرارداده که حتی ایالات متحده در باره صحبت از توانایی های ان بعد این همه مدت ترس دارد و بیخود نیست که به این سلاح هوایی مخوف لقب Top Gun داده اند. به هر حال سازنده این جنگنده امریکا است و خود امریکا بهتر از هر کشوری از میزان توانایی های باخبر است پس امریکا میتواند جنگنده ای با این توانایی ها بلکه بیشتر بسازد.بحث اینجاست که ما بعد از گذشت اینهمه سال تنها توان مهندسی معکوس فانتوم را داشته ایم با نام جنگنده کوثر که خود فانتوم جنگنده نسل 2/5 است و کوثر ارتقا یافته ان به نسل 3 پس بهتر است ایران تمام تلاش خود را برای مهندسی معکوس تامکت بکند و مطمئنا خواهد توانست و سپس ان را ارتقاء دهد و به تولید انبوه برساند تا دو باره ناوگان هوایی مقتدر ایران به سال های اوج خود برگردد. البته در جنگ هایی از این دست بین ایران و امریکا دیگر نیازی به وارد کردن جنگنده هوایی به میدان رزم نیست به واسطه وجود پدافند موشکی قدرتمند ایران هیچ جنگنده ای چه پنهان کار چه غیر پنهان کار نیست چون در اولین لحظه ورود توسط پدافند هوایی منهدم خواهند شد هرچقدر هم توانیی های بالایی داشته باشند. جنگ مدرن جنگ موشک هاست واینک موشکها هستند که وظیفه پشتیبانی نیروهای زمینی راهبردی را دارند و جنگنده ها صرفا برای کشور هایی به کار میایند که فناوری موشکی پیشرفته ندارند. باتشکر
ایرانی ۲۵ تیر ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۰
دوستان عزیز همه ازهمه چیزگفتین وجالبه چقدراختلاف عقیده وسلیقه وجود داره من فکر میکنم اگه بعضی دوستان یه سری به روزنامه های اصلی غربی ومقالات نظامیشون بزنین به راحتی متوجه میشین که کشورعزیز ما کجاقرار داره فقط شمارو به یکی از اونا به نام بلومبرگ ارجاع میدم که کارشناسان غربی ادعا دارن که ایران امپراطوری خودشو اغاز کرده وخودشو قدرتی میدونه که زمانی به نیمی از دنیامسلط بوده وهم اکنون هم باپیشرفت های شگفت انگیز در جنگ های سایبری موشکی وفناوریهای نوین مثل ایزرجامد به قدرتی بلامنازع تبدیل شده که دنیاچاره ای جز پذیرفتن هژمونی ایران قدرتمند نداره موفق باشین
مهاجر ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۴:۱۰
این لفاظی ها مربوط به زمانی میشه که ایران ابر قدرت لامنازع موشکی پدافندی نباشد . ایران در عمل ثابت کرده که هرگز در برابر دشمنانش دست بسته نبوده و همیشه دست برتری را داشته ،نمونه بارز آن پهپاد فوق پیشرفته ای که اخیرا در خلیج فارس سرنگون شد گواه بر این ادعاست .شاید ایران جنگنده هواگرد نداشته باشد ولی یقینا جایگزینهای کارآمدتری برای رویارویی با دشمنان قدرتمند در دست خواد داشت .
Skymile ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۱:۴۹
با سلام خدمت دوستان همه نظرات رو خوندم و بهتر دیدم که قدرت نظامی ایران رو از زبون خود دشمنانش بشنویم. به همین خاطر پیشنهاد می کنم نظر کهنه سرباز آمریکایی که سه بار تو جنگ مستقیم با ایران بوده رو در اینترنت و یو تیوب جستجو کنید. خود آمریکا هم جنگ با ایران رو در خلیج فارس با یک مانور شبیه سازی جنگ ایران با هزینه ۲۵۰ میلیون دلار اجرا کرده برای اون هم ژنرال« ون ریپر » رو در اینترنت مشاهده کنید. یا علی
شیرزاد ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۲۳:۴۸
مردم شریف و بزرگ و تاریخ ساز ایران سلام:به پروردگار عالم سوگند یاد میکنم ،اگر روزی جرات حمله به ایران را آمریکا داشته باشد در کمتر از 3 ماه اکثر ناوگان دریایی اش نابود شده و هیچ امریکائیی نظامی در هیچ نقطه در دنیا در امان نیست و در آن زمان دنیا متوجه یک کشور پرقدرت و پرتوان بنام ایران میشودو در آن زمان تک تک ایرانیان عزیز به کرامت بالای انسانی خود میرسدو دنیا بسمت ایران سر تعظیم فرود می آورد
عباس ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۰:۰۷
بین ایران و آمریکا قطعا جنگ خواهد شد . حالا امروز نباشه شاید فردا و شاید ده سال دیگه و هر چقدر این جنگ دیرتر اتفاق بی افته هزینه آن برای ایالات متحده بیشتر خواهد شد . مشکل این دو کشور فقط با جنگ حل میشه چون خط مشی دو نظام متفاوت نیست بلکه متضاد است .
بی‌نام ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۲:۵۷
واقعا باید تاسف خورد به امتی که واقعیتها رو نمیبینن و فقط حرف یه عده روباه صفت مکار گوش میدن. اول اطلاعاتتون زیاد کنید بعد راجع به تامک و رپتور و توان موشکی صحبت کنید. کدوم موشک موشکی که تو ۱۰۰ متر اختلاف ۱۰۰۰ متر میزنه؟ یا موشکی که موقع شلیک تو سایت خودش منفجر میشه؟ یا اف ۱۴ هایی که قادر نیستن حتی برای حفظ آمادگی خلبان از زمین بلند شن چه برسه به اینکه بخوان عملیات انجام بدن. رادار گیرز با شن؟ بخاطر اینکه تلکنولوژیش دست دشمن نیافته اف ۱۴ زمان جنگ رو مرز پرواز میکرد؟ این داستانها چیه؟ اف ۱۴ بیشتر به عنوان اواپیمای پوششی درون مرزی تو جنگ بود نه بخاطر اینکه تکنولوژیش دست عراق نیافته. این اطلاعات داشته باشید بدک نیست. بخاطر اینکه هواپیمایی بود که رادار قوی داشت و به راحتی ارتفاع پست هواپیمای دیگرو میگرفت و برای اینکه اجازه نده هواپیماهای دشمن نتونن بیان منابع تامین اقتصادی ایران مثله نفت کشها و پالایشگاهها رو بزنن کاربرد داشت. و گرنه وقتی لازم میشد عملیات برون مرزی هم انجام میداد. تا حالا موشک فینیکس شنیدین. و اصلا اینکه از چه فاصله‌ای اف ۱۴ قادر هست شکلیک مطمئن بکنه و از چه سیستمی استفاده میکنه واسه اینکه به هدف بزنه؟ حالا اگه شنیدین یه تحقیق کوچولو هم در مورد اف ۲۲ بکنید ببینید چطور راداری داره و مجخز به چه موشکهایی هست. در ضمن آمریکا بزرگترین حامی ایران هست و داره از طرف ایران سود کلانی میبره. تا حالا نشنیدم اگه کسی مرغ تخم طلا بذاره سرش بخاطر اینکه به مامونش شام بده ببره. زنده باشید
ایرانی ۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۵
امریکا خر کیه تمام ارتش امریکا همش باده رو دارن اما تو ندارن نگا به تجهیزات و سربازاشون نکنید یکی از یکی دیگه ترسو ترن.
raham ۰۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۵
در برابر جنگنهده نسل ششم کوثر و صاعقه که اف 22 قبل تیکاف زده میشود اولا قابلیت پنهانکاری (Stealth) بالایی برخوردار است.ین جنگنده از آخرین و پیشرفته‌ترین روش‌های برای کاهش بازتاب راداری و کاهش تشعشعات فروسرخ برخوردار است.کانال‌های فیبر نوری و استاندارد انتقال داده شبکه IEEE 1394b[۲۰] استفاده شده که سرعت و امنیت داده بهتری برای سامانه کنترل پرواز.توان رسیدن به زاویه حمله ۵۰ درجه‌ای در سرعت ۱٫۶ ماخ را دارا هستند.یکی از نقاط قوت اصلی این جنگنده به‌شمار می‌آید. این برنامه بیش از ۸ میلیون خط کد دارد که ۴ برابر بیشتر از نزدیک‌ترین رقیب ان یعنی جنگنده اِف-۲۲ است.یکی از ویژگی هنگام ساخت کوثرو صاعقه یکپارچگی بال و بدنه آن است بدین معنی که ساختار بال با بدنه یکپارچه است و به داخل بدنه فرومی‌رود (برخلاف دیگر جنگنده‌های کنونی). این ویژگی باعث کاهش سطح مقطع رادری و همچنین افزایش قدرت حمل تسلیحات بر زیر بال‌ها می‌شود.علاوه بر رادار کاوش الکترونیکی فعال موجود در دماغه با پوش ۱۲۰ درجه[۲۸] از ۶ حسگر الکترواپتیکی AN/AAQ-37 با پوشش ۳۶۰ درجه محیط اطراف که با توانایی کشف هواپیماها، موشک‌ها و تجهیزات زمینی، ۱۰ مجوعه آنتن سامانه جنگ الکترونیک، یک حسگر هدف‌گذاری الکترواپتیکی AN/AAQ-40 در زیر دماغه و مجموعه گیرنده و فرستنده موجود در سامانه CNI استفاده می‌کند. مجموع اطلاعات جمع‌آوری شده توسط حسگرها و ترکیب اطلاعات آن‌ها توسط نرم‌افزار این جنگنده بالاترین آگاهی وضعیتی را از میدان نبرد در اختیار کوثر قرار می‌دهد.توان حمل انواع سلاح‌های هوا به هوا (هدایت راداری و فروسرخ)، هوا به زمین (موشک‌های کروز، هدایت لیزری، هدایت ماهواره‌ای، ضد زره، هدایت موج میلی‌متری، هدایت چند حالته و ...)، ضد کشتی و سلاح هسته‌ای را دارا خواهد بود.دارای یک توپ ۴ لول GAU-22/A، ۲۵ میلی‌متری است.توانایی ابرکروز از اهداف طراحی جنگنده کوثرنبوده ولی این موتور قدرتمند توانایی ابر کروز را برای کوثر با سرعت ۱٫۲ ماخ برای طی مسافت ۱۵۰ مایل فراهم کرده‌است.سامانه مدیریت سلامت موتور(Health Management System) . پوسته جاذب رادار کوثر از فیبر حصیری ساخته شده که این پوسته توانایی جذب امواج را در باندهای ایکس و اس را به خوبی داراست. این پوسته مقاومت بالاتر و نیاز تعمیراتی کمتری نسبت به نسل قبلی را داراست.رادار AN/APG81 با استفاده از ویژگی‌های LPI (احتمال کم رهگیری) و LPD (احتمال کم تشخیص) کار می‌کند که کشف هواپیما از طریق انتشار امواج را به حداقل ممکن می‌رساند که یکی از ملزومات پنهانکاری جنگنده‌ها است. این رادار دارای عمر عملیاتی ۱۰ هزار ساعت است. این رادار توانایی حمله الکترونیکی مستقیم را نیز دارد که شامل ایجاد اهداف کاذب، حمله به شبکه‌های ارتباطی، اخلال پیشرفته و بسته‌های الگوریتمی جریان داده‌است. این توانایی به کوثراجازه می‌دهد در رسیدن به اهداف از خود به خوبی دفاع کرده و رادارهای دشمن را سرکوب کند.سامانه DAS سه توانایی را برای کوثر به‌طور هم‌زمان فراهم می‌کند: کشف و رهگیری موشک‌ها (شامل محل پرتاب موشک و راهنمای برای مقابله) کشف و رهگیری هواپیماها (آگاهی موقعیتی فروسرخ و راهنمایی سلاح‌ها) تهیه تصاویر برای نمایشگر کابین خلبان و سامانه دید در شب کلاه خلبان.وسامانه هدفگذاری الکترواپتیکی یک سامانه با صرفه، سبک‌وزن و با کاریی بالا است که برای جستجو و تصویر برداری فروسرخ هوا به هوا و هوا به زمین ساخته شده‌است. این سامانه از یک لیزر نشان‌گذار نیز بهره می‌برد که امکان استفاده از سلاح‌ها ی هدایت لیزری.AN/ASQ-239 از ۱۰ مجموعه آنتن که در پیش بال‌ها، فلپ‌ها و سکان‌های افقی قرار دارند تشکیل شده‌است و یک پوشش ۳۶۰ درجه مناسب را فراهم نموده‌است.سامانه MADL توسط کمپانی هریس اختصاصاً برای جنگنده کوثر در حال توسعه است. سامانه MADL از شش آنتن آرایه فازی (AAAs) و سه واحد آنتن رابط (AIUs) که تمامی جهات را پوشش می هند تشکیل شده‌است. سامانه MADL از باند فرکانس Ku برای ارسال سیگنال در یک الگو "daisy chain" استفاده می‌کند بدین گونه که هواپیمای اول سیگنال را برای هواپیمای دوم و سپس هواپیمای سوم و هواپیماهای بعدی ارسال می‌کند. استفاده از باند فرکانسی Ku و الگوی ارسال "daisy chain" توانایی LPI (احتمال کم رهگیری) و LPD (احتمال کم تشخیص) را برای این سامانه ارتباطی فراهم می‌کند. سامانه MADL به توانایی برقراری یک ارتباط شبکه‌ای امن و غیرقابل کشف با واحدهای هوایی، دریایی، زمینی و ماهواره‌ای را فراهم می‌کند.سیستم عامل کامپیوتری جنگنده کوثر Integrity DO-178Bواز ۸٫۶ میلیون کد خط تشکیل شده که این نرم‌افزار را به پیچیده‌ترین برنامه کامپیوتری نوشته شده برای یک جنگنده تبدیل می‌کندو در یک نگاه موشک‌های هوا به هوا · AIM-120 AMRAAM · AIM-132 ASRAAM · AIM-9X Sidewinder · IRIS-T · MBDA Meteor · JDRADM موشک‌های هوا به سطح · AGM-154 JSOW · AGM-158 JASSM · Brimstone missile · Joint Air-to-Ground Missile · SOM موشک ضد کشتی · JSM بمبهای · Mark 84, Mark 83 and Mark 82 GP bombs · Mk.20 Rockeye II cluster bomb · Wind Corrected Munitions Dispenser capable · Paveway-series laser-guided bombs · Small Diameter Bomb (SDB) · JDAM-series · B61 بمب اتمی
حمیدرضا ۰۸ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۰:۰۵
با سلام به نظر من ایران اول باید کم بود اقتصادی مردم رو درست کنه چون با این گرونی ها مردم وضع اقتصادی خرابی دارن و اگر جنگی خدایی ناکرده رخ بده این اوضاع اقتصادی مردم خیلی بد تر میشه و خدایی ناکرده ممکنه ایران حمایت مردمش رو از دست بده پس بهتره بجای جنگ اول فکری برای بهتر کردن اوضاع اقتصادی مردم کرد حالا یا از راه از بین بردن تحریم ها یا راه های دیگه ولی بازم میگم ایران یک چیز داره هیچ چیز حریفش نیست .اون صاحب قبله عالم و همون نابود کننده لشکر فیل هست و اگر اون بخواد امریکا که چیزی نیست تمام دنیا هم حریفمون نیست و السلام
ایران پرست ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۳
خطاب به دوست عزیزم بی نام دوست عزیزانگار قدرت موشکی مارو اصلا ندیدی موشکی که ازکردستان شلیک شد ودقیقا روی ساختمانی توی سوریه فرودامد بااختلاف چندمتر چطورمیتونی بگی موشکهای مادر100متربااختلاف1000مترهدف میزنه انگارخواب تشریف داشتی یااینقدررسانه های بیگاته رو میبینی که واقعیت ها رو انکارمیکنی اگراینطوربود چراغربیهاومخصوصاامریکا همش تاکییدبرمذاکزه برسرتوان موشکی ایران داره ضمن اینکه همونf14که تومیگی ناتوان هستن درحال حاضر هیچ شباهتی بجز ظاهرشون باf14قدمی ندارن هم رادارها ش به روز شده هم موشکهاش بیشرفته شدن بااین حرفاخیانت میکنی به تمام کسانی که برای پیشرفت نظامی ما ازجون خودشون گذشتن تمام دنیا حتی دشمنان باوجدان مابه قدرت مااذعان دارن جای تاسف داره که یک ایرانی اینطور خودکم بین و ترسوباشه
خدابنده لو ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۵
سلام به نظرم الان بعد از سرنگونی پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی در خلیج فارس راحت میتونیم بگیم که بله حتما جنگنده های F14 ارتقائ یافته اند و شاید جنگنده های جدید دیگری باشند که اکنون محرمانه هست(این سلاح های رو نشده رو جدی باید یگیریم همونطور که چند روز قبل یکی از مقامات نظامی ایران گفته است)و علاوه بر اون سیستم های پدافندی مانند اس-300 و باور-375 هم در اختیار داریم و موشک های دیگر و .... بنابراین نگران نباشید که پیروزی با مستضعفان است... ان الارض یرثها عبادی الصالحون
محمدامین ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۳:۰۷
در مواجهه با جنگنده های پنهانکار داشتن رادارهای کاشف این اهداف بیشترین بخش مشکل را حل میکند و فقط قابلیت موشکها و نحوه بکار گیری تخصص اونها میمونه که اون هم امتحان پس داده است مثلا در کشف و انهدام گلوبال هاوک مدل ۴ سی تریتن که ارتقا یافته ترین و گرانترین پهپاد امریکا بود موفق عمل کردیم یا اینکه آر کیو ۱۷۰ ر و با موفقیت نشوندیم پس کشف و انهدام اف ۲۲ هم کار دشواری نیست و نیازی به درگیری ناوگان هوایی نخواهد بود بحمدلله ما در زمینه مخابرات و رادار بخوبی پیشرفت داشتیم و کشف اهداف پنهانکار در دستور کارمون بوده و به اون هم رسیدیم
محمدامین ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۳:۱۵
علاوه بر اون اف ۲۲ هایی که به حریم هوایی ایران حمله ور میشن باید از یک پایگاه هوایی امن در منطقه پرواز کنند و دوباره در بازگشت در یک پایگاه هوایی مطمئن فرود بیایند که با توجه به قدرت موشکی و برد موشکهای ما چنین مساله ای با احتمال بسیار بالا غیر ممکن است یکی از علل تاکید امریکا بر کاهش برد موشکهای ایران ایجاد امنیت برای پایگاههای نظامی اونها در منطقه هست
محمدامین ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۳:۲۲
بنظر بنده اگر امریکا متعرض ایران بشود با حجم زیادی از آتش موشکهای ایران بر سر پایگاههای نظامی خود و ناوهای هواپیمابری که برای حمله به آنها نیازمند است و بر سر شهرهای اسرائیل مواجه خواهد شد و ایران در این مورد توان قابل توجهی به میدان می آورد و این سه هدفی که برای موشکهای ما ذکر شد ستون فقرات امریکا در منطقه هستند و با توجه به اهمیت منطقه جنوب غرب آسیا میتوان گفت ستون فقرات آمریکا در دنیا هستند و پس از آن امریکا ضربه بشدت مهلکی از ایران خورده است
محمدامین ۱۵ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۳:۲۷
پس بطور واضح خط دفاعی ایران دربرابر حمله امریکا ، استراتژی حمله به نقاط کلیدی و مرگبار هست نه خط دفاعی تامکتها هرچند که بالاخره اف۱۴ هم کارایی خودش رو در این جنگ ممکن است داشته باشد.
طه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۹
با یه حساب سر انگشتی ساده و با تواناییهای ادعایی در مورد توان هوایی تروریستهای امریکایی،نوشته شما می تونه به واقعیت نزدیک باشه اما نبرد فقط نبرد هوایی نیست و اینکه حتی نبرد هوایی رو نباید تک بعدی بین جنگنده ها در نظر گرفت.اون خلبانی که جیگر ورود به حریم هوایی ایران رو داشته باشه و بتونه از تور پدافند هوایی عبور کنه بعدش باید به این فکر کنه که حالا با اف ۱۴ باید رو برو بشه یا قاهر یا هر جنگنده دیگه ای.گذشت اون روزایی که اف ۱۴ مجبور بود فضای کشور روبه تنهایی پوشش بده.باید باور کنیم که اگر دشمن پیشرفت داشته ،ما جهش داشتیم.دوست دیگه ای دلایل عقلانی و درستی در باره عدم توان درگیری تروریستهای امریکایی با ایران نوشتند.بله... دشمنی که رپتور یک سلاح از زنجیره بیش از ۳۰۰۰ سلاح اوست حتی رویای درگیری با ایران،خوابش رو اشفته میکند.دل قوی دارید عزیزان سحر نزدیک است
وحید ۲۹ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۲
حمله به ایران یعنی دقیقا تکرار پروسه ساخت موشک در سالهای گذشته . یعنی ایران در اینده این اجازه رو به خودش خواهد داد مانند ساخت موشک که به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت کند . همه دنیا اینو میدونه . امریکایی ها هم کاملا متوجه هستند که هیچ پیروزی در روی زمین نخواهند داشت . و حرکت ایران به سمت بمب هسته ای یعنی پایان همه چیز . قانون جنگل در دنیا حکم فرماست .
رامین ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۵
به نظرم داشتن تسلیحات برترشرط نیست نبوغ ودانش یک خلبان ومهارت داشتن الویت کارهست درجنگ جهانی دوم آلمان مجهزبه پرنده های جت بوداماچی شد؟هواپیماهم یک ماشین پرنده هست وهدایتگرش مهم ترین مساله درجنگ هست پس لطفاارزشهای وطن پرستی وبرادران خلبان عزیزخودمون روپاس بداریم وبه احترامشون بایدسرخضوع بیاریم.
بهنام ۰۶ مهر ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۲
واقعا متاسفم برای این متن ننگین حتی اگه نوشته ها درست چرا سعی در انتشار برا تضعیف داشتین ؟ قطعا وطن فروشی
امید ۰۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۳
فکر میکنم شما باقابلیت های جنگنده تامکت آشنایی کمی دارید
ممد ۰۹ مهر ۱۳۹۸ | ۰۱:۰۲
خوشم میاد ساندیس خور جماعت هیچ منطقی سرش نمیشه اینا اصلا قابل قیاس نیستن معلومه امریکا تو چند روز کل ناوگان مارو نابود میکنه ولی براش خرج بالایی داره که فعلا به صلاح کشورشون نیس اونا مثل ما نیستن که بچسبن به کشورای دیگه
طه ۱۷ مهر ۱۳۹۸ | ۱۸:۰۰
ممد اقای گل ، یه نگاه به دور و برمون بنداز ، سالهاست که جز هارت و پورت چیزی واسه امریکا نمونده.یواش یواش داره از منطقه طرد میشه نه اینکه بره بیرون ها،داره طرد میشه.عراق دیگه تمایلی به امریکا نداره،ترکیه همینطور،امارات و عربستان دیدن که پهپادش پودر شد ولی بجای تلافی تشکر کرد،توی افغانستان برای بقا مجبور به مذاکره با طالبان شد که اونم بی نتیجه است.توی یمن هم که با پا برهنه های گرسنه و ساندیس ندیده گلاویز شد و خبری از پیروزی نیست.ظهور و افول قدرتها تدریجیه .اونها از قله سرازیر شدن چه خوششون بیاد چه نیاد.ما هم در حال صعود هستیم باز چه خوششون بیاد چه نیاد.با این تفاوت که اونا دارن سقوط آزاد میکنن ،تقریبا در نقطه سر به سر قرار داریم.این گونه مقالات که مسایل رو تک بعدی بررسی میکنن عملا باعث اختلاف نظر و خطا در محاسبات میشن و گرنه نه شما مقصری نه دیگر دوستان.اربعین نایب الزیاره کلیه دوستان هستم
نبی ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۰
امریکا باید بگرده یک کشور ضعیف پیدا کنه وبرای تبلیغات خودش باهاش بجنگه نه باابرقدرتی مثل ایران باما باید فقط به غول خودشان جنگ سرد کنه نه جنگ گرم
ایرانی ۲۷ مهر ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۱
با سلام خوب محتوای این مقاله یک محاسبه تئوری روی کاغذه و شاید هم واقعی باشه اما ما نباید هیچ تهدیدی رو دست کم بگیریم حتی خیلی ضعیف . واین یک حقیقته که نیروی هوای ما فرسوده وقدیمی هست وما در تامین هواپیمای جدید وبروز مشکل داریم .ولی در حوضه پدافند هوای ،سیستم های ما خوب عمل کرده ونشون داده که بروزه.در مورد ساخت هواپیما در داخل روند رو به رشد بوده که اگر همین روند ادامه پیدا بکنه ما در چند سال آینده شاهدتولید هواپیمای خوبی خواهیم بود.
بی‌نام ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۶
با درود و وقت بخیر. من موندم چرا نظری بدون بی‌احترامی بیان شده ثبت نمیشه. پس اینجا هم عوامل فیلترینگ دوست دارن نظر تند روها فقط ثبت بشه. سپاس ازتون
ali ۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۵
باز هم یک فیلم هالیودی دیگه با برندگی آمریکا!!! هیچ دلیلی نداره از نقطه ضعفمون در نبرد با آمریکا استفاده کنیم. بقدری از نقاط قوت فروان در جنگ با آمریکا برخوردار هستیم که لازم نیست در این فیلم تخیلی شرکت کنیم. راستی هواپیمای جاسوسی 160 میلیون دلاری آمریکا چطور ساقط شد؟!
هومن ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۵۵
قرارنیست که همه چیز رو روی نیروی هوایی شرط بندی کنیم. اطلاعات پناگون از ضربه پذیری های ایالات متحده از سوی ایران و متحدانش انقدر قوی و مستدل هست که در مدت توانمندی های هسته ای ایران و مذاکرات بعد از ان، فقط از امکان و احتمال حمله نظامی صحبت کرده اند چه در زمان کلینتون چه در زمان بوش چه در زمان اوباما و چه در زمان ترامپ... این چند خط مطلب تنها یک کپی پیست ساده و فاقد هرگونه اطلاعات در جنگ الکترونیک و الکترو مغناطیس جهت تحلیل و براورد می باشد...
Mahdi ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۹
یک کلمه ترس ازایران حالا هرچی میخواین دلیل بیارید
احسان ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | ۰۷:۱۴
یک سال پیش وقتی که امریکا ژست جنگ گرفته بود این مطلب رو منتشر کردید که این خودش جای شگفتی و پرسش داره..یکسال گذشت ..این اف۲۲ ها کجا هستن؟؟..جرات دارن حتی بمرزهای ایران نزدیک بشن؟؟؟ ..این هواپیماهای نسل ۵ و بقول سازنده هاشون رادارگریز.. برای کشورهایی که سیستم راداری پیشرفته دارن .. مثل ایران .. پنهانکار وغیر قابل کشف نیستن .. اگر حماقت کنن و وارد مرز ایران بشن ..شاید اصلا کار به درگیری با تامکتها نرسه ..پدافند سوم خرداد یا پانزده خرداد یا باور۳۷۳ پرپرش میکنن.. ارکیو ۱۷۰ شون هم پنننننهان کار بود ..هنوز تو شک هستن که ایرانیا چطور اون ابر پهپاد پنهان کارشون رو سالم نشوندن زمین.. همین چندوقت پیش هم المانیها اف۳۵ رو با رادار جدیدشون رهگیری کردن ..انقدراب به اسیاب امریکا نریزید
F14 ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۲
f22 برای خودشه-f35برای خودشه-f14هم برای خودش کاغذ هم برای خودش بدترین جنگنده ها بی اوقات از بهترین جنگنده ها هم بهتر عمل کار می کند فقط خلبان جنگنده مهم است نه روس،نه آمریکا و نه غیره-فقط دستان و اطلاعات خلبان است که پیروز نبرد هوایی را مشخص می کند
زمان زمان موشک است ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۸
الان دیگه زمان زمان موشک وپهباداست آقا... عقب نمونید .. اونم موشکهای کروز ونقطه زن.... آمریکا اولا اگه میتونس ایرانوبزنه ۴۰سال مثل سگ ترسو واق واق نمی‌کرد ثانیا اگه آمریکا جربزه داش سوریه و لبنان ویمن و میگرف ایران پیش کش فعلا تو یمنش موندن.. ثالثا امریکاایرانوبزنه حزب الله اسراییلو پودر می‌کنه باموشکای نقطه زن ایرانی رابعاً هواپیماهای آمریکایی بعدزدن کجامیخوان بشینم خخخخ جایی نمونده. نه ناوی نه پایگاهی نه فرودگاهی خخخخخ تف بر وطن فروشان خاین
ر ۲۴ آبان ۱۳۹۸ | ۱۶:۱۲
فرض کنید دو نفر بوکسور در رینگ با هم مبارزه می کنند یکی بدنساز است و بدن بزرگ و ماهیچه ای دارد و دیگری بدن معمولی دارد وقتی از دور نگاه کنیم می گوییم ان کس که بدن بزرگتری دارد برنده است اما وقتی مبارزه شروع شود بارها شده است که فرد با بدن معمولی پیروز شده است چون باهوشتر و ماهرتر بوده است نوع جنگنده برای پیروزی کافی نیست مهارت خلبان و طرز بکارگیری و مهارت کلی نیروهای مسلح هر کشوری تعیین کننده پیروزی است .
شاپور ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۴
قبل ازهمه چیز جنگیدن وبردن وباختن باید سیاست جنگ رابدانیم چرامیجنگه وبه کدام منافعی. ازکدام کشورحمله میکنه ازکدام پایگاه واینکه آنکشور اجازه میده یانمیده به حرف های اینواون توجه زیاذنکنیددوستان مدرک موثق ومنبع مشخص کی اینو گفته کی شایعه کرده آمریکاهم برای حمله دلیل داره وایرانهم شایدگفته ی شماهیچ یک صادق نباشه بقولی قز ائوینده تویدو اوغلاننان خیریوخدو
رضا ۲۶ آذر ۱۳۹۸ | ۲۲:۵۸
خیلی عجیبه !! یعنی هیچی اینجا متوجه موضوع مقاله نشده !!؟؟ دوستان کورمال نخونند !!
اشکان ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۴۶
یعنی کشته مرده مقالتونم یعنی همتون باید برید اتاق فکر های آمریکا بشین مدیر اینقدر تخصصی و حرفه ای مطلب نوشتین برادر خودم آمریکا زندگی میکنه برام تعریف میکنه آمریکایی ها خوشون احتمال پیروزی نمیدن که شما 100% کرین
رضا ۲۷ آذر ۱۳۹۸ | ۲۱:۲۳
در خصوص تیتر مقاله : نباید جنگنده نسل چهارم رو با جنگنده نسل پنجم قیاس کرد ! بهرحال قطعا در پیکاره هوایی پیروزی قطعی با اف ۲۲ خواهد بود مگر انکه خلبان اف ۲۲ اینگونه نخواهد !!! و اما درخصوص ان دسته از دوستان که برخی میگن جنگ بشه ما میبریم یا برخی میگن امریکا پیروزه !! عزیزان چرا کشوری که وجوده ان کشور باعث سوداوری کشوری در انسوی قاره میشود ، بین این دو جنگ بشود !! نه عزیزان امریکا با ایران وارده جنگ نمیشه و نخواهد شد تهدیدهای ایران در منطقه برای طرف امریکایی در این مدت ۴۰ ساله بسیار بسیار سوداور بوده و البته وجوده کشوری بنام اسراییل هم همینطور !! البته این سوداوری شانل کشورهای روسیه و اروپایی هم شده است ٪
علی ۱۳ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۳
درسته که اونا اف 35 و اف 22 دارن ولی ماهم خدارو داریم
Mj ۱۶ دی ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۹
ببخشید چرا دروغ می گین همچین می گین که انگار نامرئی درسته میگن رادار گریز است ولی دلیل نمی شه که قابل ردگیری روی رادار جنگنده های ما مثل f14تامکت یا میگ 29 فالکروم نباشد همه چیز در میدان جنگ مشخص می شه من که فکر می کنم اینم مثل همان f35 لایتینگ است که توسط رادار آلمانی شناسایی شد انشاءالله که این جنگنده قاهره زودتر پرواز کنه وهم نسل پنجم باشد و هم رادار گریز و هم جنگنده‌ای مخصوص برتری هوایی باشد کسی چه می داند شاید این جنگنده را برای جنگ با آمریکا گذاشتن و الآن دارند می سازند آن را تا اون موقعه
رضا ۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۰
قاهره ۳۱۳ و شفق هر دو پروژه با شکست کامل مواجه شدند قاهره ۳۱۳ فقط ۸ نمونه ازش ساخته شد که اخرین نمونه با کد ۸ فقط تاکسی شد و قابلیت پرواز هیچ کدوم ندارند و به دلیل گران بودن پروژه و نداشتن دانش کافی در ضمینه ساخت هواپیمای نسل پنجم ، نیروی هوایی به همان پروژه هواپیمای صاعقه روی اورد که نتیجه ان ساخت هواپیمای کوثر بود . ساخت هواپیماهای مشابه اف ۵ که به ترتیب اذرخش ، صاعقه ، و کوثر استحصال کامل نیروی هوایی در ساخت یک پرنده بومی را اثبات کرد ! در خصوص پاسخ دوست عزیز در مورده اینکه رادارهای المانی توانستن اف۳۵ را شناسایی کنند ! خوب بله درسته رادارهای پیشرفته کشوره المان توانستن ولی نه رادارهای قدیمی ما که نمیتوانند هواپیمای مسافربری رو از هواپیمای جنگی تشخیص بدهند ! بعضی کاربرها چه انتظاراتی از پدافند کشور دارند !!
ایرانی ۲۵ دی ۱۳۹۸ | ۰۰:۵۲
باسلام ؛جنگ تلفیقی از ابزار ؛تاکتیک واقتصاد هست. حقیقت اینست که هیچ کشوری در جهان توان جنگ غیرهسته ای با امریکا را ندارند.این مطلب را یکی از فرماندهان بازنشسته" شوروی" بیان کرد و در خصوص تاکتیک نظامی امریکا اینچنین گفت بدلیل چنینش نظامی پایگاهها و ناوها ی امریکایی در غرب تا شرق جهان هیچ کشورعاقلی وارد جنگ با امریکا نمیشود چون بی تردید شکست خواهد خورد..... فرض کنید امریکا با ایران وارد جنگ شود آیا ابزار تاکتیک یا ثروت لازم وبرابری با امریکا داریم؟ باید اصافه کنم که امریکا برای مشروعیت بخشیدن در سازمان ملل و افکارعمومی امریکا با متحدین و ناتو وارد جنگ میشود و با توجه به محاصره ی ایران از ترکیه پاکستان امارات عراق کویت بحرین قطر عمان عربستان آذربایجان کردستان افغانستان حمله خواهند کرد از کدام منطقه جوابشان را بدهیم؟؟؟؟ صدام با امام تجهیزات و نوان نظامی چقدر دوام آورد؟؟ تنها راه جذب سرمایه گذار امریکایی در کشور و مسالمت با ابرقدرت است وگرنه غرور کاذب ایران را ویران خواهدکرد...
Mj ۲۸ دی ۱۳۹۸ | ۱۸:۵۰
دوست عزیز یک اشتباهی شده و در اون موقعیت حساس اگر جای افسر کنار رادار بودی چکار می کردی و بعد هم اینکه الکی چرا می گی با چه مدرکی می گی رادار های ما قدیمی هستند این دلیل نمی شه که پس شوروی هم پس چون هواپیمای مسافربری کره جنوبی رو زده مردمش از این حرف ها بزنن 3 بله پروژه شفق شکست خورده ولی کسی از نیرو های مسلح نگفته که این پروژه شکست خورده یا از رسانه ی ملی این حرف رو بزنن . ممکنه این جنگنده رو دارن می سازن تا یک موقعه که جنگ رخ بده ازش استفاده کنن
رضا ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۰:۵۵
اگه جای افسر کنار رادار بودم و تخصص داشتم قطعا بعداز شنیدن این خبر که یه طیاره رو زدم ، بجای یه موشک !! خودم استعفا میدادم و اما در خصوص هواپیمای شفق میشه بفرمایید تو این دوران تحریم و رکورد که هر سالش کسری بودجه هست با کدام بودجه این پروژه رو دارند پیش میبرند ! انطور که سابق گفته شده بود شفق از با توجه به کیفیت هواپیما از نقطه نظر توانایی هاش یک هواپیمای پنهانکار و نسل پنجمی است !! پس حال انکه ما توانایی ساخت هواپیمای نسل پنجم هستیم قطعا هواپیمای نسل پنجم از نسل چهارم بهتره پس چه نیازی به خریده هواپیما از روسیه بود ( خریده سوخو۳۰ ) حتما مستحضر هستید سوخو۳۰ نسل چهارمی هست ایا بهتر نبود بودجه ای که صرف خریده سوخو۳۰ شده ، صرف انبوه سازی مثلا و مثلا هواپیمای شفق میشد !! نکته جالب تر اینه که هواپیمای کوثر رو ساختن که نسل چهارم است و توانایی هایی که داره مشابه اف ۵ مدل اس است حال انکه میشد بودجه کوثر رو صرف انبوه سازی شفق کنند ! عزیز کوتاه بیا و از خواب خرگوشی بیاید بیرون اون روسیه با اون همه عظمتش هنوز پروژه هواپیمای سوخو۵۷ تشون عملیاتی نشده یا سوخو۴۷ که با شکست مواجه شده یا اتحادیه اروپا هنوز که هنوزه نتونستن طیاره نسل پنجم بسازنن میگن تایفن نسل پنجم هست ولی نیست اونوقت ما که تحریم هستیم هنوز که هنوزه توانایی ساخت موتوره ماشین رو نداریم بتونیم طیاره هوا کنیم بابا دست مریزاد خخخخخخ
رضا ۲۹ دی ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۹
شما میگید خوب تو خفا دارند میسازند چه لزومی داره !! وقتی صاعقه رو رو کردن وقتی اذرخش رو شد وقتی همین ماکت قاهر۳۱۳ رو شد یا همین کوثر رسانه های داخلی اینهمه تبلیغ خوداکتفایی و چهچه کردند !! اونوقت کشور هواپیمایی بسازه و اینها بشینن چیزی نگن !! فراموش نکنید که ما در حاله گرفتن وام از دولت روسیه هستیم و بودجه نظامی کشور هم برای ساله ۹۹ تقریبا نصف شده اینم اضافه کنم رونمایی شفق و قاهر ۳۱۳ در دوران سیاه احمدی نژاد بود که ان زمان هم کشور تحریم شده و هر سال برای تانین بودجه ناچار میشدن از خیری از بودجه سازمانها بزنند دوران روحانی هم که این وضع هست با کدام بودجه بتوانیم طیاره بسازیم با کدام دانش !! ای کاش ای کاش صحبتهای شما صحت داشت ولی افسوس !
داریوش ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۲
بله کاملا درسته پروژه شفق با شکست کامل مواجه شده ، در ماهنامه هوایی یادم هست خوندم که این پروژه با کمک شرکت میگویان و سوخوی در دوران احمدی نژاد قرار بود پیش بره که با موج شدیدی از تحریمات و نبود بودجه و دانش کافی و رفتن مهندسین روسی از کشور بخاطره تحریمات ، مهندیسین داخلی بجای پروژه شفق پروژه ساخت هلیکوپتر طوفان رو جایگزین کردند .. قاهره ۳۱۳ هم دقیقا همینطوره و پروژه اش تقریبا خوابیده و اخرین نمونه اش در ساله ۱۳۹۵ فقط تاکسی شد و قابلیت پرواز نداره . اگر واقعا کشور ما توانایی ساخت چنین هواپیماهایی رو داشت دیگه نه نیازی به اورهال کردن هواپیماهای قدیمی و فرسوده اف ۱۴ و فانتوم اف ۴ بود نه نیازی به روی اوردن به ساخت اف ۵ داخلی ( کوثر ) بود و نه نیازی به خریده هواپیماهای دست دوم از روسیه بود !!! اگر واقعا ما تونسته باشیم اف ۵ رو بسازیم که نسل سوم هست پس تا ساخت هواپیمایی مشابه اف ۲۲ یا اف ۳۵ تقریبا ۵۰ سال فاصله داریم تا اون موقع امریکا و اروپا بشقاب پرنده هوا میکنند که با سرعت نور حرکت میکنند !! هههههههه شما دوست عزیز زیاد به حرف و تمجید رسانه های داخلی توجه نکنید از ۲۵۰ گرم عقل تون و چشم بینا تون استفاده کنید اونوقت متوجه میشید !!
فولاد ۰۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۰
در پاسخ به اون عزیزانی که میگن نتیجه جنگ در زمین مشخص میشه نه اسمان بگم خیر تا وقتی که نیروی هوایی قدری نداشته باشید ، قطعا در زمین نتیجه رو خواهید باخت ! نگاهی به اتفاقات گذشته بندازید خوبه مثلا در نبرده جهانی دوم یکی از دلایل شکست المانها برتری هوایی ایالات متحده و نیروی هوایی انگلستان بود ( البته بعدها تقویت شد ) در جنگ ایران و عراق دلیل فتح خرمشهر و بازپس گیری ان و فتح فاو برتری نیروی هوایی ایران بود در نبرده سلسه جنگهای امریکا و عراق علت فتح عراق در ۲۱ روز برتری مطلق نیروی هوایی و اطمینان خاطره ارتش زمینی انها از اسمان بود در همین جنگ داعش علت شکست داعش بمباران بی امان هوایی توسط امریکا و ایران و روسیه بود که باعث شکست کامل انها شد پس نتیجه میگیریم در نبرد مدرن تا وقتی نیروی هوایی قوی نداشته باشید جنگ را خواهید باخت ، زمانی بود که نتیجه جنگ در زمین مشخص میشد انهم قرن سوم و چهارم هجری قمری بود نه اکنون !! خودتون رو به روز کنید دوران مکتب خونه تموم شده !!!
سام ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۸
اول اینکه چرا جون خلبانانمون که سرمایه من و شما هستن بخطر بندازیم وقتی میشه با افزایش تکنولوژی و کار در زمینه پدافند از راه دور ساقطشون کرد، ما هم باید مثل روسیه راداری بسازیم که جنگنده های دشمن رو ردگیری کنه و موشک های هوشمنداونو ساقط کنه ، یا لیزر فقط کافیه ایرودینامیکش رو بهم بزنه با سوزوندن باله ها ، البته تکنولوژی قوی نیاز داره اما غیر ممکن نیست بنظرم برای جنگ هوایی نباید سیستم سرنشین دار باشه و اینکه اون شخصی که این مقاله رو نوشته عرض کنم که اف ۲۲ باید از یه جایی بلند شه نهایت بردش هم زیر ۲۰۰۰کیلومتره از کدوم پایگاه بلند شه که اونجا سالم مونده باشه یا اصلا با سوخت رسانی از ۴۰۰۰کیلومتر اونورتر بلند شه بویینگ سوخت رسان که پنهان نیست ، سوم همچیز ارایه رادار نیست سیستم های اپتیک هم وجود داره که با تطبیق کار میکنه و قفل میشه در هر صورت اف ۲۲ یا ۳۵ جسمه و نامریی دیداری نیست و تا فاصله ۱۶۰ کیلومتری در رصد دیداری هست ولی در کل معتقدم باید با سیستم بی سرنشین جنگید و صد البته که همیشه نیروی زمینی هست که برد باخت رو تعیین میکنه نمونه بارز جنگ داخلی سوریه ایا اگر نیروی زمینی نبود با نبرد هوایی میشد تروریست هارو نابود کرد مسلمه که خیر
علی ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۳:۲۱
هممون با فشار یه دکمه پودر میشیم
رضا ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۱۳
سام عزیز بله نیروی زمینی اگر با پشتیبانی نیروی هوایی نمیبود پرچم های سیاهشون تو برج ازادی تهران بود !! تمام پیروزی های ارتش سوریه و عراق مدیون نیروی هوایی هستند نیروی هوایی و زمینی و دریایی مکمل هم هستند ! و هزار البته پیروزی های اولیه داعش تا دو سال اول دلیلش درگیر نشدن نیروی هوایی بود ! وقتی که وارد شد شکستهای داعش در اثر بمباران نیروهاشون و مهماتشون ضعیف شدند و براحتی در برابر نیروهای زمینی شکست میخوردند چرا ؟؟ چون نیروی هوایی بخش عمده ارتش داعش رو نابود کرده بود اگه فیلم ها رو نگاه کنی دقیقا مشخصه که اول توسط هلیکوپتر یا هواپیما بمباران میشدند بعد طوری میشد که کاره نیروی زمینی راحت میشد کاملا مشخصه
شاپور ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۱
قدرت نظامی امریکا ۱۵ برابره قدرت نظامی هنده ، قدرت نظامی هند ۱۵ برابره قدرت نظامی ایران هست !! پس قدرت نظامی امریکا ۲۲۵ برابره قدرت نظامی ایرانه !!!! درسته یه پهبادشون رو زدیم و پایگاه شون رو در دو نقطه از خاک عراق زدیم ( که هیچ تلفات کشتاری جز ضربه های مغزی در ۹ مورد و بقولی۱۴ مورد ) دلیل نمیشه ما از امریکایی ها قوی تر باشیم فراموش نکنید امریکا بخواد بجنگه ۷ کشوره مادر هم بهش میپیوندند که خوده اونها هم ابرقدرت هستند !! قیاس کردن قدرت نظامی امریکا با قدرت نظامی ایران مثله این میماند که مگسی ( ایران )را با عقابی(امریکا) قیاس کنید که بگیم کدام در معرکه قدرت بیشتری دارند !!! والا همین جنگ عراق که داشتیم اخرش نه کربلا رو گرفتیم نه بیت المقدس !! دو سال جنگ ادامه پیدا میکرد کل مردهای ایرانی تو جنگ جونشون رو از دست میدادند تا الان که از پایان جنگ ۳۱ سال میگذره داریم شهید میاریم !! خدا اون روز رو نیاره که جنگ بشه . خداوند هیچ جنگی را بر هیچ ملتی مقدر نسازد ، امین
سروش ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۹:۳۴
نبرده بین اف ۱۴ و اف ۲۲ خوب نتیجه اش مشخصه اف ۲۲ پیروز میدان هوایی میشه اما اگه جنگ بین ایران و امریکا بشه بستگی داره امریکا چطور بخواد جنگ رو پیش ببره !؟ اگه هدف فقط ایجاده یه جنگه کوتاه مدت باشه که اقتصاد فلک زده کشور رو بدتر از اینی که هست کنه قطعا نتیجه روی زمین براش مهم نیست بلکه هدف دراز مدت براش ملاکه مثله جنگ ایران و عراق که دو ملت مسلمان رو در جهت تضعیف هردو کشور به راه انداختن و هیچ یک پیروز میدان نشدند و پیروز جنگ ایران و عراق اتحادیه اروپا و امریکا بود ! اما اگه بخواد جنگ طولانی مدت به راه بندازه خوب هزینه داره براش ولی بازهم میتونه از جوی که حاکم هست در کشور در تسریع فتح ایران استفاده کنه همامطوری که برای فتح عراق استفاده کرد عراق هم سامانه موشکی داشت میگ داشت میراژ داشت سوخو داشت تانک داشت ولی مردمش وقتی از حکومت راضی نباشند جنگی اتفاق بیوفته کسی از دولت حمایت نمیکنه دیگه جنگ ایران و عراق نمیشه جنگه با امریکا خیلی ها از ملت علاقه مند به ایجاد رابطه با امریکا و اروپا هستند دیگه اوضاع مثله اوایل انقلاب نیست ! و این مسئله کاملا به سوده امریکاست تو نبرد
سروش ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۰۲
هر قدر هم سامانه های دافعی یا موشک های تهاجمی قوی هم داشته باشیم یا حتی اگه ارتش قوی داشته باشیم یا نیروی هوایی مون قوی باشه تا وقتی که ملت از حکومت ناراضی باشند ایران هم مثله عراق فتح میشه اینقدر هم نگید ایران عراق نیست یا افغانستان نیست اینها همه شعار هستند !! ملت و حکومتی پیروزه که از تاریخ خودش و سایره کشورهای دیگه درس و عبرت بگیره به نظره من حکومت مرکزی هر دولتی اگه روی ملت خودش سرمایه گذاری کنه و اونها رو راضی نگه داره هیچ کشوری نمیتونه و جرات نداره بهش حمله نظامی کنه البته منافع سیاسی سایر دول هم باید در نظر بگیره حالا هیییی برید موشک درست کنید هواپیما تقلید کنید درست کنید مثله همین اف ۵ که ساختن یا بقول دوستمون ماکت طیاره نسل پنج نشون بدید بگید ساخته شد و عملیاتی ، هیییییییچ کدوم قدرته رضایت ملت نمیشه ، بهترین سرمایه و بهترین قدرت بازدارنده در برابره هر کشوره متخاصمی ، مردم همون کشورند ولاغیر
ساسان ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۹
عالی بود.جنگ بشه دو روزه هم تموم میشه نتیجه ش رو هم همه میدونن
مسعود ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۲:۲۵
اونی که کشورشو میفروشه پس فردا ناموسشو هم میفروشه اینو مطمءن باشید.درسته آمریکا از ایران قویتره ولی مردم ما ایمان قوی داره.به قول سردار سلیمانی :ما ملت شهادتیم ما ملت امام حسینیم....
Mj ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۲۵
من گفتم شاید شفق رو می سازن برای اینکه یک زمانی با آمریکا وارد جنگ شدیم و بعد هم تو سایت ها نوشته که ایران اعلام کرده که پروژه ی شفق شکست خورده ولی هیچ خبری در مورد قاهر یا همان F313 از مقامات کشور گفته نشده
Mj ۱۱ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۳۳
دوست عزیز داری می گی ماکت بعد هم ایران مثل آمریکا و فرانسه و بعضی کشور ها نیست طبل برداره بگه من جنگنده نسل پنجم ساختم و بعد هم این کشور ها از طریق اسلحه فروختن اونم به زور به بعضی کشورها پول در می یارن
رضا ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۱
دوست عزیز بحث سره این نیست که کی داره طبل میزنه شما بهتره ماهنامه هوایی و صنایع هوایی کشور رو بخونید خوبه ، بحث اینه که ما میگیم ماکت نشون ملت میدیم میگیم ساختیم ! امریکا وقتی ساخت و هوا کرد میگه ساختم ! خیلی تفاوت داره عزیز ، و اما پاسخ اقا مسعود روح هر مسلمانی نزد خدا شاد است انشالله ، ما در مورده چی صحبت میکنیم شما چی میگی !! Mj عزیز شفق جاشو به هلکوپتر طوفان داد و قاهره ۳۱۳ ساخته شد ولی قابلیت پرواز نداره فقط تاکسی شده ، ساخت طیاره نسل پنجم نیاز به دانش فنی و بودجه بسیار دارد نه شعار ! حالا اینقدر برید شعار بدید تا عمل فاصله بسیار !!
رضا ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۱:۰۸
اگه شفق و قاهر ساخته شده بودند و عملیاتی ، که دیگه دست به دامان براداران کمونیست چین و روسیه نمیشدیم که طیاره نسل چهار بخریم مثله سوخو ۳۰ روسی !
ali ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۸
آقا رضا نوشته هات فقط پارازیته و هیچ محتوای علمی و یا ثابت شده ای رو شامل نمیشه برای همین یه آدم بی کار می خواد که بشینه و بیشتر مطالبی رو کنه نوشتی جواب بده.
ارش ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۳
خیلی جالب بود مخصوصا صحبتها منطقی اقای رضا مقاله جالبیه جنگ اف ۱۴ با اف ۲۲ جالبتر اینکه بعضی ها بلد نیستند پاسخ بدهند صحبتهای بعضی ها رو پارازیت میدونند فارغ از اینکه خودشون با این تاپیک شون پارازیت انداختن هههههه
محمد ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰
از جنگنده برهان خبری هست ،؟ چی شد اخرش شفق که اوت شد قاهر هم که هیچ
رصا ۱۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۶:۴۹
f14 از f22 جنگنده مخصوص آمریکا برتره، هر دوی این جنگنده ها خصوصی آمریکا هستند، از اون غیرقابل فروش ها، تنها مزیت غیرقابل دسترسی f22 رادارگریزیشه که چین رادارهای درست کرده که نسل پنج پیدا می کنه، پس عملا تو جنگ هوایی f14 بروزرسانی شده از f22 برتره, اگه f14 هواپیمای خاصی نبود که هست، آمریکا انحصار خودش نمی کرد، اگه نسل 5 نمیومد اف14 هنوزم هنوزم پرواز می کرد
Mj ۱۸ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۰:۴۱
سلام. گفتم که ایران مثل آمریکا تمام تسلیحاتش را رو نمی کنه
رضا ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۲۰:۵۱
اف ۱۴ غیر قابل فروش نبود اتفاقا به کشورهای عربستان و اسراییل و کانادا پیشنهاد شد ولی به دلیل گران بودنش و اینکه زمان طولانی طول میکشه بلند بشه به نسبت جنگندهای هم رده خودش و گران بودن قطعات و هزینه بر بودنش کشورهای دیگه از جنگنده اف ۱۵ یا اف ۱۶ استقبال کردند به دلیل ارزان بودن و سبک بودن جنگندها نسبت به اف ۱۴ ...وقتی گفته میشه جنگنده ای نسل پنجم است به این معنی است که از نظره تکنولوژی ، قدرت مانور پذیری ، رادارگریزی ، حمل مهمات و تنوع در انواع حمل ان ، قدرت رادار، پنهاکاری بسیار بالاتر از نسل قبلش است ..
سهراب ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۷:۲۸
آقای تحلیلگرعزیزازاینکهf22دارای تکنولوژی برترنسبت بهf14هست شکی نیست ولی شمااگرتحلیلگرخوبی باشی میدونی که ایران دارای یک ارتش سایبری بسیارقوی هست که قادرهست تمامی سیستمهایf22راکه هیچ تمام سیستمهای ناوهاوپهبادهای آمریکاراحک کنه ووقتیf22حک شدبیشترشبیه یک آهن پاره بیشترنمیمونه همانطورکه یک توپلوف ارتش روسیه تمامی سیستمهای ناوآمریکایی رادردریای مدیترانه حک کرد
رضا ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۳۹
یعنی ارتش سایبری ما از ارتش سایبری امریکا قوی تره !!! فراموش نکنید که با یه ویروس روی تاسیسات هسته ای کشور چه فاجعه ای به بار اوردند که میتونستند بدتر از این به بار بیارند ! فکر میکنم نتیجه اون خیلی ضربه اش بیشتراز هک کردن پهپادشون باشه !!
رضا ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۱
امیدوارم صحبتهای شما صحت داشته باشه دلگرمی خوبیه
علیرضا ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۷:۳۷
عین السعد جواب محکم این بحث است . والسلام
چشم قهوه ای ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۲۹
مهم غیرت و مومن بودن سپاه و ارتشه که خدارو شکر وجود داره که قابل مقایسه با ارتش بی روحیه و همجنس باز امریکا نیست.
چشم قهوه ای ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۸:۳۹
زیاد به جت ها نچسبید مهم نیست مهم قدرت جدیدیه که ایران چندین ساله که بدست اورده شکر خدا و اون قدرت قدرت باران موشکیه که با این قدرت فوق العاده هر جا که هدف قرار بگیره تبدیل به جهنم میشه
رضا ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۲
در کوتاه مدت شاید بتونه ولی در دراز مدت خیر ، موضوع مقاله در ارتباط با تقابل دو جت جنگنده است نه اینکه ارتش کی مومن است یا کافر
رضا ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۰
میگویند در زمان یکی از پیامبران اهل یهود علیه السلام کافران در تعقیب قوم مومن بودند ! این مومنان که در اطراف کوهی پناه برده بودند بدون اینکه توجه کنند و نقشه ای پیاده کنند یا فکری چاره ای کنند مرتب مشغول دعا و نیایش با خدای عزوجل بودند ! و از خدا طلب امرزش و توفیق در برابر کافران میکردند و با خود فکر میکردند خدا با مومنان است و از قوم کافر گزندی به انان نمیرسد درحالیکه کافران شبانه روز در حال کشیدن نقشه بودند که ان قوم مومن را به دام بندازند تا انکه این اتفاق افتاد و عده ای را به دام انداخته و عده ای شهید و عده ای دیگر به همراه پیامبرشان فرار کردند ان قوم از پیامبرشان شاکی شدند که چرا باوجود اینکه درحال عبادت بودند چرا خداوند به خواسته شان توجه ای نکرد پیامبر هم از خدای خود گله مند که چرا این چنین شد !؟ خداوند در پاسخ فرمود شما مومنان مرتب عبادت من را کردید ثواب ان محفوظ ولی ان قوم کافر را چون شبانه روز تلاش کردند مزد زحمت خود را بردند شما نیز باید اینگونه باشید ! دوست عزیز ارتش مومن است بله ولی ایا همین کافی است !!
مهم نیست ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۳:۲۵
آمریکا وقتی فقط و فقط با چنتا تصمیم گیری از طرف فرد آنرمال و کم عقلی مثل ترامپ میتونه اقتصاد ایرانو فلج کنه و ایرانو از نظر سیاسی و اقتصادی در این حد که امروز میبینیم منزوی بکنه،دیگه چه نیازی داره برای حمله نظامی بخواد هزینه های سنگین بکنه.هر یک روز جنگ میلیونها دلار هزینه داره.اما اگر بر فرض محال جنگ نظامی رخ بده،شاید ایران یک تعداد آمریکایی بکشه شاید حتی یک ناو آمریکایی رو قرق کنه و چنتا پهباد و اف۱۸ هم سرنگون کنه.اما شک نکنین ایران با خاک یکسان میشه و هرآنچه ساخته شده نابود خواهد شد.اگر اینجا بیست سی ساله که دارن تسلیحات نظامی و موشک و چیزای دیگه میسازن،آمریکایی ها یک قرن هست که دارن میفروشن
حسین ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۴:۳۵
اینقد جنگ طلب نباشیم این مقایسه مثل مقایسه پژو با لامبورگینی هست قدرت نظامی خودمون رو با آمریکا مقایسه نکنیم چه پدر کشتگی با این کشورها دارید آقا من نمیخام بمیرم بزارید تو بد بختی خودمون بمونیم
رضا ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۰
نترس با تاپیک های ماها جنگ نمیشه کسی هم جنگ طلب نیست ، اینجا هر کس ازاده نظرشو بنویسه بعضیها خوششون میاد بعضی ها نه بعضی ها هم مثله شما !!
تیرکس ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۰:۲۴
ویروس کرونای امریکایی که تونست روزی ۳۷۳ میلیارد دلار به چین ضربه اقتصادی وارد کنه نشون میده که اتاق فکر امریکا چقدر از صنایع نظامی ما قوی تره حااااالا بماند صنایع نظامی خوده امریکا که چی میسازه ! اگه شما میگید عین السد جوابه من میگم یه ویروس کوچولوی کرونایی جواب محکمی هست برای این مبحث ، عاقلان دادند منظوره من رو !
علی ۱۸ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۹:۵۸
خوشگل پسراین اف22باموشکهای عجق وجقی که میگه درست ماهم که دست وپابسته نمیشینیم نگاه کنیم براشون هورابکشیم اولا باخرس جنگیدن راه روش میخواداونم نقطه ضعفشه اونوبدونی دیگه حله دومادیگه زمان اف22 وغیره ذالک نیست دوران جنگ مدرنه موشک های مختلف نقطه زن بردکوتاه بردبلندکروز دریایی سیستم دفاع موشکی خوب دیگه وقت اون نیست که 1جنگنده راه بیفته بادوتاخلبان وچندین وچندنفرخدمه نگهداری روی زمین بیادچندتابمب بزنه که آیابه هدف بخورن یانخورن یاتوهوابزننش پس هواپیما اون کارایی که موشک داره رونداره جنگنده ی آمریکایی بایدباناوهواپیمابربیادتومنطقه که خودناو برای مامثل سیبله باموشک شوت میشه ته ته ته خلیج فارس یاازپایگاه های اطرافمون بایدبیاد که اگه اینجورباشه به ولای علی خاک اون کشوری پایگاه داده به زرترامپ به توبره میکشیم پس زیاددنبال اف 22وموشکهای نمیدونم چی ورادارگریزواینانرو
Farid ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۲
وقتی اف۲۲داره بابیسیمش اجازه درگیری روطلب می‌کنه هیچ جوابی از مرکز نمیادچون مرکزتوسط سلاح سری ایران نابودشده اینم بگم همین الآنم ایران توانایی زدن کاخ سفیدهم داره متاسفانه جوانای ایرانی بجای غروراحساس ترس میکنند خودترامپم می‌دونه که ایران توانایی زدن واشنگتون هم داره اگه اینجورنبودتاحالا حمله کرده بودهنوزجوابی به آف ۲۲نرسیده تامکت باموشک سجل میزندش
داریوش ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | ۰۹:۴۲
اونها هم که نمیان بشینن تماشا ، که شما چطوری به قول خودت خوووووشگل بزنی کاخ سفید رو و هورا بگن و صد افرین !!!! اره خوب ما هواپیمایی ساختیم از اف ۲۲ و اف ۳۵ و از اس ار ۹۱ و نمیدونم هلیکوپتر ساختیم از هلیکوپرشون بهتر و نمیدونم موشک ساختیم میییییزنه و میییییرسه تا امریکااااا ناو هواپیما بر ساختیم ارتش سایبری مون بهتره اووووو ولی همه تو خفا ساختیم کسی هم نمیدونه !!!!! حالا من و شما میدونیم ولی هیچکس نمیدونه حتی امریکا !!!! خخخخخخخخخخخخخخخ بعضی ها چه توهماتی زدن خففففففن خخخخخ
احسان ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | ۱۵:۵۹
داداش طوری تحلیل کردی که کاملا یه طرفست اگه این جنگ رخ بده تو اصلا پدافند ایران در نظر نگرفتی تازه یه چیزی اون پهپاد گلوبال هاوک که ایران زد با پدافند سوم خرداد بود که بعد از اون پانزده خرداد ساخته شده بعد از اون باور ۳۷۳ ساخته شده که اگه از s 400 روسی بالاتر نباشه پایینتر نیست
شیطان ۰۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۵
با سلام هزار بار گفتم کشورما فقط بخش بسیارکوچکی ازقدرت نظامی خودشو هر سال نشون میده چون به دلایل امنیتی نمیشه همه چیو رودایره ریخت ولی اینو بدونین تحت هیچ شرایطی آمریکا حریف ایران نمیشه هرروز هم که حمله نمیکنه آمریکا قدرت ایران بیشتروبیشتر میشه خیلی سلاح های سری ایران داره که نیاز نیست بخاد الان برای من وشما روکنه همه چیزبه وقتش اما به قول یکی ازرفقا آره ازنظراقتصادی وتبلیعات دروغ رسانه ای میتونه فشاربیاره که چهل سال هست اینکارو میکنه که تحریم هم جنبه مثبت زیادی داشته اونم اینکه هرکجا تحریم شدیم خودمون رفتیم سراغ ساختش وخودکفا شدیم تواون بخش قسمت منفی تحریم فقط فشاری هست که به مردم میاد اونم گرونیا که انشالا خدا درست کنه خودش این فسمتو
Mj ۰۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۲۵
بعضی ها میگن با ویروس استاکسنت تآسیسات هسته ای ایران به فنا رفت درست است و ما بعد از این جزو بهترین ها در سایبری هستیم و بارها بانک ها و سدها و مراکز حساس آمریکا رو از کار انداختن و اینکه انشاالله جنگنده نسل پنجم یا ششم می سازیم بهتر از آمریکا و نیازی به هک کردن سیستم هواپیما های آمریکایی نداشته باشیم
علی ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۵:۱۵
با سلام بنده طی اطلاعاتی که قبلا از اف 14 های خودمون دارم اینه که رادار های قدرتمند اف 14 تا شعاع 1000 کیلومتر رو پوشش میده.بعد شما خودت داری میگی موشک فونیکس 160 کیلومتر برد داره اونوقت اف 22 150 کیلومتر برد داره.اون میزنه و ما نمیتونیم بزنیم!در مورد رادار گریزی یه کلیپی دیدم از مصاحبه یکی از طراح های اف 35 که میگفت رادار گریز بودن یه دروغ بیشتر نیست و رادارهای جنگ جهانی هم میتونه رصد کنه هواپیماهای به اصطلاح رادار گریز رو. از همه ی این بچه بازیا بگذریم مولفه ی قدرت ایران چیزای دیگه س.بیخود فکرتونو درگیر نکنید.فقط کافیه یه سرسوزن ایمان داشته باشید
رضا ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰
سلام ظاهرا صرفا رفتی چند تا مقاله درباره قابلیتهای جنگنده رپیتور خوندی؟ امدی دست به قلم شدی عزیزم واقعا تصورات ذهنی شما بچه گانه است اولا لازم است حتما مطلع باشی که شاه چیزی را 45 سال پیش از آمریکا خریداری کرد که هنوز بهش میگن top gun و حتی اگر اندکی هم از نحوه رهگیری و مورد اصابت قرار دادن هدف توسط 6 عدد موشک فونیکس اف 14 قطع بودی شاید هرگز این مقاله آبکی را نگارش نمیکردید اولا که قادر به بازگو کردن جزئیات نیستم ولی همین قدر بگم که هیچ کدام از پیشرفته ترین جنگنده های آمریکا هرگز رادارشان قابلیت دیدن فضای بالای خودشان را ندارند حتی اف 35 پس یقین بدان درصورت لاک شدن توسط فونیکس اف 14 بدون تردید علی رغم داشتن فن آوری های روز دنیا متاسفانه یا خوشبختانه اطمینان داشته باش که محکوم به نابودی و فنا خواهد بود عزیزم
رضا ۰۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۸:۵۷
درضمن یاد آوری میکنم که ایران به لبه های دانشی یازده سال پیش دست یافته است که موفق شد پیشرفته ترین پرباد رادار گریز آمریکا که تکنولوژی پنهانکاری اش ده برابربرتر از اف 22 میباشد را کشف و سالم به زمین بنشاند این که دیگه قابل انکار نیست پس یقین داشته باشید وقتی یو 2 در ارتفاع 85 هزار پایی توسط شبکه رادار ایران ما قابل کشف ورهگیری است یعنی ما بر بلندای قله های رزم. فضایی جهت رهگیری و انهدام هر پرنده متخاصم ی ایستاده ایم اگر جز این بودیقین بدانید ترامپ به وعده زدن 52 نقطه در ایران عمل میکرد پس از حمله موشکی به عین السد یا همان عین الجسد اینها واقعیتهای تقابل و درگیری ایران و آمریکاست سامانه سوم خرداد سپاه ما الان تنها سامانه موشکی در دنیا که دارای کیل مارک شکار پیشرفته ترین پرباد آمریکاست mq4 بنابراین پیشنهاد میدهم کمی واقع بین باشید و واقعیتها را منعکس کنید ابدا نیازی به درگیری مستقیم بین اف 14 و آف 22 نیست تازه اگر هم باشد شک نکنید که بغیر از ایران هرگز هیچ کشوری هیچ خلبانی در دنیا در هیچ جنگی به طور واقعی از قابلیتهای اف 14 استفاده ننموده است پس استاد استادان در گیری نزدیک هوایی یقینا در ایران وجود دارد نه در آمریکا به حرف نیست عملکرد و تجربه است آمریکا هرگز در هیچ جنگی از اف 14 به طور مستمر و هشت ساله استفاده نکرده است
سروش ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۷:۳۸
اف ۱۴ در مقابل اف ۲۲ یه پیشی ملوس به حساب میاد ادمین چی رو با چی قیاس کردی !!
سروش ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۵۴
والا این اف ۱۴ که ما داریم اف ۱۴ نیست هواپیمایی که با قطعات موتور سوخو ، موشکهای روسی سری R و رادار سوخو و قطعات هواپیماهای چینی تجهیز میشن دیگه اسمشون اف ۱۴ نیست بلکه سوخو یا میگ هستن بهتر بود بگید تقابل میگ یا سوخو مونتاژ ایران با اف ۲۲ ....
فولاد ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۰
با سلام جناب اقا رضا دلیل برتری یک کشور نمیشه بگیم فقط داشتن اف ۱۴ هایی که از عمرشون نزدیک نیم قرن میگذره ، داشتن پدافند هوایی با سامانه های مختلف و نیروی زمینی تنومنده !! خیر اینگونه اصلا و ابدا نیست که اینگونه خیالپردازی میکنید مگر همین اتحاد جماهیره شوروری سابق نبود که توان نظامی شون صد برابر توان نظامی الان ایران بود چه بر سرش اومد !! اینهمه دخالت تو کشورهای اطراف کردند ، اینهمه دست درازی کردند بجای اینکه سرمایه های ملت شون رو صرف خوده مردم شون کنند صرف ایجاده نیروهای مخالف امریکا و دول اروپایی میکردند زمینهای کشاورزی رو تبدیل به کارخانه های اسلحه سازی و تانک سازی و موشک سازی کردند گمان میکردند که شرط بقا داشتن توان نظامی بالاست و نه رضایت ملت شون ! همه و همه این بلند پروازیها اخرش منجر به تکه تکه شدن اتحاد جماهیر شوروی شد ( حالا خودتون قیاس کنید با.........بله ! ) به نظره من شرط بقا هر حکومتی سوای داشتن توان نظامی مهمتر از اون ، رضایت ملت است از حکومت میباشد حالا اگر جنگی رخ بده دشمنانتون هر دو شرط رو دارند ولی ما در خوشبینانه ترین حالت فقط یکی از این دو شرط رو داریم که اصلا کافی نیست پس مطمئن باش ما با خاک یکسان میشیم و تجربه نشون داده که ایرانیها هیچ وقت شروع کننده جنگ نبودن پس سیاست دول اروپا و اعراب به سرپرستگی امریکا نابودی کامل نیروی هوایی و پدافندها است همان بلایی که سره عراق اورد حالا به هر قیمتی شاید ما بتونیم چند فروندی اف ۱۸ و اف ۱۶ و چندتا ناوچه گلاس و هلیکوپترهاشون و چندتا از موشکهایی که شلیک کردن رو قبل از اصابت شون بزنیم !! شاید یه چند صد نفری هم ازشون بکشیم و اخرش ما بازنده ایم !! و بقول بعضی جام زهر رو خواهیم نوشید !!
دانیال ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۰
با سلام تنها برگ برنده تامکت اف ۱۴ این است که حداکثر از فاصله ۵۰ کیلومتری با استفاده از راداره قدرتمندش ( نه راداره ملی که الان نصب کردند منظور همان راداره سابق و اصلی خودش ) بتونه اف ۲۲ رپتور رو شناسایی و از همان فاصله اقدام به شلیک موشک فونیکس ( موشک اصلی خودش نه موشک های روسی یا ساخت داخل ) کند حالا فرار از موشک مرگ باره اف ۱۴ بستگی به هنرنمایی خلبان اف ۲۲ داره ( توجه کنید بهترین خلبانان دنیا امریکایی هستند ) اگر خلبان اف ۱۴ نتواند اف ۲۲ رو شناسایی کند یا اجازه بدهد نزدیک بیاد قطعا قطعا در داگفایت بازنده اف ۱۴ خواهد بود مگر انکه خلبان اف ۲۲ اینگونه نخواهد !! این در صورت تقابل دو جنگنده خواهد بود که هیچ وقت رو در روی هم قرار نمیگیرند چون اف ۲۲ برای داخل خاک امریکا است در این صورت امکان از سوپر هورنت اف ۱۸ در تقابل اف ۱۴ استفاده میکند به این صورت که از اواکس استفاده خواهد کرد . اواکس در فاصله دور و امن اف ۱۴ رو شناسایی کرده واز خلبان اف ۱۸ خواهد خواست که موشکهای خود را رگباری شلیک کند هدایت موشکهای مرگبار اف ۱۸ را اواکس برعهده میگیرد و انها را بسمت اهداف هدایت خواهد کرد حالا فرار از این مهلکه بستگی به هنرنمایی خلبان اف ۱۴ دارد . با تمام تفاسیر یاد شده مشخص نیست که چه میشه ولی در کاغذ پیروز نبرد هوایی امریکایی ها خواهند بود بهرحال سازنده اف ۱۴ خودشون هستند و از نقاط ضعف هواپیما و قوتش باخبر هستند ولی ما از نقاط ضعف یا قوت هواپیماهاشون تا حدودی بی اطلاع هستیم ضمن اینکه دانش امریکایی ها در هر زمینه ای از فنون نطامی و حتی تجربه شون از ما بیشتره و ایران از ۴۰۰ سال به اینور تا به حال تو هیچ جنگی پیروز نشده و همانطور که اقا فولاد گفتند شروع کننده جنگ هم نبودیم پس حملات رو امریکایی ها شروع میکنند و پدافند ما رو از کار خواهند انداخت انشالله که جنگ نشه .و نمیشه
Mj ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۹:۵۰
سلام هرکی میگه قاهره پرواز نمی کنه اسمشو تو آپارات بزنه یه خبر در موردش هست و نشون میده پرواز می کنه ولی نمی دونم رهگیر یا برتری هوایی یا نه
داریوش ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۰
سلام . Mj عزیز هیچ فیلم پروازی واقعی از این پرنده وجود نداره فقط تاکسی شدنش رو نشون میدن که بیشتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت سرعت نداره ، خواب دیدی انشالله خیره
ماندگار ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۶
پروژش رو بخاطر نبود دانش کافی و هزینه بر بودنش ( نبود اسپانسر مالی ) کنار گذاشته شده و دولت به پروژه های کم هزینه ای مثلا ساخت اف ۵ داخلی موسوم به کوثر و موشکهای میانبرد و بلندبرد روی اورده ، ۳۰ ساله دیگه شاید به تکنولوژی ساخت هواپیمای نسل پنجم برسیم همانطوریکه ۳۰ سال طول کشید به فن اوری موشک برسیم
حسن ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۳
اقا درسته امریکا تسلیحاتش پیشرفتترن ولی ب این منظور نیس ک بتونه ایرانو شکست بده خود کارشناس امریکایی میگفت ما میل ب جنگ با ایران نداریم چون یگ جنگ ویران کنندس برای امریکا ما نباید فک کنیم ک اونا سلاح هاشون پیشرفتترن عرض چند روز ایرانو نابود میکنن اگ جنگ بشه چندین سال کل جهان درگیر این جنگ میشن دو سر باخت میشه
حسن. ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۶:۲۹
بعضی از دوستان میگن ک اگه جنگ بشه امریکا عرض چند روز ایران رو با خاک یکسان میکنه خب خودتون یکم فکر کنیید ببینید اگه واقعا همچین کاری میتونست بکنه چرا ایرا پهپادشو زد کاری نکرد یا پایگاهشونو در عراق سپاه زد کاری نکردن اگ واقعا مینونستن یک دیقه درنگ نمیکردن در جا ب ایران حمله میکردن ی چیزی دیگ ای هم هست دوستان حواستون باشه تو فضا مجازی صهیونیست ی چیزای میگن و میفرستن ک ذهن بیشتر مردم رو خراب کرده و اعتقادشون مردم از دست دادن ولی اینا همش دروغ میخوان با این کار مردم ایرانو بر علیه حکومت کنن. ما کشور مسلمان هستیم فقط ایمانمون ب خدا باشه این دنیا زود گزر پیرو جوان نمیشناسه همین دو دیقه دیگ ادمد مردیم این دردغا ول کنید فقط در راه عبادت ب خداوند باشیم
A ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ | ۰۴:۱۴
امریکا اینقد بد بخته که از پرده ی بیمارستان داره ماسک میسازه و از پلاستیک زباله لباس برای پرستارا 7تیریلیون میلیارد دلا میشه یه کشور باهاش خرید تو خاور میانه خرج کرد هیچ کاری نتونست کنه
راوی ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۳۶
جناب A یه سوال جواب شما کجای موضوع تیتر مقاله میشه !!!؟؟ تیتر مقاله در ارتباط با تقابل دو جنگنده اف ۱۴ و اف ۲۲ نه تقابل ماسک سازی !! و وضعیت بیمارستانهای دو کشور !!! ضمنا با مقداری که گفتی نمیشه یک کشور رو خرید !! اقای حسن هم فقط از روی تعصب و نه عقل صحبت میکنند بجای اینکه به موضوع تیتر مقاله جواب بدهند جوابشون اینه که مسلمانیم و دنیا زودگذره و تیتر مقاله صهیووونیسمی هست !! اقا متوجه بشید تقابل دو جنگنده !! خواهشا کسانی بیان جواب بدهند که اهل فن باشن نه تعصب کور
ارش ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۰:۴۲
جالب تر اینکه بعضی از نوابغ خخخخخخ بجای اینکه به تیتر مقاله جواب بدهند تقابل جنگندهای امریکایی رو با پدافند پاسخ دادن !!!! اخه مگر تیتر مقاله نوشته شده تقابل بمب افکن های امریکا با پدافند ما چگونه است !! واقعا اینها شاهکاره خلقتند !! یه عده هم پا رو فراتر گذاشتن جنگ سایبری رو پیش کشیدن !! بابا دست مریزاد خخخخخخخههههههههخخخخخخ
مهمان ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۵
قبل از بلند شدن تامکت رپتور باید از پس پدافند بر بیاید
داریوش ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۴
نگران تامکت هاتون نباشید ! به اونجا نمیرسه که رپتور باهاش درگیر بشه اروم باشید و به قول بعضی ها فقط دعا کنید که اف ۲۲رپتور با تامکت اف ۱۴ هامون درگیر نشه وگرنه اف ۲۲ قیامت به پا میکنه
محمد ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۵
تحلیل شما کاملا برآمده از واقعیت وبدون هر گونه جانبداری بود واقعیت نبرد هوایی دقیقا بر اساس تکنولوژی راداری ونوع موشکهایی است که هواپیماها با خود حمل میکنند حال میخواهد به مزاق بعضی خوش نیاید ولی بسیار زیبا تحلیل کردید
محمد ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۰۲
بعضی از تحلیل ها رو خوندم چقدر بچه گانه واز روی بی سوادی نوشته شده دقیقا صدام هم در چند روز قبل از حمله دوم امریکا به عراق در جلسه ای از مشاورانش خواست نظرات خودشون رو اعلام کنند ودر اونجا عدی پسر صدام پیشنهاد حمله پیشدستانه به امریکا رو داد و بقیه هم با به به وچه چه تایید کردند ونتیجه این شد که بغداد با دویست هزار نفر نیروی گارد ریاست جمهوری بعد از یکماهاز آغاز جنگ تسلیم شدحتما کسانی که جنگ ایران را بیاددارند میدونند که نیروهای گارد ریاست جمهوری عراق از ورزیده ترین وکارآمد ترین نیروهای رزمی جهان بودندولی چی شد که بعد از یک ماه کلا تار ومار شدند
رضا ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۹
دلیل شکست عراق فقط و فقط خیانت ارتش حذب بعث عراق ، و عدم حمایت مردم عراق از حکومت بود بقول فرماندهان عالی رتبه کشورمان ، خوب بیاد دارم که در برنامه تلوزیونی ان سالها ، اعلام کردن که اگر عراقیها فقط یک سوم توان جنگی را که با کردن ، با امریکا کنند ، امریکا و اتحادیه اروپا با مشکل جدی برای فتح عراق پیدا خواهند کرد . حتی درون دولت عراق هم افراده عالی رتبه ای همچون طارق عزیز به صدام خیانت کرد . تمام دلایل یاده شده در فتح عراق در ۲۱ رو نقش داشتند پس سه عامل ۱) خیانت ارتش عراق به شخص صدام ۲) عدم پشتیبانی مردم و عدم رضایت انان از حکومت صدام ۳)خیانت کابینه صدام پس نتیجه میگیریم رضایت مردم از حکومت بهترین عامل بازدارنده هر کشوره متخاصمی است .
رضا ۰۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۴:۵۳
نصر(یاری)خدابه مومنین اصل_ بالاترازهمه پنداروپیش بینی هاست_بزودی ایران عزیزمان به اس_۵۰۰های درراه تمام عیارروسی آسمان پاک کن_هم مجهزوهم موازی تولیدداخلی شبیه ونزدیک آن خواهدگردید. الحمدلله تعالی.
رضا ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۳
موشکهای اس ۳۰۰ رو با هزار خواهش و تمنا و امتیاز دادن ، تونستیم بگیریم اونوقت شما اقا رضا ( فرد مشابه نام من ) میگی روسیه اس ۵۰۰ میخواد به ما بده !! خوبی از روسها بعیده
یونس ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۱:۳۶
در یک نبرد هوایی فاکتور اول توازن قوای دو جنگنده است بله اف ۲۲ برتره فاکتور دوم مهارت خلبانه ک خلبان ایرانی از نظر استعداد در دنیا اول نباشه آخر نیست. سوم شما تو این مقاله اف ۱۴ رو ی چوب خشک فرض کردید پس فونیکس هاش برای چیه؟ یعنی بی انصافی کردید رپتور برتره بله اما اف ۱۴ هنوز هم روی آسمان برای طرف مقابل ی حریف چقره مخصوصا اگر خلبان ماهر باشه شک نکنید در یک رویارویی رپتور و تامکت حتی اگه رپتور تامکت رو بزنه خود رپتور هم سالم سالم در نمیره ضمن اینک ما در جنگ معجزه ها دیدیم شاید ی عده بخندن اما ما ب قدرت ایمان و بال شهادت متصلیم
رضا ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۲۸
اف ۱۴ هر کاریش کنیم اف ۱۴ هست بازهم به اف ۲۲ نمیرسه ، ببینید تو در جریان جنگ ما با عراق ، صدام برای رویارویی بهتره هوایی و پشتیبانی هوایی برتر جنگنده بمب افکن میراژ اف ۱ رو خریداری کرد و فرانسوی هم موشکهای مرگباره ماترا ، روی هواپیماهای خریداری شده میراژ اف ۱ تجهیز کردند ولی در نبرده هوایی ، تقابل دو جنگنده ، بازهم میراژ ، میراژ بود و اف ۱۴ نشد !! و تامکت های ما صدمات زیادی به اسکادرانهای میراژهای عراقی وارد کردند حتی میراژ با وجودیکه از نقطه نظره فنی و هم نظامی کاملا تجهیز شده بودند ولی بازهم نتوانستند در مقابل تامکت های ما کاری رو انجام بدهند ( اگرچه بسیاری از فانتومهای ما متاسفانه توسط این شکارچی ، شکار شدند ) باری بهرجهت میراژ هواپیمایی بود نسل سوم و اف ۱۴ تامکت نسل چهارم بود ، و هواپیمای نسل سومی یا نسل چهارمی را هر کار کنید بازهم همان است که بود ، بله تهاجمی تر میشود اما نه اینکه یارای مقابله با نسل بعداز خود باشد !! فراموش نکنید حتی اگر اف ۱۴ هایمان را به بهترین سلاح ها تجهیز کنیم ، رادار قوی تر بزاریم ، تجهیزات دیجیتال نصب کنیم ( البته اکنون از حالت انالوگ به دیجیتال ارتقا یافته اند ) بازهم یک فاکتور از نظره رقابت با اف ۲۲ کم میاره و انهم پنهانکاری و دود موتور هواپیماست ! دود موتور هواپیما که ناشی از گرما و سوخت انرژی ان است لقمه ای مفید برای موشکهای حرارت یاب اف ۲۲ است حال انکه اف ۲۲ موتورهایش بر بالای ان نصب است و دودی تولید نمیکند( به جهت فناوری برتر ) پس با موشک گرمایاب نمیتوان انرا لاک کرد حتی اگر رادار انرا شناسایی کند داراره اف ۲۲ وتجهیزات فنی برتر ان میتواند خود را پنهان کند تا در فاصله ای مناسب اف ۱۴ را شکار کند این برتری هوایی را که پنهانکاری می نامند اف ۱۴ های ما ندارند و نمیشود داشته باشند مگر انکه به پروژه شفق برگردیم و انرا دوباره بسازیم حتی شده با کمک روسیه چین و پاکستان ! در غیره این صورت فقط دعا کنیم !!
mj ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۰۵
سلام اقا بزنید تو اینترنت ببینید از شبکه خبر پخش کرده گزارشگرم دیده و توی تصویر واضح نشون داده و فقد عکس از پروازش نشون داده
Ali ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۷:۴۹
همیشه به امکانات و تجهیزات نیست و این اظهار نظری که شما کردید مشکل داره چرا چون هیچ کشور و شخصیتی جزو افراد و اشخاص مهم نظامی ایران از توانایی های نظامی ما خبر نداره امریکا و هر دشمن دیگری هم میدونه این رو و اینکه یه مورد دیگه هم در جواب شما و هم درجواب اون دوستمون که واقعیت میخاست بگه و از اینا پهپاد فوق پیشرفته RQ170 با اون همه اسم و رسم با پای خودش نشست رو زمین اینو یادتون باشه ناو هواپیما بر امریکا با اون همه تجهیزات فقط با یک اخطار بچه های نداجا از خلیج فارس کلا خارج شد هواپیما U2 (برید بخونید اونایی که ادعا دارید)این هواپیما انقدر بالا پرواز میکنه که خلبان کپسول اکسیژن برداره باید و لباس فضا نوردی بپوشه و مخصوص جاسوسی هست چندین و چندین کشور رفته بود و جاسوسی کرده بود ولی هنوز فاصله زیادی با مرزهای هوایی ایران داشت شناسایی و شد اخطار گرفت و راهشو کج کرد و از همه مهمتر ما ۸ سال با این ابر قدرت ها جنگیدیم ۱ سانت ندادیم باقیش هم هستیم پای کار و اینکه دوستان عملیاتی که منجر به شکست امریکایی ها تو طبس‌شد یادتون نره
علیرضا ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۰:۳۲
باسلام،باتوجه به گذشت 40سال ازانقلاب اسلامی ایران ونمایان شدن حیله هاوحربه های دشمنان ایران عزیزومقتدروایرانیان غیرتمند،بایدهوشمندانه وباتمام وجودازدلاورمردان شجاع ومتخصصین ارتش وسپاه دفاع نمود.ازطرفی غیرازجنگنده هایی که بطورکامل درجنگ منهدم شدندتمامی آنها باتعمیرات اساسی واورهال پیشرفته اعم ازتعویض قطعات ویژه وهوشمندازجمله سیستم های جنگال وادوات موشکی بومی ،بسیارسرحال تر وچابکترازروزاول خودتوسط خلبانان ماهرونامی ایران ابرقدرتمان ،آماده دفاع ازسرزمین مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند،به یاری وعنایت پروردگاررحمان ورحیم که همیشه حامی مؤمنان وبندگان مخلص بوده که به تمنا شکرگزار خداوندسبحان بوده وهستیم،انشاءالله،لاتسکر
Mj ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۲:۴۹
آقا هر کی توان دانشمندان ایرانی رو قبول داره خوب میتونه قبول کنه اف۳۱۳ ساخت ایران پرواز میکنه فیلمش هم موجوده ولی بعضی ها نتونستن توی آپارات پیداش کنن
وطن دوست ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۳۵
اقای mj اونو من دیدم و هرکس برنامه های مربوط به فتوشاپ و سایر بلده راحت میتونه متوجه بشه عکس جعلیه دوست عزیز منم مثله شما خیلی دوست دارم کشورم طیاره نسل ۵ بسازه راستش اگه میتونستند بسازند مطمئن باش فیلم پروازش رو صدا و سیما نشون میداد مثله کوثر مثله اذرخش یا صاعقه ولی چون اولش ماکت شو نشون دادن برنامه هم داشتن که با کمک مهندسین روسی شرکت میگویان درستش کنند ولی بخاطره تحریمات و خروج روسها پروژه اش برا یه مدت معلق موند دوباره تو دستور کار قرار گرفت ولی نتونستند به پروازش دربیارن چون لازم هست موتورهاش قوی تر بشه و طراحی طیاره کمی تغییر میخواد ، موتوره بکار رفته تو این قاهر ۳۱۳ از نوع موتور اف ۵ هست که قادر به بلند کردنش نیست زمانی که روسها بودند قرار بود موتور کلیموف ار.دی ۳۳ روش نصب کنند تا بلند بشه ولی خوب تحریمات این اجازه رو ندادند ، باری به هر جهت اگه بخوایم خودمون بدون کمک از کشورهای دوست (بخاطره تحریمات ) با دستها خودمون و دانش خودمون قاهر ۳۱۳ و شفق رو به پرواز دربیاریم و عملیاتی کنیم ، حدود ۱۰ سال الی حداکثر ۳۰ سال وقت لازمه چرا؟؟؟ چون تازه ما به فن اوری ساخت هواپیمای نسل چهار ( 4.1 ) رسیدم یعنی تکنولوژی هواپیماهای شکاری دهه ۸۰ میلادی ، حالا شما در نظر بگیرید امریکا چقدر طول کشید تا اف ۲۲ رو بسازه ؟ حدوده ۳۰ سال بعدش فراموش نکنید هوش امریکایی تو دنیا اوله و هوش ایرانی سومین هوش برتره دنیاست دیگه قیاس با خودتون هست ....همه ما ایرونی ها دوست داریم کشور هر چه سریع تر هم تو اقتصاد اول باشه هم تو ساخت طیاره پس با شعار نمیشه بلکه با عمل و کسب دانش و کنار گذاشتن غروره کاذب و با اتکا به خداوند شدنی میشه دقیقا مثله اروپایی ها و امریکایی ها که از شعار فاصله گرفتن ماهم باید اینگونه باشیم تا ازشون جلو بزنیم
سارا کاماندو ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰
کاملا منطقی .. منم دیدم تصویر تو اپارات جعلیه اگه فیلمش تو یوتیوب باشه میشه اعتماد کرد چون با سند اجازه پخش میده ، البته تنها فیلم معتبر که نشون داده شده ، فیلم مربوط به مرحله تاکسی شدنش است اخرین بار و اخرین تولید مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی بوده که سرعت حرکتش با حداکثر سرعت یه دوچرخه برابری میکنه !! شفق که اصلا حرکت میکنه قاهر افففففففف ۳۱۳ هم که اینجوری ....ساخت کوثر اثبات کرد که فعلا فعلا توانایی ساخت هواپیمای نسل پنجم رو نداریم و خیلی زوده تا به اون درجه از دانش برسیم الان امریکا در حال ساخت هواپیمای نسل ششم خودشون بنام X_35 یه همچین اسمی داره یه طرح دیگه هم ارائه شده که شبیه بشقاب پرنده هست و سلاحش موشک نیست لیزره ! تا ما بخوایم قاهر اف ۳۱۳ رو بلند کنیم امریکایی ها بشقاب پرنده ساختن و عملیاتی ! بهرحال باید تلاش کنیم و قدم اول اینه با دنیا دوست بشیم و گرنه سرعت پیشرفت مون همچنان کُند است میشه با دنیا اشتی کرد و منافع مون هم حفظ کنیم شدنیه صنعت ماشین سازی ما و هواپیمایی ما از کره و ژاپن قدمتش بیشتره ولی ما کجاییم اونا کجا !؟ دلیلش فقط و فقط اینه اونا با دنیا دوستن ولی ما نه نتیجه اش هم همینه که ما میبینم برا مقابله با امریکا باید دعا کنیم بقول اون دوستمون حکایت اون مومنان حضرت موسی و کافران باشیم یا اینکه هر سال اف ۱۴ ها رو هی هی هی اورهال کنیم و خودمون رو گول بزنیم و یه ماکت نشون بدیدم عکس جعلی بزاریم اف ۳۱۳ ساختیم ووووو برید بخونید رسانه های خارجی بخدا مضحکه خاص و عام شدیم واقعا خجالت اوره
Mj ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۵
این که من میگم از اخبار شبکه خبر نشون داده نه اونی قاهره کنا ر کوه داره پرواز میکنه
رضا ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۱
هیچ جا فیلمی ازش وجود نداره که درحاله پرواز باشه
sajjad ۰۲ تیر ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۰
این حرف که در حال حاضر امریکا باایران وارد جنگ نمیشه کاملا درسته,امریکا بنا به دلایل کاملا مشخص ترجیح میده فعلا درگیری با کشوری مثل ایران رو شروع نکنه واگه غیر از این بود درگیری ایران با امریکا الان به فاز نظامی رسیده بود(البته این واقعیت در حال حاضر صدق میکنه.)ولی به هر صورت مانباید تحت هیچ شرایطی خودمونو ازپیش شکست خورده بدونیم یا از امریکا بترسیم که در این صورت قبل از رویارویی شکست خوردیم برعکسش هم صادقه یعنی نباید فک کنیم به اسونی وبدون زخمت دشمنو در هم میکوبیم ومغرور بشیم بلکه باید منطقی باشیم, هم خودمونو ببینیم هم دشمنو. اگه تاریخ جنگای تاریخو بخونیم متوجه میشیم جنگ حالا چه هوایی باشه چه زمینی غیر قابل پیش بینی وغافلگیر کننده است. هر چیزی تو جنگ ممکنه ولحظه به لحظش فرق میکنه. پس بهتره خودمونو نبازیم ومنطقی فکر کنیم مسولیین به فکر بهبود اقتصاد باشن که اگه اقتصاد درست بشه خود به خود در بخش نظامی هم جلو میریم. تامکت و رپتور هردو به عنوان یک سلاح مهلک کاربرد دارن ولی مهمتر از اینا روحیه است که باید حفظ بشه و به قولی شاید تیزی شمشیر ما در مقایسه با رقیب کمتر باشه ولی فقط کافیه جنگجوی ما ورزیده وبا روحیه باشه. درضمن به نظرم ایران باوجود اینهمه مشکل در داخل وخارج کم هیبتی نیس. بلاخره ومخلص کلام اینکه از پیش خودمونو نبازیم.
رضا ترکه ۰۴ تیر ۱۳۹۹ | ۰۲:۱۰
اف ۲۲ نسخه شبیه سازی کامپیوتریشو من دیدم در آن واحد از فاصله بسیار دور میتونه با ۸ تا f14 یا معادل آن su27 یا غیره مقابله کنه و منحدم کنه اونم با موشک هدایت شونده که گول منور حرارتی رو هم نمیخوره حالا چه برسه به نظرم f18 growler همه کاره تخریب گر زمینی و داگ فایتر هوایی و تخریب گر راداری هم میتونه f14 های ایرانی رو نابود کنه
یونس ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۲
امریکا ببر کاغذی فقط با کشورهایی که درگیر جنگ داخلی و ضعیف شده هستند وارد جنگ میشه نه با ایران عزیز ما تو این مقاله ضعیف اشاره ای به این نشده که f14 های ایران با خلبانان ایرانی ابهت دارن امریکاییها حتی رکورد یک پیروزی هم با این جنگنده ندارن و هر چی پیروزی ه برای خلبانان ایرانیه میخوام اینو بگم که قابلیت ایران زیاده امریکاییها خوب میدونن
رپتور ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | ۰۱:۱۷
اونایی که میگن نتیجه جنگ در زمین مشخص میشه هیچ چیزی از جنگ نمیدونن مگه مجبورید در مورد موضوعاتی که تخصص ندارید اسهار نظر کنید؟ یه نگاهی به جنگ عراق بندازین که برتری هوایی چه بلایی سر نیروی زمینی و سیستم های دفاع موشکی و رادارهای زمینی در جنگ عراق چه خلیج فارس چه حمله سال ۲۰۰۳ آورد،وقتی نیرو هوایی نباشه که نیروی زمینی رو پشتیبانی کنه نیروی زمینی به راحتی آسیب پذیره و به راحتی نابود میشه ، اونایی که عرق ملی دارن هم تفکرشون قابل درکه اما تفکر احساسی نباید باعث بشه چشم بر روی حقایق ببندین ، باید قبول کنید اف۱۴ یک جنگنده از رده خارج و مخصوصا برای ایران یک جنگنده مستحلکه که هیچ شانسی در برابر هواپیمای نسل پنجم و رادار گریز با تکنولوژی های بسیار پیچیده و برتر که هنوز اطلاعات کاملی از حداکثر تواناییهاشون در دسترس نیست و خیلی زودتر میتونه اف ۱۴ رو در صفحه رادار خودش تشخیص بده نداره ، برتری هوایی یعنی اینکه هواپیمایی که زودتر ببینه و زودتر شلیک کنه ،اف ۱۴ برای زدن اف ۲۲ تا فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری این هواپیما باید نزدیک بشه در صورتی که رادار رپتور خیلی خیلی زودتر میتونه اف ۱۴ رو شناسایی و به تیر غیب دچار کنه ،حالا بازم بشینید با تخیلات خودتون درگیر بمونید مشکل ما ایرانیا همینه، همیشه با تخیلات خودمون درگیریم و این یک عامل جلوگیری از پیشرفته ،تعصب چسم حقیقت بینمونو کور کرده ، تا حقایقو نپذیریم ذهن خودمونو محدود و محصور و محدود به تخیلات خودمون قرار دادیم و قدرت استفاده از توانایی ذهنیمون برای درک دنیای پیرامونمون که پایه و اساس پیشرفت روبه جلو هستو بسته نگه میداریم،ذهن بسته هیچگاه نمیتونه حقیقتو بپذیره و همیشه برده احساسات و تخیلات و تعصبات بی جا میمونه ،مورد دیگه اینکه ما معمولا این اجازه رو به خودمون میدیم در مورد هر موضوعی که تخصصی در موردش نداریم اظهار نظر های احساسی و غیر عقلانی و تخیلی و به دور از واقعیت کنیم .گاهی وقت ها بهتره شنوده باشیم ، مطالب رو درک کنیم و در مورد راستی آزماییش تحقیق کنیم نه هر چی به ذهنمون رسید بدون تفکر بریزیم بیرون .
روحانی ۲۶ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۵
با دلار ۲۴ هزار تومن و شوق و شور ملت میشه جلوی رپتور اف ۲۲ رو گرفت !!
داریوش ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۶
جناب رپتور توانایی راداری اف ۱۴ احتراما ۳۰ کیلومتر نیست احیانا با اف ۵ های دهه ۸۰ میلادی اشتباه گرفتی توانایی رادار اف ۱۴ های مدل A که ایران داره ۳۲۲ کیلومتره واسه همین ملقب به مینی آواکس هستند و توانایی نابود کردن اهداف از فاصله حداکثر ۱۶۰ کیلومتر برای مدل A و برای مدل D که فقط امریکا ازشون داشت اونا از فاصله ۱۹۰ کیلومتری هم میزنن هدف رو و اما اف ۲۲ هیییییچ گونه اطلاعاتی از قدرت رادارش موجود نیست و امریکا اجازه درز اطلاعات حساس شو نداده الله اعلم چیه اما اون قسمتی از تاپیک شما کاملا درسته و با هواپیماهای مستحلکه اف ۱۴ بعیده بشه جلوی اف ۲۲ رو گرفت
سلام ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۵
قابل توجه که الان ایران قریب به 200 الی 250 فروند تامکت در حالت آماده باش دارد خواهشاً تحقیقی کین و بعد مقاله ای را بگذارید
اشکان ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۰۸
بابا برو خدا روزیتو جای دیگه حواله کنه، اولا که هیچوقت آمریکا جرات حمله به ایران را ندارد، بعد میخوام بدونم کدوم آدم ابلهی این مقاله رو نوشته، آخه کدوم هواپیمای آمریکایی تونسته وارد آسمان ایران بشه و سالم خارج بشه؟!!! وارد آسمان یا خاک ایران شدن=از کار افتادن تمام وسایل ارتباطی با یگان پشتیبانی و نتیجه نابود شدن دشمن
IRAN ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۹:۱۸
اف۲۲فکر نمی کنم پهانکار تر از گولبال هاوک باشه که توسط سوم خرداد رو زمین افتاد پدافند ایران طبق نظر کشور های قدرتمند پدافندی جز بهترین هاست حتی آمریکایی که ازش میترسینم به این موضوع اعتراف کرده
iran ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۳:۴۷
همین اف 14 هم برای کشور دوست برادر آمریکاست ...
علم و تکنولوژی ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۷
مقاله خیلی تخصصی و خوبی بود ، در جنگ اول خلیج فارس بین آمریکا و پنجمین قدرت آن زمان دنیا یعنی عراق بعثی که به لبه تکنولوژی هم غربی و هم شرقی مسلح بود و همان عراقی که طی ۸ سال ما نتونستیم یک وجب از خاکش رو بگیریم طی ۷۲ ساعت بغداد و تمام سرفرماندهی ها فلج شدند و طی ۱۲ روز تقریباً کار عراق تموم شد . جالب اینکه ارتش آمریکا با حوصله تمام دونه به دونه تانک ها ، توپ های خودکششی ، پدافندها و نفربرهای زرهی و هواپیماهای عراق رو نابود کرد تا به ۸۵ درصد رسید. فرماندهان پنجمین لشکر دنیا رفتند دست سربازان آمریکایی رو بوسیدند. یه عده دهه هفتادی که نمیدونند جنگ چیه اینجا توهم میزنند که البته توهم بر جوانان عیب نیست . چه در این جنگ ، چه در جنگ یوم الکپور فقط تکنولوژی بود که پیروز شد . حتی ایران مقابل عراق در آسمان توسط تکنولوژی برتر ایستاد .
Ali ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۵:۳۲
در مورد محتوای مقاله و اینکه ضعیف هست یا نه نظری ندارم، اما در مورد اینکه در جنگ هوایی برتری با کدام کشور خواهد بود، باید بگم این امر که جنگنده F14 توانایی مقابله با F22 را ندارد امری غیر قابل انکار هست، اما تمام جنگ در قالب جنگده خلاصه نمیشه و درصورت جنگ، جنگنده های F22 در برابر پدافند قدرت مند ایران که حتی هواپیمای گلوبال رو ساقط کرد شانش کمی در اختیار دارن، و مطلب آخر ایران در حال ساخت جنگنده و با پایان تحریم تسلیحاتی خرید جنگنده است، آسمان ایران همیشه کابوس دشمن خواهد بود چه عراق باشد چه آمریکا
حسن ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۷
یک قانون به قوانین نیوتن باید اضافه کرد و این که اگر دیدی یک زمانی یه نفر یا یک دولت از تو توی یک مقطعی ۱۰۰ سال جلوتر است پس این فاصله رو حفظ خواهد کرد،جدا از وطنپرستی باید این رو بدونیم که تکنولوژی که در صنعت امریکا میبینیم فراتر از تصور رو در بخش تحقیقات نظامی داریم....
عارف ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | ۲۳:۱۵
امریکا هرچقدر قدرتمند باشه توانایی جنگ با سه کشور روسیه چین و ایران رو نداره اینو ترامپ بهم گفت
مرتضی ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۸
می‌بینم که جمع بزدلان همه جمع است! فارغ از این که اصلا جنگی صورت نخواهد گرفت، سناریویی که شما از جنگ بین ایران و آمریکا تعریف کردین از پایه غلطه! و فقط کسی که هیچ اطلاعی از روش های جنگ نابرابر و دکترین نظامی ایران نداشته باشه چنین سناریوی مسخره ای رو می‌تونه متصور بشه. فقط یه نمونه رو خدمتتون عرض کنم، آمریکا قبل از این که بخواد از F22 هاش استفاده کنه، باید اونا رو بیاره تو منطقه‌ی ما. ایران هم در همین مرحله و قبل از درگیری یک به یک باید وارد عمل بشه. کما این که مانورهای ما هم متمرکز بر ناو هواپیمابر آمریکا ست، نه زدن جنگنده ها، اونم به صورت دونه به دونه. این مقاله به جز بزدلی و بی سوادی شما، چیز دیگه ای رو نشون نمی‌ده.
ایرانی ۰۴ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۷:۱۷
آمریکا خودش میدونه که‌ از ایران شکست میخوره بله شکست. پس از این دروغ ها نگین ومردم رو در ترس نبرید آمریکا F22ooo هم بسازه ایران در آستین چیز بهتری برای رو کردن‌ داره فقط نمیگه که‌ خیلی تحریم نشه اینقدر هم رررپتووور رررپتووور نکنید
soha ۱۲ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۳:۰۰
با سلام خدمت نویسنده و ناظران عزیز،بنظر من عنوان مقاله و محتوای اون کاملا منطبق بر واقعیت هستن،ولی باید توجه داشت که نوع مقابله دولتها و نیروهای نظامی تغییر رویه داده و بنظر میاد داشتن یا نداشتن هواپیمای مدرن چندان تعیین کننده نهایی نتیجه جنگ نیست،البته با درنظر گرفتن اینکه تجهیزات جنگ الکترونیک و امکان هک شدن تجهیزات اعم از موشک و هواپیما و ...امروزه کاملا فراهمه ،بنظر من باید مقاله ای در زمینه قدرت جنگ الکترونیک و جمینگ و با اطلاعات زیاد و البته منابع معتبر و محتوای دقیق تهیه بشه و به قدرت هریک از کشورهای مطرح علی الخصوص ایران پرداخته بشه،طبیعتا هیچ کشوری مایل به جار زدن قدرت واقعی خودش نیست ولی از تجهیزات رونمایی شده یا تمرینات برگزار شده و مشخصات اونها میشه یه جیزایی رو فهمید،درکلیت نباید دشمن رو دست کم بگیریم مخصوصا وقتی در ظاهر و روی کاغذ سطح تکنولوژیکی و تجربه جنگشون خیلی خیلی از مابالاتره،امیدوارم تجربه و دانش در کنار نخبگان ما بتونن از پس دشمنای قوی و سرسختمون بربیان
اصغر ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۱:۲۱
من ادعا نمیکنم که تو جنگ ایران و آمریکا آیران می‌بره اما این رو می دونم که شاید ایران ضربه ببینه اما ول کن آمریکا نخواهد بود و برای آمریکا هزینه بر خواهد بود و طوری خواهد بود که از این اقدام پشیمان خواهد شد اینکه بیایم موازنه قدرت دو کشور رو فقط با مقوله نیروی هوایی بررسی کنیم یک تحلیل کاملا ناقص خواهد بود مگر اینکه بگوییم که ما قصد بررسی کامل رو نداریم
Romel ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | ۰۲:۰۴
نیروی هوایی جنگ رو تمام میکنه،قدرت هوایی آمریکا بسیار بالاست،حتی نمونه های اروپایی در حد جنگندهای آمریکا نیستند چه برسه به میگ ۲۹،یا اف۱۴،هیچ شانسی در هوا ایران ندارد
محمد ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | ۲۲:۵۱
هواپیمای آمریکا از کجا بلند میشه. وقتی برگشت به کجا برمیگرده. خلیج فارس رو قبرستان آمریکایی‌ها میکنیم.
رضا خدا ۰۴ مهر ۱۳۹۹ | ۱۹:۰۰
آمریکا فقط برای روستایی های ویتنام یا افغانستان یا عراق جنگ زده قدقد میکنه وقتی با نیروهای مسلح ویتنامی مواجه شدند همشوندچار ترس و اختلال روانی شدند فیلمهای رمبویی رو برای جبران بزدلی شون میسازن کی یاد دارین که با یه کشور قوی جنگ نظامی داشته باشه بیان ایران مثل بچه ها به گریه میوفتن مثل اون باری که سپاه قایقشون رو گرفت.
محمدرضا ۰۵ مهر ۱۳۹۹ | ۲۳:۰۳
ایران ثابت کرده ضعف هاش رو با روش های منحصر به فرد خودش جبران میکنه مثل استفاده از قایق های تندرو درباره جنگنده هم اول اینکه همین نشنال اینترست در جای دیگه ای گفته نیروی هوایی ایران رو دستکم نگیرید دوم هم ایران با پدافند چند لایه و پیچیده درس عبرت به آمریکا خواهد داد نمونه اش گلوبال هاوک
ساشا ۰۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۲
بله درسته انشالله با دلار سی هزار تومنی و اقتصاد الی برکت اللهی ، اف ۵ هامون و تامکتهامون و تانکهامون و قایق هامون و با نفتمون که قابلیت صادرات نداره و با بچه های کار و با سفرهای خالی ملت و با یارانه بگیرهای مملکت و با عنایت اختلاس چی ها و حقوق بگیران و بازنشسته هایی که حقوق شون واریز نشده همه و همه الی برکت الله به پیییییشششش به پیش اتش اتش حمله حمله هووووورا
امید ۰۷ مهر ۱۳۹۹ | ۰۱:۰۹
آمریکا 95درصدش هارت و پورته فقط 5 درصد اون چیزی است که نشون میده. همیشه هم وارد جنگی میشه که صد در صد احتمال پیروزی میده نه نبرد با ایرانی که در اوج آمادگی است. F22 اگه حتی بیاد و به فرض محال عملیات هم بخواهد انجام بدهد دیگر هیچ پایگاهی در منطقه وجود نداره که بخواهد فرود بیاید چون توی همون ساعات اول تمام پایگاههای آمریکا و سربازان تروریستش با خاک یکسان خواهند شد. البته گذر این هواپیما از تور چند لایه پدافند هوایی ما تقریبا غیر ممکن است و فقط خبر انهدام و آبروریزیش برای آمریکا باقی می مونه. حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد یک هزارم درصد از قدرت ایران در پاسخ احتمالی به گستاخی آمریکا نخواهد بود و همین ناشناخته بودن عکس العمل ایران است که دست آمریکا را برای هر اقدام نظامی علیه ایران مقتدر بسته است.
محمد زمانی ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۱۵:۲۹
آقاجان f14هم ساخت آمریکا و اتفاقا ساخت شرکت لاکهید مارتینه آنهم پنجاه سال قبل و متاسفانه بعلت اتمام موشکهای اصلی آن کارایی سابق را در جنگهای هوایی ندارد.
فولاد ۰۸ مهر ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۴
اقای زمانی گل اف ۱۴ ساخت شرکت گرومن است نه مارتین لاکهید ! ضمنا علت بازنشستگی اون در امریکا فقط و فقط بخاطره هزینه بر بودنش من حیث قطعات یدکی و تعداد بالای پرسنل فعال جهته به پرواز دراورندش و در مجموع هزینه بر بودن طیاره و زمانبر بودن تیک آف هواپیماست واسه همین زودتر از موعد بازنشسته اش کردند وگرنه تا سال ۲۰۳۰ جا داشت بمونه . بهرحال تامکتهای ما هم تا ۸ ساله دیگه رسما بازنشسته میشوند و جاشون رو به سوخو سی میدهند ( محتمل به سوخو سی )
ایرانی ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۳:۵۶
هدف تمام این قصه ها در چند دهه اخیر اتلاف منابع ایران و کشورهای منطقه است که با هوشیاری ما استکبار به اهدافشون نرسیدن! راستی چند نفر از کسایی که نظر دادن اصن خلبانی بلدن؟
ساوالان ۱۶ مهر ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۷
جناب ایرانی ، نمیدونم چند نفر خلبانی بلد هستند ! ولی نظر دادن ربطی به بلدکار بودن حرفه نیست !! مثله یه کارشناس فوتبال میمونه که فوتبال بلد نیست ولی اطلاعات فوتبالیش انالیزش و اتفاقاتی که تو تاریخچه فوتبال افتاده رو بهتر از یه فوتبالیست بلده ! فردوسی پور که بهترین گزارشگر فوتبال بود وقتی اوردن تو زمین فوتبال حتی بلد نبود دوندگی کنه چه برسه توپ رو استاپ یا مهار کنه ولی چنان گزارشگری بلده و به چندین زبان زنده دنیا تسلط داره که گویی مربی فوتباله ! اینجاهم دقیقا همینه بحث این نیست کی خلبانی بلده ! مبحث و محفل اینجا تقابل دو طیاره است خیلی دوستانه هرکی بلده چیزی میدونه میاره وسط با هیچ ملتی هم ملت ایران سر جنگ نداره حکومت رو نمیدونم ولی ملت شریف ایران و ایرانی سر جنگ با هیچ ملتی رو نداره
مهدی ۱۸ مهر ۱۳۹۹ | ۰۲:۵۱
آمریکا 60 سال پیش به بمب اتم و هیدروژن رسیده، فضا نوردش پا رو کره ماه گذاشته، در تاریخ معاصر در همه جنگهاش پیروز بوده، ایران 60 سال پیش با خر و اسب و گاری از این شهر به اون شهر می‌رفتن اصلا قابل مقایسه نیست
ایتی ۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۲:۳۵
یه سناریو دو خطی خیلی مضحک نوشتین برای باخت جنگ هوایی تام کت f22 ها قایم میشن اصلا از رو زمین نیاز ندارند بلند شند صدام جنگرو ازین آسون تر میدید آخرش قطع نامه رو قبول کرد چون مجبورش کردن تا عراق به دست ایران نیفتاده جمع و جور کنه جوری که گندش هم در نیاد بعدش مشخصه چیزی از جنگ نا متقارن نمی دونی مثلا اونا با f22 بیان ولی جواب موشک باشه یا چیزهای که گذاشتن فقط توی نبرد رونمایی کنند. در کل باید گفت از آمریکا عقب هستیم ولی دوران بزن دررو تمام شده اما آخر از همه ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد.
ایتی ۰۴ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۱
میگن خدا بعد بوجود آوردن انسان گفت بارک الله به خودم که چی ساختم آمریکا هم بعد از ساخت f14 .ملت مثلا نابغه ایران که به خودشون اجازه میدن در هر زمینه ای با یه ریزه دانش ورود کنند کاش بفهمند زمینه اصلی جنگ ایران و کل امپراتوری های جهان بر سر اقتصاد است وگرنه در جنگ یکی با دندان به خرخره حمله میکند و یکی با پرتاب کردن تیغ های پشتش از خودش دفاع میکنه
ah.k ۰۸ آبان ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۱
انبوهی از تحلیل های ناآگاهانه و غیر تخصصی از هر دو طرف هم در مقاله و هم در نظرات. در میان اندک جملات نزدیک به واقعیت. امیدوارم هیچکس به آنچه در مقاله و سایر نظرات این صفحه میخواند اعتنایی نکند.
حسن ۱۰ آبان ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۶
مهم نیست که امریکا چه تجهیزات نظامی داره مهم اینه که به وعده الله به زودی نابود خواهد شد
محمود ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۱
این تحلیل ها بدرد نمیخوره تا جنگی نباشه نمیشه نظر داد . زمان جنگ کاملا کارایی این تجهیزات رو میشه دید . باید وایسیم ببینیم زمان جنگ با آمریکا چی میشه.
سید حبیب ۱۲ آبان ۱۳۹۹ | ۲۳:۴۰
ایشالا زودتر جنگ بشه و تکلیفمان با این امریکایی ها مشخص بشه .
محمد حسام صادقیان ۱۶ آبان ۱۳۹۹ | ۱۷:۰۱
کی این مقاله را نوشته برو دو سه تا کتاب بخون برادر هواپیما های رپتور بطور کامل پنهان کار نیستند و به اندازه دو متر مربع سطح راداری دارند و با رادار های فرکانس پایین به راحتی قابل شناسایی اند بعدشم حالا که دیدید زدن عین الاسد بزرگترین پایگاه آمریکا در عراق هم شخم زدن و آمریکایی ها هیچ غلطی هم نکردند و هیچ غلطی هم نمیتونند بکنند داداش
مهرداد ۱۸ آبان ۱۳۹۹ | ۲۰:۱۹
خیلی هارت وپورت میکنی توی وطن فروشی ما از فاصله سیصد کیلومتری به کشوری اجازه تعرض بهش نمیدیم
فززاد ۱۹ آبان ۱۳۹۹ | ۱۳:۱۱
درسته که ایران رسما هیچ جنگنده درست حسابی برای نبرد هوایی نداره اما قطعا جنگ هوایی نتیجه جنگ رو مشخص نمیکنه که البته ضد هوایی ها و ضد جنگنده های زمینی هم میتونن کلی از اف۲۲ های امریکارو زمینگیر کنن . ایران عراق یا سوریه نیست درصورت جنگ با ایران یه جنگ جهانی راه میوفته که معلوم نیست ایران از کجا و چطوری بیاد بالاسر امریکاییها . البته تمام اینها حرفه جنگی درکار نیست ایران با توجه به پیشرفتهای نظامی اخیرش بازدارندگی خوبی رو به وجود اورده .
کاوه ۲۴ آبان ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۲
بله مقابله با f22 ان هم با هواپیماهای جنگنده ایرانی مثل مبارزه شمشیر در برابر اسلحه گرم باشد ولی در سال 2013 در اوردون یک راکتور f22 توسط سامانه s300 روسیه در سوریه شکار شد یعنی انچنان که شما به F22 پربال داده اید خود امریکا پروبال نمی دهد
بزذرزذز ۰۳ آذر ۱۳۹۹ | ۰۰:۰۳
البته، آمریکا برای جلوگیری از خطر احتمالی، هم تازستان(عربستان) و هم ایران را در قدرت نگه میدارد تا ایران نتواند در باطن بر علیه آمریکا شود.
حسن ۰۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۶:۰۹
هواپیمای مسافر بری و از موشک تشخیص ندادن بعدا میگن رادار ایران قوی است.بخدا جنگ بشه اینا اول مثل ژاپنی ها هاراگیری میکنن ،میزن مار و شل و پل میکنن
حسین ۱۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۸
اقا خوب بود تشکر. فقط ی نکته ک یکی از دوستان گف اس۳۰۰ تونسته اف۲۲ رو شناسایی کنه بگم.عزیز درزمان صلح هم اف ۲۲ و هم اف۳۵ با مکانیسمی ک مطمئنن نویسنده بهتر میدونه و زیر هواپیماست تو رادارها آشکار میشن برای تشخیص خودی از غیرخودی و عدم مشکل در خطوط هوایی.شما فرض کن روسی ها میگن اف ۳۵ رو از فاصله ۲هزار کیلومتری تو رادار گرفتیم!زمانی ک همین اف ۱۴ رو گرفتیم تو دنیا لنگه نداشت مث اف ۲۲.عراق حتی با میراژ هم حریفش نشد.چرا انقدر دنبال جنگ هستین نمیدونم.کلا ما ایرانیا خودمون رو برتر ازهمه دنیا میدونیم درصورتیکه به اصول خودمونم پایبند نیستیم.اون عزیزی ک گف ناموس شمابرو تو خیابونا بخدا دشمن با ناموس ملت اینکارو نمیکنه با قمه اسلحه هرچی دارن ازشون دزدی میشه و تجاوز و... التماس تفکر
احسان ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۱۲:۵۳
هیچ وقت امریکا به ایران حمله نمیکند چون با لولو کردن ایران راحت تسلیحات شو غالب کشورهای حاشیه ایران میکند سناریوی پوسیده چه جالب بی چاره مردم که تو چه بازی های گیر افتادن
Ar ۲۸ آذر ۱۳۹۹ | ۲۱:۴۰
معلومه فیلم هالیوودی زیاد بازی کردیا ....والا ما تا دیدیم ایران هواپیماهای امریکارو زده وامریکا هیچ غلطی نتونسته بکنه ....اونا فقط ترور بلدند
Ehsan ۰۳ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۵۱
اولا ایران در زمیه جنگ الکترونیک بسیار قویه، همیجنجوری نیست که اف 22 بیاد مار رو بزنه و بره و ما هم نبینیم دوما اف14 های ایران مطمنا از لحاظ اویونینگ پیشرفت کردن و سوما ایران از سال 87 دو پروژه ساخت هواپیمای نیمه سنگین و سنگین شروع کرده که تا الان حداقل یکیش تموم شده و چهارما اگه امریکا میتونست با اف22 ما رو بگیره تا الان میگرفت
محسن ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۰۲:۴۷
خیلی دلت میخاد اف ۱۴ رو بی ارزش جلو بدی خخخ بهتر ی نگاه به قبرستان جنگنده امریکا بندازی چرا داره نابود میکنه اف ۱۴ رو چرا مثل اف ۴ با اف ۵ همون طور نمیزار بمونن فقط بخاطر قابلیت های بالا اونه اینم که امریکا از رده خارجش کرد بخاطر استحلاک بالا بود نه ضعف در اون نمونه ارزونتر اورد مثل اف ۱۸ وهمون ۲۲ شباهت زیادی داره با اف ۱۴
مسعود ۰۷ دی ۱۳۹۹ | ۱۷:۵۶
ایران استراتژی درستی روانتخاب کرده،برای رسیدن به قدرت هوایی درحدآمریکاسال های بسیارزیادی بایدوقت گذاشت اما درخصوص موشک نه.آمریکا جنگنده میسازه مثلا35میلیون دلار.ایران با یه موشک چندهزاردلاری اون جنگنده 35میلیون دلاری روساقط میکنه
مهدی میلانی ۱۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۰:۴۱
واقعا یه عده جو زده ی بی سواد که فرق جنگ رو با دعوای سر محل نمیفهمنن دهنشون بیشتر از هم ادم متخصصی باز و گشاده همیشه! قبل از اینکه دهن های گشادتون رو باز کنید چشماتون رو بازکنید تا بفهمید امریکا تام کت رو ساخته ۴۰ سال پیش تکرار کنید ۴۰ سال پییییش! دریغ از مغز توی کله این جماعت
میعاد ۱۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۰۶
دوستان زحمت کشیدن نوشتن امریکا هارت و پورته !!! بعد ما چی هستیم؟؟؟ با پنیر تبریز و دوغ گوسفند و ادعا میخوای حمله کنی به خاک امریکا که از زمان جنگ جهانی هسته ای شده؟ واقعا نمیبینید عرب ها با اتحاااد و اقتصاد به کجا رسیدن ؟ جنگ؟؟
نتیجه جنگ ۱۲ دی ۱۳۹۹ | ۲۱:۱۵
میدونید جنگ یعنی چی؟! فرض میگیرم حرف شما درسته ایران قوی تر از امریکاس(!) جنگ یعنی یه امریکایی نشسته توی ویلاش با اسودگی تمام و یه ایرانی از ترس حمله و بمب و موشک از ترس زیر زمین قایم شده!
سید علی ۱۳ دی ۱۳۹۹ | ۰۹:۵۶
koor khoondi amoo! سربازان خمینی کبیر ، نوجوانان و جوانان ولایی حضرت آقا ، شاگردان حاج قاسم ، از دشمنان پذیرایی میکنند.
مهدی ۱۹ دی ۱۳۹۹ | ۲۲:۴۱
سلام مثل این میمونه که خودروی ژیان رو بخواهی با جدیدترین محصول شرکت سیتروین مقایسه کنی آمریکا سالهاست که هواپیمای f14 رو در موزه نگهداری میکنه ما معلوم نیست بتونیم این جنگنده هامون رو برای پرواز سرویس کنیم یانه
تیما ۲۶ دی ۱۳۹۹ | ۱۴:۱۴
اف ۱۴ قابل قیاس با اف ۲۲ نیس هیچ شانسی در مقابل با اف ۲۲ نداره نهایتا هم داشته باشه تعداد جت های اف ۱۴ ایران ب ۲۰ فروند هم نمیرسد
مهرداد ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۳۴
زننده ترین مقاله ای که تا حالا خوندم. انگار نویسنده داشته این مقاله رو برای جنگ طلب های امریکا مینوشته تا به ایران حمله کنن
RE ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۸
آمریکا هیچ وقت به ایران حمله نمیکند. چون به محض اینکه یک تیر به سمت یک ایرانی از طرف یک آمریکایی شلیک شود،ایران اسرائیل و پایگاه های نفتی آمریکا در امارات و قطر را مورد هدف قرار میدهد.
احمدرضا ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۲:۲۱
آمریکایی ها بی کار موندن به این مملکت ب صاحب حمله کنن چی کار دارن برن جهنم شن به خونه زندگی خودشو اگه حمله کردند ربطی به قوی بودن هواپیما هاربتی نداره به تلاش ربط داره اگه آمریکایی های اسکل حمله کنن از الان معلومه ایراب برنده است پس عراق وسایل حمله قوی داشت پس چطور شد ایران برنده شد و عراق را شکست داد؟ من وقتی بزرگ شدم آمریکا را اشغال می کنم
مهران ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۲:۱۹
قربون آدم چیز فهم
مهندس خدری ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۸:۴۰
مقاله به لحاظ نگارشی و دانش تخصصی جنگنده ها فضاحت بار بود، اینا به کنار، شما تو تخیلات که بافتی برا خودت، سیستم های پدافندی ایرانو در نظر نگرفتی،. F22 به لحاظ رادار گریزی از گلوبال هوک و RQ170 برتر نیست. یه نکته ای دیگه: ذهنی که تونسته چنین سامانه های پدافندی قدرتمندی بسازه که هرمس،. RQ, گلوبال هاوک و... رو بشونه زمین یا نابود کنه، بنظرت تو این چهل سال نتونسته ارتقاهایی برا مقابله با جنگنده های روز، روی جنگنده هاش ایجاد کنه؟؟؟ نکته بعدی این‌که جنگنده های آمریکا بلاخره باید از روی یه باند بلند شن،. این درحالی که تو چند دقیقه ی اول از جنگ احتمالی، تمام پایگاه های آمریکایی اعم از خاکی و دریایی(ناوهای هواپیمابر) با موشک های ایرانی نابود میشن(عین الاسد که یادتون نرفته. سامانه های دفاع هوایی آمریکا هم که قبلا امتحانشون رو پس دادن(حمله به ارامکو رو بیاد بیارید). ضمنا فشار کشورهای میزبان پایگاه های آمریکا رو در نظر بگیرید که حاضر نیستن به خاطر آمریکا، مورد حمله ایران قرار بگیرن نکته بعد هم: اسرائیل (رفیق شفیقتون) رو در نظر بگیرید که بزرگترین نقطه ضعف آمریکاست. و مثل گوشت زیر دندون ماست. کوچکترین غلطی بکنید، اسرائیل بدست نیروهای نیابتی ایران باخاک یکسان میشه،. همین مطلب رو تعمیم بدید به تمام کشورهایی که آمریکا توش پایگاه داره نکته آخر مخصوص انسان های بی‌طرف و منصفه: عبارت Millennium Challenge 2002 رو سرچ کنید و واقعیات رو ببینید. پس بقول قرآن کریم لطفا لطفا لطفا خودتونو با دست خودتون به هلاکت نندازید
جواد ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ | ۲۱:۲۱
نتیجه جنگ رو سربازان شجاع تعیین میکنند هممون دیدیم تفنگداران امریکایی چطور ریده بودن تو خودشون و گریه میکردن اونوقت اینا میخوان با ایرانیا بجنگن ؟
سینا ۰۵ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۴
سلام شما در مقاله ذکر کردید موشک AWG_9 در حالی که AWG_9 رادار تامکت هست نه موشکش دوما در اینکه قدرت نظامی آمریکا از ایران بیشتر است شکی نیست حتی این رو هم از میزان بودجه نظامی آمریکا میشه فهمید
فانتوم ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۸
در این مطلب به کار هایی که ایران روی تامکت انجام داده اشاره نشده مثل تعویض موتور و بعدشم آمریکا اگه میخواست با اف ۲۲ به ایران حمله کنه مثل اف۱۸ و اف۳۵ به اسرائیل میفروخت
BehAd ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۱:۰۸
عجب مقاله احمقانه ای‌. خط دفاعی ما جت های اف ۵و...هستند.اف۱۴ مثل همیشه پوشش میده اگه از خط دفاعی بتونن بگذرند که اولا بعیده ودوم اینکه بدشانسی بزرگتراز این‌ نخواهد بود که با اف ۱۴ وخلبان ایرانیش برای پذیرایی لحظه شماری میکنه. خودشون مثل سگ میترسن از اف ۱۴ چون حریفش نیستند. که اگه بودند به جای حرافی و واق واق به میدان میامدند.
زمانی ۲۶ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۶:۲۴
شهریور سال 60، چنتا اف 15 سعودی، با خلبان های آمریکایی ، به مرز هوایی ایران نزدیک شدن ! ایران با دو فروند فانتوم به جنگ اونها رفت و با فانتوم اف 15 ساقط کرد ! حتی یا آف ۱۴ هم اف 15 ساقط کرد ! حالا شما از مشخصات اف ۲۲ رپتور میزنید ؟ پهباد rq 170 رو یادتونه ؟ پهپاد mq4c Triton رو چطور ؟ که اشتباهی میگفتن گلوبال هاک هستش، در حالی که ترایتون بود ؟! و‌ ما رمیت اذ رمیت ولکن الله رمی !
محمد ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ | ۰۲:۱۹
خداییش، ترس از همه وجود نویسنده زده بیرون، نترس داداش ما هستیم، اف22 رپتور هم، به امید حق میره پیش گلوبال هاوک، نترس تا ایرانیه وطن پرست، پرچم دوست، وپیرو رهبری باشه، وتا خدا هست، آمریکا غلطی نمی‌تواند بکند، شما پیشاپیش دستتو بردی بالا
اشکان ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۴۸
ایران پر از فرزندان گمنامی هستش که همین الان هم دارند کنار شماها زندگی می کنند و حاضرند برای مادرشان ایران جانشان رو فدا کنند حالا شما هر چه دل تنگت می خواهد بنویس درود بر روان پاک شهید فخری زاده و سلیمانی و همه ی کسانی که از آنها شرمنده هستم و به آنها بدهکارم در ضمن اصلا گرایشات مذهبی هم ندارم و به سختی در این مملکت دارم زندگی می کنم ولی ایرانی بی غیرت نیست آقایان برجامی
سعید شاهسون ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۴۲
این واقعا حقیقتی است ک امریکا برتری هوای دارد نسبت ب ایران ولی این رو هم در نظر بگیرید ایران در خاک خودش میجنگه ن خارج از اون و ایران اینجاست که اف۲۲ امریکارو میکشونه داخل برد موشکهای ساعقه یا مثل اون که بی شمارن بعد دخل اف۲۲ میاد اونموقعست ک تازه ناوگان هوای ایران شروع ب کار میکنه.درغیراین صورت که ایران نبرد رودررو دیوانه نیست که انجام بده ایران قدرت اول موشکی جهانه
کامبیز ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۵:۴۷
سلام من کاری با منظور نویسنده از نوشتن این مقاله ندارم ، تحلیلگر نظامی هم نیستم فقط میخوام چند تا نکته رو واسه اطلاعات عمومی نویسنده مقاله بگم ۱ - آمریکا اگه بخواد با ایران بجنگه به دلیل فاصله زیاد نیروی هواییش رو نمیتونه اعزام کنه فقط میتونه از نیروی دریایی و زمینی بهره بگیره ۲- نیروی زمینی u.s که هواپیما نداره و تکلیفش مشخصه ۳- نیروی دریایی که تمرکز ما روی ناو هواپیمابر اون هس فقط شامل اسکادران سوپر هورنت ،F18و f35 و آواکس هست که ۸۰ درصد اونها رو f18 شامل میشه ، این یعنی اگه نبرد هوایی یا داگفایتی هم باشه قطعا بین رپتور و تامکت نیست ۴- با توجه به خصوصیات f35 و تعداد کم اونها روی ناو معمولا از این جنگنده واسه شناسایی استفاده میشه تا نبرد هوایی
حامد ۲۱ تیر ۱۴۰۰ | ۲۳:۵۱
تفاوت تجهیزات عربستان با یمن مثل تفاوت ما و امریوا از لحاط تجهیزات هست .جنگنده های عربستان فقط بمباران میکنند تازه آسمان یمن بی دفاع هست ما که پدافند داریم !!مطمینا تلفات روزانه جنگنده هاشون بمرور سبب عقب نشینی عرب میشه ضمنا دست ما باز هست واسه زدن خیلیها !!ما مرد جنگ و مقاومتیم
علی ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۲
آقای نویسنده مقاله میشه لطف کنی بگی از دومیلیون خط کدهای کامپیوتر F22 رپتور چنتاش تا حالا هک شده . اگه تونستیم RQ170 رو هک کنیم و کنترولش رو از لانگلی بگیریم که چهار میلیون خط کد کامپیوتری داره اونم با سه لایه امنیتی , ّF22 بچش حساب میشه . البته توان عملیاتی رپتور خیلی زیاده که نویسنده مقاله حتی اسم سیستم هاش رو هم نمیدونه ولی حتما این جمله رو شنیده که هر وسیله ای که با کامپیوتر کار کنه حتما یه چنتا باگ هم داره فقط همینو بگم که امریکا 5فروند F35 که توپایگاه الظفره مستقر کرده بود رو به اروپا منتقل کرد چونکه موقعه پرواز یکی از انها نزدیک مرزهای ایران یکدفه یه ّF5 تایگر ایرانی رو روی بال چپش میبینه و نمیتونه باور کنه چطور متوجه نزدیک شدنش نشده نه اخودش ونه گروه پشیبانیش و بعد از چندین ثانیه تو پرچ F5 قرار میگیره ولی خدا بهش رحم میکنه و به تایگر ایرانی دستور میدن برگرده ولی دکل هروقت دید که تمام ناوگان دریای امریکا از خیلج خارج شد و در اقانوس هند مستقر شده باید امکان حمله به ایران رو زیاد دونست
محمد رضا ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۴
تفلک خلبان های اف ۱۴ واقع گرا باشین انگار پیکان را بفرستی با لامبورگینی مسابقه بده !!!!!!!!!
شیرزاد ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۰۸:۲۹
باسلام و عرض ادب و احترام خدمت مردم شریف ایران.خدمت فرزند عزیزم دانشجو خلبانی عرض کنم که اطلاعات شما بسیار ضعیف می‌باشد .چرا که پهپاد گلوبال هاوک آمریکا با قیمت 250میلیون دلار و تکنولوژی بسیار پیشرفته پنهانکاری که چیزی کمتر از رپتور ندارد.وفقط 4فروند از آنرا تولید و در اختیار دارد.که بیش از 50هزار پا ارتفاع میگیرد .صرفا بابک موشک زمین به هوا باور 373 شناسایی .رهگیری و درنهایت منهدم می‌شود .ترامپ رییس جمهور وقت بابت هدف قرار ندادن هواپیما نیروی هوایی در مجاورت این پهپاد که 22نفر خدمه و سرنشین داشته از ایران قدردانی میکند.بقول معروف ماستش رو کیسه می‌کنه.آره پسرم.اطلاعاتی رو که من از شما عزیزان در این سایت بصورت جسته و گریخته خواندم کسی نبود که سابقه ی حضور در جبهه رو داشته باشه.علاوه بر تکنولوژی .مهمترین فاکتور شجاعت و عزم ملی ایست که باور کنید در دنیا هیچ کشوری با ما برابری نمیکنه.باور کنید.باتشکر
محمدرضا ۲۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۵۹
با یوفو های ایرانی پدرتون رو در می اوریم هواپیما ی جنگیتون را می زنیم و کشتی های جنگیتون را حتی خود آمریکا را می فرستیم رو هوا پس گف مفت نزنید. سرانجام، حق پیروز است
متین ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۲۱
ما قوی تریم
یلدا اکبری ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۴
زیاد خوب نیست من که سر در نیاوردم
سپهر ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۰
هیچوقت ما نمیتونم تو جنگ با آمریکا و کشورهای خارجی به جز کشو های منطقه برنده باشیم همینجور که کاخ سفید رو حسینه کردن همونقدرم احتمال برد ما تو جنگ هست
محمد بیاتی ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ | ۲۱:۲۳
با سلام به تمامی ایرانیان سرافراز؛ باید بگم تمام این پیش بینی ها و سخن گفتن ها در مورد اف14 های ایران و مقایسه آنها با اف22 های آمریکا ناشی از آن است که نویسنده نمی دانسته که اف14 های ایران دیگر آ« چیزی نیستتند که ایرانی ها آنها را تحویل گرفتندو جنگ های هوایی جدید با نیروی هوایی ایران واقعاً برای هر دشمنی پشیمان کننده و تحیر آور خواهد بود. چون کیفیت اف 14 های ما الآن آنچنان است که به زحمت می توان آنها را اف14 نامید و هیولاهایی است که هیچ خلبان عاقلی دوست ندارد در برابر ترفندها و فریب ها و حجم آتش آن قرار بگیرد و اگر صندلی خلبان آن دشمن نگون بخت کار نکند احتمالاً این آخرین چیزی خواهد بود که در عمر کوتاهش دیده است. : )
مجید ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۷
اقای مهندس ایا رپتور از مریخ میخواد حمله کنه؟؟از یه پایگاه تو خاورمیانه باید حمله رو اغاز کنه ایا بعد حمله جایی برای نشستن پیدا خواهد کرد؟؟یامیخوادسر گردان در اسمان بمونه.لطفا شلغم وار داستان نگو.
نام آوران ایران ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۵
همه اینها روی کاغذ است،واقعیت چیزی دیگری هست دوستان!
ایران ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۴
بریین تاریخ را ورق بزنین هر گز تجهیزات افراد زیاد در جنگها پیروز نبودند تا الان بر خلاف تحلیل گران که گفتن اسر اسر موشک و هوا است باز هم جنگ های چریکی برتر است برای ان کسی که فکر میکند مرگ دست خداست تا انکه میگوید بی احتیاتی است فرق میکند شجاعت نشانه برتری بوده و هست زمانی هم ایران بود و تمام دنیا وتجهیزات چکردن به قول شاعر که از زبان صدام میگوید !بسیجی به رنگ خاک در جنوب چوب کرد زیر استینمان نگزاشتن بنشینیم (بریم دنبال یک لقمه نان که اینها همش جنگ سیاست است و بس ما را چرسد به این کارها)خدا کند در هیچ جایی از دنیا جنگ نباشد ورخ ندهد !وقتی رخ داد ان وقت معلوم میشود که چند چندیم
عالی بود ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۱
خیلی خوب‌ بود
کرار ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۶:۲۸
تاحالا که ما عین اسد را به زمین کشاورزی شخم زده شده تغیر کاربری دادیم پهباد نشوندیم پهباد که شش برابر اف ۲۲ قیمت داشت رو صد متر اومد تو ایران زدیم تفنگدارانشون رو رو زانو نشوندیم دستمال دادیم اشکشون رو پاک کردن سر زنهاشون چفیه کردیم جلو چشم نیروی دریایی انگلیس و امریکا کشتیشون رو. بردیم ،،،شهید احمد کاظمی گفت اگه قرار باشه عزت پیدا کنید با این اهن بی خاصیت پیدا نمیکنید ..حالا که ما عزت پیدا کردیم و تراپ که گفت ۵۲ نقطه رو میزنه اگه ایران بزنه نهایتا ذلیل شد
رهگذر ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۰۹:۱۶
با سلام خدمت دوستان جسارت نباشه نظرات خیلی از کاربران رو میخونم چیزی شبیه به طنزه، دوستان حقیقتا آمریکا رو خیلی دست کم گرفتید در واقع نمیدونم به چه چیزی می نازید که ابرقدرت جهان رو مانند یه سیبل می‌بینید اونم واسه موشک های ما که مربوط به زمان شوروی هستند مگه یادتون رفته صدام با دومین پدافند زمین پایه جهان (بعد از اتحاد جماهیر شوروی) یک هفته در مقابل نیروی هوایی آمریکا دوام نیاورد؟ مگه نمیگید نتیجه جنگ روی زمین مشخص میشه؟آیا عراق نیروی زمینی نداشت؟ شما یه نگاهی به تجهیزات پشتیبانی آمریکا بندازید حتی در صورت درگیری زمینی ما یارای مقابله با اونها رو نداریم. زمان جنگ ۸ ساله دفاع مقدس مردم اینقدر توی فقر نبودند و در واقع بیشتر عرق ملی داشتن، آیا الان با وجود گرانی افسار گسیخته و مردم گرسنه میشه با آمریکا جنگید (اونم با ناوگان هوایی فرسوده) یکم واقع بین باشیم
رحمت ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۰۸
آمریکا خودش می داند که ایران توان شکار اف ۲۲ را هم دارد و نتیجه جنگ را هم یک جنگنده مشخص نمی کند رزمندگان ایرانی همان کسانی هستند که نیروهای آمریکایی و انگلیسی در رویارویی با آنها شلوار خود را خیس کردن زیاد امیدوار به حمله آمریکا نباش
محمد بهادری ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۴۰
فقط کنجکاوی وعلاقه به جنگنده‌های تامکت
محسن ۰۶ آبان ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۸
یعنی f14 ساخت ۵۰ سال پیش امریکا .حالا با f22 ساخت جدید امریکا درگیر شه . حالا خوبه جفتشم امریکایی . بعضی چیزارو باید قبول کرد. ایرن ۸ سال با عراق جنگید اخرش خاک ایران دست عراق بود ‌.... ولی امریکا ۴۸ ساعته رفت تا توو بغداد. بهرحال انگار بیایم بگیم پراید ما از کادیلاک امریکا بهتره می برتش. ن اینطور نیست حالا هر چی هم می خواین شعار توو خالی بدید.‌امرکیا ابرقدرت نظامی چه خوب چه بد نمیشه انکار کرد.
فقط خدا ۱۵ آبان ۱۴۰۱ | ۱۴:۴۸
ای کاش جریان یوفو های ایرانی و دکتر کشه حقیقت باشه تا دهن اسرائیل و امریکا و حتی روسیه را اسفالت کنیم ما کشور امام حسینیم ما ملت شهادتیم ما را از چی میترسونید
مهدی ۲۰ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۱۱
من نمیدونم واقعا کی این مطلب رو تو اینترنت گذاشته.فقط میخوام بهش بگم که اطلاعاتش خیلیییی کمه.کسی که میگه جنگنده های ایران جنگنده های 50 سال پیش امریکاست.قطعا اسم جنگنده قاهر313 ایران که ملقب شده به شکارچی اسمان رو نشنیده.همون جنگنده ای که تازه داره تست های اولش رو میده ولی با اینکه به تولید انبوه نرسید امریکایی ها ازش ترسدند.و لقب شکارچی آسمان رو گرفته
سعید ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۶:۵۳
بیشتر شبیه جک بود خندیدیدیم
خ ۰۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۱۱
آلی
نام ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ | ۰۱:۰۵
تو کدوم جنگی که کشوری مقابل آمریکا واقعا جنگیده آمریکا تونسته کاری کنه آمریکا تا مطمعن نباشه کشور مقابل کامل خلع سلاح نشده اصلا جراعت حمله نداره مگه ایران برای اولین بار تو دنیا یه پایگاه آمریکایی رو شخم نزد جراعت نکردن جیک بزنن
آرن ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۰۵:۱۱
مهدی 20 آذر 1401 داداش شیشه می‌کشی گوشی دستت نگیر، گرفتی هم جلو خودت بگیر کانت نزار