پنجاهمین بخش از سلسله یادداشت های سرکیس نعوم

امریکا از جنگ کردهای سوریه با ترکیه حمایت می کند

۰۹ تیر ۱۴۰۲ | ۱۶:۰۰ کد : ۲۰۲۰۳۲۵ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
یکی از مسئولان عالی رتبه در یک سازمان یهودی امریکایی گفت: «این جنگ مورد تایید و حمایت واشنگتن است.» سپس گفت: «این دسته از نیروهای سوری، موسوم به "قسد" با سازمان "داعش" به خوبی جنگیدند و حتی بیشتر از ترکیه دستاوردهای مبارزه با آن را داشتند.»
امریکا از جنگ کردهای سوریه با ترکیه حمایت می کند

دیپلماسی ایرانی: پس از وقفه ای یک ساله، امسال با تماس هایی که با سرکیس نعوم، روزنامه نگار مشهور لبنانی داشتیم مجددا توانستیم یادداشت های او را دریافت کنیم. به دلیل پاندمی کرونا، وی سال گذشته به ایالات متحده سفر نکرد و برای همین سلسله یادداشت هایش در دیدار از امریکا را نیز منتشر نکرد. او گفت بعد از بیست سال سفر مداوم به امریکا برای نخستین بار وقفه ای در این سفر ایجاد شد که مسببش کرونا بود. وی در پیامی که سال گذشته به سردبیر دیپلماسی ایرانی داد گفت که کرونا به قدری دست و پا گیر بود که حتی امکان سفرهای بین ایالتی نیز وجود نداشت برای همین هیچ کدام از برنامه هایش برای این سفر تحقق نیافت و برای همین از اساس سفر را لغو کرد. اما امسال با فروکش کردن کرونا، او به ایالات متحده رفت و توانست با مقامات سابق و فعلی امریکایی گفت وگو کند. قبل و بعد از سفر با او در تماس بودیم و با توافقی که با هم داشتیم سلسله یادداشت های مربوط به ایالات متحده اش را در اختیار ما قرار داد.  

به این ترتیب این یازدهمین سال است که دیپلماسی ایرانی سلسله یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. در ادامه بخش پنجاهم آن را می خوانید:

یکی از مسئولان عالی رتبه در یک سازمان یهودی امریکایی که تمامی مواضع و رفتارهای اسرائیل را تایید می کند و همواره از سیاست های آن در داخل ایالات متحده حمایت و از منافع آن دفاع می کند درباره توافقی که میان ایران و امریکا در حال مذاکره است، گفت: «توافق هسته ای جدید یا تجدید شده میان ایالات متحده امریکا و جمهوری اسلامی ایران به صلح در خاورمیانه خدمت نمی کند. آنچه به صلح در خاورمیانه خدمت می کند، "توافق ابراهیم" است که اسرائیل با حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق با بحرین و امارات متحده عربی به رهبری ولیعهدش که بعدا رئیس امارات شد، محمد بن زاید، و همچنین سودان و مغرب امضا کرد. پیش از این مصر و اردن نیز 25 سال قبل مشابه چنین توافقی را با اسرائیل امضا کرده بودند. حالا این کشورها هم به جمع آن دو پیوستند.»

گفتم که عربستان سعودی نمی تواند به "توافقات ابراهام" بپیوندد به دلایلی که قبلا در سلسله یادداشت های قبلی مربوط به سفر سالانه اخیرم به امریکا به آن پرداختم و در این دیدارهام برایش توضیح دادم. نظری نداد و به سرعت به دستاوردهای جنگ میان ترکیه و "نیروهای دموکراتیک سوریه" که کردها به دشمنی با آن می جنگند پرداخت و گفت: «این جنگ مورد تایید و حمایت واشنگتن است.»

سپس گفت: «این دسته از نیروهای سوری، موسوم به "قسد" با سازمان "داعش" به خوبی جنگیدند و حتی بیشتر از ترکیه دستاوردهای مبارزه با آن را داشتند.»

بعد گفت: «خطرناک ترین جنگ ها جنگ های ناگهانی یا اشتباه غیرمنظور است، آیا به نظرت در لبنان چنین جنگی با اسرائیل رخ خواهد داد؟»

بعد خودش پاسخ داد: «هر چیزی ممکن است اما "حزب الله" سیاستی را دنبال می کند که خود مسبب جنگ نشود و اگر اسرائیل جنگی سراسری علیه لبنان راه انداخت یا عملیات نظامی گسترده ای در لبنان آغاز کرد، حزب الله هم با تمام قدرتش واکنش نشان خواهد داد و الا غیر از این قصدی برای جنگیدن ندارد.»

سپس به رفتار جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان پرداخت و گفت: «آیا رفتار او به دلیل پایبندی اش به دفاع از حقوق بشر بوده، اگر این بوده اشتباه کرده است، نه؟ چرا بایدن به نقض حقوق بشر در نیجریه یا کشورهای دیگری که به نحوی انتقاد آمیز و سلبی حقوق بشر را نقض می کنند نمی پردازد و فقط به نقض حقوق بشر در عربستان اصرار دارد و به آن پیله کرده است؟» 

در اینجا دیگر صحبتمان تمام شد و بعد از گپ و گفتی دوستانه او را ترک کردم.

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترکیه سوریه قسد نیروهای دموکراتیک سوریه کردهای سوریه ایران و امریکا توافق ایران و امریکا داعش توافق ابراهیم سرکیس نعوم سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم لبنان حزب الله لبنان اسرائیل لبنان و اسرائیل


( ۱۲ )

نظر شما :

معلم ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۰
کردها همیشه به مزدوری این و اون عادت دارند
ایراندوست ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۳
کمی منطقی فکر کنیم کردها قومی که از نظر مذهبی متمایز با ایران و از نظر قومیتی و نژادی توسط ترکها و اعراب سرکوب شده اند و فاقد شناسنامه و حقوق اولیه در سوریه و عراق و ترکیه هستند چرا از کمکهای تسلیحاتی اقتصادی سیاسی قدرتهای بزرک بی نصیب باشند ؟؟؟؟تاریخ برای این قوم جز تجاوز تعرض کشتار و تبعید چه میراثی دارد ؟؟؟؟؟سایر ملتها و دولتهای که کردها در ان هستند چه جاذبه ایجاد کردن برای جلوگیری از گریز از مرکز ؟؟؟؟؟؟این توجیه و دلیل برای وابستگی انها به قدرتها نیست ؟؟؟؟
ایرانی ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۷
ترکها به آدم‌کشی و خیانت عادت دارند.
فرهاد ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۳
مزدور کسیه که با نوکری خلفای بغداد و دمشق مهاجرت کرده به آناتولی و ساکنین اونجا رو قتل عام کرده نه کسانی که هزاران سال در اون منطقه زندگی میکنن.
کوروش ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۴۴
تر‌کها هم به جفتک پراکنی عادت دارند.
قویطاس ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۲۲:۵۰
ترکها مزدور ناتو هستند حوادث سوریه و آذربایجان بیانگر وضعیت است. آبروی معلم بردی نوه چنگیز و هلاکو
کوروش ۱۰ تیر ۱۴۰۲ | ۲۳:۰۱
ترکهای داعشی هم به جفنگ گویی عادت دارند.
کردستان ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۶:۵۲
ترکهایی که در تاریخ شان جز آدم کشی و نسل کشی و غصب زمین‌های ملت‌های دیگر چیز دیگری ندارند، وقتی می‌خواهند اسم مردم کرد را به زبان بیاورند، دهانشان را آب بکشند.
خسرو ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۲۱:۴۸
کردها مردم ساده و مهمان نوازی هستند و این باعث شده عده ای از آنها ( پانکردها و روشنفکرهای کرد ) آلت دست آمریکا یا اسرائیل یا روسیه و فرانسه غیره شده و قصد تجزیه کشور میزبان(ایران و عراق و ترکیه و سوریه ) را داشته باشند که همیشه تیرشان به سنگ خورده چون اکثریت ۹۰درصدی مردم کرد به کشورشان وفادارند --- این وفاداری به وطن در ترکهای ایران ۹۹درصد است بدان جهت تا حالا همیشه ترکهای ایرانی شیعه و سنی گارانتی تمامیت ارضی ایران بوده اند
مهدی ۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۵
به لطف دیپلماسی ایرانی شاهد نظرات پان کردی و ترکی هستیم. البته ایرادی ندارد و دوست دارم که سایت های دیگر هم در این مسیر قدم بردارند و فضای آزاد بوجود بیاورند انشالله عزیزان اگر شما فردی عادی هستید و از افراد پان کرد یا پان ترک نیستید، از شما خواهش دارم که از بابت کامنت ها ناراحت نشوید. خیلی ساده است که فردی به شوخی بیاید و نام ایراندوست برروی خودش بگذارد و نظرات پان کردی خودش را نشر دهد یا فردی با نام کوروش که همیشه می آمده و در نظرات خبرهای آذربایجان نظراتی در حمایت از پان ترکیسم می نوشته، در اینجا می آیید و نظرات ضد ترکی می نویسد که هدفش نفاق افکنی میان انسان هاست. بنده یک ایرانی هستم فقط همین.
حامد ۱۲ تیر ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۵
اگر پانترکها حرمت نکه دارند کسی کاری به جاهلیت و افکار فاشیستی-پانترکی-عثمانی آنها ندارد. پانترکها دهانشان را باز می‌کنند و به هر ملت و زبانی توهین می‌کنند و انتظار دادند بقیه با دسته گل به استقبالشان بیایند. ضمنا لطفا پانترکها از ایران دوستی حرف نزنند که مسخره است. شما به همه نمادهای ایران و ایرانی مثل خلیج فارس، فردوسی، مولانا، تخت جمشید و ... حمله کرده اید و آنها را به بیگانه فروخته اید‌‌. کدام وطن پرستی؟ پانترکها قوم پرستی بیش نیستند.
آیتین ۱۴ تیر ۱۴۰۲ | ۰۷:۴۹
اگر شما نژادپرستهای ترک حاضر شوید به بقیه احترام بگذارید، بقیه هم به شما احترام می‌گذراند. متاسفانه افکار نژادپرستانه شما مخالف سازش با هر ملتی است.