چاووش‌اوغلو: غربی‌ها برای پول، روی قتل خاشقچی سرپوش می‌گذارند

۰۲ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۱:۱۸ کد : ۱۹۸۱۲۷۳ سرخط اخبار

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه مقدمات لازم جهت تحقیقات بین‌المللی در قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی انجام شده، گفت که غربی‌ها بعد از دیدن پول سعودی‌ها، روی این جنایت سرپوش می‌گذارند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از گذشت بیش از صد روز از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول، بامداد امروز (سه‌شنبه) «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد که برخی کشورهای غربی در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت هستند.

 به نوشته خبرگزاری «آناتولی» چاووش‌اوغلو طی همایش جوانان در استانبول گفت: «شاهد این هستیم کسانی که از آزادی رسانه در جهان صحبت می‌کنند، وقتی پول را می‌بینند این (قتل) را لاپوشانی می‌کنند».

وی با بیان اینکه ترکیه از دشواری‌های تحقیقات و افشا کردن واقعیت پشت پرده این جنایت آگاه بود، توضیح داد: «اما توانستیم در این پرونده عاقلانه عمل کنیم. اکنون نیز مقدمات برای یک تحقیق بین‌المللی در روزهای آتی را فراهم کرده‌ایم. ما گام‌های لازم را برمی‌داریم».

خاشقچی ۵۹ ساله چهارشنبه در تاریخ نهم مهر (دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما دیگر زنده از این ساختمان خارج نشد. درپی فشارهای ترکیه و افشای قطره‌چکانی اطلاعات از نحوه به قتل رسیدن وی، دادستانی کل عربستان سعودی بعد از تغییر چند باره ادعاهای خود در این باره، نهایتا در تاریخ ۲۴ آبان (۱۵ نوامبر) اذعان کرد که این روزنامه‌نگار منتقد در داخل کنسولگری تکه تکه شده است. چند هفته پیش نیز کتابی در ترکیه منتشر شد که نه تنها ابعاد جدیدی از قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری استانبول را نشان می‌دهد بلکه استدلال می‌کند جسد وی هنوز در چاه آب اقامتگاه سرکنسول سعودی در استانبول است. (جزئیات بیشتر)

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حمایت آمریکا و اروپا از شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه، اظهار داشت کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند که اکنون ترکیه را هدف می‌گیرند اما ممکن است در آینده به کشورهای دیگر نیز آسیب برسانند.

چاووش‌اوغلو ضمن اشاره به سیاست آشکار ترکیه در قبال سوریه مبتنی بر صلح، ثبات، آرامش و راهکار سیاسی در این کشور، اضافه کرد: «ما به تلاش‌هایمان جهت برقراری صلح پایدار در همسایه خود ادامه می‌دهیم».

وی با تاکید بر اینکه در ادعای مبارزه غربی‌ها با تروریسم، نفاق و استانداردهای دوگانه موج می‌زند، ادامه داد: «آمریکا به حمایت گروه تروریستی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) در سوریه ادامه می‌دهد... امروز هدف آنها (ی.پ.گ) مسلمانان است. فردا شاید هرکس دیگری باشد».

بحث بر سر شمال سوریه و وضعیت کردها در این منطقه پس از آن بالا گرفت که رئیس‌جمهور آمریکا 28 آذر گذشته، اعلام کرد نیروهای آمریکایی از سوریه خارج خواهند شد. تصمیم ترکیه برای استقرار این نیروهای مسلح در شمال سوریه و تعجیل در آغاز حمله به منبج و شرق فرات نیز بعد از اعلام تصمیم آمریکایی‌ها بود.

کلید واژه ها: چاووش اوغلو جمال خاشقجی


نظر شما :