وزیر امور خارجه در چهارمین کنگره حزب ندای ایرانیان

ظریف: رعایت حقوق بشر یک ضرورت ادامه حیات کشور ما است

۲۳ آذر ۱۳۹۷ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۹۸۰۶۱۵ خاورمیانه انتخاب سردبیر
ظریف با تاکید بر اینکه همه باید مردم را باور کنیم گفت: مردم نیز اجازه ندهند امیدشان به آینده ، غرور و اطمینان شان از شرایط بهتر با اظهارات اشخاص مختلف از جمله ترامپ و یا کسانی که براساس اشتباه محاسبه در داخل حرف ترامپ را تکرار می کنند خطشه دار شود.
ظریف: رعایت حقوق بشر یک ضرورت ادامه حیات کشور ما است

دیپلماسی ایرانی: محمد جواد ظریف در چهارمین کنگره سراسری ندای ایرانیان افزود: اگر مردم نبودند و استوار نایستاده بودند و نشان نداده بودند مشکلات کشور را درک می کنند کاری از پیش نمی رفت.

وی افزود: در بحث برجام نیز اگر پشتوانه و حمایت مردم نبود کاری انجام نمی شد­ و در واقع مردم پشت میز مذاکره بودن نه ما .

ظریف با تاکید بر اینکه همه باید مردم را باور کنیم گفت: مردم نیز اجازه ندهند امیدشان به آینده ، غرور و اطمینان شان از شرایط بهتر با اظهارات اشخاص مختلف از جمله ترامپ و یا کسانی که براساس اشتباه محاسبه در داخل حرف ترامپ را تکرار می کنند خطشه دار شود.

وزیر امورخارجه با تاکید بر اینکه منافع ملی جناحی نیست گفـت: ما همه در یک کشتی نشسته ایم و آنهایی که با ما بد هستند اصلا به این توجه ندارند، چه کسی رییس جمهور­ ،­ چه کسی نماینده و چه کسی وزیر است بلکه آنان تمام موجودیت ایران با همه توانمندی ، منابع ، موقعیت جغرافیایی و توان انسانی ما را مورد هدف قرار داده اند.

ظریف گفت: بپذیریم هرکسی که دلش برای این آب و خاک می تپد و ایرانی است همه در یک کشتی نشسته ایم و نیاز داریم ایرانی بهتر را بسازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دنیا تغییرکرده است، گفت: آمریکا با این همه قدرت مجبور است نمایندگانی برای فشار به ایران به کشورهای مختلف بفرستد و ندادن ویزای آمریکا را مستمسک قرار دهد و این نشان از آن است که آن قدرت به پایان رسیده و آمریکا نمی تواند خواسته های خود را اجرا کند.

وزیر امور خارجه در ابتدای سخنان خود گفت: از ابتدای زندگی کاری ، مسئولیت در سیاست خارجی را برعهده داشتم و هیچ گاه براساس اساس نامه ای که از استحکام خوبی برخوردار است اجازه حزبی بودن نداشتم.

وی افزود: عضویت در احزاب برای کارمندان وزارت خارجه ممنوع است و به همین علت با این شور و نشاط حزبی آشنا نبودم .

ظریف گفت: اگر ارادتم به محمدصادق خرازی نبود به عنوان وزیر خارجه در این حزب شرکت نمی کردم.

ظریف: غرب مرکز جهان نیست

وزیر امور خارجه گفت:​ غرب مرکز جهان نیست و دنیای امروز دنیای پساغربی است.

محمدجواد ظریف در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان، افزود: ما در کشور مشکلی داریم و حل این مشکل می تواند مبنای وحدت ملی باشد.

وزیر امور خارجه افزود: مشکل ما این است که از طیف های مختلف فکری، یک باور غلط دارند و آن این است که دنیا را در غرب می بینند.

ظریف با بیان اینکه تحول عمده ای در دنیای امروز ایجاد شده است ، افزود: دنیای امروز دنیا پساغربی است.

وزیر امور خارجه گفت: در گذشته مثلاً در قرن شانزدهم همه اتفاقات در غرب می افتاد و تأثیری در نظام بین الملل نداشت.

وی افزود: پس از آن دوران، دوران جدیدی ایجاد شد که هرچه در دنیا اتفاق می افتاد غربی ها در آن تأثیرگذار بودند.

ظریف گفت: در این دوران بازیگرن اصلی در غرب بودند و به همین علت ما عادت کردیم غرب را تاثیرگذار بدانیم .

وی با بیان اینکه دنیا تغییر کرده و غرب مرکز عالم نیست گفت: غرب یک دولت مهم در دنیاست و امروز ریاست نگاه به شرق معنی نمی دهد همانطور که ریاست نگاه به غرب معنی نمی دهد.

وی گفت:​ امروز هم غرب به شرق نگاه می کند و هم شرق به غرب چرا که چین بزرگترین شریک تجاری غرب است و غرب نیز بزرگترین شریک تجاری چین است .

وی با تاکید بر اینکه دوران قدرقدرتی بر جهان به اتمام رسیده افزود: این به نفع کشور ماست .

ظریف به هزینه 650 میلیارد دلاری تسلیهاتی آمریکا اشاره کرد و گفت: این هزینه معادل کل هزینه تسلیهاتی دنیاست. 

وزیر امورخارجه اضافه کرد: اما ترامپ برای اینکه به ایران فشار بیاورد نمایندگانی را به کشورهای مختلف برای رایزنی در خصوص تحریم ایران اعزام می کند. چرا که آمریکا نمی تواند به تنهایی عمل کند.

ظریف گفت: نباید همه نگاه مان را به آمریکا متمرکز کنیم و فکر نکنیم همه چیز که در کشور اتفاق می افتد در آمریکاست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کنش گر است گفت: ما می توانیم آینده خود را رقم بزنیم و این آینده باید درست رقم بخورد.

وی گفت:​ اشتباه محاسباتی می تواند یک کشور را از اوج قدرت به ذلت برساند .

وی با بیان اینکه در دولت های انتقالی،​ حکومت ها از بین رفته اند افزود:​ در دوران انتقالی اگر خوب تشخیص دهید می توانید چندین برابر، کنش گری داشته باشید مثل کشور قطر. 

ظریف تصریح کرد: ما بپذیریم که می توانیم کنش گر عمده باشیم.

وی افزود: ​نگرانی من این است که ما تصور می کنیم اگر آمریکا برجام را پذیرفت حتما یک چیزی یا منفعتی برای او داشته است که برجام را پذیرفته است.

ظریف به اظهارات اوباما که گفته بود: اگر می توانستم پیچ و مهره ای از برجام باقی نمی گذاشتم، افزود: برخی رسانه ها فقط این جمله اوباما را انتخاب ، ​گزینش و تیتر کرده است در حالی که صحبت های اوباما ادامه دارد.

وی گفت: اوباما در ادامه صحبت هایش جمله ( اما نمی توانم ) را نیز بیان کرده است که رسانه ها به این توجهی نکرده اند.

ظریف اضافه کرد: هنوز در جاهایی که فریاد ضدیت با آمریکا را سر می دهند باورشان نشده که می توان آمریکا را شکست داد.

سیاست خارجی؛ حوزه منافع ملی، نه حزبی و جناحی

محمدجواد ظریف در چهارمین کنگره سراسری حزب ندای ایرانیان افزود: کشور ما، کشوری قدرتمند و تأثیرگذار است و این قدرتمندی به لحاظ جغرافیایی، تاریخی و داشتن مردمی بزرگ است.

وی با بیان اینکه کشور ما همواره تأثیرگذار بوده و خواهد بود، گفت: این واقعیتی است که نه در چهل سال گذشته بلکه در 7 هزار سال پیش ایران دارای این تأثیرگذاری بود. 

ظریف قدرتمندی ایران را در گرو مردم دانست و افزود: آنچه که ایران را قدرتمند کرده، بیش از هر چیز مردم هستند. 

وی اضافه کرد: اگر مبنای قدرت، ظرفیت های اقتصادی، سلاح هسته ای، داشتن سیاست خارجی قوی و دستاوردهای نظامی است، در همه این موارد همسایگان ما از ما جلوترند چراکه یکی عضو ناتو است و دیگری دارای سلاح هسته ای.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه هزینه تسلیحاتی و بودجه دفاعی ایران برای هر فرد در کل خاورمیانه پایین ترین است، گفت: عربستان سعودی سال گذشته 69 میلیارد دلار هزینه خرید سلاح کرده است.

ظریف کل بودجه دفاعی کشور را زیر 16 میلیارد دلار بیان کرد و افزود: پس چه چیزی ما را قدرتمندترین کشور در منطقه کرده است؟ 

وی با بیان اینکه مردم، کشور را قدرتمندترین کشور کرده اند، افزود:​ رعایت حقوق شهروندی و حفظ شأن مردم یک الزام اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت ملی است. 

وزیر امور خارجه تأکید کرد:​ ما مردم را بعنوان ضرورت امنیت ملی نیاز داریم و بدون مردم ما هیچ هستیم. 

ظریف به اظهارات سناتور امریکایی مبنی بر اینکه اگر ما پشت عربستان نبودیم ظرف یک هفته عربستانی ها به زبان فارسی صحبت می کردند، گفت: این نشان از قدرت و تأثیرگذاری کشور ماست. 

وی همچنین به اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه اگر حمایت های امریکا از عربستان نبود، این کشور نمی توانست خود را اداره کند، افزود: من بعنوان یک مسلمان از این اظهارات ترامپ شرم می کنم.

وزیر امور خارجه گفت: ما افتخار می کنیم که 40 سال است که همچنان ایستاده ایم و این اهمیت مردم و جوانان کشور را بیان می کند. 

ظریف گفت: مردم در لحظات سخت ایستادند و در اقتدار کشور و نظام همفکری و ایثار کردند و ما باید این مردم را پاس بداریم و از این سرمایه بزرگ اجتماعی محافظت کنیم. 

وی گفت:​ رعایت حقوق بشر یک ضرورت ادامه حیات کشور ما است و نه یک امر اخلاقی و دینی.

کلید واژه ها: محمد جواد ظریف کنگره ندای ایرانیان


( ۴ )

نظر شما :

خوتنند ۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۵
خطشه دار خدشه دار