برگزاری نشست مقدماتی تشکیل «ناتو عربی» در عربستان سعودی

۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۸۲۷۱۰ سرخط اخبار

نمایندگان نظامی آمریکا و هشت کشور عربی در نشستی در ریاض، در خصوص تشکیل ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» رایزنی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نمایندگان کشورهای آمریکا، عربستان سعودی، امارات، بحرین، کویت، قطر، عمان و کویت روز دوشنبه در ریاض نشستی مقدماتی برای تشکیل «ائتلاف استراتژیک خاورمیانه» تشکیل دادند؛ ائتلافی که در رسانه‌ها به «ناتو عربی» معروف شده است.

خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) سه‌شنبه شب گزارش کرد که این نشست روز دوشنبه برگزار شده. واس توضیح داد، ریاست هیأت عربستان سعودی در این نشست را «طلال بن عبدالله العتیبی» مشاور نظامی محمد بن سلمان ولی عهد سعودی بر عهده داشت.

واس همچنین مدعی شده است که این نشست گامی مهم برای آغاز «ناتو عربی» است که «هدف آن گسترش ثبات و امنیت در منطقه و تمامی جهان خواهد بود».

طبق این گزارش، این نشست مقدماتی برای تشکیل ناتو عربی، یکی از نتایج نشست مشترک آمریکا و کشورهای عربی و اسلامی در ریاض در تاریخ 21 می 2017 است؛ اولین سفر خارجی دونالد ترامپ به منطقه پس از تکیه بر صندلی ریاست جمهوری آمریکا.

در این تاریخ 50 کشور عربی و اسلامی با حضور دونالد ترامپ در ریاض گرد هم آمدند و موضوع ایران یکی از اصلی‌ترین محورهای این نشست بود و پیشنهاد تشکیل ائتلاف موسوم به «ناتوی عربی» نیز برای اولین بار در این نشست با هدف عمده مقابله با ایران مطرح شد هرچند پس از آن صرفا در حد یک پیشنهاد باقی ماند.

جلسه روز دوشنبه که در سطح مقامات نظامی برگزار شد، در حالی است که جلسات کشورهای عربی با آمریکا علیه ایران در مدت اخیر افزایش یافته است. ششم فروردین نیز عربستان سعودی میزبان جلسه کارگروه منطقه‌ای مرکز موسوم به «مقابله با تأمین مالی تروریسم» با تمرکز بر ایران بود. در این نشست نیز نماینده آمریکا و شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس -عربستان سعودی، امارات، کویت، بحرین، قطر و عُمان- حضور داشتند.

در همین راستا عربستان سعودی و بحرین تنها کشورهای عربی هستند که از اقدام وزارت خارجه آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به گرمی استقبال کرده‌اند.

کلید واژه ها: ناتوی عربی


( ۲ )

نظر شما :