سیگنال‌های مثبت ژاپن برای ایران

۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | ۱۷:۴۰ کد : ۱۹۸۲۷۶۷ سرخط اخبار

درست در روزهایی که بحث بر سر تحریم معاملات نفتی ژاپن و ایران بالا گرفته، دو کشور ایران و ژاپن روی گسترش تعاملات گردشگری متمرکز شده‌اند.

سفر گروهی از مدیران و طراحان تور ژاپنی به کویر لوت، دریچه‌ای دیگری را به روی دو کشور گشوده است و به نظر می‌رسد همکاری‌های گردشگری فارغ از بحث دولت‌ها بین سرمایه‌گذاران خصوصی در حال وقوع است. سید عباسعلی امامیه - نماینده دفتر اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن - در این‌باره به ایسنا بیشتر توضیح داد: حدود ۱۰ طراح، مدیر برنامه و توراپراتور و گزارشگر اکوتوریسم ژاپنی به ایران سفر کردند و منحصراً از کرمان و منطقه شهداد در کویر لوت بازدیدی داشتند. سفر به ایران تجربه نخست همه آن‌ها بود که بسیار تحت تأثیر قرار گرفتند و بلافاصله برای اجرای تور در ایران و مخصوصاً کرمان، برنامه‌ریزی‌ها را آغاز کرده‌اند. اطلاعات زیادی را از ایران و کرمان و به ویژه شهداد در سایت‌ها اطلاع‌رسانی و توریستی خود منتشر کرده‌اند و درخواست‌هایی برای اجرای تور انحصاری در کویر شهداد دریافت شده است.

او درباره علت انتخاب کرمان به عنوان مقصد گردشگران ژاپنی توضیح داد: حدود دو سال پیش در سمیناری که در این شهر برای نمایندگان اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در خارج از کشور برگزار شد، با افراد ذی‌نفوذی در استان و اتاق بازرگانی آن آشنا شدم که سفر این گروه از آژانس‌داران ژاپنی را خارج از نظام بروکراسی پیگیری کردند. آن‌قدر کشش از طرف مسؤولان این استان زیاد بود که ما را به کوشش وا داشت. سال ۲۰۱۷ غرفه ایران در نمایشگاه «جاتا» را به ارگ بم اختصاص دادیم که ژاپنی‌ها دیدگاه بسیار مثبتی نسبت به آن دارند. در سال ۲۰۱۸ سمیناری در ژاپن با موضوع ایران برگزار کردیم که و در ادامه این تور آشناسازی برای تعدادی از برنامه‌نویس‌ها، توراپراتورهای آژانس‌های معتبر با همراهی یک گزارشگر تخصصی اکوتوریسم برگزار شد. در این تور آشناسازی تاکید بیشتر بر حضور طراحان تور بود؛ چرا که سفر مدیران آژانس‌های خارجی به ایران تا کنون دستاورد زیادی نداشته است، چون مدیر آژانس، تور را طراحی نمی‌کند.

وی افزود: اجرای این تور آشناسازی در شرایط سیاسی و اقتصادی امروز، قطعاً دشوار است اما با یک شرکت هواپیمایی ترکیه‌ای که ۶ مسیر پروازی به ایران دارد و قصد کرده تعداد پروازهایش به ژاپن را افزایش دهد، مذاکره کردیم از این پروژه حمایت مالی کنند. با یک شرکت هواپیمایی داخلی نیز مذاکره شد که اسپانسر این پروژه در بخش ایران باشد. CIP فرودگاه امام و اتاق بازرگانی مخصوصاً در کرمان همراهی زیادی داشتند و بخش بازاریابی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم ورودی آثار تاریخی را برای این گروه رایگان کرد. این حرکت نشان می‌دهد اگر بخواهیم می‌توانیم کار گروهی و نتیجه‌بخش انجام دهیم. نتیجه این همکاری بسیار مثبت بود، این شیوه کار را به سایر همکاران پیشنهاد می‌کنم هرچند که هزینه و وقت زیادی را صرف می‌کند.

نماینده دفتر اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن، دعوت از عوامل یک شبکه تلویزیونی معتبر و شناخته شده‌ی ژاپنی را برنامه بعدی در ادامه این پروژه معرفی کرد و گفت: تخصص این شبکه تبلیغ میراث جهانی است و قرار شده در ماه جون یک ماه به ایران سفر کنند که ۱۰ روز آن به فیلم‌برداری از کویر شهداد اختصاص دارد و یک هفته هم در یزد خواهند بود.

ژاپن بعد از تهدیدهای ترامپ

امامیه به بهانه سفر این گروه، به نوع روابط گردشگری ایران و ژاپن پرداخت و اظهار کرد: بعد از تهدیدهای ترامپ و خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فشارهایی که به دیگر کشورها برای توقف رابطه با ایران وارد می‌کند، نگران بودیم بازار ژاپن را از دست بدهیم و آژانس‌های بزرگ نتواند برای ایران مسافر جمع کنند، اما اکنون شاهدیم آژانس‌های بیشتری به ایران راغب شده‌اند.

وی تاکید کرد: ژاپن بازار پویا و فعالی است و واکنش آن به ایران خوب است.

او ادامه داد: مسافر ژاپنی حرفه‌ای است و به شرایط و بحران‌ها سریع واکنش نشان می‌دهد. بیشتر گردشگران ژاپنی بازنشسته هستند و به کشورهای زیادی سفر کرده‌اند. به هر حال، تحریم و تهدید اثر خود را روی این بازار و گردشگران آن می‌گذارد اما در همین شرایط خاص وقتی ویزای بدون مهر و برچسب ایران صادر شد موج مثبتی در سفر ژاپنی‌ها به ایران شکل گرفت، مخصوصاً آن‌که ژاپنی‌ها گذرنامه دیجیتالی دارند و برچسب و مهر ویزا همیشه چالش آن‌ها بوده است.

نماینده گردشگری ایران در ژاپن درباره آمار گردشگران ژاپنی که به ایران سفر کرده‌اند، گفت: این اعداد در اختیار سفارتخانه‌ها است و معمولاً دو سال بعد در دسترس ما قرار می‌گیرد. اما آمار فروش تورهای ایران در ژاپن رشدی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد را نشان می‌دهد. در زمان برجام شاهد ۳۰۰ درصد رشد در سفرهای تجاری ژاپنی‌ها به ایران نیز بودیم که با خروج آمریکا از برجام و آغاز تهدیدها، متأسفانه تعداد این سفرها کم شده و حتی به حالت کما رفته است.

بلندپروازی ژاپن تا ۴۰ میلیون نفر است

او به سیاست‌ها و رویکرد گردشگری ژاپن، اشاره کرد و افزود: ژاپن سال گذشته (۲۰۱۸) حدود ۲۸ میلیون گردشگر داشت که ۱۵ میلیون نفر آن‌ها چینی بودند. این کشور یک برنامه درازمدت برای گردشگری طراحی کرده با عنوان «به ژاپن خوش آمدید» که نزدیک به ۱۴ سال است روی آن کار می‌کند. آن‌ها هدف‌گذاری کرده بودند که در ۱۰ سال به ۱۰ میلیون گردشگر دست یابند، درحالی‌که موفق شدند در پایان آن برنامه، حدود ۱۳ میلیون گردشگر جذب کنند. حالا هدف ژاپن دست یافتن به ۴۰ میلیون گردشگر است که قرار شده به محض دست یافتن به این عدد برای جلوگیری از تبعات منفی زیست‌محیطی افزایش شمار گردشگران، آن را ثابت نگه دارند و فراتر از آن گردشگر جذب نکنند.

امامیه بیان کرد: ژاپنی‌ها در گردشگری به همه ابعاد و آثار فکر می‌کنند، به تأثیر منفی گردشگری در جامعه محلی توجه دارند و برنامه‌ریزی‌هایشان مبتنی بر انتفاع توأم گردشگر و جامعه محلی است. مثلاً در یک دوره تعداد گردشگران یک منطقه در ژاپن افزایش یافت و وسایل نقلیه عمومی برای استفاده‌ی جوامع محلی سخت شده بود که برای حمایت از بومی‌ها ورودی تاکسی‌ها را کاهش دادند تا دسترسی به وسایل نقلیه برای همه گروه‌ها راحت‌تر شود.

او که مدیریت یک آژانس گردشگری را در ایران به عمده دارد نیز روی سفر ایرانی‌ها به ژاپن متمرکز است و درباره وضعیت موجود با توجه به افزایش هزینه‌ها، توضیح داد: نرخ ارز روی سفر ایرانی‌ها به ژاپن نیز تأثیر گذاشته، هرچند که مسافر این کشور معمولاً لاکچری است و تغییر قیمت روی آن به مراتب کمتر از مسافران مالزی تأثیر دارد. ما مسافرانی از طبقه متوسط برای ژاپن داشته‌ایم که این طبقه از گرانی‌ها بیشترین تأثیر را پذیرفته‌اند.

امامیه گفت: هزینه سفر ژاپن دو سال پیش حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان بود که حالا به بیش از ۴۰ میلیون تومان رسیده است.

کلید واژه ها: ایران و ژاپن


( ۵ )

نظر شما :