وزیر دارایی اسرائیل مبادلات اقتصادی با عراق را آزاد کرد

۱۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۲:۵۷ کد : ۱۹۸۱۰۴۴ سرخط اخبار

 فقط چند روز پس از ادعای وزارت خارجه اسرائیل درباره سفر سه هیئت عراقی به اسرائیل، «موشه کحلون»، وزیر دارایی اسرائیل از خط خوردن نام عراق در لیست «کشورهای دشمن اسرائیل» خبر داد.

به گزارش الجزیره، کحلون بخشنامه ای را صادر کرده که به موجب آن عراق دیگر کشور دشمن نیست و مبادلات تجاری با عراق تا پایان مارس ۲۰۱۹ آزاد است.

اسرائیل لیستی از «کشورهای دشمن» دارد که شامل لبنان و سوریه و عربستان و یمن و ایران می شود.

پیش از این، صفحه رسمی وزارت خارجه اسرائیل به زبان عربی در شبکه اجتماعی «توئیتر» مدعی سفر سه هیئت عراقی به اسرائیل در سال ۲۰۱۸ شده بود و افزوده بود که آخرین آنها چند هفته پیش انجام گرفته است.

این خبر واکنش های تندی را در فضای سیاسی عراق و شبکه های اجتماعی در پی داشت و مجلس عراق وزیر امور خارجه را برای توضیح در این باره احضار کرد.

در مه ۲۰۱۸ نیز، وزارت خارجه اسرائیل صفحه ای در شبکه اجتماعی فیسبوک با لهجه عراقی باز کرد و آن را تلاش برای گفت وگوی سازنده میان ملت های عراق و اسرائیل و «نشان دادن صورت واقعی اسرائیل» خواند.

به گزارش میدل ایست نیوز، اسرائیل با اقلیم کردستان عراق روابط بسیار گسترده نظامی و اقتصادی دارد و گفته می شود که در سال ۲۰۱۵ اعلام شد که اسرائیل سالانه ۱۵ میلیون بشکه نفت از اقلیم کردستان عراق وارد می کند.

مجله اینترنتی «اسرائیل دیفنس» در گزارشی درباره انگیزه های این اقدام وزیر دارایی اسرائیل در پی یافتن علل این اقدام برآمد.

«اوهاد حیمو»، کارشناس امور جهان عرب در شبکه ۲ اسرائیل به این مجله اینترنتی گفته که سفر هیئت های عراقی به اسرائیل ابعاد اجتماعی و فرهنگی داشته و بیشتر به مسائل مربوط به یهودیان عراق مربوط می شود.

این کارشناس افزوده که در مقایسه با مواضع خصمانه جهان عرب، «عراق مواضع نسبتاً مثبت تری با اسرائیل دارد».

کلید واژه ها: عراق اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :