استرالیا قدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت

۲۴ آذر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۲ کد : ۱۹۸۰۶۲۸ سرخط اخبار

نخست وزیر استرالیا از به رسمیت شناختن قدس غربی به پایتختی اسرائیل خبر داد. تشکیلات خودگردان فلسطین در واکنش به این مساله، پاسخ کشورهای عربی و اسلامی را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا اعلام کرد که کشورش اکنون قدس غربی را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسد اما انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس هرگز پیش از دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز انجام نخواهد شد.

همچنین موریسون اعلام کرد، زمانی که تکلیف وضعیت شهر قدس طی یک توافقنامه صلح مشخص شود، خواسته‌های کشور آتی فلسطین به پایتختی قدس شرقی را به رسمیت می‌شناسد.

نخست وزیر استرالیا با انتقاد از سازمان ملل به عنوان مکانی که در آن به اسرائیل زور گفته می‌شود، گفت: حمایت از دموکراسی لیبرال در خاورمیانه در راستای منافع استرالیا است.

این در حالی است که نبیل شعث، مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در امور خارجه تاکید کرد، تشکیلات خودگردان از کشورهای عربی و اسلامی خواسته در صورتی که استرالیا قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت، این کشور را تحریم اقتصادی کنند.

شعث در مصاحبه‌ای یک پیام هشدار به دولت موریسون داده و تاکید کرد: این تصمیم قابل پیش‌بینی مجانی نیست.

مشاور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین افزود: عربستان بزرگترین وارد کننده گوشت استرالیا است و به محض اینکه موریسون در اکتبر گذشته از قصد خود برای تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع تا کریسمس آتی صحبت کرد، ما موضوع را با مسؤولان عربستانی در میان گذاشتیم و از آنها خواستیم به مسؤولان استرالیایی هشدار دهند که این اقدام موجب خواهد شد عربستان به دنبال منابع دیگری برای تامین نیازهای خود برود.

این مسؤول فلسطینی در ادامه گفت: باید پیش از اجرای تهدید آن را اعلام کرد، استرالیا تولید کننده انحصاری بازار گوشت و گندم نبوده و تنها تولید کننده بدون جایگزین آن نیست بلکه رقبای بسیاری دارد.

شعث از موضعگیری کشور اندونزی که استرالیا را تهدید کرده بود در صورت به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، توافقنامه تجارت آزاد با این کشور را به امضا نمی‌رساند، استقبال کرد و گفت: زمانی که موریسون قصد خود را اعلام کرده و مسؤولان اندونزیایی خود را به انجام اقدام مشابهی دعوت کرد، ریاض مالکی، وزیر خارجه فلسطین برای سفری رسمی به جاکارتا رفته بود.

این مسؤول فلسطینی با هشدار نسبت به اینکه چنین اقدامی استرالیا را در جبهه دشمنان فلسطین به رهبری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا قرار خواهد داد، گفت: اینکه استرالیا همانند یکی از دنبال‌کنندگان کور ترامپ و دشمن فلسطینی‌ها و مخالف قوانین بین‌المللی عمل کند، چه نفعی برای این کشور دارد؟

شعث در پایان نیز تاکید کرد: موریسون با این کار تلاش می‌کند دوستی ترامپ و حمایت رای‌دهندگان یهودی را به دست آورد اما استراتژی فلسطین هرگز چنین اقدامی را بدون پاسخ نخواهد گذاشت.

کلید واژه ها: استرالیا بیت المقدس


نظر شما :