گزارشی از سومین روز سفر ظریف به عراق

روز پرکار ظریف در اقلیم کردستان+تصاویر

۲۵ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۸۱۱۵۲ اخبار اصلی خاورمیانه
ظریف در سومین روز دیدارش با مقامات عراقی، صبح روز سه شنبه به کردستان عراق رفت و با مقامات این منطقه دیدار کرد.
روز پرکار ظریف در اقلیم کردستان+تصاویر

دیپلماسی ایرانی: ظریف در سومین روز دیدارش با مقامات عراقی، صبح روز سه شنبه به کردستان عراق رفت و با مقامات این منطقه دیدار کرد. در فرودگاه اربیل نیچروان بارزانی، رئیس دولت پیشبرد امور دولت اقلیم کردستان به استقبال او آمد و به او خوشامد گفت. پس از آن ظریف در دفتر نخست وزیری اقلیم کردستان مذاکرات دو جانبه را آغاز کرد. 

بارزانی در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان روابط اقلیم کردستان عراق با ایران را بسیار بااهمیت توصیف کرد و ارتقا و گسترش آن را از جمله در زمینه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، جزئی از سیاست‌های اقلیم خواند.

بارزانی حمایت‌ و پشتیبانی ایران در زمان تهاجم تروریست‌های داعش به اقلیم کردستان را یادآور شد و افزود: مردم کردستان هیچ‌گاه این حمایت‌ها را فراموش نخواهند کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار، روابط ایران با جمهوری عراق و اقلیم کردستان را دیرینه، ممتاز، سازنده و در حوزه اقتصادی و بازرگانی رو به توسعه و گسترش توصیف کرد.

طرفین همچنین در خصوص مسائل منطقه با تأکید بر اهمیت احیای کامل صلح، ثبات و امنیت تبادل نظر کردند.

بعد از آن وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسرور بارزانی مشاور شورای امنیت اقلیم کردستان عراق و پسر مسعود بارزانی دیدار و گفت وگو کردند.

نشست فعالان اقتصادی

سپس نشست فعالان اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق در اربیل با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و مقامات اقلیم از جمله نیچروان بارزانی آغاز شد.

به گزارش ایرنا، رئیس دولت پیشبرد امور کردستان عراق در سخنانی در این نشست ضمن خیر مقدم به وزیر امور خارجه ایران گفت: «سفر آقای ظریف به اقلیم نشانه روابط تاریخی خوب با اقلیم است. به عنوان مثال اگر کمک ایران در موضوع فاجعه حلبچه نبود صدای مظلومیت کردها به جایی نمی رسید. ملت ایران همواره برادر و دوست مردم اقلیم کردستان عراق بوده است.»

وی در ادامه افزود: «در چهارسال گذشته اقلیم شرایط سختی را تجربه کرد و شرکت های ایرانی در این شرایط همراه ما بودند، اما امروز وضعیت اقلیم به سوی بهبودی پیش می رود. من به جناب وزیر وعده دادم که مشکلات شرکت های خصوصی ایرانی را حل و فصل کنیم و با خوش بینی به آینده می نگریم. ما مرزهای طولانی و روابط تاریخی و فرهنگی گسترده ای با ایران داریم و در این راستا توسعه روابط عراق با ایران و اقلیم با ایران را در اولویت قرار می دهیم.» 

وی تاکید کرد: ما در اقلیم کردستان عراق از دولت عادل عبدالمهدی حمایت می کنیم و تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا این دولت موفق و اختلافات اربیل و بغداد حل و فصل شود.

بارزانی اظهار امیدواری کرد که نشست های اقتصادی اربیل و سلیمانیه باعث توسعه روابط سیاسی و اقتصادی ایران و اقلیم شود.

رئیس دولت پیشبرد امور اقلیم کردستان عراق در ادامه از نقش مثبت سفیر ایران در عراق و سرکنسولگری های ایران در اربیل و سلیمانیه برای توسعه روابط تقدیر و تشکر کرد.

محمدرضا کرباسی، معاون اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز در سخنانی در این نشست با اشاره به مشکلات موجود در توسعه روابط اقتصادی بین ایران و اقلیم کردستان اعلام کرد دولت تدبیر و امید اراده جدی برای برطرف کردن موانع موجود بر سر راه روابط اقتصادی با اقلیم را دارد و در این راستا می کوشد با توسعه روابط بانکی و ارائه تسهیلات حمل و نقل در راستای توسعه روابط اقتصادی با اقلیم گام بردارد. 

وی همچنین گفت: «ادامه برگزاری نشست های اقتصادی بین بخش خصوصی ایران و اقلیم سبب خواهد شد دو طرف بتوانند از ظرفیت های موجود برای توسعه روابط بهره بگیرند.»

نوزاد هادی، استاندار اربیل نیز در سخنانی گفت: «سفر هیات اقتصادی و سیاسی ایران به اقلیم بیانگر اهمیت روابط تاریخی مشترک بین عراق و ایران و بخصوص اقلیم کردستان عراق است. این روابط تاریخی را ما قصد داریم در همه چارچوب های اقتصادی و سیاسی توسعه دهیم و در این راستا دولت اقلیم کردستان عراق تسهیلات ویژه ای در اختیار تجار قرار می دهد تا بتوانند روابط را توسعه دهند.»

استاندار اربیل تصریح کرد دولت اقلیم در تلاش برای گسترش دروازه های مرزی برای توسعه روابط اقتصادی با ایران است.

مسئولان سیاسی و اقتصادی کردستان عراق همچنین خواستار تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران شدند. دارا جلیل خیاط، رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق اظهار داشت: «حجم روابط تجاری ایران با اقلیم کردستان عراق در حال حاضر بالغ بر شش میلیارد دلار است و در راستای گسترش روابط اقتصادی فیمابین مشکلات شرکت های اقتصادی فعال در اقلیم کردستان عراق مرتفع می شود.»

دارا جلیل خیاط که مدیریت همایش اقتصادی اتاق های بازرگانی ایران و اقلیم کردستان عراق را نیز بر عهده دارد، اظهار امیدواری کرد که روابط اقتصادی ایران و اقلیم گسترش یافته و موانع موجود بر سر راه توسعه روابط برداشته شود.

وی در خصوص مشکلات شرکت های ایرانی فعال در اقلیم کردستان عراق همچنین گفت: «پیش از این انتقال پول از طریق بانک و کنسولگری به ویژه در زمانی که اقلیم دچار بحران مالی شد میسر نبود. به دستور نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، یک کمیته مشترک برای حل و فصل مشکلات و موانع موجود بر سر راه تجار و شرکت های ایرانی تشکیل می شود.»

رئیس اتاق بازرگانی اقلیم کردستان عراق گفت : «به منظور افزایش حجم روابط اقتصادی، گشایش معابر جدید مرزی در دستور کار قرار دارد.»

از سوی دیگر، صفین دیزایی، سخنگوی دولت اقلیم کردستان عراق نیز در حاشیه این همایش به خبرنگار ایرنا گفت که ما سفر وزیر امور خارجه ایران را به دیده اهمیت می نگریم و بر این باوریم که این سفر در آینده باعث توسعه روابط سیاسی و اقتصادی اقلیم شود.

وی افزود: «دولت اقلیم کردستان عراق با تمام توان خود از این سفر و نشست ها استقبال به عمل می آورد و امیدواریم نتایج نشست های اقتصادی بین اتاق های بازرگانی ایران و اربیل باعث توسعه روابط و رفع موانع موجود شود.»

صفین دیزایی همچنین گفت: «روابط با ایران در اولویت های دولت اقلیم کردستان عراق است و بر این اساس موانع موجود را برطرف خواهیم کرد.»

بر اساس برنامه کاری همایش اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق عصر روز سه شنبه ادامه این کنفرانس با حضور وزیر امور خارجه کشورمان در سلیمانیه برگزار می شود.

دیدار با مسعود بارزانی

دکتر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر امروز در اربیل با مسعود بارزانی، رئیس حزب دمکرات کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد. طرفین در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط کنونی اقلیم و جمهوری اسلامی ایران، از بسط و توسعه آن، به ویژه با افزایش همکاری های بازرگانی و اقتصادی، از طریق مشارکت و همکاری های تجار، صنعتگران و کارآفرینان دو طرف حمایت کردند.

اهمیت تفاهم و همکاری میان اقلیم کردستان با دولت مرکزی عراق، روند تشکیل دولت اقلیم و همچنین مسائل منطقه و از جمله اوضاع سوریه و لزوم ادامه روند های سیاسی برای حل مشکلات این کشور از دیگر موضوعات مورد رایزنی وزیر امور خارجه کشورمان با رئیس حزب دمکرات اقلیم کردستان عراق بود.

پس از این دیدار وزیر امور خارجه کشورمان اربیل را به مقصد سلیمانیه ترک کرد.

لازم به ذکر است، یکشنبه شب رهبران سیاستی عراق از جمله ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق و معاون پیشین رئیس جمهوری عراق، سلیم الجبوری، رئیس پیشین مجلس عراق به همراه شماری از رهبران ائتلاف الوطنیه به رهبری ایاد علاوی به دیدن محمد جواد ظریف در سفارت ایران در عراق آمدند. بعد از آن نوری مالکی، نخست وزیر اسبق و رهبر حزب الدعوه نیز به سفارت ایران در بغداد آمد و با وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: عراق اقلیم کردستان عراق محمد جواد ظریف


( ۳ )

نظر شما :

سام ۲۷ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۱۷
اقای ظریف هروقت شما یا سیاسیون دیگه به کوردستان میرید نخست وزیر انجا که نه فارسه ونه فارسی بلده به احترام شما یه خط فارسی میگه اگه شما هم به احترام کوردها یه خط کوردی بگیدبه کسی بر نمیخوره در ضمن کوردستان که تا چند وقت پیش اسراییل دوم بود شما تو اسراییل چکار میکنید
نای ۲۸ دی ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۷
نخست وزیر کردستان در ایران بزرگ شدەاند و در ایران بە مدرسە رفتەاند و از من و تو بهتر فارسی صحبت می کنند.
نلع ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ | ۰۷:۳۷
صحبت قند وشکر شما نیست صحبت احترامه میگه جواب احترامو باید با احترام داد