متفکرانی که یک قرن فرهنگ انگلیس را بنا کردند

منتقدان فرهنگ

۲۶ بهمن ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۸۱۷۲۸ اخبار اصلی کتابخانه
در این کتاب درباره چهره های برجسته ای چون جان استوارت میل، هربرت اسپنسر، جورج برنارد شا، برتراند راسل، توماس الیوت و جورج ارول صحبت شده و مطابق با فرهنگ و آموزش و هنر که محور نویسنده در تهیه کتاب است، به تبین افکار آنها پرداخته است.
منتقدان فرهنگ

دیپلماسی ایرانی: کتاب «منتقدان فرهنگ» نوشته لزلی جانسون کتابی است که به طور خلاصه دوره روشنفکری در انگلیسی را بررسی می کند. کتاب جنبه تاریخی دارد اما هدفش تبیین روشنفکری در انگلیس است. به طور خاص روی آموزش، هنر و فرهنگ تمرکز ویژه ای دارد و از قرن نوزدهم تا اواسط دهه هفتاد میلادی قرن گذشته را مورد بررسی قرار می دهد.

کتاب با وجود حجم کم آن، به خواننده شمه ای از فضای روشنفکری انگلیس را ارائه می دهد. نویسنده دوره روشنفکری انگلیس را به 4 دوره تقسیم می کند که شامل دوران ماتیو آرنولد، دوره 1890 تا 1920، فرانک ریموند لی وِس و ریموند ویلیامز می شود. جانسون این دوره ها را بنیانگذاران دوره های روشنفکری انگلیس معرفی می کند و بر این اعتقاد است روشنفکران و اندیشمندانی که در این کتاب تحت این 4 فصل به آنها می پردازد، متاثر از آنها هستند.

در این کتاب درباره چهره های برجسته ای چون جان استوارت میل، هربرت اسپنسر، جورج برنارد شا، برتراند راسل، توماس الیوت و جورج ارول صحبت شده و مطابق با فرهنگ و آموزش و هنر که محور نویسنده در تهیه کتاب است، به تبین افکار آنها پرداخته است.

نویسنده همه تلاش خود را به کار گرفته که فارغ از نگاه های سوسیالیستی یا لیبرالیستی کتابش را تدوین کند اما در طول کتاب خواننده به روشنی احساس می کند که سوسیالیسم غلظت بالایی در آن دارد و حتی به نظر می رسد نویسنده به طور غیرمستقیم می خواهد این پیام را برساند که عمده عصر روشنفکری و فرهنگ در نیمه دوم قرن نوزدهم و تا پایان دهه هفتاد از قرن بیستم تحت تاثیر مارکسیسم و سوسیالیسم بوده است. 

در متن پشت جلد کتاب در معرفی آن آمده است: «در این کتاب منظور از «منتقدان فرهنگ» روشنفکران اهل ادبند. نویسنده در ابتدا تعریفی از روشنفکران به دست می دهد، سپس نظریه های روشنفکران انگلیس را در باب فرهنگ، هنر، آموزش، دولت و روابط این مفاهیم با هم از نیمه دوم قرن هجدهم تا دوران معاصر، بیان می کند. کتاب مجموعه ای است مستند از آرای سه نظریه پرداز مشهور: ماتیو آرنولد، فرانک ریموند لی وِس، ریموند ویلیامز، و معاصران هر یک از آنان یعنی: جان استوارت میل، برنارد شا، دی اچ لارنس، تی. اس. الیوت و ...

این کتاب برای علاقه مندان به ادبیات، تاریخ فرهنگ و جامعه شناسی فرهنگ ماخذی است ارزشمند و به ویژه راهنمایی است در چگونگی طرح روشمند مسائل فرهنگی.»

در انتهای کتاب فهرست مفصلی از مراجع کتاب، کتابشناسی و یادداشت ها آمده که بر غنا و اهمیت آن بسیار افزوده است. 

چاپ نخست این کتاب در سال 1378 انجام شده و در حال حاضر ناشر آن قصد دارد چاپ سوم آن را روانه بازار کند.

نام کتاب: منتقدان فرهنگ

نویسنده: لزلی جانسون

مترجم: ضیا موحد

ناشر: طرح نو

کلید واژه ها: منتقدان فرهنگ لزلی جانسون


( ۲ )

نظر شما :