بیست و هشتمین بخش از سلسله یادداشت‌های جدید سرکیس نعوم

غیرممکن است حزب الله از سوریه خارج شود

۱۲ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۰۴۰۷ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
در گفت وگوهایم با مقام امریکایی، از من پرسید آیا امکان دارد حزب الله از سوریه خارج شود، جواب دادم: «غیرممکن است، به ویژه اگر روسیه از آن خواسته باشد که در کنارش مبارزه کند.»
غیرممکن است حزب الله از سوریه خارج شود

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هشتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا بیست و هشتمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:
در دیدارم با یکی از مسئولان سابق در دولت امریکا که مسئولیتش تعامل با پرونده موضوع مبارزه با تروریسم است، از من پرسید: «آیا رئیس جمهور میشل عون می تواند از دایره حزب الله خارج شود؟» 

جواب دادم: «هر کس که فکر می کند میشل عون می تواند خیلی راحت از جمع یاران حزب الله خارج شود، اشتباه می کند. دلایل بسیاری وجود دارد که فکر می کنم شما در واشنگتن می دانید. اما میراث دارش در ریاست «جریان ملی آزاد»، جبران باسیل که وزیر امور خارجه هم هست، نمی دانم می تواند از این دایره خارج شود یا اصلا تمایلی به این خروج دارد. البته اختلافات متعددی میان او با حزب الله اتفاق افتاد که بعضی از آنها را عون تایید کرد؛ اما یک ضرب المثلی مصری ها دارند که می گویند «خروج از حمام مثل ورود به آن نیست.» حزب الله در حال حاضر به عون اعتماد دارد، هر چه باشد این حزب الله بود که عون را به ریاست جمهوری رساند و باسیل هم فرصت پیدا کرد تا به جایگاهی برسد. حزب الله تحرکات و مواضع و رفتارهای باسیل را زیر نظر دارد. اما هنوز به مرحله ای نرسیده است که از او ناامید شود تا مجبور شود او را به جایی که بود برگرداند. شاید بعد از تشکیل دولت و تحولات منطقه ای و بین المللی که بر لبنان تاثیر می گذارد حزب الله به پاسخی برای این سوال برسد.»

بعد صحبت به ارتش لبنان کشیده شد و این مقام امریکایی گفت: «از وضعیت ارتش خبر داریم و می دانیم تامین مهمات برای آن سخت است و هزینه هایش برای ارتش و لبنان زیاد است. اما ادامه این وضعیت باعث نمی شود که امریکا کمک هایش را ادامه ندهد، اما به گونه ای که غیر از ارتش، مثل نیروهای نظامی غیر رسمی، حق استفاده از این سلاح ها را نداشته باشند.»

بعد از من پرسید آیا امکان دارد حزب الله از سوریه خارج شود، جواب دادم: «غیرممکن است، به ویژه اگر روسیه از آن خواسته باشد که در کنارش مبارزه کند، یک توافق مهمی میان روسیه و امریکا وجود دارد، البته اگر بتوانند این توافق را عملی کنند. حزب الله در سوریه خواهد ماند حتی اگر روسیه نخواهد. اما این سوال مطرح است که آیا بازگشتش به لبنان به معنای پایان آن یا تضعیف نقشش است؟ پاسخ به این سوال بر اساس واقعیت های موجود این است که به هیچ وجه چنین نیست، مگر این که وضعیت منطقه پیچیده شود و تحولات به سمت یک جنگ سخت پیش برود.»

سپس پرسید آیا لبنان پیشنهاد روسیه برای مسلح کردن ارتش و تامین پوشش جنگنده هوایی آن و ایجاد پایگاه یا پایگاه های نظامی در خاک لبنان برای حمایت از آن را می پذیرد؟ جواب دادم: «فکر نمی کنم لبنان به چنین پیشنهادهایی پاسخ مثبت دهد همان طور که به پیشنهاد مشابهی از سوی ایران جواب مثبت نداد. فکر هم نمی کنم که حزب الله و حامی آن، ایران هم کمک کنند که لبنان چنین پاسخ مثبتی به چنین پیشنهادهایی بدهد. علاوه بر آن امریکا هم چنین چیزی را نمی پذیرد. کما این که خود لبنانی ها در قبال چنین پیشنهادهایی مواضع یکسانی ندارند.»

ادامه دارد...

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: حزب الله لبنان سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم سوریه


( ۲ )

نظر شما :