صالح در کنفرانس خبری با روحانی: برای رفع موانع همکاری با ایران تلاش می کنیم

۲۰ اسفند ۱۳۹۷ | ۱۶:۱۳ کد : ۱۹۸۲۱۸۶ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، برهم صالح رئیس جمهوری عراق روز دوشنبه در کنفرانس خبری به همراه حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که دو کشور برای رفع مشکلات و موانع در مناسبات از جمله در تجارت، گردشگری و زیارت تلاش می کنیم. 
وی گفت: این فرصت ارزشمندی است که از مهمان عزیز و گرامی خودمان (دکتر روحانی)بابت نقش و کمک ایران در پیروزی بزرگ عراق بر داعش تشکر کنیم. 
رئیس جمهوری عراق گفت: سفر دکتر روحانی برای ما بسیار دارای اهمیت است و ایشان مهمان عزیز و محترم ماست. 
صالح گفت: چارچوب های جدید همکاری میان دو کشور مورد توافق قرار گرفته است که امروز اعلام خواهد شد. 
رئیس جمهوری عراق افزود: امنیت مشترک از عناصری است که مستلزم افزایش همکاری ها میان تهران و بغداد و همچنین همکاری همه کشورهای منطقه با هدف افزایش ثبات و امنیت و تامین منافع مشترک در مبارزه با افکار و گروههای منحرف تروریستی است. 
صالح با اشاره به مذاکرات و تفاهمات انجام شده میان دو هیات ایرانی و عراقی در طول روزهای گذشته، تاکید کرد: باید از جزییات کوچک در روابط فیمابین عبور کرد و به فضای بزرگتر و وسیع همکاری ها و روابط اندیشید چرا این امر در راستای منافع هر دو ملت خواهد بود. 
دکتر روحانی نیز در این کنفرانس خبری با تشکر از دولت و ملت عراق برای مهمان نوازی از هیات ایرانی در این سفر سه روزه همچنین از محبت، بخشندگی و مهمان نوازی ملت دوست و برادر، عراق از زائران ایرانی بخصوص در ایام اربعین حسینی (ع)، روابط دو کشور را تاریخی و عمیق دانست.
وی گفت: سابقه مناسبات دو کشور به هزاران سال برمی گردد و ما باید حداکثر تلاش خود را برای توسعه و گسترش آن بکار ببندیم. 
رئیس جمهوری اسلامی ایران افزود: گفتگوی بسیار خوب و سازنده ای با رییس جمهوری عراق داشتم و من نقطه تفارق و اختلافی در مباحث مطرح شده ندیدم. 
روحانی گفت: تقویت روابط میان تهران و بغداد به نفع دو کشور است و ما نخواهیم گذاشت مسیر و سیر تحول مثبت آن متوقف شود. 
وی افزود: ما خواهان اتحاد ایران و عراق هستیم و این اتحاد و همکاری نه علیه دیگری بلکه برای دعوت از دیگران به همکاری های گسترده تر است. 
رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: در نشست امروز با آقای دکتر برهم صالح در حوزه های مختلف از جمله در زمینه تجارت، صنعت، ایجاد بازارچه های مشترک، رفت و آمد زائران، نفت و گاز، برق، بانک، خط آهن، محیط زیست و سایر مسائل منطقه ای و جهانی گفتگو کردیم. 
روحانی گفت: هر دو کشور طی سالهای اخیر با دشواری های ناشی از پدیده تروریسم مواجه بودند و ملت های ایران و عراق از این امر رنج بسیار بردند. 
وی افزود: ایران در جریان مبارزه با تروریسم در کنار عراق قرار گرفت چرا که چنین امری را وظیفه خود می دانست. 
رئیس جمهوری تاکید کرد: عراق را یک کشور مهم اسلامی و عربی می دانیم که می تواند نقش مهمتری در منطقه و نزدیک تر کردن دیدگاه ها ایفا کند. 
روحانی گفت: امنیت، ثبات و روند دموکراتیک در عراق برای جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت است چون ثبات در عراق و تقویت امنیت در این کشور به نفع ثبات و امنیت منطقه خواهد بود.

کلید واژه ها: سفر روحانی به عراق


( ۱ )

نظر شما :